Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

det spelar ingen roll i vilken situation det gäller, hästen ska ALDRIG uppträda hotfullt eller bitas/sparkas men om den gör det ska den naturligtvis veta att den gör fel! konsekvent är nyckleordet

Frågan är du VARFÖR UPPTRÄDER HÄSTEN SOM DEN GÖR?
Har du svaret på den frågan så är jag nästan garanterat säker på att anledningen till problemet ligger hos den som hanterar hästen.
Där kunskapen tar slut tar våldet vid.

tanken har aldrig slagit dig att den uppträder hotfullt av nån anledning?.. hästar har ingen moral.. när en häst hotas har den alltid en anledning..

Min häst är ju då fruktansvärt snäll och väluppfostrad så jag behöver aldrig direkt bestraffa henne :p
Enda gången jag ryter till är när hon gör något dumt i ridningen (ex börjar hoppa runt i trafiken, bockar etc)

Är det däremot en ouppfostrad och/eller farlig häst så måste man ju ibland "ta i med hårdhanskarna".
HUR jag gör beror på situationen och hästen.

jag går därifrån helt enkelt.
Eftersom det inte är min häst är det inte min uppgift att "uppfostra" den.

Nu förstår jag inte riktigt ditt svar. Självklart menade jag hur du hade gjort om du var tvungen att sköta om ett sår på en häst som svarade med att försöka bitas. Skulle du bara gå där ifrån då och låta såret vara?

Min shettis, som jag haft i 1,5 år nu, har vissa saker som hon helt enkelt hatar. Hon kommer och gosar med oss i hage och box; hon går rakt in i en transport när maken leder henne, så visst har hon förtroende för oss och gillar oss i normala fall. Men, som sagt, vissa saker gillar hon INTE. Sårtvätt är en sådan, och då hotar hon med att bitas. Om hon sedan verkställer hotet hela vägen, det vet jag inte, men jag gillar inte hotet i sig. Då ryter jag, och om det är nödvändigt får hon också en lätt men snabb dask för att markera att det hon gör är FEL.

Hur hade du gjort då?

Nu förstår jag inte riktigt ditt svar. Självklart menade jag hur du hade gjort om du var tvungen att sköta om ett sår på en häst som svarade med att försöka bitas. Skulle du bara gå där ifrån då och låta såret vara?
Om hon sedan verkställer hotet hela vägen, det vet jag inte, men jag gillar inte hotet i sig. Då ryter jag, och om det är nödvändigt får hon också en lätt men snabb dask för att markera att det hon gör är FEL.

Hur hade du gjort då?

så om hästen tycker att det är mycket obehagligt att få ett sår omskött och protesterar så är det rätt att bestraffa den?

Om jag har skadat mig och någon måste rengöra mitt sår och jag tycker att det är jätteobehagligt, har personen som behandlar rätt att ryta åt mig då? Gör jag fel som visar mitt obehag.

Om jag måste sköta om ett sår på min häst och hon tydligt visar att hon inte gillar det men jag måste ändå pilla, då får någon hjälpa till och hålla i. Men självklart har hon all rätt i världen att visa att hon inte gillar det.

jag går därifrån helt enkelt.
Eftersom det inte är min häst är det inte min uppgift att "uppfostra" den.

går därifrån? då ger du ju hästen signalen att den är ranghög! du har kanske aldrig varit i situationen att du verkligen gått därifrån? du verkar ha att göra med en redan ranglåg häst?

hästar använder ju våld när de gör upp med varandra om vem som är ranghög! (sedan bör människan vara smart nog att slippa använda våld i någon större utsträckning, men de metoder vi använder kan säkert uppfattas som våldsamma av hästarna ibland).

så: om du hamnar med en ganska dominant unghäst som inte har ett etablerat förhållande till människor och den hästen börjar testa dig, vad gör du?

jag hade hand om en fyraåring som blev redigt förbannad om man backade henne i stallgången, började slå efter mig med framhovarna osv. hon behövde en rejäl tillsägning. jag behövde aldrig röra den hästen, men använde ett kroppsspråk som talade om att "mig rör du inte, då åker du på en smäll."

(oh shit, det här blev långt)

så om hästen tycker att det är mycket obehagligt att få ett sår omskött och protesterar så är det rätt att bestraffa den?

Hästen får självklart visa att den inte gillar sårskötseln, MEN den får varken hota att sparka eller bita mig.

Om jag har skadat mig och någon måste rengöra mitt sår och jag tycker att det är jätteobehagligt, har personen som behandlar rätt att ryta åt mig då? Gör jag fel som visar mitt obehag.

Fast nu blandar du ju in mänskliga beteenden... Du får också visa obehag, men inte sjutton biter och sparkar du väl den som rengör ditt sår?

Hästen får självklart visa att den inte gillar sårskötseln, MEN den får varken hota att sparka eller bita mig.

I det här fallet kan man inte säga att hästen hotar. Här handlar det om att hästen försvarar sig. Det gör ont och det som orskar smärtan flyttar inte på sig. vad gör man? Men självklart vet inte hästen vad det handlar om, varför man måste rengöra sår. och den kommer aldrig lära sig eller förstå varför heller. Så att bestraffa den för att den visar sitt obehag tycker jag är elakt.

Fast nu blandar du ju in mänskliga beteenden... Du får också visa obehag, men inte sjutton biter och sparkar du väl den som rengör ditt sår?

Har jag aldrig påstått att jag skulle göra heller. Det jag ifrågasatte var om personen som behandlar mig har rätt att ryta åt mig om jag visar obehag. En häst kan aldrig förstå varför man ska sköta om sår.

I det här fallet kan man inte säga att hästen hotar. Här handlar det om att hästen försvarar sig. Det gör ont och det som orskar smärtan flyttar inte på sig. vad gör man? Men självklart vet inte hästen vad det handlar om, varför man måste rengöra sår. och den kommer aldrig lära sig eller förstå varför heller. Så att bestraffa den för att den visar sitt obehag tycker jag är elakt.

Fast som vanligt är det här en fråga om tolkning. Jag skulle kalla det tjurigt i stället. Här diskuterar vi en häst som står lös i en box när jag försöker sätta lite salva på ett område under magen där hon kliat sig pälslös. Hon flyttar inte sig undan från obehaget (dvs matte) utan står kvar och hotar med att bitas i stället. Tro mig, det är en liten kaxig sak vi talar om!

Det tycker jag är fel!
Klart den får skita i stallgången om den är nödig....
Kissa må vara jobbigt, med likadant där.
Inte sjutton bestraffar jag hästen för det.

oj jag som har lärt min donna att hon får skita i stall gången varje gång hon skulle skita skulle hon bums in i boxen till varje pris.
i bland när hon e olydig om man går i grimma å grimmskaft brukar det hjälpa att jag säger stanna ellr rycker försiktigt i skaftet..

biter å sparkar ja då du sparka har hon aldrig gjort inte bitit heller men nafsat då höjer jag rösten
har kanske haft tur med väluppfostrad häst som knepigt nog var proplem häst då jag träffa på henne

Om pållan skulle(har inte hänt)"springa över mig", bitas eller på något annat sätt bete sig ohyffsat:mad: :cool:

Sen rycker jag alltid tag i grimman och ryter åt henne om hon hetsar upp sig eller blir rädd i t ex stallgången. Hon får inte göra så, att hästen blir rädd är ingen ursäkt till att den "springer över" en eller liknande:cool:

Fast som vanligt är det här en fråga om tolkning. Jag skulle kalla det tjurigt i stället. Här diskuterar vi en häst som står lös i en box när jag försöker sätta lite salva på ett område under magen där hon kliat sig pälslös. Hon flyttar inte sig undan från obehaget (dvs matte) utan står kvar och hotar med att bitas i stället. Tro mig, det är en liten kaxig sak vi talar om!

då skulle jag säga att det är brister i ledarskapet.

Sen rycker jag alltid tag i grimman och ryter åt henne om hon hetsar upp sig eller blir rädd i t ex stallgången. Hon får inte göra så, att hästen blir rädd är ingen ursäkt till att den "springer över" en eller liknande:cool:

så om din häst är rädd bestraffar du henne.
Du är ingen vidare ledare du... Hon känner sig nog mycket säkrare och lugnare när du bestraffar henne för att hon känner sig osäker.

Det är sant att hästen inte "ska" springa över en om den blir rädd. Men man måste ju komma till kärnan av problemet, allstå varför hästen blir rädd...

Herregud.
Hästar är tunga och väldigt starka djur, får de chansen så tar de över ledarskapet direkt.
Jag påstår inte att man ska slå sin häst för att få "bestämma" men att man visar hästen när den gör fel.

Skulle ngn av mina hästar (mot all förmodan) bita eller försöka sparka mig, då blir jag arg. Sådana skador som kan uppstå genom en spark eller ett bett. Egentligen vet hästen att de dom gör är fel men testar ju hela tiden ledarskapet.
Skulle inte misshandla min häst om den biter eller kickar till mig men en dask åker de absolut på.

Detta handlar inte om att hästen får ont eller inte. De testar hur starka vi är menatlt och fysiskt hela tiden. Visar vi dom inte vem som faktiskt är "Bossen" så får vi också problem.
Och de problemen visar sig i ridning och all hantering.
Har de väl fått "övertaget" så får man kämpa för att få tillbaka det.

Jag säger hellre till ngn av mina hästar på skarpen en gång istället för att hela tiden behöa hävda sin rätt som ledare.

Som det är med de flesta djur, de behöver en ledare. Vi människor är ledare, då måste vi samtidgt visa när våra djur gör fel.

Hellre en gång för mkt än en gång för lite!
Olyckor och skador sker så fort. Skulle inte tycka om mig själv om min häst sparkar eller biter ngn pga av att den har brist i kunspaken om vem som bestämmer, JAG!!

Hellre en gång för mkt, än en gång för lite"

Måste bara fråga dig en sak då.

Om du träffar en häst som mitt gamla halvblodssto, och råkar ut för gång efter gång att hon attackerar dig vid fodring, utsläpp, insläpp eller bara för att du råkar gå utanför boxen, vad gör du då? Här handlade det om regelrätta attacker, där hon inte varnade utan bara kastade sig över den hon utsett som offer, och där attacken fullföljdes av rejäla bett och sparkar.

Jag kan säga hur jag löste det, men jag vill först veta hur man skyddar sig utan att höja rösten eller använda sina händer.

Ska tillägga att det är är ett sto som föddes mycket skarpt (felavel enligt mig), och som fick ganska mycket "hård" uppfostran, alternativt ingen alls under sin uppväxt (beroende på olika ägare), och när hon kom till mig var hon 6 år och ganska "färdigstöpt" i sin aggressiva form.

EDIT: Såg nu att du skulle gå därifrån om det inte var din häst, men ponera att du fick den av mig? Hur löser du detta?

Senast ändrad:

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Först och främst så är det misshandel att daska en häst, om det görs av fel anledning.

Enda anledningen det är ok att bära hand på en häst, dvs att det minsta bestraffa hästen, är om hästen attakerar dig och du ska försvara dig för att undvärja fara.

Det blir däremot misshandel om du slår en häst för att dne skiter, eller för att den står och krafsar i stallgången.

Att slå en häst för att den biter eller sparkar dig är lite mer diffust.
Du ska hinna göra det inom 3 sekunder, sägs det, för att det ska bli önskad "effekt".
Personligen anser jag inte att slå är lösningen, eftersom skadan redan skett. Jag föredrar att driva bort hästen från mig när den uppför sig så.

Ordet misshandel är relativt diffust i sig.
Visst kan det anses att det itne är misshandel att daska till eller nypas.

Skall man jämföra med kvinnomisshandel så räknas nypas, ta tag i och hålla fast, daska till, ruska om, hotfullt närma sig... osv...

Jag anser att vi inte har rätten att höja hand på ett djur.
Jag anser även att vi inte har rätten att tappa tålamodet på ett djur heller, inte heller att skrika åt det.
Undantaget är om den attakerar oss, då vi har rätt att försvara oss.

Det är trotts allt vi som vill ha hästen, inte tvärt om.
Det är ur en egoistisk synpunk vi har häst, och då är det även vårt ansvar att uppföra oss och visa respekt för en annan individ.

Senast ändrad:

Om pållan skulle(har inte hänt)"springa över mig", bitas eller på något annat sätt bete sig ohyffsat:mad: :cool:

Om en häst springer över dig är det för att hon inte respekterar dig, alt. är så rädd att inget egentligen stoppar henne eller hon inte har plats att springa någon annanstans (för trångt).

Att tro att man har rätten att ryta och gorma åt en individ som är rädd tycker jag är sorgligt.
Jag hoppas du inte har barn... Skulle du lösa situationen på samam sätt?

Håll käften ungjävel!*slit och skak* Det är bara en gubbe i gummimask inte ett troll!

:smirk:

Vem är vi att tro att vi har rätten att straffa en annan individ genom hot, slag, skrik eller gorm?

Måste bara fråga dig en sak då.

Om du träffar en häst som mitt gamla halvblodssto, och råkar ut för gång efter gång att hon attackerar dig vid fodring, utsläpp, insläpp eller bara för att du råkar gå utanför boxen, vad gör du då? Här handlade det om regelrätta attacker, där hon inte varnade utan bara kastade sig över den hon utsett som offer, och där attacken fullföljdes av rejäla bett och sparkar.

Jag kan säga hur jag löste det, men jag vill först veta hur man skyddar sig utan att höja rösten eller använda sina händer.

Ska tillägga att det är är ett sto som föddes mycket skarpt (felavel enligt mig), och som fick ganska mycket "hård" uppfostran, alternativt ingen alls under sin uppväxt (beroende på olika ägare), och när hon kom till mig var hon 6 år och ganska "färdigstöpt" i sin aggressiva form.

EDIT: Såg nu att du skulle gå därifrån om det inte var din häst, men ponera att du fick den av mig? Hur löser du detta?

jo. om jag får en sådan häst och själv inte kan lösa situationen genom ledarskapsövningar så tar jag omedelbart kontakt med en tränare.
Om hästen är så aggressiv som du beskriver och jag då börjar använda våld mot den så blir det en ond cirkel som bara en av oss kan "vinna"... hästen är mycket starkare än mig så en fysisk kamp skulle jag aldrig ge mig in i.

Jag skulle definitivt inte börja slå hästen, istället driva bort den från mig.

Hur angrep du problemet?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 625
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka