Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

I det läget hade jag nog köpt en häst med de egenskaper jag velat ha.

Men då faller ju grejen att du vill ha en avkomma till ditt sto. Så med andra ord så får du göra chansningen och kanske acceptera att det inte blev de generna du ville ha som slog igenom. Den kanske får ditt stos temperament och en inte så attraktiv exteriör, men du har blodet från ditt sto kvar. Frågan är ju vad det är värt om nu inte avkomman blir så lyckad.

Fast å andra sidan gillar man ju alltid sina djur, även om ena örat är längre än det andra. Men jag kan tycka att det blir lite bakvänt när man inte avlar för att få en så bra avkomma som möjligt!

Du får hålla tummarna att det blir bra helt enkelt!

Ja det låter i mina öron som en bra kombo men det är klart gillar man inte PRE egenskaperna så..
Men jag känner att det kan bli hur bra som helst sen är det ju alltid ett vågspel med att avla men det är det ju med alla raser iofs :rofl:

Fast å andra sidan gillar man ju alltid sina djur, även om ena örat är längre än det andra. Men jag kan tycka att det blir lite bakvänt när man inte avlar för att få en så bra avkomma som möjligt!

Självklart avlar jag för att få en så bra avkomma som möjligt men allas uppfattning om bäst är olika! Din uppfattning om bästa möjliga är kanske en häst med perfekt exteriör, super gångarter/hoppteknik medan min uppfattning är en mysig häst med trevligt temperament, bra inställning och arbetsvillig.

Så att säga att en häst som inte är det vackraste man sett och kanske ingen gångarts/hopp häst inte skulle vara bra nog tycker jag är orättvist och lite väl elitiskt tänkande måste jag säga.

I mina ögon är alla hästar som inte lider av sina "tillkortakommande" perfekt för någon eftersom alla har olika önskemål och mål med sin ridning

Så att säga att en häst som inte är det vackraste man sett och kanske ingen gångarts/hopp häst inte skulle vara bra nog tycker jag är orättvist och lite väl elitiskt tänkande måste jag säga.

I mina ögon är alla hästar som inte lider av sina "tillkortakommande" perfekt för någon eftersom alla har olika önskemål och mål med sin ridning

Personligen känner jag att jag vill föra aveln framåt, försöka göra en ännu bättre häst helt enkelt. Eftersom man inte med full garanti kan lova att hästen kommer att stanna hos en hela dess liv (man kan dö, bli allvarligt handikappad, personliga förhållanden kan ändras etc) så vet jag också att ju mer "attraktiv" en häst är för andra (bra gångarter och/eller hoppförmåga tillsammans med gott temprament) desto bättre ryttare kommer den antagligen att få vilket gynnar hästen.
Jag tror att du kan få samma tempramentsmässiga fördelar med en halvblodshingst med gott temprament där antagligen hoppförmågan kommer att bli lika bra som på ditt sto eller möjligtvis bättre. En pre- korsning kan ge dig det temprament som eftersträvar men antagligen försämra hoppförmågan. Valet för mig är självklart men det är din häst och du som bestämmer!:p

Jag vill bara få dig att tänka lite till. Titta på den häst som det finns bilder på i den här tråden. Den är 1,5 år på bilderna och har redan ovanligt stor/mycket kropp i förhållande till sina ben. Det gör att oavsett vad man tänker använda hästen till nog ska fundera lite över exteriören och hur den kommer att se ut när den blir äldre. När man avlar vet man inte vad man får fram och det är inte heller lätt att avgöra hur fölet sedan ska utvecklas. Så det är klart lättare att köpa en lite äldre unghäst som verkar passa ens syfte. Men för att återgå till bilderna så titta på andra hästar i samma ålder och jämför vad du tycker. Jämför då gärna både med rasrena och andra korsningar. Har du möjlighet att sedan kanske få se samma häst när den är äldre så ger det en fingervisning av hur en unghäst bör se ut för att du ska tycka att den passar ditt syfte som färdig.

Du får hålla tummarna att det blir bra helt enkelt!

Haha.. jag lovade att hålla mig borta från att diskutera om korsningar, egentligen gällde det välmest ogenomtänkt sådan. Har inte så mycket att tillföra.. Hur som helst.. min häst har olika långa öron pga en glupsk kompis, och hon är hur charmig som helst, är det bara det som blir fel så ;)
U

Personligen känner jag att jag vill föra aveln framåt, försöka göra en ännu bättre häst helt enkelt. Eftersom man inte med full garanti kan lova att hästen kommer att stanna hos en hela dess liv (man kan dö, bli allvarligt handikappad, personliga förhållanden kan ändras etc) så vet jag också att ju mer "attraktiv" en häst är för andra (bra gångarter och/eller hoppförmåga tillsammans med gott temprament) desto bättre ryttare kommer den antagligen att få vilket gynnar hästen.

Jag kan iofs nästan förstå hur du tänker och jag vill inte säga att du har fel men att säga att ju bättre häst man har desto bättre ägare får den om jag skulle behöva sälja kan jag absolut inte hålla med om! Jag har jobbat i en del tävlingsstall och jobbar nu med hästar på ett annat sätt så jag har sett alla sorters människor på olika nivåer och det är absolut inte självklart att en duktig ryttare är en bättre hästmänniska och bättre lämpad att ha häst än en hobbyryttare. Jag tycker det är ganska orättvist att säga så. Många av dom jag har som kunder som är "fritidsryttare" utan spec höga ambitioner annat än att ha kul tar handf om sina hästar ypperligt bra samtidigt som jag har träffat mer än en tävlingsryttare på hög nivå som jag inte alls gilar hur dom hanterar hästar!

Så att avla en häst för att jag kanske inte kan ha den hela livet och istället avla fram en som nån duktig tävlingsryttare skulle vilja ha är helt meningslöst för mig. Jag vill såklart få fram en så bra avkomma för mig som möjligt och för mig är det en så harmonisk och välmående häst som möjligt, tro inget annat. Självklart vill jag inte att det ska bli en "felbyggd" häst som i framtiden kommer lida av sin kroppsbyggnad men den risken löper man ju i all avel å andra sidan.

Fast det är ju där vi inte är överens. Det borde ju vara större risk att hästen kommer lida av sin kroppsbyggnad vid korsningsavel.

Men nu diskuterar vi i cirklar. Du har bestämt dig och nu vet du vad vi tycker! :)

Fast det är ju där vi inte är överens. Det borde ju vara större risk att hästen kommer lida av sin kroppsbyggnad vid korsningsavel.

Men nu diskuterar vi i cirklar. Du har bestämt dig och nu vet du vad vi tycker! :)

Nja inte direkt i cirklar, jag tycker det är himla intressant att se hur dom som inte tycker som jag tänker, man breddar sina vyer då tycker jag :)
Sen kan jag ju tycka att när du tycker att korsningsavel bäddar i större utsträckning för fel kroppsbyggnad så kan jag känna att kornsingsavel kan bädda för att föra avel och hästen framåt, göra hästen starkare och mer mångsidig än renrasig.. inget vetenskapligt bevisat men jag tycker att det borde vara så :D

Nu hade jag ioch för sig inte tänkt att lägga mig i den här tråden längre. Men eftersom jag har mångårig erfarenhet av både pre hästar och halvblod. Tävlat i dressyr under många år och har även jobbat och jobbar inom hästavel av både pre och halvblod.

Det är många människor som är emot korsningar. Men just pre hästen lämpar sig väldigt väl att korsa med. Det finns flera registrerbara korsningar och i utlandet satsar man seriöst på avel mellan tex arab och pre, quarter och pre. Just för att pre nedärver sina kvaliteér och är en stark och hållbar häst.

Eftersom jag är en dressyr ryttare och tävlat mycket, tycker jag att det är roligt när så många halvblodsmänniskor har fått upp ögonen för pre hästen och vill korsa sitt halvblod med pre.

Det finns ingenting som säger att man får en bättre häst eller individ bara för att man avlar renrasigt.

Stå på dig om du vill korsa men en pre.
Alla halvblodssto ägare som har betäckt med min pre hingst har varit helnöjda, och det tror jag oxå du kommer bli. :banana::banana:

Vet inte om det spelar någon roll men det här är iaf en korsning PRE/"irlänskt fullblod"

photo.php

Senast ändrad:

hmm men nu hårddrar du det allt lite :smirk:, visst PRE.s typ/rasstandard är inte densamma som halvblodets, och visst har många PRE mycket kropp i föråhallande till ben, men bara detta innebär inte att ALLA korsningar eller rena PRE för den delen ser ut så och dessutom varför dra parallellen, korta ben= sämre häst!?

Har inte riktigt ork för en korsningsdiskussion nu och hade lovat mig själv att hålla mig från tråden men gör nu ändock ett litet kort inhopp.

Jag har ju tillverkat en sådan korsning, men kanske till skillnad från andra som tillverkar korsningar en högst genomtänkt sådan! Dvs inte mitt varmblodssto korsad med den där PRE hingsten på granngården med mycket man!;)
De ansträngningar vi gjorde för att få den hingst vi ville ha är förmodligen betdligt större än många av de som avlar rent gör!

Vårt sto kördes från stockholm till Norge för betäckning med den hingst vi ansåg kompletterade vårt sto bäst.

Resultatet är än så länge över all förväntan, en ovanligt korrekt, högrest LÅNGbenad hingstunge född -07!

Med all avel handlar det om att hitta två individer som kompletterar och förstärker varandra så bra som möjligt, detta oavsett ras!
Att tro att förutsättningarna är bättre för att man håller sig rasrent känns långsökt, har sett alldelles för många trista renrasiga för att tro det.,dock håller jag med om att det ställs ofantligt mycket mer krav på halvblodshingstarna för att godkännas för avel än de för PRE hingstarna och därför krävs det mer av stoägarna för att bedömma PRE hingstens för/nackdelar.

Personligen är jag övertygad om att vi kommer se många fler bra PRE/halvblods korsningar framöver , några bra, några dåliga.
För att få fram riktigt bra sådan korsningar vore det säkert mer lämpligt att vända på det och korsa PREstona med halvblodshingstar istället, då skulle nog kvaliteten bli än bättre.:d

integrolyfter.jpg

Här kommer en bild på min ena avkomma. Pappa pre och mamma halvblod.

:bump::bump:

Senast ändrad av en moderator:

får inte bilden att synas....märkligt:crazy:

KL.
En sån korsning PRE/hbl fanns med på unghäst-VM i somras. Reportage från VM

Scrolla ner till bilden på en skimmel och läs texten bredvid bilden. Just den korsningen ansågs inte så lyckad, men den kan inte ha varit hur dålig som helst heller, om den tog sig till VM.

Jag kan iofs nästan förstå hur du tänker och jag vill inte säga att du har fel men att säga att ju bättre häst man har desto bättre ägare får den om jag skulle behöva sälja kan jag absolut inte hålla med om! Jag har jobbat i en del tävlingsstall och jobbar nu med hästar på ett annat sätt så jag har sett alla sorters människor på olika nivåer och det är absolut inte självklart att en duktig ryttare är en bättre hästmänniska och bättre lämpad att ha häst än en hobbyryttare.

Det finns inga absoluta sanningar men jämför jag alla ryttare som satsar på sin ridning (och därmed vill ha kvalitetshästar) jämfört med rena skogsmullar och ridskolor (där tempramentet spelar större roll än gång och hoppförmåga) så vet jag vart jag vill att min häst hamnar.
Fick jag välja mellan en god ryttare med god hästhantering och en glad amatör med god hästhantering står också valet klart.
Men nu är det ju din häst och därmed ditt val och du ska självklart göra som du vill. Annars kanske det kunde vara ett alternativ med att sätta en hopphingst med gott temprament på ditt sto och köpa in ett pre-föl som sällskap och sedan kunna välja den du vill behålla vid 3 års ålder. Lycka till hursomhelst!

Ja och alla har vi olika värderingar, en stor anledning till att jag inte vill föda upp dressyrtävlingshästar är att jag inte gillar hästhållningen hos många av dessa ryttare. Hästarna är produkter, ett mål att nå framgång med, många av hästarna går själva ( p.g.a skaderisken ) , många får knappt ens komma ut i hage. Detta är för mig dålig hästhållning oavsett hur duktig ryttaren är och inget jag vill utstätta mina uppfödningar för.
Så får jag välja , väljer jag den glada amatören ( dock ej amatör vad gäller hästvård/hantering) som är skogsmulle och låter hästen vara häst framför den satsande tävlingstryttaren!

Skulle det gå att kombinera så självfallet vill även jag ha en så braryttare som möjligt till mina avkommor, låter den satsande ryttaren hästen vara häst i första hand dvs gå med kompisar många timmar om dygnet i hagen, så kanon.... men det är tyvärr inte min erfarehet av den satsande tävlings(dressyr) ryttaren, även om det självfallet finns undantag som bekräftar regeln.
Jag har dock funderat på att föda upp hopphästar då jag anser att många av tävlingsryttarna i hoppning har en sundare inställning till sina hästar!

Så som sagt, alla har olika värderingar och åsikter om hur vi vill att våra avkommmor tas om hand på bästa sätt!

... och det är absolut inte självklart att en duktig ryttare är en bättre hästmänniska och bättre lämpad att ha häst än en hobbyryttare.

Lite OT visserligen - men det här håller jag verkligen med om! Dyrbara fina tävlingshästar som är så ömtåliga att de bara får gå ut 6 timmar om dagen ensamma i små platta fyrkantiga rutor. Naturligtvis måste de ha dubbla täcken på sig om temperaturen kryper under 15 grader (plus!) och benskydd i hagen så de inte skadar sig och matte missar tävlingssäsongen. Inte sällan är det dessa hästar som drabbas av kotledsinflammationer och andra förslitningsskador och dör en för tidig död p.g.a. det - för matte vill få hästen utdömd om den ändå inte håller för tävling.! :devil: Självklart gäller detta inte alla tävlingsryttare - men faktum är att det är tillräckligt vanligt för att stjälpa åtminstone min gamla föreställning om att ryttare med ambitioner skulle vara så bra hästägare.

Därmed inte sagt att man inte skall satsa på att avla fram hästar med så bra egenskaper som möjligt - men uppfattningen om vad som är bra egenskaper är ju faktiskt till viss del individuell.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka