Sv: Bestraffningar?
Jag är tvärtom, jag inbjuder till konflikter i en trygg miljö så att jag vet att hästen klarar av den saken sedan på tex en främmande tävlingsplats, jag rider ju distans och man kan bokstavligt talat råka på vad som helst när man är ute och rider. Vet jag att hästen har problem med vatten så tränar jag vatten massor, precis som vilken människa som helst tränar höger galopp mest om hästen har svårt för det.
När man ska pulsa tex och det kommer ett partytält flygande och landar 3 meter från hästen så behöver den vara riktigt lugn för att pulsen inte ska gå över 64 slag/minut.
Jag försöker undvika konflikter med mina hästar, den ena har jag aldrig ens behövt höja rösten till medan den andra har gett mig så många blåmärken så det är löjligt. Som häromdagen mosade han in mig i väggen när jag hade honom uppbunden, stampat lite i marken är liksom inget alternativ Han skiter väl fullständigt i om jag petar lite på honom för den grabben har ett psyke som inte är av denna värld. Jag dängde till honom där jag kom åt med tanke på att jag satt fast rätt bra, till slut flyttade han på sig och naturligtvis så gick jag inte på honom mer då. Han har ett jäkla humör och även om vi kan lösa det mesta genom att backa och så vidare så kommer det en och annan gång när man får ta tag i honom lite för att han inte ska bli farlig. Jag använder dock aldrig spö utan korrigerar ofta med hjälp av repet osv
Jag är tvärtom, jag inbjuder till konflikter i en trygg miljö så att jag vet att hästen klarar av den saken sedan på tex en främmande tävlingsplats, jag rider ju distans och man kan bokstavligt talat råka på vad som helst när man är ute och rider. Vet jag att hästen har problem med vatten så tränar jag vatten massor, precis som vilken människa som helst tränar höger galopp mest om hästen har svårt för det.
När man ska pulsa tex och det kommer ett partytält flygande och landar 3 meter från hästen så behöver den vara riktigt lugn för att pulsen inte ska gå över 64 slag/minut.