Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Jag använder alltid samma ljud (låter typ: HÖPP) mest för att det känns naturligt för mig att säga så. Ibland i kombination med en snabb stöt på bogen eller halsen. Försöker förekomma hästen och ge "bestraffningen/korrigeringen" just när han är på väg att göra nåt otillåtet och det har medfört att han har jätterespekt för det ljudet, så det räcker alltid.
Jag är noga att inte använda hästens namn, när jag korrigerar. Det använder jag bara i positiva situationer. Vet inte om det är rätt eller fel, det sitter bara i ryggmärgen från det att jag gick lydnadskurs med vår hund när jag var yngre. :D

det många verkar glömma är att om hästen har ett starkt psyke så hjälper det inte hur mycket man än slår till den..den märker ju bara hur "klen" du är...ledar sto eller hingst kan ju bita eller sparka mot en annan häst..men den har ju sååå mycket mer att säga till om!! du din lilla människolort har ju inte det!! många personifierar sina hästar och gör dem mer mänskliga än vad de är.. har man en snäll och foglig häst så tål de rätt mycket! man får göra mycket med dem och de fogar sig efter oss. har vi ett starkt ledarskap underlättar ju detta om man har en "hård" häst! men vissa hästar går helt enkelt inte att "knäcka" de har redan insett att människan inte har så mycket att säga till om och dessa hästar är ju farliga.
med andra ord! det ska aldrig behövas att smälla till sin häst! då är det bättre att skrika högt!!! det gör hästar när de bråkar eller ska visa vem som bestämmer! då kan de skria rätt högt!!!och visa med ett tydligt kroppsspråk att här är jag!!

Säger du också HÖPP. :D Haha, va roligt. Jag använder det för att skärpa min häst, för att förstärka mina signaler. Det gäller både vid tillrättavisning och vid utförande av en övning. Jag använder alltså aldrig egentligen något "negativt" kommando eller tillsägelse utan bara förstärker vad jag vill att hästen ska göra. Tex. stå still, stanna, flytta undan eller liknande.

Jag förstår vad du menar med att inte använda namnet i en neg situation. Det bästa är ju att undvika neg situationer övht.

Jag byter ut "gör inte" till "gör". På så sätt blir jag aldrig negativ utan bara stark och övertygande. Och han lyckas ju då även vid dåligt beteende, när han slutar. Då har han ju utfört något jag bett honom om och det belönas på samma sätt som allt annat. Han vet vad som inte accepteras av mig, men istället för att ha "det HÄR ska jag inte göra" i huvudet så förknippar han det beteende som han tänker göra med ett nytt, annat beteende - han har ists "det HÄR ska jag göra" i huvudet. ;) Och väljer därav lättare det istället. Han vet vad han ska göra om han inte ska göra det som är oönskat.

Sen händer det såklart att han också testar gränser. Ställer en diskret hov på andra sidan gränsen som jag satt upp eller liknande. Då behövs inte mer än en blick för att han ska "hitta hem" igen. Till det önskade beteendet. ;)

*delvis KL*

Jag säger oxå Höpp höpp om dom skulle få för sig att dumma dom, funkar bättre än ett hårt nej faktist har jag märkt.Det är precis som att dom fattar då att ajdå...nu måste jag lyssna på matte...

Min ena häst behöver man aldrig tillrättavisa, hon bara finns och vet sin rang däremot så kan vallacken bråka med mig, stå å hytta med bakbenet åt mig, gå fram å tillbaka när han står uppstallad på stallgången, ska försöka smit ut ur boxen osv...MEN det beror på MIG....så jag skulle ALDRIG nånsin slå en häst för att visa att jag bestämmer, jag tror på principen: våld föder våld.
Ibörjan när vi fick hem vallacken så var jag lite skrajsen för just han och visade väl det tydligt och han tog åt sig och skulle börja styra å ställa med mig, men istället för att bruka våld så när han sätter igång, dom få gångerna nu, så tar jag helt sonika han vart han nu är, inne, i hagen eller så och går ut på plan med honom och tränar honom.Han ska gå när jag säger till, han ska stanna när jag säger till, backa när jag säger till osv....han får inte göra nått utan min tillåtelse, han får jobba med huvudet en stund och det hjälper kan jag lova.Och nu förstår han så väl vad som kan ske, för det är ju inte roligt att få gå ur hagen, från det fina gräset och den andre hästen får stå kvar och han får jobba med huvudet och inte få sitt gräs på en stund.

nej våld ger ingen tillit...så det skulle aldrig falla mig in, oavsett vad hästen gör mot mig, men höpp höpp räcker långt här iallaf all....

Va kul! Jag trodde att jag var ensam i Sverige med det fåniga lätet. :D

Roligt att det är fler som tänker så. :)
Jag träffade en häst som var väldigt aggressiv - mycket människorädd häst. Mot henne kunde man inte ta i för mycket på det sättet heller. Där handlade det inte om att vinna respekt utan att vinna tillit. Hon var livrädd för människor och deras reaktioner. Så henne fick man ta endast genom att avbryta hennes handling och sen fortsätta lugnt och vänligt.

Många gånger handlar det ju inte om att hästen försöker ta över kommandot utan på andra saker.

Jag har ett hingstföl på snart 4 veckor som redan när han var 3 dagar gammal började bli rätt så "jobbig".
Han stegrar sej och provar att slänga upp frambenen över axlarna på en, han har lyckats 2 ggr annars brukar jag hinna med och säga ifrån. Han kommer springandes mot en i hagen och gnäggar sen börjar han att nafsas och stegrar sej mot en...
Han beter sej lika dant mot sin mamma men hon bryr sej inte nämnvärt....

Han är dock bättre i boxen när man har grimma på och ska borsta och lyfta ben.Men då har man ju bättre kontroll över honom. Men ute i hagen är han rent sagt hemsk.

Jag har tidigare haft stoföl och dom har aldrig varken bitits eller sparkats så jag hoppas inte att jag har gjort något fel i hanteringen i övrigt med honom.

Hur skulle ni göra för att försöka få honom att visa lite respekt för människor???

Jag har provat med att höja rösten och även vifta med armar men det fungerar i ca 2 sekunder och sen är han framme och vill bitas igen.

.. biter en häst mig biter jag tillbaks.. sparkar den mig sparkar jag tillbaks och motar bort hästen som bestreaffning..

Mina hästar bits inte eller naffsar, gör någon annan häst det på mig blir det en dask på näsan.
Dom har aldrig sparkat heller, om någon annan häst gör det sparkar, eller måttar jag jävlarimej :devil: tillbaka.
Båda hästarna står som ljus när man håller på med dom. En annan jag hade var väldigt otålig, det var bara att träna och berömma när han stod still.
Skiter i stallgången?! :eek::confused: Det kan ju inte dom hjälpa!

På nästan allt man gör krävs det ju träning, så det är ju bara att träna på!! :)

Ifall min häst biter mig så räcker det att jag sätter upp ett finger mot henne (typ bannar henne med fingret), och på nåt sätt tar hon det som en bestraffning. För hon kastar sig typ undan och "visar" att hon "skäms". Smart jänta jag har. Så det räcker för att min tjej ska förstå att hon gjort fel. Det händer väl en gång på miljonen att hon bits ungefär.

Nja.. fast det är väl ganska naturligt att hästen ''kastar sig undan'' när den bitit.. Inte hade jag stått kvar efter att ha givit någon ett tjuvnyp och väntat mig att personen bara ska stå still utan att reagera :P
Men det är ju bra att hon inte bits (ofta iaf) :P

Har inte läst exakt alla inlägg i tråden, men tänker ungefär såhär: självklart är basen i hanteringen ett bra förhållande till hästen med tydligt ledarskap. Om hästen trots detta ger sig på ett test, så tror jag följande: huruvida man skall daska till/höja röst/anv kroppsspråk finns många olika åsikter om, men jag tror inte att det egentligen spelar så stor roll (sålänge det inte handlar om grovt våld av ngt slag). Huvudsaken är att på ett dåligt beteende (som inte har orsak i rädsla el likn, utan är ett test av ngt slag) får hästen en snabb, precis, kort negativ signal -som NEJ! Efter det korta tillropet (eller vad man nu använder sig av, själv ger jag hästen en snabb skarp blick) är allt som vanligt igen och häst och människa kan fortsätta arbeta ihop. Precis som en häst skulle göra mot en annan häst: öronen bak, ett luft-hugg eller en varnande kick i luften, "hit men inte längre"/"nu räcker det"-signal.

Vad som däremot är ett sabla oskick :mad: är detta gnällande/tjatande/skrikande på hästarna som framförallt används av unga tjejer på ridskolor etc (och dessvärre av en hel del vuxna som borde veta bättre), man tjatar, skriker, gnäller och daskar på och drar i hästen för allt möjligt, i tid och otid. Vilket bara skapar en förvirrad och avtrubbad häst! Ridskolorna borde verkligen satsa på att stoppa det beteendet (som förstås handlar om okunskap och obetänksamhet)!

Om tillsägelse skall användas (vilket kan vara motiverat) måste den komma exakt rätt och sekunden efter vara borta, annars finns ingen koppling mellan orsak och verkan!

Jag utger mig inte alls för att vara expert, men det är min åsikt.

*kl

Jag säger oppoppoppopp.
Och så säger jag ett hårt Nej.
Nu försöker jag tänka efter om jag slagit mina hästar någon gång?
Nej, det har jag inte däremot har de fått gå in i min armbåge.
Men det var länge sedan. Viftar med armarna kan jag göra också om de kommer för nära när jag hämtar dem i hagen - de går lösa med mig hem då och är ofta väldigt ivriga och kommer i full fart.

En hovslagare som vi hade här, inte vår ordinarie, körde filen i en av mina hästar. Han fick aldrig komma hit igen. Men jag kan nog tänka mig att slå tillbaka om det blev allvar. Alltså för att mota bort en häst. Men endast då. Tror inte på slag som bestraffning. Varken på djur eller människor.

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

jag försäker vara väldigt konsekvent med hur min häst ska vara mot mig. har tränat väldigt mycket på det och nu lyssnar han bara om jag säger "hörrudu" när han gnager på något till exempel, han lyssnar till röstläget mycket. om han på något sätt går på mig så ser jag till att han genast flyttar sig för mej, och det genom att "brösta upp" mig och se arg ut :P. han får ALDRIG under några omständigheter gå på mig, och det gör han aldrig heller, inte ens när han blir rädd för något. skulle det krävas något mer skulle jag göra det, precis som hästar i flock tydligt visar när någon är för nära för deras smak. nafsar han (gjorde det mycket förr, dock inte elakt, men fortfarande störande :smirk:) så knäpper jag till honom på näsan, också här behöver jag bara säga nej nu förtiden.
sparkar har han aldrig gjort.. då kan jag inte svara för mitt handlande!:eek:
om han inte står still när jag sätter på benskydd säger jag typ ´stilla´samtidigt som jag "håller fast" benet, när han står still berömmer jag lite å gör det jag ska. när transportskydden ska på, då är det tålamod som gäller..:smirk:
om han inte står stilla..?beror på i vilken situation, ibland ignorerar jag dumt beteende, berömmer bra, å ibland säger jag åt honom, beror på situationen.
om han skiter på stallgången..då suckar jag, men gör inget åt saken. han är väl bajsnödig?! :p

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det förekommer. Bevittnade det igår när jag hälsade på min kusin och hennes häst. En annan tjej blev arg på hästen för det. Frågan är om den förstod varför den fick en tillsägelse? Jag tror inte det.

Min foderponny (ett russ), hon skiter alltid på gången .. men hon har bara stått hos mig 2-3 veckor, så ja förstår henne om hon blir lite nervös .. men hon har börjat med ovanan att kissa när hon kommit in efter träningen .. alltså på gången, tror jag måste börja att släppa in henne direkt i boxen efteråt eller nåt sånt ! :) Men jag gör aldrig nåt åt att hon utför sina behov på gången, de finns ju spån så :angel:

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Bara när han biter eller sparkar (eftersom det kan bli lite farligt om han skulle lära sig att sånt är ok) men jag tror aldrig att jag har behövt daska till honom. Nån enstaka gång kanske. Det räcker oftast med att säga till på skarpen, typ nej! eller hörru!

Förstår inte varför man ska bestraffa hästen om den skulle bajsa eller kissa?? Fick den människan spö när h*n skulle gå på toa som barn?? :confused::smirk:

Har läst igenom det mesta av tråden och blev lite full i skratt av Woardas kommentarer.
Har jobbat i tillridningsstall utomlands, med besvärliga hingstar och sura märrar, och jag lovar, att vika undan, som någon annan i den här tråden påpekade, gör bara att man får det ännu besvärligare i fortsättningen.
Att vara konsekvent, bestämd och använda ett bestämt tonläge fungerar bra. Hästar är flockdjur, det är naturligt för dem att ha en ledare. Eftersom vi har tagit in hästen i vårt samhälle är det vårt ansvar att se till att hästen kan leva i detta samhälle, alltså måste vi ta ledarrollen. Tryggt och bra.
En häst som inte får några riklinjer blir förvirrad, en förvirrad varelse på 500 kg är inte att leka med. Det finns barn i stallen...

Jag slår lite nätt till på bogen och säger nej när en av unghästarna vill tränga in en i väggen eller höjer benen.

// Hej Svejs!!

det spelar ingen roll i vilken situation det gäller, hästen ska ALDRIG uppträda hotfullt eller bitas/sparkas men om den gör det ska den naturligtvis veta att den gör fel! konsekvent är nyckleordet

där håller jag med dej, men man ska inte vara lika agresiv tillbaka, bara gör en stark bemerkelse att så där får de inte gå till. men man ska absolut aldrig slå en häst! den som gör de kan faktist inte ha så mkt inannför pannbenet.. hästar uttrycker bara sina känslor.. dom kan inte prata!

Och ryttaren uttrycker sina känslor genom att smäcka till hästen som precis måttat en spark mot henne ;) Det är inte acceptabelt, oavsett anledning, att hästen sparkar/biter eller så.
MEN har man en häst som beter sig på det viset måste man ju ta reda på varför den gör så, och se till att den inte får anledning att vilja sparka igen. Sparkar den måste man alltså göra klart att det är absolut förbjudet, men samtidigt göra det lätt för hästen att följa förbudet (dvs inte ge den anledningar att sparka).
Detsamma gäller alla oönskade beteenden, men ''bestraffningen'' måste naturligtvis anpassas; om hästen t.ex. flyttar sig ett par steg när man bett den stå stilla kan en lämplig ''bestraffning'' vara att lugnt backa tillbaka den så att den står på samma plats igen.
Men i vissa enskilda fall får man smälla till hästen. Min åsikt.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 625
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka