Bestraffningar?

minponny

Trådstartare
Hur bestraffar ni era hästar?
Bestraffar ni dem överhuvudtaget?

Jag bestraffar aldrig med våld eller ilska, kanske att jag höjer rösten. Jag övar mycket ledarskapsövningar, så jag behöver inte bli arg för att vara dominant. Min häst som har tendenser till att vara tjurig och ovillig trivs oerhört bra och bråkar ingenting nu mera. Jag tror faktiskt det är tack vare ledarskapsövningarna. Vad kan det annars vara,?

Sv: Bestraffningar?

Jag bestraffar inte hästen jag tillrättavisar. Bestraffningar fungerar inte så bra på hästar eftersom de oftast inte vet vad de bestraffas för.

Min tolkning av bestraffning: ex man har mördat någon och får fängelsestraff, själva bestraffningen sker alltså i efterhand.
Min tolkning av tillrättavisning: någon avbryter mordet
(jag vet jättedåligt exempel)

Beroende på situation gör jag olika. Antingen så ignorerar jag det icke önskvärda beteendet (oftast) eller så leder jag hästen på rätt spår. Vi tillfällen får man ta till "våld" tex om hästen tänker springa rätt över en eller liknande.

Eftersom min häst aldrig gjort sig förtjänt av nån bestraffning, har han aldrig fått någon.
Skulle han uppträda på ett icke-önskvärt sätt, skulle jag undra vilket fel JAG gjort eftersom han gjorde så.
Har haft honom sen han var 3 månader och han är 12 år nu. Så har jag missat något i uppfostringsväg eller under utbildningen, får jag rätta till MIG SJÄLV.

Folk använder våld när dom inte vet hur dom ska handskas med situationen.
Det jag gör vid tillrättavisning är att jag försöker ignonera felet (beror på vad för situation) eller så höjer jag rösten LITE och säger skarpt nej.

Vet en person som daskar till sin för lilla minsta, och har en jobbig och hög ljudnivå mest hela tiden. :crazy:

Då har ju du varit med o format honom hela tiden, vilket är en stor skillnad på de hästar jag hanterat :)

Hur gör ni om tex en häst naffsar efter er alt biter er????

jag duttar honom lätt på mulen och säger höpp öpp. Inte för att han brukar bitas eller nafsas, men någon gång har det ju hänt.

Ja. Det är ett privilegium att vara med hela vägen :)
Har haft alla mina hästar från föl till avlivning, då de varit mycket gamla.

Bestraffningar av hästar är helt meningslöst. Man får ur sig lite frustration men hästen lär sig bara att man plötsligt kan bete sig otrevligt.

Jaa, enda gången det är "berättigat" att använda "våld" är om situationen blir farlig för då måste man ta sig ur den men det krävs såklart att man funderar på vad som gick fel och vad man kan göra för att det inte ska hända igen. (tror ni förstår vad jag menar med våld t.ex. vifta, eller slå till hästen med arm eller grimskaft för att få den att flytta om man håller på att bli översprungen eller liknande. ) annars brukar jag tillrättavisa med rösten eller bara röra hästen, ifall det behövs.

När jag tillrättavisar min häst backar jag honom något steg tillbaka till "utgångs läget" (om vi tränar från marken) och börjar om från början.
Sitter jag på honom så avbryter jag övningen och börjar om.
Skrapar han i gången när han är uppbunden säger jag bestämmt NEJ!!
Skriker eller slår aldrig!!

Detta funkar för denna häst, och han har blivit en mycket trevlig häst sen jag köpte honom.:love:
Han var mycket ouppfostrad när jag köpte honom, hade alltid fått göra som han ville.

Hur gör ni om tex en häst naffsar efter er alt biter er????

Jag brukar försöka ignorera, alt. putta bort hästens huvud el. nypa tillbaka. Och så klart beröm när nafsandet slutar.
Oftast biter ju hästen av en anledning, den försöker tala om ngt för oss. Varför bestraffa när den försöker kommunicera med oss?

Svårt att svara på det där. Vad menas med bestraffning, och när är det man ska bestraffa?
Tex en häst som biter efter en utan synbar anledning eller försöker sparka, säger jag till och ger en liten dutt med handen. Men om hästen försöker bita när jag borstar, så beror det förmodligen på att den är kittlig, då ändrar jag mina borsttag och nonchalerar beteendet.
Jag tror mer på kommunikation och beröm istället för bestraffningar.

Nej, inga bestraffningar här inte. På sin höjd höjer jag rösten något eller markerar med hela min kropp att det inte är ok.

Bestraffningar låter så illa och det finns säkert folk som slår sina djur. De borde räkna ner till tio och andas lite.

Senast ändrad:

Stampar med foten i golvet och säger nej skarpt.
Mitt sto gjorde så i början kanske 2-3 ggr, sen dess har hon inte nafsat mer.

Man är ju oftast ute efter att berömma när hästen gör rätt istället för att bestraffa eller tillrättavisa så fort hästen gör fel. Hästar fungerar ungefär likadant som barn när det gäller den biten. En sak jag undrar är om jag t.ex. har hästen uppbunden ute vid stallväggen. Om han då börjar gnaga av träväggen, hur ska jag då göra för att få honom att sluta. Ignorerar jag honom kommer han ju att fortsätta gnaga och då kommer ingen vägg att finnas kvar till slut ;) Vilken metod är då den bästa för att jag ska få honom att sluta?

dancehall - stampa med foten som Nillzan och beröm när han slutar........ Vältajmat!

Att du ställde en konkret fråga i ditt inlägg fick mig att tänka till innan jag svarade! Alltså "vad gör man när.....". Det är så lätt att säga att man INTE ska göra si eller så,men precis som hästarna vill (behöver) vi veta VAD snarare än vad vi INTE ska göra.

Wow förresten (liten trådkapning) - vilka härliga djur du har på din bild!

Jag försöker undvika konflikter med mina hästar, den ena har jag aldrig ens behövt höja rösten till medan den andra har gett mig så många blåmärken så det är löjligt. Som häromdagen mosade han in mig i väggen när jag hade honom uppbunden, stampat lite i marken är liksom inget alternativ ;) Han skiter väl fullständigt i om jag petar lite på honom för den grabben har ett psyke som inte är av denna värld. Jag dängde till honom där jag kom åt med tanke på att jag satt fast rätt bra, till slut flyttade han på sig och naturligtvis så gick jag inte på honom mer då. Han har ett jäkla humör och även om vi kan lösa det mesta genom att backa och så vidare så kommer det en och annan gång när man får ta tag i honom lite för att han inte ska bli farlig. Jag använder dock aldrig spö utan korrigerar ofta med hjälp av repet osv

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag längtar efter att skriva mer! Skriva av mig tankar och reflektioner, liksom sortera dem för mig själv. Men nu har jag inte fått till...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 479
Senast: LelleLilla
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar