Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Jag tycker likadant som endel andra här.
Om hästen tex hugger eller biter mot en har man faktiskt rätt att bli förbannad och drämma till den lite grann.. :smirk:
Man ska ju bara tänka på vad hästarna överhuvudtaget gör mot varandra, och man vill ju att hästen ska se DIG som dess ledare och inget annat. :)

Jag är inte helt säker... :confused: Vet många som rättfärdigar sina fysiska bestraffningar av hästen med att hästarna själva är tuffa mot varann. Jag vill inte att min häst ser mig som en häst!! För honom vill jag vara människa och därmed överlägsen ledare, vilket innebär ett psykologiskt övertag och inte ett fysiskt. Att då använda min underlägsna fysik för att tillrättavisa tror inte jag är rätt väg att gå. Jag anser att man har problem om man emellanåt måste smocka till sin häst för att man inte ska bli biten!! I ridningen skulle man förmodligen inte acceptera något motsvarande om man har någon form av ambition. Varför funkar det inte likadant i hanteringen?

Förstår vad du menar.
Men till viss del behövs att man tar till (eller hotar med) fysiskt 'våld'. Nästan all hantering går ju faktiskt ut på det, ridning med..t.ex. skänkel. Den betyder ju ''rör på dig, annars slår jag hårdare'' om jag lyckas göra mig förstådd nu...de flesta har väl egentligen metoden att öka trycket eller vad man använder när man vill få hästen att göra något, om den inte lyder på första graden av tryck. Ser man en förlägning av det så blir det till slut så starkt att hästen skadas allvarligt av det (fast självklart ger de flesta hästar upp långt innan dess, eller också ger människorna upp ;) Jag menar enbart helt teoretiskt; trycker du och ökar trycket efterhand så blir det ju tillslut hårt). Även om hästen t.ex. flyttar bakdelen för att du tittar på den (om du tränat den för det) så är ju blicken i sig ett hot att snart trycker man med fingret om hästen inte lyder, etc...
Sedan anser inte jag detta som något negativt, och det är ju en **** masa psykiska aspekter av det med. Även om allt vi gör (enligt mig) är hot om våld så småningom, så tror jag inte att hästarna går runt och är rädda att vi ska slå ihjäl dom eller nåt. Vi visar helt enkelt att vi är starka psykiskt genom att vara lite envisa och lugna, och svara på rätt sätt. Så hästen lär sig att om den litar på oss vill vi skydda den, och att det vi ber den om i stort är för dess egen skull. Är man riktigt duktig på sånt här kan man få en helt otränad/ohanterad häst att respektera en långt innan 'hoten' att ta till hårdare tag ens behöver levas upp till och bevisas. Hästen har accepterat att vi menar vad vi säger utan att vi behöver bevisa det...
Naturligtvis är idealet att man ser och hanterar hästens signaler långt innan det leder till att den faktiskt försöker bitas.
Men ofta när man hanterar andras hästar har man ju inte så mycket ledarskap gentemot hästen eftersom man inte känner den helt...

Jag tror inte att hela den här raddan verkar logisk alls nu, det kändes väldiskt logiskt på en nivå i mitt huvud när jag började skriva.. :angel: Men har jag nu skrivit allt får jag väl posta det..

Det beror så mkt på hästen kan jag tycka... Har hand om en unghäst som är så sjukt skarp, den får ju inte göra någonting för då sätter den det i system direkt. Så den får ha frihet i hagen, när den är med mej är det slutlekt. Är dock noga med att vara väldigt lugn och känslig med den hela tiden, så att man inte behöver "ta i från tårna" när den ska tillrättvisas, utan den "ska ta vid sig" bara av att man ryter till ungefär.

Mina egna hästar är väldigt känsliga, på olika sätt. Den ena är så att man får nästan uppmuntra när den väl blir lite kaxig = alltså i princip inte göra något alls om den nu skulle lyfta ett bakben eller lägga öronen bakåt.

Mitt sto är sådär dramaqueen så hon går i taket när man höjer rösten. Har smällt till henne en gång på bogen och jävlar då blev det liv i luckan. Hon tar det riktigt fel, hon blir tvärarg tillbaka och svarar med att sparka efter mig eller försöker flyga på en.

Så det här med bestraffning är i allra högsta grad individuellt tycker jag...

jag kan ibland bara markera eller höja rösten när min häst kanske håller på & larvar sig, surar, försöker bita & så. jag menar, det är ändå ett djur på ngr 100 kilon. Det kan bli farligt om hästen inte respekterar dig!

när jag red ut en gång, blev min häst typ alldeles vild & så, hoppade av för tränset satt lite knäppt. & han var alldeles uppe i varv & ville nästan gå på mig för han ville fram, då bara jag lix ställde mig mot honom (vid typ bogen) bara så han skulle fatta att jag står framför honom & han ska inte gå på mig & sådär.. joppas ni förstr mig.
fick dock en utskällning för att jag gjorde så :crazy: jag menar, jag skulle bara maerka för pollen att jag stod där & så¨...

Jo, det är logiskt och jag håller i princip med dig. Ska se om jag kan förklara hur jag tänker genom ett exempel: En tjej i ett stall jag stått i tidigare köpte ny häst. Hästen, ett sto, var 10 år och välutbildad, tjejen ganska "grön" men med goda ambitioner och vilja att göra rätt. När hästen kommer till nytt stall och ny människa funkar den inte som förut - den blir rädd för slangen, kan inte stå still, kan inte vara ensam, kliver rakt över sin nya ägare, etc, etc. Nya ägaren är förtvivlad, försöker sätta sig i respekt genom att smocka till hästen vid "lämpliga" tillfällen med resultatet att allt blir värre - hästen ännu mer nervös och ohanterlig. Tillslut tar hon hjälp av en NH tränare som hjälper till att lösa de mest kritiska i deras relation, varpå häst och människa började funka bättre tillsammans. Vad jag fiskar efter är att jag tror att vi människor ofta hoppar över det första steget i relationen till en häst - den att etablera en relation, dvs "göra upp om rangordningen". Man går direkt på att börja kräva en massa saker av hästen, utan att ha visat att man är så att säga "värd" det. När hästen sedan inte gör som man vill eller protesterar genom att hugga efter en ligger det nära till hands att smocka till den. Jag tror att många skulle kunna få en trevligare relation till sin häst genom att ta ett steg tillbaka och fråga sig varför hästen beter sig som den gör. Har jag som ledare varit tillräckligt tydlig med vad jag vill? Är jag "värd" hästens uppmärksamhet och respekt?
Nu blev det långt och flummigt :crazy: ... Jag vet också att det finns hästar som är väldigt tuffa och kräver en annan behandlig en vekare individer. Dessa tuffingar funkar ofta utmärkt i rätt händer och katastrofalt i fel...

Att bli ärg för att hästen skiter i stallgången är jäkligt fånigt tycker jag. Man ska lltid vara rättvis. Skulle hästen bita mig skulle de få en smocka tillbaka som får dem att backa undan. Dock aldrig i ansiktet.

Jag tycker att en skarp tillsägelse i rätt ögonblick många gånger är det skonsammaste mot hästen. Tydliga regeler ger en trygg häst. Men jag tycker att man aldrig med vilje får göra hästen illa, men att det för allas säkerhet är viktigt att hästen tar det man säger på allvar när det kommer till sådan frågor. En skarp tillsägelse behöver naturligtvis inte vara fysisk.

Senast ändrad:

Ja, det är ju en annaan aspekt av det hela; om hästen är rädd och nervös hjälper det ju inte att slå den. Den blockerar sig från att lära sig saker då...
Samtidigt måste man ju visa at beteenedet inte accepteras eller fungerar, exempelvis genom att ignorera och berömma när det är rätt.
Men jag tror inte (även om jag håller med dig i stort) att man behöver etablera sin ledarskap innan man kräver något av hästen, utan att man gör det automatiskt under tiden som man arbetar med den. Men naturligtvis måste man sänka kraven till hästens nivå med en häst man inte känner än, om hästen är helt oregerlig ska man kanske börja med att den blir lite lugnare så att man kan arbeta med den, inte att den står blickstilla i 14 minuter, direkt iaf.. Om det låter vettigt..
Självklart är det ändå alltid bra att umgås med hästen t.ex. i hagen utan att be den om något både efter och innan man lärt känna den ordentligt :P

Litet så hanterade jag ett fölsto som kom till mig. Det gick inte att komma i närheten av henne, hon var rädd och eftersom hon skulle föla så var det lite viktigt att hon var hanterbar innan fölet kom annars hade jag snart haft två rädda hästar. Jag gick i timmar runt nere i hagen i närheten av henne men ägnade henne inget uppenbart intresse och till slut blev hon mer och mer nyfiken och kunde inte motstå att kolla lite varför gräset var så speciellt just där jag för stunden höll på och påtade. När hon sökte kontakt fick hon en klapp och lite godis, inga försök att fånga henne och sedan lämnade jag henne men efter en vecka så kunde jag ta henne och sätta på grimman i hagen utan problem. När hon dog var hon drygt 20 och hade då ändrat sig enormt, hon gick med utan grimma, var jättego och en mycket bra mamma till sina föl. Det tog många timmar första veckan men det var det värt!

Jag tycxker att det är det mest humana sättet att hantera ett djur.. för djur söker alltid (eller ja oftast) uppmärksamhet på ett eller annat sätt.

Så det är bara att visa att man är oberoende av hästens åsikter.. är det någon som hänger med på vad jag menar? jag är ganska dålig på att förklara det. jag försöker förklara: samtidigt som du vistar hästen att du inte bryr dig om vad den gör så visar du det på samma sätt en högrangad häst skulle göra i hagen, genom att vända ryggen till och ignorera.. men forstätter hästen ändå så bryt och gör något hästen tycker den är bra på. typ mitt arabsto tycker hon är duktig på spansk gång (inte för att jag håller med henne men hon tycker hon är duktig på det) så ber jag henne göra det i ca 20 sekunder sen fortsätter jag med det jag höll på med.. tex leda eller få hästen att stå still m.m. så funkar det inte att ignorera så be hästen göra något den är duktig på för att bryta "olydigheterna" det kan vara tex trav, backa eller bara pussas eller kramas..

Min häst får nästan bara tillsägelse vid sadling för då blir hon tjurig och när man går i stallgången och hon bara drar åt alla påsar med mat

min gammla häst behöver jag bara gruffa ett bestämt nej åt och se bestämd ut när han gör nåt. ungtjejen som testar gränser knuffar jag på och säger nej och ser bestämd ut. skulle aldrig slå till mina hästar men ett tydligt kroppsspråk och knuffar tycker jag funkar och de förstår det väldigt bra.

Herregud.
Hästar är tunga och väldigt starka djur, får de chansen så tar de över ledarskapet direkt.
Jag påstår inte att man ska slå sin häst för att få "bestämma" men att man visar hästen när den gör fel.

Skulle ngn av mina hästar (mot all förmodan) bita eller försöka sparka mig, då blir jag arg. Sådana skador som kan uppstå genom en spark eller ett bett. Egentligen vet hästen att de dom gör är fel men testar ju hela tiden ledarskapet.
Skulle inte misshandla min häst om den biter eller kickar till mig men en dask åker de absolut på.

Detta handlar inte om att hästen får ont eller inte. De testar hur starka vi är menatlt och fysiskt hela tiden. Visar vi dom inte vem som faktiskt är "Bossen" så får vi också problem.
Och de problemen visar sig i ridning och all hantering.
Har de väl fått "övertaget" så får man kämpa för att få tillbaka det.

Jag säger hellre till ngn av mina hästar på skarpen en gång istället för att hela tiden behöa hävda sin rätt som ledare.

Som det är med de flesta djur, de behöver en ledare. Vi människor är ledare, då måste vi samtidgt visa när våra djur gör fel.

Hellre en gång för mkt än en gång för lite!
Olyckor och skador sker så fort. Skulle inte tycka om mig själv om min häst sparkar eller biter ngn pga av att den har brist i kunspaken om vem som bestämmer, JAG!!

Hellre en gång för mkt, än en gång för lite"

Nu är inte jag någon superexpert på hästar och hästhantering men jag tycker det låter som du pratar mer om ett barn/tonåring än en häst. Den lilla erfarenhet jag har av hästar är att har man en gång etablerat sitt ledarskap, dvs visat sig vara "värdig" så följer hästen mig tills jag har förbrukat mitt ledarskap ... kanske genom att t.ex bestraffa när man eg skulle ha lugnat eller liknande. Inte behöver man befästa sitt ledarskap hela dagarna inte. Fast detta är sett ut min ganska lilla erfarenhet. Har bara haft min häst i 6 månader. Det tog ca 4 månader för mig att befästa mitt ledarskap och idag fick jag en sån fin bekräftelse på att jag gör rätt. Med lugn fick jag honom att göra något som han verkligen inte vågade. Han visade att han litade på mig och att jag inte skulle utsätta honom för fara. DET känns i hjärtat!!

DÄR säger du något MYCKET viktigt tycker jag!! Jag tror också att långsintheten är farligare, även om den sitter inne i oss, eftersom den smittar av sig på vårat sinnelag och påverkar HUR vi närmar oss djuren.

Ja och det är ju nästan omöjligt. För innerst inne VET man att hästen är elak i spiltan/boxen ... ja då går man in där med den vetskapen och beter som det också. Jättesvårt!! Och typ omöjligt för barn. När min dotter började rida på en ridskola för fyra år sedan så visste man ju litet eller inget om hästarna där. En dag fick hon en häst och vi gick in för att sadla och tränsa. Allt frid och fröjd. Detta kom att bli hennes favvo-häst och vi fick ofta nöjet att sadla och tränsa. Det tog flera år innan jag fattade att det var en av de suraste hästarna i stallet. OCh det var för att jag gick in med den inställningen att det inte var något speciellt med honom. Numera när jag vet att han är sur så ÄR han också sur när jag kommer in. Fast han göra aldrig något ... men ändå. Tänk vad vi påverkar hästarna!

Jag kan höja rösten när man ex. håller på med bakbenen och hästen står och viftar med dom, för jag skulle inte daska till hästen på baken när den gör det. Visst, känner jag hästen kan jag daska den lätt men absolut inte på en ny häst - det kan bli en kick ist ;)
Men jag ryter nog alltid till före jag "slår" hästen, varningar före bestraffning ^^
För jag tycker det är bättre att hästen får lära sej själv att det är fel genom varningar, innan man sen säger till på skarpen :)

På palominon jag red räckte det med att säga ett skarpare "Nej Pirro" om han dummade sig.
Nvs/araben däremot är värsta tjurskallen. Han skulle aldrig bitas eller sparkas med under ridning däremot, kastar sig på skänkeln, sticker, kastar sig bakåt. Då brukar ja först sitta tillbaka och stanna honom sammtidigt som ett skarpare "nej" kommer. Hjälper inte det slår jag honom med spöt EN gång på bogen. Då brukar han ge sig.
Halvblodet räcker det också med ett "nej" på han är så väluppfostrad,

Jag tycxker att det är det mest humana sättet att hantera ett djur.. för djur söker alltid (eller ja oftast) uppmärksamhet på ett eller annat sätt.

Så det är bara att visa att man är oberoende av hästens åsikter.. är det någon som hänger med på vad jag menar? jag är ganska dålig på att förklara det. jag försöker förklara: samtidigt som du vistar hästen att du inte bryr dig om vad den gör så visar du det på samma sätt en högrangad häst skulle göra i hagen, genom att vända ryggen till och ignorera.. men forstätter hästen ändå så bryt och gör något hästen tycker den är bra på. typ mitt arabsto tycker hon är duktig på spansk gång (inte för att jag håller med henne men hon tycker hon är duktig på det) så ber jag henne göra det i ca 20 sekunder sen fortsätter jag med det jag höll på med.. tex leda eller få hästen att stå still m.m. så funkar det inte att ignorera så be hästen göra något den är duktig på för att bryta "olydigheterna" det kan vara tex trav, backa eller bara pussas eller kramas..
Det fall jag beskrev var en liten solskenshistoria och att jag var så undfallande i min hantering där berodde ju på att hästen var rädd och inte sökte kontakt, men att påstå att det alltid går till så är att romantisera livet. Om en häst ifrågasätter mitt ledarskap eller medvetet försöker skada så blir det betydligt tuffare tag, det accepteras inte att sticka upp om man väger flera hundra kilo. Allt handlar om att kunna snabbt få läget klart för sig i en situation och sedan agera utifrån det, oavsett vilken häst man arbetar med så måste man ha kontroll annars blir det farligt men det finns inget regelrätt facit för alla situationer eftersom de alla är olika precis som hästarna och vi.

Nu är inte jag någon superexpert på hästar och hästhantering men jag tycker det låter som du pratar mer om ett barn/tonåring än en häst. Den lilla erfarenhet jag har av hästar är att har man en gång etablerat sitt ledarskap, dvs visat sig vara "värdig" så följer hästen mig tills jag har förbrukat mitt ledarskap ... kanske genom att t.ex bestraffa när man eg skulle ha lugnat eller liknande. Inte behöver man befästa sitt ledarskap hela dagarna inte. Fast detta är sett ut min ganska lilla erfarenhet. Har bara haft min häst i 6 månader. Det tog ca 4 månader för mig att befästa mitt ledarskap och idag fick jag en sån fin bekräftelse på att jag gör rätt. Med lugn fick jag honom att göra något som han verkligen inte vågade. Han visade att han litade på mig och att jag inte skulle utsätta honom för fara. DET känns i hjärtat!!

:bow: :bow:

Vi vill gärna ser andra som vi ser oss själva. Vi har svårt att förstå att det är skillnad på varelser och arter bara för att vi tillhör en och samma "grupp" - dvs flockdjuret.

midnight Rags
Ledarskap är inget alla hästar vill ha. Ledarskap är ett stort ansvar och kräver sin individ. Det är en farlig position. Hästar är, som många andra varelser, lata av naturen. Det allra viktigaste för en häst är Trygghet. Trygghet får man genom att leva i en flock med bra samarbete och en god ledare. En ledare som de andra kan lita på leder flocken på bästa sätt.

Mao är det den som hästarna har mest fötroende för i detta som får vara ledare. En häst mår i regel bäst av att HA en ledare, inte av att VARA det. Det är endast ett fåtal individer som är ledarindivider och dessa mår inte heller dåligt av att ha en ledare. Mao - hästen är född till att följa, inte att leda!

Det som får en häst att försöka ta ledarskapet är att den inte är trygg med den som nu leder. Den litar mer på sin egen kapacitet som ledare än på den andres. Mao den väljer själv sin egen väg för att det är den tryggaste vägen han har att välja på.

Om du upplever att alla hästar försöker ta kommandot över dig är det ett tydligt tecken på att de inte litar på dig och din kapacitet som ledare. Mao du är en dålig ledare. Och då ska du inte försöka ta ledarskapet utan istället jobba med dig själv.

Om du studerar en riktig flock kan du bli varse om detta:
Det är de som INTE är födda till ledare som använder våld. De som är goda ledare och har tryggast flockar är de hästar som är födda till ledare och dessa hästar använder i regel aldrig våld annat än vid självförsvar. Du kan välja, vill du vara en osäker, ranglåg häst eller vill du vara en ledare? Vilken individ som lättast får ledarrollen är ju inte så svårt att gissa.
Det är ren och skär fakta. Och något väldigt många missförstår. Man tror att hästar slåss till sig rang men det är helt fel. Det händer mycket mycket mer i en flock och i en flock där ledande hästen är aggressiv saknas oftast en riktig ledarindivid. Om det fanns en sån skulle den aggressiva ledaren undersätta sig den. För att det är där den mår bäst.

Våld från människan ger oss makt av endast en enda anledning - rädsla. Efter som att vi är rovdjur så kan vi genom att bete oss som rovdjur, kuva hästarna.

Mycket bra sammanfattning tintilar, tycker jag!!

:bow: :bow: :bow:

Men, det krävs en hel del ödmjukhet att komma till den insikten att man inte är en bra ledare. Särskilt när man är ung och "bäst i världen". Been there - done that..

Helt sant. Jag kom dit på egen hand - för jag har nog aldrig hört ngn annan säga det. Meningen är inte att vi ska låta djuren styra, det är självklart viktigt att vi inte lämnar allt ansvar till dem efter som att vi lever i en värld som de inte är riktigt anpassade till.

Men man måste på något sätt komma till den insikten för att hitta den rätta grundtanken och ja, jag har även underkastat mig min häst. För att lära av honom, hitta mig själv och mina brister och för att skapa ett nytt samarbete. Men meningen är ju att vi ska lära oss att ta tillbaka ledarskapet och vara en god ledare åt våra hästar. För det är trotts allt bäst för båda parter. Men före ledarskap kommer samarbete och samarbete kräver ett öppet sinne, ödmjukhet och ömsesidig respekt. Vi tar aldeles för mycket för givet. Både när det gäller djuren och när det gäller oss själva.

Helt sant. Jag kom dit på egen hand - för jag har nog aldrig hört ngn annan säga det.
....

Nej, det är ju inte precis något som diskuteras på stallbacken :( . Men - det känns ändå som att det hänt mycket de senaste åren med kurser i kroppsmedvetenhet och kroppsspråk och "uppsvinget" för NH. Tyvärr är det väl (som vanligt!) så att de som mest skulle behöva denna typ av kurser är de som är minst intresserade av att ändra sitt beteende...

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka