Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Hej
Jag har hört att PRE hästar kan vara ganska så vassa i temperamentet. Väldigt känsliga och svåra för den 'vanliga' ryttaren att klara av. Stämmer det?

Jag har inte sagt korta ben = sämre häst. Men fel propotioner exteriör ger problem. Vad som är "fel" är ju till viss del beroende på vad som har för avsikt att använda avkomman till. En fantiskt bra travhäst har inte samma exteriör som en lika bra dressyrhäst.
Men just hästen som finns på bilderna ser ut att få en väldigt tung kropp som inte harmoniserar med längd och grovlek på benen. Fortsätter den utvecklas i samma stil lär den bli ganska svår riden på grund av sin exteriör.

Helt medvetet har jag inte heller skrivit om korsningsavel utan även hänvisat till att man tittar på andra korsningar. Men det är ju klart att ju mer de två individer man parar med varnadra skiljer sig åt exteriört. Ju mer är det som kan gå fel hos avkomman, ju mer är det som verkligen måste lyckas komma rätt bland alla genuppsättningarna.

Den är 1,5 år på bilderna och har redan ovanligt stor/mycket kropp i förhållande till sina ben. Det gör att oavsett vad man tänker använda hästen till nog ska fundera lite över exteriören och hur den kommer att se ut när den blir äldre. QUOTE]

Detta tolkade jag nog allt som att du ansåg att korta ben= sämre häst, oavsett vad den tänker användas till:smirk:!

Men egentligen tror jag nog att vi har ungefär samma syn vad gäller avelsmål, dvs att hela tiden få fram så bra hästar som möjligt där en bra exteriör och hälsa är prio ett.
Jag ser ju inte dock det så som att man tummar på detta krav för att individerna tillhör 2 olika raser.
Tvärtom kan jag tänka mig långt fler bra matchningar vad gäller ex PRE/halvblod än som jag sett vissa rena halvblodskombinatioener där hingsten inte alls passat stoet med dåligt resultat som följd.

Många har en tendens tycker jag att titta väl mycket på hingsten separat utan att fundera närmare på hur kombinationen med deras sto funkar, ännu vanligare är att man ser till sitt stos brister och försöker kompensera det hos hingsten utan att tänka ett steg länge.

En vanlig missuppfattning verkar vara att om du har ett grovt gammaldagtyp-sto, med korta grova ben så lägger du på en väldigt ädel långbenad hingst med betydligt ädlare ben så ska du som slutresultat få fram ett mellanting mellan dessa dvs en högrest unge med perfekta proportioener då den fått 50/50 från föräldradjuren!

Men så fungerar inte det genetiska lotteriet utan istället kan du mycket väl få fram en häst som fått det sämsta från bägge djuren och således blir katastrof, dvs mammans tunga massiva kropp och pappans ädla ben ,Ingen lyckad kombination.

När jag väljer hingst till ett sto tänker jag , hur blir det om det värsta händer dvs att jag får bägge föräldradjurens sämsta sidor, funkar den kombinationen då?
Dvs om jag får såväl hingstens som stoets brister påverkar de varandra än mer negativt än om de varit enskilda, Om de gör det, då tänker jag om i mitt val, och detta oavsett om föräldrasdjuren tillhör samma ras eller ej.

Jag tror att vi tänker lika. Men det blir enklare om man håller sig inom en ras eller raser som lika än om man blandar väldigt olika raser. Att få fram det man önskar.
Sedan är det ju föräldradjuren och deras föräldrar i sin tur som ska väga tyngst i valet av dem även om man håller sig till "rasen".

Att man sedan som hobbyavlare kan få fram något bra och genetiskt hållbart är mycket tveksam till. Man har helt enkelt för lite material att arbeta med. De flesta har ju bara ett eller ett par ston och det ger ingen kontinuitet i aveln. På det viset då också i stor sätt omöjligt att uppnå några avelsmål. Håller man sig inom en ras så finns det gott om andra som avlar i mindre skala som man då automatiskt samarbetar med om man håller sig till rasstandarden. Med andra ord så blir det lättare att få de gener man vill föra vidare att komma vidare och inte dö ut efter någon generation.

Tänkte inte heller blanda mej i leken eftersom jag är lätt partisk:angel:, men nu måste jag. PRE/halvblod är en utmärkt kombination! Självklart är valet av sto/hingst oerhört viktigt och det avgörande om resultatet ska bli lyckat. Båda raserna besitter egenskaper som vi ryttare så högt traktar efter. OM det blir ett lyckat resultat så kan det bli hur bra som helst! Och det är ju målet med avel!
Nedan några exempel på denna korsning:
aug-071.jpg

Korzika.jpg

P3177510.jpg

Den översta , är det den med Bernstein på mödernet som blivit lite större? Gudomligt söt iallfall, såld?

Överlag tycker jag att PRE hästarna har ett väldigt harmoniskt ochbtrevligt temperament. Dom är intelligenta, uppmärksamma och väldigt villiga att lära sig.

Något att fundera över då man hör talas om en "lynnig" PRE är :

*Vem är ägaren? Tyvärr finns det en hel del människor som kölper PRE hästar just för deras trevliga tmperament. En del av dessa hästägare har ingen vidare känsla för ridning och deffinitivt inte hingstvana.

*Är det en hingst? PRE hästarna hålls ofta som hingstar bla. för att dom har ett temperament som tillåter det (undantag finns naturligtvis!). Hur många "vanliga" ryttare har en hbl hingst i sitt stall?

Jag tycker korsningen PRE /Halvbod är lite intressant då jag själv funderat i dom banorna- har dock inte gjort korsningen än. Tror att det kan bli en väldigt bra häst men som sagt gäller det såklart att välja vilka individer man korsar.

Förlåt att jag missat ett par dar nu ( det är ju ändå min tråd ;)) Men ju mer jag läser ju mer ser jag hur olika människor ser på hästars värde, utseende, kapacitet, framgångar och huruvida någonting kan räknas som framgånsrikt eller lyckat!

Jag håller med någon som tidigare kommenterade att många dressyrryttare som satsar på sin karriär ofta behandlar sina hästar som porslinsdjur! Alltid täcke, alltid benskydd, alltid hagar där det inte finns någon skaderisk så som ett träd eller en backe!:eek:

Och du som sa att en duktig, satsande ryttare per automatik skulle vara en bättre hästmänniska och kunna ge min häst ett bättre liv. Om jag stod mellan valet att lägga min häts framtid i händerna på en dressyrryttare som inte låter min häst vara häst eller "glad amatör" som kommer ge den ett naturligt liv så är valet självklart för mig!

Vidare att det skulle svårt eller omöjligt att uppnå en fungerande långsiktig avel med denna typ av korsning, som någon antydde, tycker jag är att vara väldigt trångsynt! Om ingen sätter igång arbetet med kornsingsavel så kommer väl aveln aldrig att gå framåt heller. Att påstå att renrasig avel skulle vara det enda hållbara långsiktigt är ju absurt! Någonstans måste allt nytt och obeprövat börja och vad säger att just denna korsning kanske inte är framtiden för hållbara, framgångsrika, lyckade hästar? Man måste ju ge saker tid innan man kan döma ut det som uhållbart... tycker jag iaf :D

Hur har det gått?.. Har du bestämt dig än?...:)

Min ponny var ju en korsning (Arab/New Forest) skulle det vara dålig avel då?.. :/

Är det endast för att få en häst med ett bra temperament som du vill korsa med PRE. Vad finns det för andra för- och nack- delar? Men det kanske var det som du ville har svar på? Någon annan som har åsikter?

Läs noga igenom vad jag skrivit...
Fick jag välja mellan en god ryttare med god hästhantering och en glad amatör med god hästhantering står också valet klart.

Alternativet att det blir en ridskolehäst är också troligare för en häst med gott temprament och liten gång (håller oftast bättre) och hopförmåga (behövs sällan på så små hinder).

Du frågade efter erfarenheter och detta är mina. Sedan behöver du absolut inte tycka likadant men det kan ju vara en fördel att ta till sig både positiva och negativa erfarenheter för att sedan kunna göra ett bra val.

till ALLA som verkar ha sååååå stor erfarenhet av dessa korsningar.

Korta steg? hoppa låga hinder????:devil:

Hur många pre/halvblodskorsningar har ni egentligen träffat eller ridit?? eller är det bara någonting ni tror??

Jag har själv renrasiga pre, renrasiga halvblod och korsningar av dessa, har fött upp flertalet av dessa, tävlad upp till MSV dressyr på dessa och de har även gått hoppning 1.20m.

Är det dåliga korsningar??? knappast.

Jag anser att det är en utmärkt blandning, visst finns det dåliga kombinationer på korsningar, men det gör det väl ändå på renrasigt med. Finns det någon ras som har så mycket problem med tex lösa benbitar som halvblod?? finns massa posetivt om både halvblod och pre. Att just pre hästen nedärver sina bästa kvalitéer till sina avkommor, tex gång och psyke.

Titta på många toppryttare i eliten runt om i världen, börjar bli mycket korsningar där.....man tar det bästa utav två hästraser.....:):) visst är chansen stor att det blir en perfekt häst??
visst kan den även bli sämre.... men för att föra aveln vidare så måste man ju satsa.... och det är det som många har fått upp ögonen på, sen finns det ju tyvärr folk som är mer inrutade att renrasigt ska det ju vara.....

har man tänkt igenom vad man vill ha för häst, man har ett sto man vill föra vidare....ja, då är det bara att hitta en hingst som passar stoet bäst.....tack för mig!!:bump::bump:

Har du några bilder på dessa korsningar? Är själv väldigt nyfiken på korsningen hbl/PRE eftersom vi också föder upp båda raserna.

har försökt att lägga in bilder men lyckas inte...det finns flertalet bilder på min hemsida men vet inte om det anses som reklam om jag lägger ut adressen..:angel::angel:

Det verkar vara att sätta ribban för lågt, att inte sikta på att föda upp den bästa avkomma ditt sto skulle kunna lämna. Även om du själv bara vill "skogsmulla" så kan man väl inte sitta på för bra häst?! Har du ett sto med hoppförmåga, så tycker jag du ska utnyttja det. Det produceras för lite hästar med hoppförmåga. Och den dagen du ev måste sälja din avkomma, så har du ju möjlighet att välja en köpare som erbjuder den typen av hästhållning som du uppskattar. Men om avkomman nu skulle bli ett sto.... kanske den ska i aveln någon gång i framtiden..... och vad vore mer tacksamt än ett sto som är systematiskt avlat på vissa egenskaper?
Om du väljer att korsa eller inte, är upp till dej naturligtvis, men eftersom du bad om åsikter, så får du det, även om du inte gillar alla svar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka