Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är 1,5 år på bilderna och har redan ovanligt stor/mycket kropp i förhållande till sina ben. Det gör att oavsett vad man tänker använda hästen till nog ska fundera lite över exteriören och hur den kommer att se ut när den blir äldre. QUOTE]
Detta tolkade jag nog allt som att du ansåg att korta ben= sämre häst, oavsett vad den tänker användas till:smirk:!
Men egentligen tror jag nog att vi har ungefär samma syn vad gäller avelsmål, dvs att hela tiden få fram så bra hästar som möjligt där en bra exteriör och hälsa är prio ett.
Jag ser ju inte dock det så som att man tummar på detta krav för att individerna tillhör 2 olika raser.
Tvärtom kan jag tänka mig långt fler bra matchningar vad gäller ex PRE/halvblod än som jag sett vissa rena halvblodskombinatioener där hingsten inte alls passat stoet med dåligt resultat som följd.
Många har en tendens tycker jag att titta väl mycket på hingsten separat utan att fundera närmare på hur kombinationen med deras sto funkar, ännu vanligare är att man ser till sitt stos brister och försöker kompensera det hos hingsten utan att tänka ett steg länge.
En vanlig missuppfattning verkar vara att om du har ett grovt gammaldagtyp-sto, med korta grova ben så lägger du på en väldigt ädel långbenad hingst med betydligt ädlare ben så ska du som slutresultat få fram ett mellanting mellan dessa dvs en högrest unge med perfekta proportioener då den fått 50/50 från föräldradjuren!
Men så fungerar inte det genetiska lotteriet utan istället kan du mycket väl få fram en häst som fått det sämsta från bägge djuren och således blir katastrof, dvs mammans tunga massiva kropp och pappans ädla ben ,Ingen lyckad kombination.
När jag väljer hingst till ett sto tänker jag , hur blir det om det värsta händer dvs att jag får bägge föräldradjurens sämsta sidor, funkar den kombinationen då?
Dvs om jag får såväl hingstens som stoets brister påverkar de varandra än mer negativt än om de varit enskilda, Om de gör det, då tänker jag om i mitt val, och detta oavsett om föräldrasdjuren tillhör samma ras eller ej.
Den översta , är det den med Bernstein på mödernet som blivit lite större? Gudomligt söt iallfall, såld?
Fick jag välja mellan en god ryttare med god hästhantering och en glad amatör med god hästhantering står också valet klart.