Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

KL igen

Kom på ett bra tips på nafsiga hästar: nafsa tillbaka med handen, alltså nyp på halsen! Ofta räcker det att göra gesten i luften och imitera ett har häst-tänder för att de ska hoppa undan illa kvickt och haja att det där var inte populärt.

Hästar som viftar med bakhovarna vid påklädning har jag bara sagt nej till (lite beroende på hur målsökande viftandet har varit och aggressiviteten) och berömt när de har stått stilla och jag kan sätta på benskydden. De lär sig snabbt vad jag vill, men det gäller att berömma när de gör helt rätt, så att de inte lär sig något felaktigt.

Hästar som är sura och aggressiva i boxen har jag vid konkreta hot jagat upp i ett utfall - med händerna igen - mot väggen, och sedan har de fått stå där några sekunder innan jag säger okej, nu glömmer vi detta. Ofta försvinner den typen av beteende, har jag märkt, när hästarna aktiveras mer och får jobba mycket. Ett annat knep som funkat mycket bra på mina hästar är att innan man går in i boxen stryka dem snällt i pannan, och liksom få ett okej på att jag kan gå in och lägga på täcket, etc. Det kan också vara bra - om hästen vaktar sitt territorium - att vänja den vid att man går in och tar plats och tvingar hästen att flytta på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Bra skrivet, det var inte alls så du uttryckte din i dina tidigare inlägg. Jo jag vet hur hästar gör upp sin rangordning. Att jag gjorde undantaget för ridskolehästar var att jag var på en "stor" ridskola igår, och det är ingen trevlig syn! Hästarna BER ju om att få vara ifred, och ändå står ungarna utanför boxarna och pekar på hästen och snackar om hur den var på senaste hopptävlingen, fattar inte att dom ska låta den vara! Synd om hästarna..

Ja, jag tycker också synd om vissa ridskolehästar som aldrig får vara ifred... Men det kan ju faktiskt vara samma problem i stora inackorderingsstall också... Men i normala fall skulle jag aldrig gått iväg från en häst som hotar att sparka eller faktiskt gör det.

Aja, ja det blev lite fel innan:crazy: Är inte så bra på att förklara saker då jag själv förstår min förklaring men inte alla andra:crazy: Helt värdelös när det gäller sånt:p Det viktigaste jag ville få fram genom mina otroligt "proffsiga" förklaringar var att jag aldrig låter min häst ta över rangen!! På så sätt känner hon sig trygg, eftersom hon vet att det är jag som bestämmer och att hon kan lita på mig, och blir säkrare i sig själv. Jag talar helt enkelt om för henne när hon gör fel(vad jag inte accepterar) och berämmer när hon gör rätt:bow: Då förstår hon också att hon inte behöver vara rädd för något i min närvaro och tyr sig till mig:)

Men i mina förklaringar låter det ju mer som att jag misshandlar henne om hon blåser upp sig för ett litet löv på marken(vilket hon gjorde i början, men det är helt borta nu:bow: ) men det gör jag ju absolut inte!! Och skulle aldrig göra heller. Istället kanske jag ryter åt henne att skärpa sig för att få hennes uppmärksamhet riktad mot mig istället;) Och samtidigt påminna henne om att det är jag som bestämmer:p

Hoppas ni förstår vad jag menar och förlåter mig för mina otroligt flummiga och konstiga argument:bow: :angel:

jag använder i stort sätt bara rösten. Jag vill att hästen ska visa respekt för mig och dvs inte varken bita mig eller gå på mig oavsett om det är stressade situationer anser jag att det finns många andra håll att ta än just över mig ! ;)

Ledarhingsten... har väldigt lite med uppfostran och regler att göra...
Det är ledarStoet som har den uppgiften, hingsten är till för att skydda och försäkra flocken om en fortplantning...

Visst kan man fortsätta att gå förbi en läskig sak men det löser bara problem just för stunden.
Många hästar nöjjer sig inte med det, de behöver få "tränas" vid att vara runt läskiga saker.
"Två steg fram, ett steg tillbaka, tänk"... Detta är vad jag använder på hästarna när de ska aktiveras med något som är läksigt, något alla hästar behöver för att få utlopp för det läskiga, annars byggs det på hög inomords och exploderar tillslut.

Att gorma på en häst som blir rädd för vattenslangen är fel i mina ögon. Oavsett om det är "lite".
Blir hästen rädd när jag durshar den tar jag och använder en approch and retreath metod.
Det tar inte länge så är hästen lugn, utan gorm och tjorv.

Skulle en häst bitas ska man inte gå undan Om man inte anser själv att det är en situation man inte kan lösa.
Anser man att man inte kan lösa den så är dte allra bästa att gå därifrån och hämta hjälp för att sedan analka situationen igen med ny kunskap.
Oavsett om en häst "vinner" i rang och klättrar på stegen så innebär det inte att den förevigt kommer att stanna där. Du som människa kan alltid gå om den med rätt kunskap. Ibland krävs det stor kunskap, djupt engagemang och ständig uppmärksamhet, andra gånger kastar hästen tacksamt över ledarskapet på dig och säger "Äntligen".

En häst som attackerar driver jag iväg, bprt från mig och säkerheten hos mig. På så sätt flyttar jag på hästen så denna inte får vara med flocken (mig).

En häst som är rädd får jag uppmuppmärksamhet och koncentration ifrån genom att sysselsätta den, flytta bakben, framdel, sidvärtes, vadsom. Sysselsätt den så den inte kan vara uppmärksam på det farliga.
Med det säger du att du är väl medveten om det "farliga" men att du inte tycker det är det minsta att bry sig om.
Det ger ett självsäkert och tryggt intryck för hästen som då kan lugna ner sig.

En av orsakerna till att en häst blir stor, trippig och stressad när den ser ngt den tror är farligt är för att signalera till flockmedlemmar "Kolla in! Fara!"
Detta ska sedan påverka de andra flockmedlemmarna att aggera så att flocken är redo att fly om det skulle visa sig vara farligt. Ofta rusar de iväg en bit för att säkert kunna granska det farliga med lite mer avstånd mellan det och sig själv, för att kunna kontrollera det utan att vara farligt nära.

Högre i rang betyder inte per automatiok ledare.
Högre i rang betyder att du har mer rättigheter än hästen, det är något du tar, medans ledarskap är fyllt med skyldigheter och ansvar och är något man förtjänar sig från hästen som frivilligt ger det till dig eller inte alls.

För det första så verkar du och jag ha olika uppfattning om hur man ska hantera en rädd häst.

Kan ju ge några exempel så kanske du fattar vad jag menar:

1. Jag leder min häst förbi ett läskigt prasslande balplast. Hon blåser upp sig ordentligt och börjar "takta" bredvid mig. Men jag går bara lugnt vidare utan att jaga upp vare sig mig själv eller henne.

2. Jag ska ducha min häst och har henne uppställd i spolspiltan. Hon blir plötsligt livrädd för vattenslangen och får panik. Jag tar tag i grimman(alltså inte "rycker och sliter", men med ett bestämt litet ryck och ryter åt henne att stå still. Det resulterar i att hon lägger konsentrationenn på mig istället för på den läskiga vattenslangen och upptäcker att det är jag som bestämmer och litar på mig:bow:

Jag försöker alltså att visa min häst att hon kan vara trygg med mig med de minsta signalerna som bara går, men hon måste hela tiden lyssna och vara uppmärksam på mig eftersom jag är ledaren. Och om hon "försöker" ta över rangen, vilket hon gör om hon får panik, så visar jag bestämt att det är oacceptabelt:cool: Hon får inte bete sig så, och det hade inte en ledarhingst i en flock accepterat heller.

Och för att "kritisera" det du skrev att du skulle ha gjort. Om en häst hotar eller tom sparkar dig och du går iväg, vet dú vad hästens uppfattning blir då?!? Jo att den har kontrollen, alltså får högre rang:cool: Hästar bestämmer nämligen rangordningen genom att flytta varandra;)

Min åsikt är alltså att man måste visa för hästen att man har högre rang(men absolut inte genom att bli hysterisk:cool: ) och på så sätt ge dem den trygghet de behöver. Hästar behöver nämligen en tydlig rangordning i flocken och veta sin plats för att de ska kunna känna sig trygga och nöjda;) :bow:

Nu vill jag höra din åsikt:bump:

Om dom bits, sparkar, hotar etc.
Morrar jag och stampar med benet i marken (det är effektivt). Ofta räcker det med tillsägelse med rösten.

När den inte står stilla är det inte lönt att bli arg, bara flytta tillbaka hästen liksom och behåll lugnet. Skiter i gången, är det nåt att bli arg för? :confused: Det är väl snarare rätt bra att hästen vågar bajsa var som helst, hålla magen igång. Orkar man inte städa får man väl göra i ordning hästen i boxen då.

Om jag måste sköta om ett sår på min häst och hon tydligt visar att hon inte gillar det men jag måste ändå pilla, då får någon hjälpa till och hålla i. Men självklart har hon all rätt i världen att visa att hon inte gillar det.

Där måste jag hålla med dig.

Okej det där m,ed ledarstoet och ledarhingsten har jag inte jättestor koll på, men du förstår principen;) Och jag uppfostrar min häst som jag vill och hon litar på mig!! När hon kom var hon stressad, vävde, krubbet, kunde inte stå still en sekund när man var ute och red samt att hon var både svårlastad och hoppade till för bara ett litet löv som prasslade till på marken. Nu, ett år senare, är allt det här borta:bow: Utom vävningen som hon fortfarnande kan göra när hon blir ordentligt stressad(t ex om det är en massa folk i stallet samtidigt). Hon är så lugn och trygg och gnäggar nästan alltid när jag kommer:bow: Hon tycker om mig och känner sig trygg med mig, det vet jag:bow: Men alla gör ju på olika sätt och jag respekterar ditt sätt så jag tycker att du borde respektera mitt sätt också;) :p

Ja, jag tycker också synd om vissa ridskolehästar som aldrig får vara ifred... Men det kan ju faktiskt vara samma problem i stora inackorderingsstall också... Men i normala fall skulle jag aldrig gått iväg från en häst som hotar att sparka eller faktiskt gör det.

Aja, ja det blev lite fel innan:crazy: Är inte så bra på att förklara saker då jag själv förstår min förklaring men inte alla andra:crazy: Helt värdelös när det gäller sånt:p Det viktigaste jag ville få fram genom mina otroligt "proffsiga" förklaringar var att jag aldrig låter min häst ta över rangen!! På så sätt känner hon sig trygg, eftersom hon vet att det är jag som bestämmer och att hon kan lita på mig, och blir säkrare i sig själv. Jag talar helt enkelt om för henne när hon gör fel(vad jag inte accepterar) och berämmer när hon gör rätt:bow: Då förstår hon också att hon inte behöver vara rädd för något i min närvaro och tyr sig till mig:)

Men i mina förklaringar låter det ju mer som att jag misshandlar henne om hon blåser upp sig för ett litet löv på marken(vilket hon gjorde i början, men det är helt borta nu:bow: ) men det gör jag ju absolut inte!! Och skulle aldrig göra heller. Istället kanske jag ryter åt henne att skärpa sig för att få hennes uppmärksamhet riktad mot mig istället;) Och samtidigt påminna henne om att det är jag som bestämmer:p

Hoppas ni förstår vad jag menar och förlåter mig för mina otroligt flummiga och konstiga argument:bow: :angel:

Håller precis med dig i det du skriver, men känner att jag borde förklara lite bättre om "ridskolehästen". Om den sparkade mot mig skulle jag ju absolut inte bara gå, utan den skulle få sig en smäll tillbaka. Jag skulle dock inte fortsatt bråka med den, elr börjat borsta den m.m för att "den vet vem som bestämmer nu". Man ger den en tydlig "varning" för sparken, och går sedan. = jag bestämmer, punkt slut.

Håller precis med dig i det du skriver, men känner att jag borde förklara lite bättre om "ridskolehästen". Om den sparkade mot mig skulle jag ju absolut inte bara gå, utan den skulle få sig en smäll tillbaka. Jag skulle dock inte fortsatt bråka med den, elr börjat borsta den m.m för att "den vet vem som bestämmer nu". Man ger den en tydlig "varning" för sparken, och går sedan. = jag bestämmer, punkt slut.

Okej, då förtsår jag:bow: Låter förståndigt;) :)

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

-men att ta till "våld" i denna omfattning är inte bara ett mänskligt beteende. Hästar bemöter varandra med sparkar och bett. Jag försöker kommunicera på hästens vis så gott som möjligt.

kl*

När jag hade min dåvarande häst i ett annat stall var där en som skodde sina hästar själv, och när hästen inte stod stilla efter ett antal "tillsägningar" slog han hovtång i magen på hästen:eek: vilken "givetvis" ledde till en ännu räddare/besvärligare häst...

detta gjorde han med flera av sina hästar vid skoning, till sist kunde jag inte låta bli att sparka han i röven (med stålhättan).. och fråga vänligt : gjorde det ont? :D ;)

han fatta piken och gjorde aldrig så mot sina hästar igen (när jag var i närheten iallfall:crazy: )

Hästen måste förstå att människan är dess ledare annars blir det farligt. Därför åker min häst på en riktig dagsedel med handen/armen om den biter eller sparkar mig ordentligt. Hästen gjorde uppenbart fel då den bet mig i armen när jag skulle spänna upp täcket. Jag tror det var för att den inte ville bli riden utan gå ut i hagen. Klockan var 11.00 och utsläppet hade missats. Sedan hände inte detta mer på tre år i alla fall. Men en häst får ändå ALDRIG bitas. Efter 3 år bet han mig i magen när han tappade tålamodet på att vänta på att ridas, jag ville rycka manen först.

Om hästen nafsar räcker det med en mildare tillsägelse och likaså om den inte står stilla eller tar upp benen när man ska sätta på skydd. Men om den bajsar eller kissar på gången är det helt OK, den kanske är nervös eller brunstig.

-men att ta till "våld" i denna omfattning är inte bara ett mänskligt beteende. Hästar bemöter varandra med sparkar och bett. Jag försöker kommunicera på hästens vis så gott som möjligt.

Vi ska inte bli häst, precis som hästen inte ska bli människa.

Vi ska mötas på mitten.

Det är bara den dåliga ledaren som tar till våld för att bli hörd.

Den goda ledaren driver bort den "puppfostrade" hästen (som bits och sparkas) från sin flock tills dess att den kan uppföra sig, Då får den komma tillbaka till tryggheten, flocken.

K1 (kavaleriet i stockholm) hade en riktigt elak hovslagare när jag var där -99.
Han skrek och sparkade hästarna i magen, bla.

Vid utfodring blev min favorit Brigad, kallad Brille av mig, som var en mycket speciell häst, alltid stressad och orolig. Han var en häst som inte lät folk komma in i hans spilta, då sparkade han ut dom samma väg, istället fick de gå in genom att gå in i den tomma grannspiltan och kliva över järnröret som var Brigads spiltvägg.

Jag lärde Brigad att jag var en bra tjej... genom att muta honom med äpple från matsalen... :D
Inte så NH kan jag tycka idag... men det hjälpte... han Älskade mig och så fort han fick syn på mig åkte öronen (som alltid var bakåt i en sorts sur protost) fram.
När alla andra fick gå in i sidospiltan så sa jag "Brille mammas Kille, akta dig så jag får komma in" och Brigad flyttade sig snällt (jag kudne ju ha ett äpple med mig igen) och jag gick, till soldatpojkarnas stora förskräckelse, in i hans spilta som till vilken annan häst som helst.

När han så skulle skos under min tid på K1 så gick det sig så illa att det var fodringstid samtidigt.
Hovslagaren var en sån där "jag är bäst, jag vet allt, och Ingen kan bättre än mig" person... Han stod denna dag med två eller tre av sina vänner och pratade under skoningen, själv stod jag och rycktade en häst i en box brevid var han skodde, och såg Allt han gjorde...

Brille blev väldigt upprörd när de kom för att fodra hästarna i boxen och började lätta med framdelen, hovslagaren blev helt vansinnigt arg och skrek och sparkade honom i magen, hårt.

Jag tog mitt lilla 19-årings mod och röt till att sådär gör man faktist inte.
Hovslagaren, som just blivit tillsagd av en 19 årig Tjej... gillade det inte och gjorde sig lustig över mig...
Jag lugnade ner Brille med rösten och hovslagaren fortsatte att sko honom klart. Han sa hela tiden en massa sarkastiska saker som "När hästen är stressad så ska man kraaaama dom" men han lät bli att slå Brigad.

Vi ska mötas på mitten.

Den goda ledaren driver bort den "puppfostrade" hästen (som bits och sparkas) från sin flock tills dess att den kan uppföra sig, Då får den komma tillbaka till tryggheten, flocken.

Men hästar bestämmer ju rangordningen genom att flytta varandra. Om den andra inte går undan för hot tar de till våld... Hästen känner sig ju tryggast om den vet sin plats i flocken och om du inte visar den att du har högre rang får den antingen högst rang eller blir otrygg med dig eftersom den inte vet "var den har dig";)

Eller, har du någon annan förklaring vill jag gärna höra:bow:

Men seriöst, tror du att vi står och sparkar våra hästar i magen eller slår på dem:eek: :cool: (som hovslagaren du berättade om) Nä, att man tar tag i grimman och ryter åt den eller att man flyttar hästen åt sidan, backar och så för att visa vem som bestämmer tycker jag verkligen inte är samma sak!!

Fast det var kanske inte det du menade?

Jag svarade till Love om hennes erfarenhet av en person som sparkade på sin häst när denna skog.
Med en liknande händelse.

Men seriöst, tror du att vi står och sparkar våra hästar i magen eller slår på dem:eek: :cool: (som hovslagaren du berättade om) Nä, att man tar tag i grimman och ryter åt den eller att man flyttar hästen åt sidan, backar och så för att visa vem som bestämmer tycker jag verkligen inte är samma sak!!

Fast det var kanske inte det du menade?

kl*

När jag hade min dåvarande häst i ett annat stall var där en som skodde sina hästar själv, och när hästen inte stod stilla efter ett antal "tillsägningar" slog han hovtång i magen på hästen:eek: vilken "givetvis" ledde till en ännu räddare/besvärligare häst...

detta gjorde han med flera av sina hästar vid skoning, till sist kunde jag inte låta bli att sparka han i röven (med stålhättan).. och fråga vänligt : gjorde det ont? :D ;)

han fatta piken och gjorde aldrig så mot sina hästar igen (när jag var i närheten iallfall:crazy: )

:rofl: :rofl: :rofl: Är det sant! Bra gjort ;)

Vi ska mötas på mitten.

Well, Jag har en annan syn på saken.
Om min häst sparkar mot mig, eller biter mig kommer jag dra till honom. Då förknippar han det han gjorde med obehag, och kommer förhoppningsvis ta lärdom av det. Förr eller senare.

Jag vet att det har fungerat eftersom att jag bara behövt säga till på det sättet en gång under de sju åren som han varit i min ägo.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka