Hej hej!
Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant.
Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade han både ringorm och mycket ful mugg på benen. Vi hade honom i karantän 7 veckor då ringorm en inte ville ge med sig. Märkes ju väldigt fort att han inte var helt bekväm med allt tvättande framförallt bakbenen var jobbiga för honom då han kan vifta en del med dem. Men vi tog oss igenom det iaf.
Sedan kom hältan smygande i början av Mars, böjt spår vänster fram. Bokar tid hos veterinären, efter några vändor fram och tillbaka görs en MRI. Där finner vi: vänster fram: hovled, kronled -och strålbensbursan inflammation. Höger fram liten ligamentskada nästan obetydlig. Han var vid detta tillfälle halt på båda fram.
Har behandlats under sommaren: hovled 2ggr med kortison, strålbensbursan 1ggr kortison. Sedan hovled + kronled med PRF. Har även fått ringskor fram.
Hältan blev bättre efter sista behandlingen när han även fått ringskor. Slutar dock inte där utan han fick även inflamation i båda bakknän veterinären menar på att det kan vara för hanstått still såpass mycket under sommaren och även att han försökt avlasta fram.
Man skulle ju kunna tro att det skulle vara allt men nä, senaste besöket, förra veckan så gick även en fysioterapeut igenom honom och fan inflammation i halsen så behandlade vi även där båda sidor mellan 6-7 halskota. Hältan finns kvar på böjt spår, syns på volt på asfalt och på mjukt underlag när han tappar/skjuter ut vänster bog mot mitten. Annars ser han ren ut.
Jag verkligen följt alla veterinärers råd med behandlingar och även nu under rehab, men jag orkar inte längre. Han är en jättefin häst, snäll men ack så känslig. Är jag stressad så blir han orolig å stressad. Han kan fortfarande vifta en del med bakbenen jag försöker att alltid vara närvarande och lugn med honom så vi inte hamnar där.
Saken är den att jag kände redan i våras att vi nog inte helt passar helt ihop och jag tänkte sälja, men så kom hältan å nu står jag här med en häst som behandlats typ överallt som jag egentligen inte vill ha
. Låter super hemskt det vet jag,och jag gör verkligen alltför honom endå såklart. Han ligger ute för försäljning men intresset är inte högt direkt pågrund av av all behandling så blir folk avskräckta och det förstår jag.
Men vad ska jag göra? Be veterinären dömma ut honom bara för att jag inte orkar längre? Veterinären är ju hoppfull att med tiden borde han bli bra. Men jag har ingen ork och pengarna tryter
(+han äter just nu magsårsmedicin med, i samband med stallbytet nu i september började han luftsnappa och gnissla tänder rätt mycket så. Medicinen kostar 930 i veckan, ska ätas i 6-8 veckor
, dock halvdos efter 4veckor)