Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Jag letade också, lite halvhjärtat, gav upp och väntar med spänning på svaret..
U

Fast nu förstår jag inte?
Jag har aldrig sagt vare sig bu eller bä om att avla renrasigt?
Det slutar vara petavel och blir prestationsavel om man väljer ut föräldrar efter prestation också i syfte att avla fram en avkomma för prestation. Det finns inget som säger att det ena är sämre än det andra.
Dåligt blir det ju när man skiter i sundheten i sig och om man avlar på ett sådant sätt som inte passar ens mål.
Alla har faktiskt inte mål på att ha en avkomma som presterar i tävlingar utan har då andra mål.
Jag anser att det inte är fel om man ser till att båda individerna är friska, båda har en hjärna som funkar, ett temperament som är passande och att man betänker om det värsta skall hända att hästen är säljbar och faktiskt funkar i dom flesta lägen.
Så jag är inte emot rasavel ;)
Jag drömmer om mitt egna stuteri med PRE.
Jag är heller inte emot av att blanda så länge som man är medveten om vad man gör och avlar på sunda individer som stort sätt vem som helst skulle slänga sig upp och rida på.
Visst kan det komma ur renrasig avel men har man inte satsat på temperament som ev viktig grunsten är faktiskt chansen för bättre temperament på avkomman i just en sådan korsning som trådskaparen vill göra.
Bara för att, det finns PRE som är orastypiska och har en gång som gör en mula generad. Dessutom avlas det på dom för dom ser ju så fina ut :crazy:
Det finns PRE som inte borde i mitt tyycke vara i avel alls för dom tillför inget hos vare sig PRE eller annan ras.
Alltså rätt hingst med hennes sto garanterar inte till 100% en trevlig bra avkomma men minst 90% för det hon vill ha den till.
Om hon frågar mig så tycker jag hon borde skaffa ett PRE föl direkt istället men hon har bestämt sig att hon skall ha efter hennes sto och då kan jag skrika i det blå. Då är det bättre att tala om vad hon bör tänka på för det bästa resultat skall uppstå.
Krosning PRE/svenskt halblod är faktiskt inte det värsta man kan komma med. Du har ju hispanoaraber och anglohispanoaraber då och då i Spanien och dom ser oftast trevliga ut.

jag gissar att mitt svar svävade ut och blev mer generellt riktad till de som verkar tycka att om man ska ha en trevlig häst som går att hanskas med så ska det vara en korsning.
Folk får göra vad de vil och jag har inte med det att göra, jag har bara så svårt att låta bli att engagera mig. Ska se om jag inte kan sätta mig på fingrarna..
U

jag gissar att mitt svar svävade ut och blev mer generellt riktad till de som verkar tycka att om man ska ha en trevlig häst som går att hanskas med så ska det vara en korsning.
Folk får göra vad de vil och jag har inte med det att göra, jag har bara så svårt att låta bli att engagera mig. Ska se om jag inte kan sätta mig på fingrarna..
U

Nja jag kan inte påminna mej att jag har sagt att det måste vara en korsning (om det var riktat till mej) jag tänker bara att denna korsning verkar som den skulle kunna passa mina önskemål och ambitioner, så enkelt var det..
Och inte ska du sätta dig på fingrarna, alla diskussioner tycker jag är intressanta oavsett om man håller med om resonemanget eller inte så är det nyttigt att se saker fårn andras perspektiv ibland, tycker jag iaf :D

....
Om hon frågar mig så tycker jag hon borde skaffa ett PRE föl direkt istället men hon har bestämt sig att hon skall ha efter hennes sto och då kan jag skrika i det blå. Då är det bättre att tala om vad hon bör tänka på för det bästa resultat skall uppstå.
Krosning PRE/svenskt halblod är faktiskt inte det värsta man kan komma med. Du har ju hispanoaraber och anglohispanoaraber då och då i Spanien och dom ser oftast trevliga ut.

Jo men det kan jag hålla med dig om, visst. OM jag skulle betäckt med PRE så hade jag nog valt ett sto som hade goda grundgångarter och en exteriör som inte låg allt för långt från PRE, olyckligt om kroppen skulle bli for tung för benen eller vad som kan hända. Och med tanke på gångarterna så hade jag valt ett sto där det funnits bra gång i flera generationer och letat efter en hingst som kom från en linje med mer "vanliga bra gångarter". Visst ser de härliga ut på bild, det ska jag inte sticka under stol emd, och jag har som jag skrivit tidigare hört att det finns hästar med "bättre" rörelser än vad jag sett, så vem vet, det kan kanske bli bra, med rätt vald hingst. som jag skrivit så har jag for lite erfarenhet , som sagt ingen, av PRE korsningar, bara det jag sett, och på bild kan de se trevliga ut. Ska nog bara hålla tyst och ta ett bad..eller något ;).

Kul! Han har dessutom en klassisk cartujanostam (inte ren dock) - med Dazahingsten Quimico som far och den gamla Romero Benitezlinjen på mödernet genom Gorriona VII. För den som är intresserad alltså.. :angel: ;)

Åhhh stort grattis:love:
Henne ska det bli roligt att se vad det blir av när hon växer upp, var kommer hon bo?

Läst i Ridsport att varken Arab eller Fullblod tillförde något till dressyr aveln.....

Kul tråd!

Men det går knappast att säga att varken Arab eller Fullblod (antar att du syftar på det Engelska?) bidragit med något till dressyraveln...
Den enda slutsatsen man kan dra är att man ska ta det som skrivs i tidningarna med en nypa salt :smirk:

Faktum är att den Engelska fullblodshästen avlats fram mycket på iberiska ston och hingstar som importerades till England under både 1300-talet och 1600-talet, medan araben tillförde uthållighet och snabbhet till rasen i ett senare skede. Även barber har använts mycket till att skapa denna ras, som är nära besläktade med den iberiska hästen.

Och hade man, vidare, inte under 1800-talet och senare fått mode i att avla det mesta med Engelska fullblodet, så hade de tyska dressyrhästarna fortfarande varit grova och lågställda som vagnshästar, och knappast haft de rörelser de har idag, som de har fått just tack vare det engelska fullblodet.

Så korsningsavel tillför garanterat någonting och bringar aveln framåt i det ändamål ALLA uppfödare egentligen har - att skapa den perfekta hästen inom ett visst användningsområde.
Dessutom är det sällan skadligt att vidga genpoolen med lite färskt blod.

Summa summarum: Se till INDIVIDEN - se till ditt AVELSMÅL för den häst du vill skapa.

(och som liten parantes angående den lusitanohingst som nämndes tidigare i tråden, Novilheiro, går det smidigt att googla fram att han 1983 var rankad som nr.12 bland de bästa hopphästarna i världen.)

Senast ändrad:

Kul tråd!

Summa summarum: Se till INDIVIDEN - se till ditt AVELSMÅL för den häst du vill skapa.

:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv! :bow:
Känns som många här som har nånting emot korsningsavel på förhand bestämt sig för att just korsningen HBL-PRE inte skulle kunna tillföra nånting nånstans vilket jag har väldigt svårt att tänka mig!

Som sagt hade ingen vågat korsningsavla skulle vi inte ha den HBL hästen vi har idag!

Som sagt hade ingen vågat korsningsavla skulle vi inte ha den HBL hästen vi har idag!

Precis!

Någonstans måste man ju börja. Visst är det sant att risken finns att hästarna blir riktigt misslyckade med oproportionerlig kropp och taskig gång, men chansar man inte får man heller aldrig veta. Har i dagarna sett en iberisk/tyskt hbl-korsning som inte var sådär jätteimponerande alls... tedde sig bara stor, trist och tråkig både i gång och huvud.

Senast ändrad:

Någon som vet något om Baden Wurttembergern, eller vadden heter? Vad kännetecknar dem? Finns det någon"kändis" som kommer ur den stamboken? Ska bli intressant att se vad det blir för avtryck i aveln med den hingsten.
U

Jag är verkligen jättenyfiken på att se var i Robin Z's härstamning det döljer sig en Haflinger. Jag har letat på allbreed, men jag kan inte hitta någon, jag har verkligen lusat igenom det mesta..

Kan du visa på den ?

Och jag väntar också fortfarande med spänning :).
U

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX