Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man får försvara sig och säga ifrån, men direkt efteråt så är det bra. Jag tror att "långsinthet" (även om det "bara" är inom en själv) är mycket värre än om hästen får en tydlig tillrättavisning är det gör ett fel och mycket beröm när den gör rätt.
Stopp och belägg. Du kan inte jämföra handhavande med djur med kvinnomisshandel
Det är inte tillåtet att rida på kvinnor heller eller leda dem i koppel etc som du vet.
När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..
Om pållan skulle(har inte hänt)"springa över mig", bitas eller på något annat sätt bete sig ohyffsat
Sen rycker jag alltid tag i grimman och ryter åt henne om hon hetsar upp sig eller blir rädd i t ex stallgången. Hon får inte göra så, att hästen blir rädd är ingen ursäkt till att den "springer över" en eller liknande
Jo, dom är flyktdjur. Man bestraffar inte en rädd häst. Då förstärker man bara obehaget till nästa gång den träffar på "skrämsel-objektet". Självklart får en häst inte springa över en, men det är faktiskt lite upp till en själv vart man befinner sig, om hästen skulle bli rädd för något.
Gör som du vill Min pålla behöver i alla fall trygghet och säklerhet och jag vill inte riskera livet varje gång jag går till stallet, men det kanske man har olika uppfattningar om och det respekterar jag
Förstog du inte vad jag menade med det jag skrev? En häst blir inte tryggare av att du straffar den när den är rädd. Då blir den ännu mer rädd. Rädd och Dum är inte samma sak. Skillnaden är stor, även om det händer att än rädd häst är "dum" enligt oss människor, fast den är rädd. Men din häst var på beskrivningen inte dum utan rädd.
Därför är det fel att straffa den. Och ja, en rädd häst kan vara Väldigt farlig, och du gör den inte lugn och ofarlig genom att rycka i grmskaftet.
Jag tycker inte man kan jämföra kvinnomisshandel med hantering av djur för det är två helt olika saker.
Din andra mening är ju bara löjlig, ska det vara så finns det ju faktiskt kvinnor etc som gillar att bli slagna osv :smirk:
Tror du någon kommer bli dömd för att ha hotfullt närmat sig ett djur?
Ska du jämföra misshandel med misshandel så får ju ju faktiskt jämföra samma saker, inte kvinnomisshandel med att någon lappar till sin häst när den bits. Även du måste inse skillnaden i det. (Det ena är ok och det andra inte).
För det första så verkar du och jag ha olika uppfattning om hur man ska hantera en rädd häst.
Kan ju ge några exempel så kanske du fattar vad jag menar:
1. Jag leder min häst förbi ett läskigt prasslande balplast. Hon blåser upp sig ordentligt och börjar "takta" bredvid mig. Men jag går bara lugnt vidare utan att jaga upp vare sig mig själv eller henne.
2. Jag ska ducha min häst och har henne uppställd i spolspiltan. Hon blir plötsligt livrädd för vattenslangen och får panik. Jag tar tag i grimman(alltså inte "rycker och sliter", men med ett bestämt litet ryck och ryter åt henne att stå still. Det resulterar i att hon lägger konsentrationenn på mig istället för på den läskiga vattenslangen och upptäcker att det är jag som bestämmer och litar på mig
Jag försöker alltså att visa min häst att hon kan vara trygg med mig med de minsta signalerna som bara går, men hon måste hela tiden lyssna och vara uppmärksam på mig eftersom jag är ledaren. Och om hon "försöker" ta över rangen, vilket hon gör om hon får panik, så visar jag bestämt att det är oacceptabelt Hon får inte bete sig så, och det hade inte en ledarhingst i en flock accepterat heller.
Och för att "kritisera" det du skrev att du skulle ha gjort. Om en häst hotar eller tom sparkar dig och du går iväg, vet dú vad hästens uppfattning blir då?!? Jo att den har kontrollen, alltså får högre rang Hästar bestämmer nämligen rangordningen genom att flytta varandra
Min åsikt är alltså att man måste visa för hästen att man har högre rang(men absolut inte genom att bli hysterisk ) och på så sätt ge dem den trygghet de behöver. Hästar behöver nämligen en tydlig rangordning i flocken och veta sin plats för att de ska kunna känna sig trygga och nöjda
Nu vill jag höra din åsikt