Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Du gjorde en "block"! :banana: Jätteeffektivt! Om man ser att de är på väg att gina till sig för något, så håller man ett getöga o råkar sätta upp en armbåge eller ett knä eller dyl. Hösäcken blir ju samma effekt fast säkrare när det är en sådan attack! :idea:

Ja, det var rätt skönt att slippa få de där tänderna i nyllet helt klart, det hade nog resulterat i en lite annorlunda look skulle jag tro :D

*knapplån*

Om en häst bits eller sparkas eller på liknande sätt beter sig farligt i hanteringen så åker den på en smäll. Det är absolut förbjudet, oavsett. (Naturligtvis menar jag om det hugger, inte om den pillar lite försiktigt med läpparna etc). Men det händer ju ytterst sällan och när det händer så är det i absolut samma ögonblick och det har hästarna hittills förstått. T ex "attackerade" min treåring mig i hagen en dag när jag hade haft henne 2-3 veckor. Hon hade raskt klättrat i rangordningen i hagen och var störst och starkast och fortsatte helt enkelt med människorna. Hon åkte på en propp och blev väldigt förvånad (vände och sprang därifrån). En stund senare gick jag ut till henne igen och då var hon som en ängel, men absolut inte rädd eller så - hon kom snäll och vänligt fram och hälsade. Sedan dess har hon aldrig gjort något liknande.

Samtidigt är det en svår balansgång. Att angripa en människa tycker jag alltid är absolut förbjudet. Men man måste ju även inse att det är vi som påverkar hästarna. Vi har t ex en skolhäst i stallet som är ganska lynnig. Han kan vara jättesnäll och gosig på förmiddagen och sur som ättika på eftermiddagen (och då är han farlig). Där släpper vi naturligtvis inte in några barn i boxen när han är på sitt sura humör. Men jag tjatar mig blå om att de inte får närma sig honom med inställningen att han är en dum och farlig häst utan att de ska vara extra snälla och keliga med honom och berömma mycket när han är snäll. Man får försvara sig och säga ifrån, men direkt efteråt så är det bra. Jag tror att "långsinthet" (även om det "bara" är inom en själv) är mycket värre än om hästen får en tydlig tillrättavisning är det gör ett fel och mycket beröm när den gör rätt.

Man får försvara sig och säga ifrån, men direkt efteråt så är det bra. Jag tror att "långsinthet" (även om det "bara" är inom en själv) är mycket värre än om hästen får en tydlig tillrättavisning är det gör ett fel och mycket beröm när den gör rätt.

DÄR säger du något MYCKET viktigt tycker jag!! Jag tror också att långsintheten är farligare, även om den sitter inne i oss, eftersom den smittar av sig på vårat sinnelag och påverkar HUR vi närmar oss djuren.

Givetvis går det att jämföra misshandel med misshandel, oavsett art...

Sedan kan vi diskutera om det rä tillåtet att rida på kvinnor och att leda dom i "koppel"... det finns en hel del hmm låt oss kalal det "annorlunda" sexlekar där ute... :angel:

Stopp och belägg. Du kan inte jämföra handhavande med djur med kvinnomisshandel :eek:
Det är inte tillåtet att rida på kvinnor heller eller leda dem i koppel etc som du vet. :cool:

Det beror helt på vad det är för häst, varför det hände osv.

Skiter i stallgången? Vad är det för idioter som får för sig att bestraffa en sån sak? Jag hade givit dem ordentligt på käften om jag sett ngn ge sig på en häst av den anledningen. :mad:

Jag bestraffar ej, jag tillrättavisar och korrigerar. Jag agerar aldrig någonsin med aggrisivitet, ilska eller våld. Och som sagt beror det helt på av vilken anledningen hästen beter sig så. Jag slår aldrig en häst dock, inte av ngn anledning.

Jag tycker inte man kan jämföra kvinnomisshandel med hantering av djur för det är två helt olika saker.

Din andra mening är ju bara löjlig, ska det vara så finns det ju faktiskt kvinnor etc som gillar att bli slagna osv :smirk:

Tror du någon kommer bli dömd för att ha hotfullt närmat sig ett djur?

Ska du jämföra misshandel med misshandel så får ju ju faktiskt jämföra samma saker, inte kvinnomisshandel med att någon lappar till sin häst när den bits. Även du måste inse skillnaden i det. (Det ena är ok och det andra inte).

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Skiter i stallgången: Mockar upp det.. Skulle man bli arg för det ?!
Höjer benen när jag ska sätta på skydd: Han tror att jag ska kratsa, jag tar hoven och sätter ner den igen, och berömmer när han gör rätt!
Inte står stilla: Säger vänligt men bestämt åt att pollen STÅ STILL, och leder tillbaka honom till den plats han stod på från början, och fortsätter sedan med det jag höll på med.
Sparkar/Bits: Skulle inte min pojke (:love: ) göra, men träffar man på en annan häst skulle jag reagera olika beroende på vilken häst det var. En ridskole häst skulle jag ryta till och gå därifrån, och tolka det som att den ville ha en "ledig minut". En häst som bet elr sparkade mot mig i annat fall skulle få sig en dask tillbaka, precis som den skulle fått av en ranghögre häst :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag ignorerar det mesta eftersom jag inte tycker att det behover tjafsas om allt. Men i nodvarn, japp.
Med nodvarn menas inte enstaka smasparkar eller liknande, utan om jag befinner mig i riktig fara.

Oj, var kl pa mitt inlagg...

Vill tillagga att man inte kan halla pa och straffa hastar dag ut och in, det beror ju helt pa ocksa. Om en ridskolehast grinar upp sig i spiltan. sa ser jag mest till att halla undan fotterna medan jag fixar vidare.

Om pållan skulle(har inte hänt)"springa över mig", bitas eller på något annat sätt bete sig ohyffsat:mad: :cool:

Sen rycker jag alltid tag i grimman och ryter åt henne om hon hetsar upp sig eller blir rädd i t ex stallgången. Hon får inte göra så, att hästen blir rädd är ingen ursäkt till att den "springer över" en eller liknande:cool:

Jo, dom är flyktdjur. Man bestraffar inte en rädd häst. Då förstärker man bara obehaget till nästa gång den träffar på "skrämsel-objektet". Självklart får en häst inte springa över en, men det är faktiskt lite upp till en själv vart man befinner sig, om hästen skulle bli rädd för något.

Jo, dom är flyktdjur. Man bestraffar inte en rädd häst. Då förstärker man bara obehaget till nästa gång den träffar på "skrämsel-objektet". Självklart får en häst inte springa över en, men det är faktiskt lite upp till en själv vart man befinner sig, om hästen skulle bli rädd för något.

Gör som du vill:cool: ;) Min pålla behöver i alla fall trygghet och säklerhet och jag vill inte riskera livet varje gång jag går till stallet, men det kanske man har olika uppfattningar om och det respekterar jag;) :cool:

Gör som du vill:cool: ;) Min pålla behöver i alla fall trygghet och säklerhet och jag vill inte riskera livet varje gång jag går till stallet, men det kanske man har olika uppfattningar om och det respekterar jag;) :cool:

Förstog du inte vad jag menade med det jag skrev? En häst blir inte tryggare av att du straffar den när den är rädd. Då blir den ännu mer rädd. Rädd och Dum är inte samma sak. Skillnaden är stor, även om det händer att än rädd häst är "dum" enligt oss människor, fast den är rädd. Men din häst var på beskrivningen inte dum utan rädd.
Därför är det fel att straffa den. Och ja, en rädd häst kan vara Väldigt farlig, och du gör den inte lugn och ofarlig genom att rycka i grmskaftet.

Om hasten forsoker bita sa sager jag ett skarpt nej och hytter med handen liksom samtidigt som jag stirrar och ser arg ut :rofl: (uppvuxen med hund liksom) om den biter "hugger" jag tillbaka pa halsen eller bogen med tumspetsen, svart att forklara, har knuten nave och siktar med tummen mot hasten sa det blir som om man skulle sparka med en sporre ungefar. (Inget som funkar med langa naglar, kan sticka hal pa hastens skin om man ta i for kung o fosterland men mer troligt att man bryter nageln).

Om den forsoker sparka skulle jag bli lite radd tror jag, har aldrig riktigt hant mig, sa det beror ju pa varfor den forsoker sparka. Om det ar pa pin kiv sa blir det val samma som ovan da, fast jag brukar trycka bort hastrumpan om den kommer mot mig liksom.
Kanns som det ar vanligare att hastar nafsar efter en tex om man spanner sadelgjord eller bokar med tacket..

Förstog du inte vad jag menade med det jag skrev? En häst blir inte tryggare av att du straffar den när den är rädd. Då blir den ännu mer rädd. Rädd och Dum är inte samma sak. Skillnaden är stor, även om det händer att än rädd häst är "dum" enligt oss människor, fast den är rädd. Men din häst var på beskrivningen inte dum utan rädd.
Därför är det fel att straffa den. Och ja, en rädd häst kan vara Väldigt farlig, och du gör den inte lugn och ofarlig genom att rycka i grmskaftet.

För det första så verkar du och jag ha olika uppfattning om hur man ska hantera en rädd häst.

Kan ju ge några exempel så kanske du fattar vad jag menar:

1. Jag leder min häst förbi ett läskigt prasslande balplast. Hon blåser upp sig ordentligt och börjar "takta" bredvid mig. Men jag går bara lugnt vidare utan att jaga upp vare sig mig själv eller henne.

2. Jag ska ducha min häst och har henne uppställd i spolspiltan. Hon blir plötsligt livrädd för vattenslangen och får panik. Jag tar tag i grimman(alltså inte "rycker och sliter", men med ett bestämt litet ryck och ryter åt henne att stå still. Det resulterar i att hon lägger konsentrationenn på mig istället för på den läskiga vattenslangen och upptäcker att det är jag som bestämmer och litar på mig:bow:

Jag försöker alltså att visa min häst att hon kan vara trygg med mig med de minsta signalerna som bara går, men hon måste hela tiden lyssna och vara uppmärksam på mig eftersom jag är ledaren. Och om hon "försöker" ta över rangen, vilket hon gör om hon får panik, så visar jag bestämt att det är oacceptabelt:cool: Hon får inte bete sig så, och det hade inte en ledarhingst i en flock accepterat heller.

Och för att "kritisera" det du skrev att du skulle ha gjort. Om en häst hotar eller tom sparkar dig och du går iväg, vet dú vad hästens uppfattning blir då?!? Jo att den har kontrollen, alltså får högre rang:cool: Hästar bestämmer nämligen rangordningen genom att flytta varandra;)

Min åsikt är alltså att man måste visa för hästen att man har högre rang(men absolut inte genom att bli hysterisk:cool: ) och på så sätt ge dem den trygghet de behöver. Hästar behöver nämligen en tydlig rangordning i flocken och veta sin plats för att de ska kunna känna sig trygga och nöjda;) :bow:

Nu vill jag höra din åsikt:bump:

KL

Jag anpassar mig efter vad det är för häst. Om stoet inte flyttar på sig, tvunget ska käka gräs eller göra något annat hyss, använder jag rösten, betslet (ruskar om) och spö på bogen. Annars fortsätter hon att äta... :crazy:

Om den lilla hästen gör något hyss, typ reser sig, använder jag rösten och rycker till så hårt jag bara kan i grimman så han skärper till sig och riktar fokus på mig. Annars räcker det med att vara bestämd mot honom, han är inte alls lika tuff som damen och mycket reaktiv.

Gamlingen räcker det med att säga "nej" till i samtalston. Han är för övrigt en tankeläsare, och vet precis vad jag vill! :D

Jag ser det inte som att jag bestraffar dem, utan försöker utbilda dem till att göra som jag önskar. Så fort de skärper sig - oavsett vad de har gjort - får de en klapp! Och ingen får en uppsträckning för en olycka i gången... :crazy:

Den andra meningen var skämtsamt sagt...

Humor...

Och jag tycker fortfarande att kvinnomisshandel kan Lätt jämföras med att slå en häst.
Som jag redan var inne på tidigare så finns det tillfällen då det rä tillåtet att slå en häst, det är om det är enda anledningen att värja sig.
Precis samma sak gäller människor, jag är emot att slå folk men om det är enda anledningen att skydda mig själv så är det vad jag tar till.

Parellellen man kan dra med det är att slå en häst för att den bits, sparkas eller attackerar är som att slå en människa (kvinna som man) för att den attackerar mig.

Medans det blir att dra paralleller med kvinnomisshandel om man slår en häst för att den blir stressad, rädd, bajsar i stallgången, är orolig, trippar, inte lyssnar mm.

Jag anser inte att man har den minsta rätt att slå varken människa elelr djur för att de inte lyssnar eller förstår.
Vem är vi att ha rätten till det? :confused:

Jag tycker inte man kan jämföra kvinnomisshandel med hantering av djur för det är två helt olika saker.

Din andra mening är ju bara löjlig, ska det vara så finns det ju faktiskt kvinnor etc som gillar att bli slagna osv :smirk:

Tror du någon kommer bli dömd för att ha hotfullt närmat sig ett djur?

Ska du jämföra misshandel med misshandel så får ju ju faktiskt jämföra samma saker, inte kvinnomisshandel med att någon lappar till sin häst när den bits. Även du måste inse skillnaden i det. (Det ena är ok och det andra inte).

För det första så verkar du och jag ha olika uppfattning om hur man ska hantera en rädd häst.

Kan ju ge några exempel så kanske du fattar vad jag menar:

1. Jag leder min häst förbi ett läskigt prasslande balplast. Hon blåser upp sig ordentligt och börjar "takta" bredvid mig. Men jag går bara lugnt vidare utan att jaga upp vare sig mig själv eller henne.

2. Jag ska ducha min häst och har henne uppställd i spolspiltan. Hon blir plötsligt livrädd för vattenslangen och får panik. Jag tar tag i grimman(alltså inte "rycker och sliter", men med ett bestämt litet ryck och ryter åt henne att stå still. Det resulterar i att hon lägger konsentrationenn på mig istället för på den läskiga vattenslangen och upptäcker att det är jag som bestämmer och litar på mig:bow:

Jag försöker alltså att visa min häst att hon kan vara trygg med mig med de minsta signalerna som bara går, men hon måste hela tiden lyssna och vara uppmärksam på mig eftersom jag är ledaren. Och om hon "försöker" ta över rangen, vilket hon gör om hon får panik, så visar jag bestämt att det är oacceptabelt:cool: Hon får inte bete sig så, och det hade inte en ledarhingst i en flock accepterat heller.

Och för att "kritisera" det du skrev att du skulle ha gjort. Om en häst hotar eller tom sparkar dig och du går iväg, vet dú vad hästens uppfattning blir då?!? Jo att den har kontrollen, alltså får högre rang:cool: Hästar bestämmer nämligen rangordningen genom att flytta varandra;)

Min åsikt är alltså att man måste visa för hästen att man har högre rang(men absolut inte genom att bli hysterisk:cool: ) och på så sätt ge dem den trygghet de behöver. Hästar behöver nämligen en tydlig rangordning i flocken och veta sin plats för att de ska kunna känna sig trygga och nöjda;) :bow:

Nu vill jag höra din åsikt:bump:

Bra skrivet, det var inte alls så du uttryckte din i dina tidigare inlägg. Jo jag vet hur hästar gör upp sin rangordning. Att jag gjorde undantaget för ridskolehästar var att jag var på en "stor" ridskola igår, och det är ingen trevlig syn! Hästarna BER ju om att få vara ifred, och ändå står ungarna utanför boxarna och pekar på hästen och snackar om hur den var på senaste hopptävlingen, fattar inte att dom ska låta den vara! Synd om hästarna..

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka