Bestraffningar?

Sv: Bestraffningar?

Jag försöker undvika konflikter med mina hästar, den ena har jag aldrig ens behövt höja rösten till medan den andra har gett mig så många blåmärken så det är löjligt. Som häromdagen mosade han in mig i väggen när jag hade honom uppbunden, stampat lite i marken är liksom inget alternativ ;) Han skiter väl fullständigt i om jag petar lite på honom för den grabben har ett psyke som inte är av denna värld. Jag dängde till honom där jag kom åt med tanke på att jag satt fast rätt bra, till slut flyttade han på sig och naturligtvis så gick jag inte på honom mer då. Han har ett jäkla humör och även om vi kan lösa det mesta genom att backa och så vidare så kommer det en och annan gång när man får ta tag i honom lite för att han inte ska bli farlig. Jag använder dock aldrig spö utan korrigerar ofta med hjälp av repet osv

Jag är tvärtom, jag inbjuder till konflikter i en trygg miljö så att jag vet att hästen klarar av den saken sedan på tex en främmande tävlingsplats, jag rider ju distans och man kan bokstavligt talat råka på vad som helst när man är ute och rider. Vet jag att hästen har problem med vatten så tränar jag vatten massor, precis som vilken människa som helst tränar höger galopp mest om hästen har svårt för det.

När man ska pulsa tex och det kommer ett partytält flygande och landar 3 meter från hästen så behöver den vara riktigt lugn för att pulsen inte ska gå över 64 slag/minut.

Bestraffning på vadå?
Det är ju inte direkt att man som till en unge kan ge utegångsförbud eller så..

Vad menar du med bestraffning? Om en häst biter eller sparkar mig medvetet så åker den på en propp kan jag garantera. Men är den rädd eller gör något som egentligen är mitt fel pga okunskap eller oaktsamhet så låter jag det bara vara, gör ingen stor grej av det... Bättre att berömma när det blir rätt istället!

Håller med!:)

Det är så ytterst sällan det behövs bestraffning. De hästar jag träffat som behövt det har mest varit illa uppfostrade och sett sig som högre i rang än mig. En del andra har varit stenhårda i psyket och vana vid att hanteras av tuffa karlar.

Fostran och utbildning är en annan sak. Där kommer man ingenstans genom att slåss och bråka. För att inte tala om rädda hästar! Där kan man förstöra mycket.

En häst som sparkar, bits eller går rakt på en människa förstår en bestraffning, för det hade den fått av en annan häst i liknande situationer. Däremot förstår den inte ett dugg om den får en smäll om den protesterar mot sadelgjorden.

I grund och botten handlar det om hela hanteringen. Hästar ska behandlas vänligt och bestämt. Ungefär som de behandlar varandra.

Oh tack :) eller menade du min bild?
Tack för tipset också, men att stampa med foten räcker inte för den här pållen tyvärr ;) han har en så STOR egen vilja så man nästan tror att han är mänsklig. Jag tror nästan att den här hästen har ADHD :D

Tillf trådkapning.
Ja- jag menade din bild! Är ngn av dem dina? UNDERBARA!
Åh - mänsklig - ja, ge honom en rak höger då! (He! He! - skojar!). Starta en egen tråd om hur man kan göra med "gnagare".

*kl*

Jag bestraffar aldrig, utan tillrättavisar när det behövs.

Mina äldre hästar beter sig nästan alltid väldigt bra och är lugna vid all hantering. Min lilla däremot är fortfarande lite trotsig och henne är jag väldigt tydlig med vad som är rätt och fel. Skulle hon försöka nafsa/bita helt oprovocerat skulle jag definitivt smälla till henne på bogen.

Spöet använder jag inte som bestraffning utan som en förlänging av mina hjälper.

Jag bestraffar inte hästen jag tillrättavisar. Bestraffningar fungerar inte så bra på hästar eftersom de oftast inte vet vad de bestraffas för.

Min tolkning av bestraffning: ex man har mördat någon och får fängelsestraff, själva bestraffningen sker alltså i efterhand.
Min tolkning av tillrättavisning: någon avbryter mordet
(jag vet jättedåligt exempel)

Beroende på situation gör jag olika. Antingen så ignorerar jag det icke önskvärda beteendet (oftast) eller så leder jag hästen på rätt spår. Vi tillfällen får man ta till "våld" tex om hästen tänker springa rätt över en eller liknande.

:bow: Håller helt med, och kör på precis samma resonemang och agerande.

Trådskaparen: Jag ger inte ett skit för ledarskapsövningar faktiskt. Känner alltför många som praktiserar detta och det beror på deras egna tillkortakommanden, osäkerhet, okunskap och rädsla, som de tar till såna demonstrations övningar där hästen ska "övas" till att respektera människan. Blir helt fel och leder inte till ngt positivt.
Ledarskap är inget man tränar sig till. Det är ngt man förtjänar från hästen, genom att agera rättvist och säkert som människa.

Senast ändrad:

Jaa, tycker inte ledarskapet ska komma riktigt genom övningar utan är ngt man måste förtjäna i allt man gör, hela tiden, i allt umgänge med hästen (klantigt uttryckt men ni förstår nog vad jag menar :angel:)

Nej tyvärr är ingen av dem mina, däremot är "fulingen" till vänster min medryttarhäst. Det är han som är så mänsklig haha. Han har en så stark egen vilja och det är synd bara att han inte har blivit uppfostrad på rätt sätt från när han var unghäst. Han är så oförskämd hela tiden och har inte mycket respekt gentemot människor. Han är aldrig dum eller så, bara väldigt oförsiktig och säger man till honom så struntar han blankt i det ;)

Haha, det krävs att man verkligen vet hur en häst tänker och hur den fungerar för att man ska kunna handkas med dessa "starka viljor" :D

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag längtar efter att skriva mer! Skriva av mig tankar och reflektioner, liksom sortera dem för mig själv. Men nu har jag inte fått till...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 479
Senast: LelleLilla
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar