Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

pastejja
den första hingsten är Briar och den andra Robin Z
Om du villl så kan jag försöka att få fram vem General var ?
Vet att Flyinge hade 2 hingstar från spanien i sin avel . Har flera ggr tänkt att jag ska försöka att ta reda på mer om dessa hingstar.

Tesora

Alltid intressant med olika raser, hur långt bak i stammen finns den där Haflingern i Robin Z? Bara nuyfiken om man kan räkna med att den påverkar i speciellt hög grad.

Generalen ska vara denna, om man nu kan lita på allbreed:
http://www.allbreedpedigree.com/generalen2

måste fortsätta jobba

Igen så mycket svar *skratt*
Men jag sammanfattar lite granna i ett svar bara :D

Att Cirkus inte tyckte det räknades som korsningsavel att blanda in XX, OX osv i halvblodet? Är det renrasig avel då? Det är väl en korsning av olika raser och blir då per automatik korsningsavel!

Sen som Tesora säger att man vet ju inte för än efter flera generationer om den nya korsningen tillför något eller om det är ett misslyckande, man måste ju ge det tid och kunna hålla ett öppet sinne även om man kanske egentligen inte gillar korsningar. Jag tror att det fortfarande finns mycket inom avel att utveckla och kanske bredda sin syn på vad som räknas som något som "tillför" aveln. Jag kan tycka att det är en något snäv syn att bara utgå från vad som gynnar tävlingssavlen och elitaveln. Det är ju som tidigare sagt inte alla som söker tävlings-elithästar. Att få fram en ras/korsning som tillgodoser en stor del av de "krav" som ryttarna som inte tävlar har, tycker jag absolut kan ses som lyckad avel. Men tyvärr grundas i princip all bedömning när det gäller hästar och allt runtomkring på hur väl det passar tävlingsryttare och eliten.

Jag ser gärna att människor mer kan börja acceptera att det inte är så att korsningsavel ska ta över hela hästvärlden och överpopulera till den grad att oseriösa uppfödare tokförökar sig! Oseriös avel finns överallt inom alla grenar och alla raser/korsningar. Det går inte att komma ifrån, men att tycka att en ökad korsningsavel skulle föda ännu mer oseriösa människor är trångsynt! Självklart kommer det finnas individer som vill sko sig på nya ideer men så är det med allt här i världen. Ska man då låta bli att ge sig ut på okänd mark med rädsla för att dåligt som kan komma, då hade vi förmodligen inte haft såna hästar vi har idag!

Allt jag ber om är lite mer acceptans och mer öppensinnade syner på det som inte är "standard" :banana:

Igen så mycket svar *skratt*
Att Cirkus inte tyckte det räknades som korsningsavel att blanda in XX, OX osv i halvblodet? Är det renrasig avel då? Det är väl en korsning av olika raser och blir då per automatik korsningsavel!

Att få fram en ras/korsning som tillgodoser en stor del av de "krav" som ryttarna som inte tävlar har, tycker jag absolut kan ses som lyckad avel.
Avel=man har en tanke bakom som gäller långsiktigt. Fullblod har alltid blandats in i halvbloden och har gett önskat resultat.

Hästar som inte når upp till det mål som finns inom halvblodsaveln kommer det alltid att finnas.

Jo absolut kommer det finnas det men att säga att som inte når upp till HBL-avelns standar, automatiskt passar oss hobbyryttare tycker jag inte riktit stämmer (om det var du menar)

OCh att man blandat in fullblod i HBL och fått fram en önskat resultat är ju super men det är ju fortfarande korsningsavel eftersom det inte är 2 HBL vilket är det jag ser som renrasig avel.. men det är ju min åsikt :D

Ursäkta ?

Jag har ingenstans skrivit något om fullblodsraserna i halvblodsaveln.
För övrigt så har jag inte förnekat att halvblod är "korsningar".
Skillnaden är att halvblod (SWB; DVH; KWPN osv) (och den korsning du vill göra) är att halvblod är konsoliderade korsningar. Det finns en RASbeskrivning och det finns avelsmål.

Skillnaden AVEL och hästproduktion...liksom.
Sen kan du ju få producera dig en häst som trivs med varsågod. Men det är inte avel för nån annan målgrupp eller annat mål än just ditt föl och dig.

Och om du ser sen en xx + halvlobd som vilken korsning som helst så kan du ju göra det. Men ovan nämda rasföreningar gör det inte och av någon anledning så tror jag mer på dem än på din åsikt !

I Tyskland finns det numera (godkändes i våras på prestation) en godkänd PRE-hingst för halvblodsaveln. Hoppas att det snart kan komma här oxå. För då blir det tydligen helt plötsligt INTE korsningsavel längre...

Det var ju lite spännande, vilken hingst och i vilket förbund? På vilka meriter?
U

Jag visste att jag inte drömde!! Jag hade ett minne av att jag läst det på någon sida... :D

Ja det är ju upp till var och en om man vill ta risken. Jag antar att det inte är billigare att betäcka med en PRE hingst?
Läst i Ridsport att varken Arab eller Fullblod tillförde något till dressyr aveln.....

Det vet jag inte om jag kan hålla med om, trakehenern anses vara en halvblodsras som duger för dressyr och dessa är kraftigt förädlade med mycket ox och xx. Sedan kan det vara att få renrasiga xx och ox ligger i eliten, men det var inte som renrasiga de diskuteras i den här tråden

Det är avel oavsätt om man bara plockar fram en unge från sitt egna sto med grannens hingst.
Så länge som man medvetet gör en parning och tar fram en avkomma är det avel.
Däremot så är ju avel som bara skall trillfredställa sina egna syften något som brukar benämnas som petavel alltså keldjursavel. Kanske skogsmulleavel då om man omvandlar det till häst.
Avel är det ändå hur man vrider och vänder.
Rasavel är ju en annan sak som handlar om rasen i sig. Prestationsavel en annan och inte så ovanligt så möts dom två.
Oavsätt mål så handlar det om avel om man plockar fram en avkomma i något syfte.

Stollan som både petavlat och rasavlat djur i sitt liv. Både i seriös och oseriös anda. Det sistnämnda först för att sedan gå över till det förstnämnda.

För att ta en liten jämförelse, de små chihuahuavalparna `(att jag aldrig lär mig stava till det)som såldes i Malmö (bla) för inte så längesedan som kom från länder söder om vattenpölen söder om Stenshuvud, de hundarna är enligt dig resultat av avel, och inte hundproduktion? Finns det ingen skillnad?

Petavel? Är det när man har ett mål och föräldrarna är "godkända", eller var det det som var rasavel? Vad menar du med Petavel? Gissar att det står i något inlägg som jag missat eller läst slarvigt.

Ja det är avel och enligt lag så är det väl också avel.
Om den sedan är så hälsosam är ju diskuterbart men avel innebär ju att man tar avkomma och det är ju vad dom gör, i mängder tydligen :crazy:
Petavel går ut på att djuret skall vara sund (inga ärftliga sjukliga utan målet är låg veterinär räkning och långt trevligt liv) men inte avlas för någon prestation av något slag. Temperament och sundhet går helt enkelt före allt annat. Sedan kan djuret iofs också uppnå prestation men målet med aveln är inte att förbättra utseende eller prestation av något slag.
Pet är kel så det är alltså keldjursavel dvs djur som främst skall agera sällskap.
En motsvaighet hos häst är då en hållbar sak som kan gå och skrota i hagen utan att klättra på väggar och komma ut på lite turer i skogen mm eller för den delen tävla lättare nivåer och håller i evigheter utan större veterinärkostnader (minimalt med skador inte underlåtelse av att anlita veterinär vid nödfall). En som du kan släppa in en 4 årigt barn till som då mer eller mindre kan vända upp och ner på hästen utan att den blinkar.
Förstår du bilden av sk. petavel?
Inte ens i petavel avlar man på kreti och pleti men man avlar inte heller på utseende och/eller prestation som mål.
Det handlar alltså om målet med sin avel och vad man vill ha ut av den.

Ja det är avel och enligt lag så är det väl också avel.
Om den sedan är så hälsosam är ju diskuterbart men avel innebär ju att man tar avkomma och det är ju vad dom gör, i mängder tydligen :crazy:
Petavel går ut på att djuret skall vara sund (inga ärftliga sjukliga utan målet är låg veterinär räkning och långt trevligt liv) men inte avlas för någon prestation av något slag. Temperament och sundhet går helt enkelt före allt annat. Sedan kan djuret iofs också uppnå prestation men målet med aveln är inte att förbättra utseende eller prestation av något slag.
Pet är kel så det är alltså keldjursavel dvs djur som främst skall agera sällskap.
En motsvaighet hos häst är då en hållbar sak som kan gå och skrota i hagen utan att klättra på väggar och komma ut på lite turer i skogen mm eller för den delen tävla lättare nivåer och håller i evigheter utan större veterinärkostnader (minimalt med skador inte underlåtelse av att anlita veterinär vid nödfall). En som du kan släppa in en 4 årigt barn till som då mer eller mindre kan vända upp och ner på hästen utan att den blinkar.
Förstår du bilden av sk. petavel?
Inte ens i petavel avlar man på kreti och pleti men man avlar inte heller på utseende och/eller prestation som mål.
Det handlar alltså om målet med sin avel och vad man vill ha ut av den.

Jag skulle kalla det hundproduktion, men kanske att det kallas avel enligt lagen?
Jag förstår fortfarande inte meningen med petavel8Tack för beskrivningen). Min kära pojkvän var rädd för hästar när jag skaffade denna (har inte haft häst tidigare i vårt förhållande), och ibland kan jag få ett SMS där han har varit ute i hagen helt själv och matat min häst och hagkompisen med äpplen. Min häst är ett svenskt halvblod,. och hagkompisen är ett engelskt fullblod. Ingen av dessa skulle göra en fluga förnär. Jag har kört nybörjarlektion för mamma och pojkvännen på min, och hon har en förmåga att läsa vem som sitter på ryggen, så att det alltid är roligt att rida henne oansett nivå. Samma gällde min förra, hon vågade knappast trava med mamma på ryggen, och busade gärna lite om hun märkte att ryttaren var med på det. Även min förra var ett halvblod. Denna har jag bara haft sedan mars så jag ska inte yttra mig om veterinärräkningar än (klarat mig bra så här långt, vaccinering och ultraljud), den förra hade jag från betäckning av stoet tills hon var 14, nu är hon 19, såld och fortfarande frisk som en nötkärna(sist jag pratade m ägarna var det så iallafall). När jag skulle sälja stoet kom hon ut på en hopptävling, LB, hon gav järnet på banan, och min absolut icke ridkunniga brorsdotter skrittade av. Stammarna på dessa två skiljer sig nästan helt. För mig är detta den perfekta modellen av häst, en som kan läsa situationen, och som alltid ställer upp till 100% och försöker lösa uppgiften man ger den. Vad jag vill säga med detta är att även om man avlar rasrent behöver det inte betyda att hållbarhet och temperament blir lidande. Förstår inte ens varför dessa 2 egenskaper skulle vara svårare att uppnå om man väljer att avla renrasigt?

Är det nån som har gjort det eller har erfarenheter av en sån korsning? Jag vill nämligen hemskt gärna betäcka mitt lilla halvblodssto men inte med en halvblodshingst eftersom min lilla dam har såpass mycket humör, så skulle jag vilja betäcka henne med en ras med något lugnare temperament och har hört att just PRE har de egenskaperna :bump: Skulle dessutom vilja ha en annan typ av avkomma istället för "vanligt" halvblod :)
SÅ nu vill jag höra alla erfarenheter gällande betäckning av halvblodsston med andra raser! :banana:

PRE är en av de raser som kallas för barock häst, och jag begriper inte, vad det är du vill ha fram med detta?
PRE har precis som alla andra raser temperament, och det finns inom halvblodet, fullblodet, angloblodet även hingstar med ett trevligt temp och ridbarhet, om du skulle vilja lätta upp din häst.

PRE är en av de raser som kallas för barock häst, och jag begriper inte, vad det är du vill ha fram med detta?
PRE har precis som alla andra raser temperament, och det finns inom halvblodet, fullblodet, angloblodet även hingstar med ett trevligt temp och ridbarhet, om du skulle vilja lätta upp din häst.

jag förstår att mitt första inlägg kan tolkas som ngt ogenomtänkt och oseriöst men hade jag vetat vilken storm det skulle bli i denna tråd hade jag varit mer utförlig fårn början :D

hur som helst det jag vill ha fram med min avkomma är det som ngn här kallade petavel. Jag vill gärna ta ett föl efter mitt sto, men har blivit mer och mer intresserad av klassisk dressyr och barockridning då jag insett att mitt eget sto verkar må bra av att utföra detpga av en rad anledningar som vi inte behöver förklara här. Därför, istället för att avla på en HBL-hingst, valde jag att se vilka som hade en PRE-HBL korsning då jag fått höra att dessa var väldigt trevlig, lugna, hästar. Fick även höra att korsa med en PRE-hingst kunde vara att överväga då mitt sto har lite svårt med benstomme ocg muskelmassa då hon är väldigt lite för att vara HBL (153 cm) och denna ras hade visat sig ge avkommor med grövre benstomme osv.

Vidare fick jag höra att dessa var kända för att inverka lugnande på ngt heta, stissiga hästar, vilket var en stor del av vad jag ville uppnå. Så för alla som tror att jag bara fått för mig att jag vill ha ett gulligt föl och sett en fin hingst med lockig man som jag bara valt den första jag ser utan en tanke på om hingsten pasar mitt sto elle rom dne är godkänd kan tänka om med en gång. Jag är fruktansvärt kräsen gällande hingstval då jag självklart vill hitta den perfekta matchningen till mitt sto och skulle jag inte hitta ngn sån inom PRE så komer jag SJÄLVKLART välja en annan ras!
Så nu har vi klarat ut det :)

OK, nu har jag förstått vad du vill ha tillfört från PRE. Vad är det PRE saknar som ditt halvblodssto ska tillföra?

Det gällde nog inte rena XX eller OX det var nog att det inte gav så mycket att 'korsa' med OX och XX hästar om man vill ha dressyrhästar. Lite konstigt kan man tycka eftersom Lauries Crusador xx har gett många bra dressyrhästar:confused:

som vanligt kan man nog inte räkna med att vilken ox eller xx, eller x för den delen, som helst kan tillföra hur mycket som helst. Men jag är ganska övertygad om att rätt individer kan tillföra mycket.. Men vad vet jag..
U

sedan är frågan vad de tillför.. Fullbloden alltså, det kan ju vara att man inte ska förvänta sig att fullbloden förbättrar traven på en dressyrhäst, men det kan ju tänkas att den lättar upp och ger lite snabbare reaktionsförmåga?
U

Jag är verkligen jättenyfiken på att se var i Robin Z's härstamning det döljer sig en Haflinger. Jag har letat på allbreed, men jag kan inte hitta någon, jag har verkligen lusat igenom det mesta..

Kan du visa på den ?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka