Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Finns det någon ras som har så mycket problem med tex lösa benbitar som halvblod?? finns massa posetivt om både halvblod och pre. Att just pre hästen nedärver sina bästa kvalitéer till sina avkommor, tex gång och psyke.

Första meningen är skitsnack och den andra - intressant. Du menar att PRE hästarnas nedärvning fungerar annorlunda än på alla andra djurarter ! ???

Själv skulle jag aldrig vilja ha denna korsning, men den ÄR intressant, ffa för dressyrryttare. Vad PRE har att tillföra i hoppning det kan jag inte begripa (jag blir inte imponerad av 120 hoppning). PRE och hbl ligger hyffsat nära varandra med användningsområde dressyr och de har vissa saker där de kan komplettera varandra, det är en betydligt mer intressant kombination än shire/arab som nån skulle göra sig.

Det där var väl inte riktat till mig utan till TS skulle jag gissa!?:(

Jag menar att folk är så inrutade på att avla renrasigt för att det är bäst, tillslut får man mycket problem inom rasen, som tex lösa benbitar som är ett stort problem inom halvblodsaveln.

att korsa för att få fram bättre hästar och få bort vissa problem är ju inte fel.

Jag säger inte att man ska korsa med pre om man vill ha en ren hopphäst inom dom högre klasserna. Men att om man är nöjd på lagom nivå så är det inget fel, det är många som anser att pre hästen inte kan hoppa, allt beror ju på vad man vill vara på för nivå och vad man ska ha sin häst till.

Att avla fram en häst för att den skall vara mer attraktiv på marknaden ifall om man ska sälja den i framtiden tycker jag är absurt...

vill man ha en avkomma efter sitt sto som man ska behålla så ska man självklart välja den hingst man tror passar sitt sto bäst och för den typ av ridning man har tänkt sig...

sen har ju alla sina åsikter...:bow::bow:

Att avla för sig själv är en sak - men jag tycker inte alls att det är absurt att ha i tanken att avkomman måste vara säljbar. Vem vet hur ens livssituation ser ut om fem år. Det är ju synd att ta fram en häst som ingen annan är intresserad av. Sen att bara avla för att man har världens underbaraste sto är ju kul, men för mig plingar varningsklockor högt....

Men som sagt, jag har inget problem med PRE/halvblod. För övrigt undrar jag om ni som har PRE-ston använder halvblodshingstar eller om det mest är åt andra hållet ?

Själv använder vi PRE-hingstar på våra PRE ston. Men jag vet flera stoägare som låtit betäcka sina PRE-ston med halvblod. En med Silvano och i år en med First Wish. Vet några till men känner ej till vilka HBL-hingstar de valt. Även i Spanien har jag varit hos uppfödare som låtit seminera sina PRE-ston med tyska hingstar. Avkommorna är för eget bruk till tävlingshästar.

Läs noga igenom vad jag skrivit...

Alternativet att det blir en ridskolehäst är också troligare för en häst med gott temprament och liten gång (håller oftast bättre) och hopförmåga (behövs sällan på så små hinder).

Det är väl inte alls speciellt mycket troligare att det blir en ridksolehäst om jag inte väljer att sälja den som det, vilket jag f.ö aldrig skulle göra.
Och jovisst jag tar till mig alla erfarenheter men erfarenheter och uppfattningar om korsningsavel är inte samma sak.
Det jag reagerade på var du verkar dra all korsningsavel över en kam. Att det automatiskt skulle vara mer framgånsrikt och mer lyckat med renrasig avel. Det var det jag inte höll med om samt att duktiga ryttare skulle vara bättre hästmänniskor, men om det inte var det du antydde så missförstod jag :)

Att avla för sig själv är en sak - men jag tycker inte alls att det är absurt att ha i tanken att avkomman måste vara säljbar. Vem vet hur ens livssituation ser ut om fem år. Det är ju synd att ta fram en häst som ingen annan är intresserad av. Sen att bara avla för att man har världens underbaraste sto är ju kul, men för mig plingar varningsklockor högt....

Så många svar men jag citerar detta för att sammanfatta så jag inte tar upp all plats ;)

Så det du säger är att det finns ingen annan i hela Sverige eller ens Skåne (där jag bor) som skulle vara intresserad av en trevlig allroundhäs t med stabilt psyke och viss hopptalang (om vi antar att detta blir utkomsten av min avel) Det skulle alltså inte finnas nån marknad för hästar som inte kan tävla svårklasshoppning eller svårklass dressyr? Vi ska alla avla för eliten och ingenting för den vanliga "hobbyryttaren" som kanske inte vill ha nån avdankad lektionshäst (no offence) Det du, och många andra här, säger är alltså att det finns inte nog med dyra, svårare elithästar till salu så vi måste anpassa ALL avel efter målet att tävla och prestera max? Och alla andra som inte vill tävla får nöja sig med diverse "misslyckade" hästar som inte klarar den standarden? :confused:

Kanske låter hårddraget mend et är så jag uppfattar mångas inställning här! Tycker det låter tragiskt att det bara är framgångar och prestationer som räknas, inte psyke eller att vara en underbar ridkompis till någon lycklig ryttare!
För att avsluta med att det för dig "ringer varningsklockor med att avla för man har välrdens underbaraste sto" visst kan jag till viss del förstå din tankebana men igen, om ALLA avlade för eliten vad blir kvar till oss andra? Och om jag väljer att avla fram en häst som jag vet kanske inte hoppar som en gud eller har Grand Prix steg, så kanske det är precis vad jag vill ha. Jag vill gärna vara med från början och se den unika individ min häst fött, växa och bli vad den nu än blir och älska den oavsett. :bump:

Om du vill ha en trevlig kompis att träna akademiskt med vore den korsningen ett bra val tycker jag. Halvblodets energi och PRE´ns lätthet för samling. Jag skulle själv gärna ha en sådan korsning.

Vad PRE har att tillföra i hoppning det kan jag inte begripa (jag blir inte imponerad av 120 hoppning).

Vet att jag precis sa att jag inte skulle ta upp all plats men jag bara måste när jag såg det här inlägget kommenter!
Att du inte blir imponerad av 1.20 hoppning och därför inte förstår vad PRE korsningen skulle kunna tillföra hoppningen understryker bara min poäng med att synen på ridning verkar ha blivit något vriden! Ska allting som inte klarar svårklasshoppning räknas som mediokert? Vi som kanske bara vil tävla upp till 1.10 men samtidigt ha en väldigt trevlig häst, ska vi köpa svindyra svårklass hästar för att hoppa dessa klasser med?

Inte för att låta rabiat men jag kan bli så provocerad av människor som bara räknar svårklass och placeringar som lyckat. Alla vill faktiskt inte tävla och vinna, vissa av oss vill "Bara" ha trevliga, mysiga, lättlärda, ridbara hästar! Är det så fel att känna att vi vill avla för oss själv eftersom ingen annan gör det? För låt oss vara allvarliga, den mesta aveln har ju syftet att producera så duktiga och dyra hästar som möjligt. Jag har förstått att många tycker att jag "ödslar" mitt stos hoppkapacitet genom att inte använda en halvblodshingst, enbart av den anledningen att jag inte kommer få en avkomma populär hos tävlingsmänniskor. Men jag tänker inte be om ursäkt för att jag inte väljer att avla fram en prestationshäst och om folk här tycker det är slöseri med häst så säger jag bara att jag tycker det är en skev syn på individer.. Alla kan erbjuda någon nåt så varför inte avla något som erbjude rmej lycka?

Nu LOVAR jag att inte ta upp mer plats på dne här sidan :D

Vill bara skicka en stjärna :bow: till Aliche som just satt ord på min STORA fråga ang svensk avel (ffa halvblodsavel då) som är så förbannat elitinriktad. Vem ska rida alla dessa stora, temperamentsfulla hästar med STOOR gång och som hoppas hus? Knappast den vanlige fritidsryttaren. Som en mycket känd elitryttare uppmanade svenska uppfödare för några år sedan: Avla för en elithäst, så kan fritidsryttarna ta dem som inte duger. KATASTROF!

Jag sysslar en del med förmedling och försäljning av hästar och 95 % av mina kunder söker en häst med trevliga rörleser, inte för stor
(155-165 cm), gärna vacker, som de kan träna och ev. tävla lätta klasser i dressyr och/eller hoppning, och det viktigaste SNÄLL & TRYGG men ändå pigg och glad att rida. En häst som kan vila ett par dagar utan att bli skogstokig och som man kan rida på en stubbåker utan livet som insats. Är detta ett välstammat halvblod? Knappast...

Om man bortser från storleken, där min är 168 cm så passar hon precis in i din beskrivning.

trevliga rörleser, inte för stor
(155-165 cm), gärna vacker, som de kan träna och ev. tävla lätta klasser i dressyr och/eller hoppning, och det viktigaste SNÄLL & TRYGG men ändå pigg och glad att rida. En häst som kan vila ett par dagar utan att bli skogstokig och som man kan rida på en stubbåker utan livet som insats. Är detta ett välstammat halvblod? Knappast...

det enda som händer när man inte ridit på några dagar- en vecka är att hon skrattar hela nästa ridtur, öronen konstant frammåt, men inget bus, bara mycket "prat". Vid seriös dressyrridning på ridbanan är hon arbetsvillig och positiv hela tiden.. Än så länge bara tävlad lite med vinst LB/LB lokal, och nu fick jag job en bit bort så hon är på tjocken. Om hon är välstammad vet jag inte om du kan tycka;
http://www.allbreedpedigree.com/ifigenia3
Jag uppskattar iallafall stammen, passar mig utmärkt. Jag tycker bara att det är å många halvblod som har så dåligt rykte, jag tor jag vill skylla på uppfostran.. Min är dundertrafiksäker, tåg, lastbilar, lastare, traktorer, you name it. Dessutom rö hon sig trevligt coh hoppar bra. Min förra var lite mindre men passar även hon in på din beskrivning.. En riktig kompis Bara att blunda och styra om indret var för högt eller vad det nu kunde vara. Tyvärr inte tävlad något speciellt men det var mitt fel, kapaciteten fanns där. Har jag bara haft tur? Är de andra halvbloden nervösa halvblod som man måste vara elitryttare för att rida? Då ska jag hålla extra hårt i denna..

Ska tillägga att mitt sto kommer från samma stofamilj som Master och den har producerat en del tävlingshästar, dessutom i dressyr och dessutom heter min hästs farfar Hertigen så det borde ju inte gå att rida för en hobbyryttare som mig..

Vill bara skicka en stjärna :bow: till Aliche som just satt ord på min STORA fråga ang svensk avel (ffa halvblodsavel då) som är så förbannat elitinriktad. Vem ska rida alla dessa stora, temperamentsfulla hästar med STOOR gång och som hoppas hus? Knappast den vanlige fritidsryttaren. Som en mycket känd elitryttare uppmanade svenska uppfödare för några år sedan: Avla för en elithäst, så kan fritidsryttarna ta dem som inte duger. KATASTROF!Knappast...

Vill bara tacka för dom uppmuntrande orden, värmde att höra att en "yrkesverksam" uppfödare och förmedlare också ifrågasatt den standard dagens avel har! De kriterier som dina kunder anser vara viktiga är precis desamma som jag efterfårgat men fåt kompromissa med då jag inte hittat någon med alla kriterierna. Missförstå mig rätt, jag älskar mitt hbl-sto men hon är inte ultimat för mig även om jag aldrig skulle vilja byta ut henne! Men när jag letade häst hade jag gärna sett en annan marknad där det fanns ett bredare utbud för oss "mellanryttare" Vad jag kände fanns det i stort sett 2 sorters grupper : *Dyra tävlingshästar med toppstamm.
* Promenadhästar

Jag hade gärna sett en mellankategori med just dessa typer av hästar som PepinoPres kunder efterfrågar.

Jag tycker att bra avel handlar om att ta fram en häst som motsvarar dom önskningar man själv har - sen finns det alltid fler som har samma önskningar. Själv korsningsavlar jag för att få fram den perfekta hästen enligt min smak och det finns ingen ras som motsvarar mina önskningar.

Jag tycker friesern är fantastisk men lite för grov och klumpig och därför korsar jag frieser/arab och får på så sätt fram den perfekta hästen - enligt MIN smak. Och det är kul att se att fler tycker som jag - har redan sålt ett av nästa års ofödda föl! Har nu lite funderingar på att korsa Frieser/fullblod för att få upp mankhöjden lite till. Jag kallar det utveckling.... hur fel kan det vara???

Det verkar vara att sätta ribban för lågt, att inte sikta på att föda upp den bästa avkomma ditt sto skulle kunna lämna. Även om du själv bara vill "skogsmulla" så kan man väl inte sitta på för bra häst?! Har du ett sto med hoppförmåga, så tycker jag du ska utnyttja det. Det produceras för lite hästar med hoppförmåga. Och den dagen du ev måste sälja din avkomma, så har du ju möjlighet att välja en köpare som erbjuder den typen av hästhållning som du uppskattar. Men om avkomman nu skulle bli ett sto.... kanske den ska i aveln någon gång i framtiden..... och vad vore mer tacksamt än ett sto som är systematiskt avlat på vissa egenskaper?
Om du väljer att korsa eller inte, är upp till dej naturligtvis, men eftersom du bad om åsikter, så får du det, även om du inte gillar alla svar.

Tja, men det finns också en sannolikhet att det blir en avkomma med begränsad hoppkapacitet och ännu hetare och vassare humör än mamman... Ytterligare en av dessa halvblodshästar som inte håller måttet för de kräsna tävlingsryttarna som ändock sällan intresserar sig för en hoppsrammad unghäst utan hellre köper färdiga produkter som redan visat upp sina talanger. Alla småuppfödare har varken pengarna eller kunskaperna att ta sin slutprodukt dit.
Som ren rekreationshäst och skogsmulle är en sådan häst inte lämplig alls och löper också större risk att bli en vandringspokal.
Alternativet är kanske inte alls att korsa, kanske inte heller att nödvändigtvis sätta stoet i avel. Alternativet är kanske att behålla eller sälja halvblodsstoet OCH skaffa en välstammad, trevlig PRE fölunge efter dokumenterade föräldrar. Trådskaparen har ju i vilket fall redan i början av tråden deklarerat att hon INTE tänker göra en renrasig hopphäst till sig själv!

Tja, men det finns också en sannolikhet att det blir en avkomma med begränsad hoppkapacitet och ännu hetare och vassare humör än mamman...
Som ren rekreationshäst och skogsmulle är en sådan häst inte lämplig alls och löper också större risk att bli en vandringspokal.

:bow: mina tankar exakt :bow:
Hellre en lugn "medioker" häst som hamnar hos glad skogsmulle människa än än het, begränsad häst som byter ägare vartannat år, om jag nu av ngn anledning skulle tvingas sälja!

Om man bortser från storleken, där min är 168 cm så passar hon precis in i din beskrivning.

det enda som händer när man inte ridit på några dagar- en vecka är att hon skrattar hela nästa ridtur, öronen konstant frammåt, men inget bus, bara mycket "prat". Vid seriös dressyrridning på ridbanan är hon arbetsvillig och positiv hela tiden.. Än så länge bara tävlad lite med vinst LB/LB lokal, och nu fick jag job en bit bort så hon är på tjocken. Om hon är välstammad vet jag inte om du kan tycka;
http://www.allbreedpedigree.com/ifigenia3
Jag uppskattar iallafall stammen, passar mig utmärkt. Jag tycker bara att det är å många halvblod som har så dåligt rykte, jag tor jag vill skylla på uppfostran.. Min är dundertrafiksäker, tåg, lastbilar, lastare, traktorer, you name it. Dessutom rö hon sig trevligt coh hoppar bra. Min förra var lite mindre men passar även hon in på din beskrivning.. En riktig kompis Bara att blunda och styra om indret var för högt eller vad det nu kunde vara. Tyvärr inte tävlad något speciellt men det var mitt fel, kapaciteten fanns där. Har jag bara haft tur? Är de andra halvbloden nervösa halvblod som man måste vara elitryttare för att rida? Då ska jag hålla extra hårt i denna..

Ska tillägga att mitt sto kommer från samma stofamilj som Master och den har producerat en del tävlingshästar, dessutom i dressyr och dessutom heter min hästs farfar Hertigen så det borde ju inte gå att rida för en hobbyryttare som mig..

Grattis till att du är en nöjd hästägare! Det är ju allas önskan. Jag tror dock att sådana som din häst inte växer på träd så ja, håll hårt i henne! Vad menar du med att hennes stam passar dej? Det är ju bara ett papper? Är det inte själva hästen du menar när du skriver att det passar dej?
Det är möjligt att halvbloden har oförtjänt dåligt rykte. Åtminstone i vissa fall. Men jag anser mer ha en hel del erfarenhet av halvblod och deras ägare (även jag själv ägare till ett!) från mitt förra arbete på ett av landets störtsta djursjukhus, min verksamhet (försäljningstall, seminstaion, stuteri) så jag tycker att jag har sett en del. Och jag står fast vid min åsikt att de flesta halvblod är för stora, för svåra och för korkade för en vanlig fritidsryttare. Exempel är ju även att absoluta världsryttare ramlar av sina hästar till höger och vänster och knappt kan ta in dem på prisutdelningar! Skandal! Pinsamt!

Grattis till att du är en nöjd hästägare! Det är ju allas önskan. Jag tror dock att sådana som din häst inte växer på träd så ja, håll hårt i henne! Vad menar du med att hennes stam passar dej? Det är ju bara ett papper? Är det inte själva hästen du menar när du skriver att det passar dej?
Det är möjligt att halvbloden har oförtjänt dåligt rykte. Åtminstone i vissa fall. Men jag anser mer ha en hel del erfarenhet av halvblod och deras ägare (även jag själv ägare till ett!) från mitt förra arbete på ett av landets störtsta djursjukhus, min verksamhet (försäljningstall, seminstaion, stuteri) så jag tycker att jag har sett en del. Och jag står fast vid min åsikt att de flesta halvblod är för stora, för svåra och för korkade för en vanlig fritidsryttare. Exempel är ju även att absoluta världsryttare ramlar av sina hästar till höger och vänster och knappt kan ta in dem på prisutdelningar! Skandal! Pinsamt!

Tackar för grattiset, och ja, jag är mer än nöjd, inget jag kunde önska annorlunda. Hon är social, gnäggar när man kommer och älskar alla. Det jag menade med att stammen passar mig är att jag vet inte om man kan räkna det som den mest fantastiska stammen det finns ju alltid mer poppiga stammar att vraka bland. Men den passar mig utmärkt eftersom jag är intresserad av de "svenska linjerna". Men som sagt - det är bara ett stycke papper som inte har mycket annan betydelse än om man ska avla vidare.
Sedan gäller det ju vid halvblodsavel som vid all annan avel att det finns olika linjer som har olika egenskaper. Vissa har mer nerv än andra, men jag tror att mycket handlar om uppfostran, eller brist på uppfostran. Varmblodstravarna framhålls ofta som att de ska ha fantastiskjt temperament, och javisst har de flesta jag träffat varit jättetrevliga, uppfostrade av kunniga hästmänniskor, tränade av kunniga tränare etc. Araberna på arabstuteriet jag praktiserade på i min ungdom var även de väldigt trevliga och väluppfostrade. Halvbloden i tävlingsstallen jag jobbat i har överlag varit väldigt trevliga de med. Sedan finns det en och annan som är hårdare i skallen, och en annan som är mer känslig, precis som i de andra raserna jag har jobbat med. Värsta hästen (får jag säga så?) jag har jobbat med var, håll i er, en 3-årig varmblodig travare. Sedan sprang han och dog, men kanske han hade blivit trevlig med tiden.Helt annan historia. Men inom PRE verkar det bara finnas arbetsvilliga sunda individer som är lugna och stabila? Jag vet inte, det är en fråga, har tyvärr ingen erfarenhet av PRE än, hoppas att jag får det en vacker dag. Vill bara säga att de halvblod jag fått umgås med är överlag hur trevliga som helst, och jag kan bli lite irreterad när de i trådar som denna framställs som nervösa hästar som är skadade och inte kan ridas av "normalt folk".
Sedan håller jag med om att det är pinsamt när elitryttare inte klarar sina hästar. De om någon har ju möjlighet att välja en passande häst, och en del väljer extra känsliga individer, men det är kanske inte de hästarna som vi vanliga hobbyryttare önskar? Kan vara att det finns folk som gör? Detta kan jag känna att jag saknar om jag ska använda utrikiska hingstar i min avel, jag vet att S-linjen ¨brukar lämna mer elektriska hästar än tex D-linjen. Men jag vet inte hur elektriskt etc. Känns som jag har lite bättre koll på de svenska linjerna. Som jag skrivit så tycker jag att mitt sto har ett fantastiskt temperament och vill helst ha en likadan om det nu blir ett föl.
U

Jag håller med om att det förmodligen uppfostran som spelar lika stor roll i "slutprodukten" som pappersbiten som säger vem pappan var! Visst att många hästar har anlag som de ärver vidare till avkommor men det spelar ingen roll hur fin stamtavla man har om inte hästens uppfostras och rids in eller hanteras på ett trevligt, rätt sätt. Då kommer du iaf få en tråkig, bråkig, jobbig häst. Men det har inte så mycket med denna specifika tråd att göra så jag ska inte spejsa ut för mycket ;)

Vad som däremot har med denna tråd att göra var att du tyckte HBL fått ett oförtjänt dåligt rykte i många trådar här. Jag kan förstå att du tycker det men jag måste hålla med om att många av de HBL jag har tråffat och ridit har haft en en tendens till att bli ngt stissiga och heta när dom inte rids varje dag eller hanteras av proffs. Det jag menade var att det skulle varit trevligt när jag köpte häst om det fanns en mellan kategori mellan dyr tävlingshäst och promenadhäst, som man kunde låta stå 2 dar och ändå rida ut utan att behöva vara på helspänn hela tiden. VIlket tyvärr många hbl jag ridit har varit, svinpigga och nervösa efter 3 dagars vila...

Summan av kardemumman var iaf att jag önskar det fanns hästar fler hästar, renrasiga eller korsningar, som bättre mötte de önskningar både jag och många andra har om en häst som har hög ridbarhet, stabilt temperament men ändå pigga att rida utan att gå över till heta :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka