Sv: Bestraffning/Tillsägelse.
Nu är inte jag någon superexpert på hästar och hästhantering men jag tycker det låter som du pratar mer om ett barn/tonåring än en häst. Den lilla erfarenhet jag har av hästar är att har man en gång etablerat sitt ledarskap, dvs visat sig vara "värdig" så följer hästen mig tills jag har förbrukat mitt ledarskap ... kanske genom att t.ex bestraffa när man eg skulle ha lugnat eller liknande. Inte behöver man befästa sitt ledarskap hela dagarna inte. Fast detta är sett ut min ganska lilla erfarenhet. Har bara haft min häst i 6 månader. Det tog ca 4 månader för mig att befästa mitt ledarskap och idag fick jag en sån fin bekräftelse på att jag gör rätt. Med lugn fick jag honom att göra något som han verkligen inte vågade. Han visade att han litade på mig och att jag inte skulle utsätta honom för fara. DET känns i hjärtat!!
Vi vill gärna ser andra som vi ser oss själva. Vi har svårt att förstå att det är skillnad på varelser och arter bara för att vi tillhör en och samma "grupp" - dvs flockdjuret.
midnight Rags
Ledarskap är inget alla hästar vill ha. Ledarskap är ett stort ansvar och kräver sin individ. Det är en farlig position. Hästar är, som många andra varelser, lata av naturen. Det allra viktigaste för en häst är
Trygghet. Trygghet får man genom att leva i en flock med bra samarbete och en god ledare. En ledare som de andra kan lita på leder flocken på bästa sätt.
Mao är det den som hästarna har mest fötroende för i detta som får vara ledare. En häst mår i regel bäst av att HA en ledare, inte av att VARA det. Det är endast ett fåtal individer som är ledarindivider och dessa mår inte heller dåligt av att ha en ledare. Mao - hästen är född till att följa, inte att leda!
Det som får en häst att försöka ta ledarskapet är att den inte är trygg med den som nu leder. Den litar mer på sin egen kapacitet som ledare än på den andres. Mao den väljer själv sin egen väg för att det är den tryggaste vägen han har att välja på.
Om du upplever att alla hästar försöker ta kommandot över dig är det ett tydligt tecken på att de inte litar på dig och din kapacitet som ledare. Mao du är en dålig ledare. Och då ska du inte försöka ta ledarskapet utan istället jobba med dig själv.
Om du studerar en riktig flock kan du bli varse om detta:
Det är de som INTE är födda till ledare som använder våld. De som är goda ledare och har tryggast flockar är de hästar som är födda till ledare och dessa hästar använder i regel aldrig våld annat än vid självförsvar. Du kan välja, vill du vara en osäker, ranglåg häst eller vill du vara en ledare? Vilken individ som lättast får ledarrollen är ju inte så svårt att gissa.
Det är ren och skär fakta. Och något väldigt många missförstår. Man tror att hästar slåss till sig rang men det är helt fel. Det händer mycket mycket mer i en flock och i en flock där ledande hästen är aggressiv saknas oftast en riktig ledarindivid. Om det fanns en sån skulle den aggressiva ledaren undersätta sig den. För att det är där den mår bäst.
Våld från människan ger oss makt av endast en enda anledning - rädsla. Efter som att vi är rovdjur så kan vi genom att bete oss som rovdjur, kuva hästarna.