Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

På samma sätt som jag säger till en häst när den gör rätt får den också veta när den gör fel, hur ska den annars veta? Däremot så slår jag aldrig hästen (om jag nu inte skulle bli attackerad och måste skydda mig) utan jag använder rösten och mitt kroppsspråk.
En glad och uppmuntrande röst när hon gör rätt och en strängare och kort i tonfallet när hon gör "fel". Med kroppsspråket kan jag flytta henne, backa, få henne att stå still m.m. Ska jag ryta åt hennes så måste det gå så långt att hon inte alls lyssnar på mig och är riktigt ouppmärksam. Men då får jag också efteråt ta reda på varför det gått så långt!

Jag tror inte alla bestraffar sin häst i bemärkelsen "misshandel" utan mer korrigerar för att LÄRA hästen vad som är ok eller inte. Som jag skrev innan, hur ska hästen annars veta vad som fås göra och inte. Hästen lyssnar väldigt mycket på tonfallet och jag anser det vara ett utmärkt verktyg att använda! Både med att säga ifrån och berömma.

Du svarade på ett av mina inlägg och då anser jag mig fullt berättigad till att svara på dina inlägg och ge dig motkommentarer.

Och du svarade att du inte ville ge mig hjälp. Alltså känner jag mig berättigad att svara på det.

straff existerar inte när jag arbetar, umgås med hästar. Om en häst bits kan det lika gärna vara självförsvar (vilket det oftast är).. Hästen är uppbunden, kan inte fly, vi är rovdjur.. hästar bits inte bara för att jävlas, och gör den det, så blir det fruuuktansvärt roligt om vi ska stå och bita varandra.. Jag tror jag sett monty roberts skriva det någonstans, om hästen biter mot dej, lär dej reagera med benet och sparka (då menar jag putta, inte sparka av hästen benet) till den lätt och fort på benet.. då blir hästen helpaff. till slut blir det tråkigt att bitas ..

Prova att klappa om din häst riktigt ordentligt när den försöker bita dej.. och sen vill jag bara säga, hästar vet inte vad nej och fy är.. elle?

MIN åsikt. :)

Jag använder ett kort och skarpt "Nej!" om hon gör något direkt FEL, och en kvittrande glad röst om hon gör något bra.
Annars så pratar jag med henne i normalt tonläge när hon inte gör något BRA.
Hon lyssnar mycket bras på både kroppsspråk och röst, så slag är aldrig nödvändigt.

Hon gör nästan aldrig fel, faktiskt.
Går hon framåt/flyttar sig när hon står i gången ouppbunden så flyttar jag tillbaka och säger "stilla", berömmer när hon står stilla.

Senast ändrad:

KL

I normala fall; Jag ger varningar om hästen har ett oönskat beteende. Oftast räcker det att titta lite skarpt vifta lite med handen några meter ifrån. Sen blir det alvarligare om den inte lyssnar och ger den fullständigt f*n i mig så smäller jag till den tills den lyssnar. Om den inte förstår vad jag vill, men försöker göra rätt och har uppmärksamheten på mig, så varken slår eller varnar jag, utan försöker komma på ett sätt att göra mig förstådd.

Dansar hästen runt lite och inte vill stå still, så brukar jag igorera det (om det inte är helt omöligt att arbeta med vad vi nu ska, sadla t.ex.). Tillsägelse efter graden av ''däligt beteende'' I samma ögonblick som hästen slutar med vad det nu är den gjort så är allt bra igen. Börjar den om så börjar jag också om med de små signalerna.

Undantag är om hästen direkt anfaller, bits eller sparkas. Det får den ingen varning för, jag slår tillbaka direkt. Men för det mesta har ju hästen redan varnat mig en massa gånger, så de situationerna borde inte uppstå.

Om hästen är rädd så är det enda våldet eller tillsägelsen jag använder, precis det som krävs för att skydda mig själv. Kan jag flytta mig så gör jag hellre det än slår, för hästar lär sig ingen när de är rädda, lärdom får de när de är öppna.

Det är ganska sällan som jag behöver lägga någon större energi på att korrigera hästarna, står den inte still så är det ju bara att backa tillbaka den etc.

tillsägelse (och som kan leda till våld om hästen inte lyssnar alls) sker endast om hästen hotar eller testar. Har den aldrig lärt sig vad jag vill så ska jag ju lära den det, genom att förklara för den på ett sät den förstår, inte genom att ge en tillsägelse att det är fel.
detta blev långt..

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..
Mina hästar skulle aldrig komma på tanken att bita eller sparka och på så sätt ifrågasätta min rang, det är grundläggande i all hästhantering att vara högst i hierarkin om man ska slippa alla dessa dagliga konflikter som man jämt hör om. Man ska inte behöva hävda sig för att få hantera hästen och mötas av att ständigt bli ifrågasatt som ledare. Det är då inte själva händelsen i sig som är problemet utan att hästen inte har respekt och det är en ganska vansklig kontakt man har med hästen i det läget eftersom det blir helt på hästens villkor. Man måste förutom att ha ledarskap dessutom "läsa" sin häst och veta hur hästar beter sig för att kunna förutse onödiga incidenter som att hästen t.ex. blir rädd eller inte förstår. Har man ledarskap, förtroende och kommunikation (DEN ska vara på hästens villkor) med sin häst så är det inte några problem att lösa de eventuella motgångar som uppstår. Att någon skulle bestraffa sin häst för att den gör ifrån sig på stallgången är ett praktexempel på människa som garanterat inte får vare sig ledarskap eller förtroende och dessutom är totalt okunnig om hästar!

spelar ingen roll i vilken situation det gäller, hästen ska ALDRIG uppträda hotfullt eller bitas/sparkas men om den gör det ska den naturligtvis veta att den gör fel! konsekvent är nyckleordet , slut citat
Då har den hästen
säkert varnat dig på flera sätt men du har inte sett/förstått det.

Senast ändrad:

straff existerar inte när jag arbetar, umgås med hästar. Om en häst bits kan det lika gärna vara självförsvar (vilket det oftast är).. Hästen är uppbunden, kan inte fly, vi är rovdjur.. hästar bits inte bara för att jävlas, och gör den det, så blir det fruuuktansvärt roligt om vi ska stå och bita varandra.. Jag tror jag sett monty roberts skriva det någonstans, om hästen biter mot dej, lär dej reagera med benet och sparka (då menar jag putta, inte sparka av hästen benet) till den lätt och fort på benet.. då blir hästen helpaff. till slut blir det tråkigt att bitas ..

Prova att klappa om din häst riktigt ordentligt när den försöker bita dej.. och sen vill jag bara säga, hästar vet inte vad nej och fy är.. elle?

MIN åsikt. :)
Det du säger om att vända upp baken och sparka mot hästen är helt rätt och det förstår hästen för det är vad en annan häst av högre rang skulle göra om en lägre individ hade fräckheten att gå över gränsen, alternativt sätta tänderna i syndaren. Nu tvivlar jag ju på att det har någon större imonerande effekt på en häst om en människa skulle försöka ge sig på att springa efter och bita den, risken är nog större att den bara fick en säkrare uppfattning om sin överlägsenhet så att ta till kicken är mer effektivt. En häst som är uppbunden och ska genomgå någon form av hantering ska inte behöva komma i en sådan situation att den attackerar för att slippa, då har man inte tytt signalerna i tid och gett sig tid att markera både dominans och lugna. Du har helt rätt i att hästar ju faktiskt inte förstår vårt språk så därför åligger det oss att tala deras språk.

På samma sätt som jag säger till en häst när den gör rätt får den också veta när den gör fel, hur ska den annars veta? Däremot så slår jag aldrig hästen (om jag nu inte skulle bli attackerad och måste skydda mig) utan jag använder rösten och mitt kroppsspråk.
En glad och uppmuntrande röst när hon gör rätt och en strängare och kort i tonfallet när hon gör "fel". Med kroppsspråket kan jag flytta henne, backa, få henne att stå still m.m. Ska jag ryta åt hennes så måste det gå så långt att hon inte alls lyssnar på mig och är riktigt ouppmärksam. Men då får jag också efteråt ta reda på varför det gått så långt!

Jag tror inte alla bestraffar sin häst i bemärkelsen "misshandel" utan mer korrigerar för att LÄRA hästen vad som är ok eller inte. Som jag skrev innan, hur ska hästen annars veta vad som fås göra och inte. Hästen lyssnar väldigt mycket på tonfallet och jag anser det vara ett utmärkt verktyg att använda! Både med att säga ifrån och berömma.
Beröm är lika viktigt som bestraffning och båda ska ske i rätt ögonblick. När man hanterar sina egna hästar så vet man ju väldigt väl var man har varandra men det är värre när man kommer till möten med andras hästar. Jag tycker att man allt för ofta ser skräckexempel på dålig och rent ut sagt livsfarlig hästhantering. Eftersom jag alltid har mina hästar från fölåldern så är det mycket lätt att prägla och fostra dem till det jag vill ha men när man kommer i ett läge att man ska göra något med en annan häst som aldrig lärt sig "vett och etikett" i sin kontakt med människor då kan det hända att man måste ta till ganska hårda tag, det är bara att titta på hur det går till i en hästflock när rangen görs upp, för att budskapet ska gå fram. Det går inte att stå och dalta med en morot och snällt be hästen om den stora ynnesten att lyda. Man ska inte bestraffa i ilska, utan på rätt sätt, i lagom dos och så att hästen förstår. Hur man gör det har inte så stor betydelse det beror ju mycket på situationen, ibland får man improvisera, bara hästen förstår och givetvis ska den inte komma till skada. Det jag hänger upp mig på är att många, jag säger inte att du gör det, verkar sätta likhetstecken mellan bestraffning och misshandel och det är faktiskt inte alls fallet. Har man bestraffat hästen och den upprepar sitt fel så har man uppenbarligen inte lyckats och detsamma gäller om hästen blir rädd för personen som gör det. Hästar tar för sig rejält mot varandra så de håller garanterat för en bestraffning från en människa MEN den ska vara i rätt syfte och följas av BERÖM vilket många tyvärr glömmer.

Vi ska inte bli häst, precis som hästen inte ska bli människa.

Vi ska mötas på mitten.

Det är bara den dåliga ledaren som tar till våld för att bli hörd.

Den goda ledaren driver bort den "puppfostrade" hästen (som bits och sparkas) från sin flock tills dess att den kan uppföra sig, Då får den komma tillbaka till tryggheten, flocken.

Den "gode" ledaren i en hästflock bryr sig inte nämnvärt om sparkar och bett så länge det inte drabbar just den hästen. Oftast får "undersåtarna" lösa sin nappatag på egen hand men om någon däremot sticker upp och ifrågasätter ledarstoet så kan du vara övertygad om att hon tar till våld för att inte tillaget ska upprepas. Vi ska inte förmänskliga vårt sätt att tänka när det gäller hästar utan "förhästliga", hmm uppfann just ett nytt ord:smirk: , det för att få ett tryggt umgänge för både häst och människa.

Ledarhingsten... har väldigt lite med uppfostran och regler att göra...
Det är ledarStoet som har den uppgiften, hingsten är till för att skydda och försäkra flocken om en fortplantning...

Visst kan man fortsätta att gå förbi en läskig sak men det löser bara problem just för stunden.
Många hästar nöjjer sig inte med det, de behöver få "tränas" vid att vara runt läskiga saker.
"Två steg fram, ett steg tillbaka, tänk"... Detta är vad jag använder på hästarna när de ska aktiveras med något som är läksigt, något alla hästar behöver för att få utlopp för det läskiga, annars byggs det på hög inomords och exploderar tillslut.

Att gorma på en häst som blir rädd för vattenslangen är fel i mina ögon. Oavsett om det är "lite".
Blir hästen rädd när jag durshar den tar jag och använder en approch and retreath metod.
Det tar inte länge så är hästen lugn, utan gorm och tjorv.

Skulle en häst bitas ska man inte gå undan Om man inte anser själv att det är en situation man inte kan lösa.
Anser man att man inte kan lösa den så är dte allra bästa att gå därifrån och hämta hjälp för att sedan analka situationen igen med ny kunskap.
Oavsett om en häst "vinner" i rang och klättrar på stegen så innebär det inte att den förevigt kommer att stanna där. Du som människa kan alltid gå om den med rätt kunskap. Ibland krävs det stor kunskap, djupt engagemang och ständig uppmärksamhet, andra gånger kastar hästen tacksamt över ledarskapet på dig och säger "Äntligen".

En häst som attackerar driver jag iväg, bprt från mig och säkerheten hos mig. På så sätt flyttar jag på hästen så denna inte får vara med flocken (mig).

En häst som är rädd får jag uppmuppmärksamhet och koncentration ifrån genom att sysselsätta den, flytta bakben, framdel, sidvärtes, vadsom. Sysselsätt den så den inte kan vara uppmärksam på det farliga.
Med det säger du att du är väl medveten om det "farliga" men att du inte tycker det är det minsta att bry sig om.
Det ger ett självsäkert och tryggt intryck för hästen som då kan lugna ner sig.

En av orsakerna till att en häst blir stor, trippig och stressad när den ser ngt den tror är farligt är för att signalera till flockmedlemmar "Kolla in! Fara!"
Detta ska sedan påverka de andra flockmedlemmarna att aggera så att flocken är redo att fly om det skulle visa sig vara farligt. Ofta rusar de iväg en bit för att säkert kunna granska det farliga med lite mer avstånd mellan det och sig själv, för att kunna kontrollera det utan att vara farligt nära.

Högre i rang betyder inte per automatiok ledare.
Högre i rang betyder att du har mer rättigheter än hästen, det är något du tar, medans ledarskap är fyllt med skyldigheter och ansvar och är något man förtjänar sig från hästen som frivilligt ger det till dig eller inte alls.

BRA!!!:bow:

Frågan är du VARFÖR UPPTRÄDER HÄSTEN SOM DEN GÖR?
Har du svaret på den frågan så är jag nästan garanterat säker på att anledningen till problemet ligger hos den som hanterar hästen.
Där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Helt rätt , handhavandefel är den vanligaste anledningen till att hästen beter sig hotfullt men om man ska hantera en häst som fått fel hantering tidigare och totalt tagit över ledarrollen så måste man klart markera STOPP. Detta kan faktiskt betyda att man måste låta "åskan slå ned" i någon form av "våld". Gör man det rätt så har det önskad effekt och man behöver inte upprepa det. Hästen håller både fysiskt och mentalt och människan behöver inte utsätta sig för livsfara när flera hundra kilo häst ska hanteras. Däremot är det ju ingenting man ska hålla på med som okunnig i hästbeteende och det är väl tyvärr där som orsaken till många problem uppkommer.

Skulle aldrig slå en häst, därimot bestämt NEJ om den gör något som naffsar t.ex.. oftast har hästen sina anledningar till att göra dom saker vi uppfattar som dumma.. t.ex hästen höjer bakhoven när man borstar under magen för han kanske är kittlig eller har ont?! självklart skäller man inte på dom då...

såg en tjej rida idag, hästen galloperade iväg med henne och vad gör hon då..? joo hon skriker åt han och skäller på han.. o han sprang bara fortare.. det är där och i liknande situationer många gör fel..

MOROTEN RÄCKER LÄNGRE ÄN SPÖT..

Ja men den ska komma efteråt och inte vara en muta.

Ge mig ett konkret exempel på när hästen gör fel.
En häst gör inte fel i den bemärkelsen.
I en bra hantering och i en god relation uppstår inget våld där hästen "gör fel".

Exakt! Hästar gör inte FEL! Det begreppet finns inte för dem. De följer sina instinkter. Däremot kan det nog visst uppstå mindre "våldshandlingar" även i en bra relation. Både mellan människa/häst och häst/häst. Typ att man måste påminna hästen om sin plats eller om det är mellan hästar "min hög med hö" följd av ett tjyvnyp.

Håller helt med "sammet"!
Jag skulle aldrig komma på tanken att bestraffa en häst som blir rädd!
Om jag ska spola min hästs ben och hon hoppar iväg/stegrar sig (brukar hon göra när hon blir rädd) så ignorerar jag henne, håller slangen på samma ställe som förut och berömmer direkt då hon står still.

Det är faktiskt så enkelt som att om man försöker slå en häst förbi något den är rädd för, så blir den ännu mer rädd.
Men visst, fjantar sig min häst och hoppar iväg eller blåser upp sig då det inte är någonting att reagera på, så brukar ett tvärstopp ifrån min sida (så hon "hajjar till") räcka alldeless utmärkt, det behövs inte några ryck i grimman eller slag på bogen.

Håller helt med "sammet"!
Jag skulle aldrig komma på tanken att bestraffa en häst som blir rädd!
Om jag ska spola min hästs ben och hon hoppar iväg/stegrar sig (brukar hon göra när hon blir rädd) så ignorerar jag henne, håller slangen på samma ställe som förut och berömmer direkt då hon står still.

Det är faktiskt så enkelt som att om man försöker slå en häst förbi något den är rädd för, så blir den ännu mer rädd.
Men visst, fjantar sig min häst och hoppar iväg eller blåser upp sig då det inte är någonting att reagera på, så brukar ett tvärstopp ifrån min sida (så hon "hajjar till") räcka alldeless utmärkt, det behövs inte några ryck i grimman eller slag på bogen.

Självklart ska inte en rädd häst bestraffas. Skulle aldrig komma på tanken.

Precis, det är självklart för oss.
Men jag har sett FLERTALET av "duktiga" personer som rycker hästarna i bettet och sparkar sporrarna i sidorna och ska schasa förbi dem när de rider förbi något som hästen blir tveksam för eller rädd.
De gör så istället för att ställa hästen stilla någon minut, låta den slappna av med "det farliga" och sedan lugnt gå därifrån.
Hur tänker man då, liksom?

Precis, det är självklart för oss.
Men jag har sett FLERTALET av "duktiga" personer som rycker hästarna i bettet och sparkar sporrarna i sidorna och ska schasa förbi dem när de rider förbi något som hästen blir tveksam för eller rädd.
De gör så istället för att ställa hästen stilla någon minut, låta den slappna av med "det farliga" och sedan lugnt gå därifrån.
Hur tänker man då, liksom?
Vet ej men man tänker i alla fall inte HÄST. Hästen måste ju få reagera om den tycker något är otäckt men den ska ha så mycket förtroende för sin ryttare att den inte vänder och drar utan stannar och tittar och kan bli överbevisad om att det inte är farligt. Det får ta den tid som behövs. Sedan kan ju likartade situationer uppstå pga att hästen inte vill: den kan vägra bli lastad för att den är rädd eller helt enkelt inte vill, den kan vägra gå över ett dike för att den är rädd eller kanske för dagen bara inte tänker göra det och för att den testar gränser. Hästar väljer inte alltid det logiska och kan helt plötsligt vara "rädda" för en sten som de passerat dagligen i 10 år och då kan en liten påminnelse om livets allvar vara på sin plats, styrkan av den beroende på situationen givetvis. Skillnaden i dessa situationer är inte så lätt att se kanske om man är ovan och en felaktig hantering i ett känsligt läge kan få stora konsekvenser.

På sätt och vis ja.

Dock tar hon inte till övervåld. Hon tar till den mått av våld som krävs. Behövs det bara ett bakåtvinklat öra så är det var hon använder.

Att använda sig av bett och sparkar behövs inte om man vet hur man ska gå tillväga.
Det kräver dock kunskap om både hästarnas naturliga beteende och om hur man som människa kan gå till väga för att använda den kunskapen med vår kropp, vi är ju trotts allt inte en häst utan en människa.

Därmed inte sagt att det aldrig finns situationer där våld behövs.
Om en häst anfaller regelrätt och det är fara för ens liv så har man alltid rätten att försvara sig.

Men man skall alltid ha i åtanke det någon så klokt sa, att det finns en orsak till att hästen bits elelr sparkas och att den troligast inte skulle bitas eller sparkas om den hade valet att gå bort från oss.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar