Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Och förresten; Att slå, innebär inte i min mening en brutal misshandel.

Och det är lite svårt att driva bort min häst från flocken när han står uppbunden i stallgången.

Att driva bort en häst som står i stallgången är för sent.
Det är inte där och då du skall ta upp en diskution med en häst utan innan, ute, där du har möjlighet att röra dig och hästen fritt.

Annars är det bara en fråga om att skjuta problem framför sig, sådant som sedan kommer att innebära att man antingen måste vara okonsekvent eller ta till skrik och gorm elelr handpåläggning i onödan.

Jag skulle gärna vilja att du deffinierar ordet misshandel...

Vad betyder det?

Kom ihåg...
Misshandel behöver inte vara brutal, eller för den delen innebära att det ärfysiskt, för att lämna djupa ärr.
De fysiska ärren är de lättaste att läka... det är de själsliga (psykiska) som är svårare.
Som tar längre tid och är svårare att behandla.

Hur bandagerar man att en häst inte litar på en människa?
Hur syr man ihop att hästen inte längre har tilltro till oss?
Hur läker ett minne?

Jag tänker inte diskutera hur du behandlar din häst, det är inte min uppgift att lära dig hur du korrigerar en handling utan våld.
Du varken betalar mig eller är familj till mig, du sköter heller inte mina hästar.
Jag har inget behov av att korrigera dig så länge du håller dig till milt våld.
Jag må kämpa för hästars välfärd men det finns andra hästar som behandlas värre än att hästägaren är för blunt för att jag ska ha tid att bry mig om det. Det finns andra, med större behov.

Senast ändrad:

Hej!
Jag säger till min polle rätt ofta eftersom att han är en sån som verkligen gör de flesta ovaner en häst kan göra när han är på humör:crazy:
Men för det mesta säger jag till om han sparkar, springer runt i boxen, slår med huvudet, sticker iväg när man leder, drar in i andras boxar osv. Jag daskar till honom på mulen eftersom att rösten inte gör någon större invärkan.

Men herregud!:eek: Man ska inte bestraffa hästen för att den gör något så naturligt som bajsar! Hoppas att någon jagar bort denne person när hon/han ska gå på toa! :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :D
Hahahahah, jag dööör. Vilken syyn!! Haha, sitter och asgarvar på jobbet :rofl: haha.

Jag bestraffar min häst när han försöker bitas om han nafsar efter godis, och när han försöker sparka mot mig. Även när jag ska lägga på sadeln utomhus, har han kommit med ovanan att vända baken mot mig. Då trycker jag in en armbåge i baken på honom och ryter till. Då förstår han och står så snällt som aldrig annars.
Förr lyfte han jämt på ena bakbenet när jag skulle sätta på skydd eller reflexer, men jag ignorerar det och sätter på dem ändå. Att bestraffa honom för en sån sak, gör det hela bara värre.

Min personliga åsikt är att en häst aldrig någonsin får bitas eller sparka mot en männsika. Det är brist på respekt och olydnad. (om den inte har ont eller så då såklart)
Oftast räcker det att höja handen på min häst och morra lite. Han vet redan innan han något det att det är fel, så han blir inte förvånad över min reaktion :D .

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

Vad glad jag blir ! Satt och hoppades på att nån skulle skriva det ! Finns endast ETT tillfälle då det är ok , och det är när hästen bokstavligt talat springer ner en !

Vad glad jag blir ! Satt och hoppades på att nån skulle skriva det ! Finns endast ETT tillfälle då det är ok , och det är när hästen bokstavligt talat springer ner en !

asså..om de gått så långt att hästen bokstavligt med mening springer över än..då e de nog lite sent att säga till den..

ja hade då inte hunnit/vågat ställa mej framför..

min pålle tar över dierkt om han får chansen, låter man honon göra nåt så tar han över..ska man stå o fundera ut varför han gjorde de han gjorde innan man säger till honom blir han ju odräglig till slut.
för man kan inte säga till dom i efterhand.

givetvis så funderar ja ju efteråt varför han blev sur eller så.
men nu e han väldigt trevlig o hantera och gör väldigt sällan nånting..skulle aldrig sparka eller så.
man får vara noga helt enkelt..flyttar han ett steg fram flyttar ja tillbaka honom osv..annars tar pålle succesivt över.

sen får hästen göra saker..biter nåt honom eller om han blir rädd så visst får han hoppa till men han får aldrig hoppa mot mej eller sparka mot mej..o de har han aldrig gjort faktiskt.

*kl*
Har inte orkat läsa alla svar utan ger mitt ändå.

JA, det finns tillfällen då jag höjer rösten.

Ex: När den stora dräktiga pållan tränger den lilla dräktiga pållan och tänker sparka henne på bl.a fölmagen. Tillåter jag icke!

Vid andra tillfällen som också kan sluta med oönskat resultat...någon jagas mot staketet m.m. så lägger jag mig i.

Mina pållar vet hur de ska förhålla sig mot mig. Jag behöver inte tala om för dem att de ska flytta sig när jag ska fylla på vattenhinken, lägga in hö eller dylikt. Skulle de inte flytta på sig "trycker" jag undan dem.

Vid alla andra tänkbara risktillfällen/olyckstillfällen skulle jag både kunna ryta och slå om det handlade om t.ex att min 6-åring skulle bli skadad.

Till vardags förekommer inte höjda röster eller annan kommendering.

Social träning och tid utan tvång kan få den mest osäkra häst att få tillbaka tilltron till människor.

Blev det flummigt? Är ganska trött efter alla nätters vaka men inget föl kommer...

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..
Blir lite orolig då jag läser inlägget... Hästar är levande varelser och måste få göra vissa saker för att uttrycka känslor och åsikter. Att slå sin häst är aldrig ok.. kollar du på hästar i flock är det sällan de fysikst skadar varandra vid meningsskiljaktigheter så röst och kroppsspråk skulle jag säga är det bästa.

Självklart kan den behöva en liten dask om den är ELAK men oftast är det också ett tecken på att något hänt den tidigare, den har ont, orolig eller liknande. Ta dig tid att lära dig hästars kroppsspråk innan du funderar på bestraffningar.. :) Bajsa är väl världens naturligaste sak.. stackars den häst som blir bestraffad för DET!! Man blir ju mörkrädd ibland...

Sedan finns de hästar som ÄR eleka av olika orsaker men ingen häst föds som det.. nånting har hänt med dem med.. till 99%

Håller absolut med er! Lär er hur hästen "pratar" med er så underlättar det betydligt. Borde ALLA hästägare kunna och förstå..!!

Hästar som föds "elaka", dvs med lynnesfel, har en procentchans på mindre än 1% av vad jag förstått...
Ska man få ut försäkringen idag för en häst som har lynnesfel och man vill slakta den för det så är reglerna Mycket strikta och det är riktigt svårt att få en häst klassad som "med lynnesfel".

Tack och lov, för tänk så många fina hästar det finns där ute som skickas till slakt bara för att människor förstört dne och ingen vill lägga ner tid på att rätta till andras misstag och fel...

Det tar oändligt med tid och i slutändan har du en häst som är mycket svårsåld.

Ärren i hästens själ läker aldrig helt och hästen kan bli ett "återfall" om den säljs till fel person, och även om den säljs till rätt person kan den bli ett återfall eftersom det innebär miljöombyte, nya människor hästen måste lita på osv...

/sammet som till slut födde upp en egen liten batting för att slippa andras fel...

Men det är inte säkert att min häst gör något fel just när jag planerat att vara ute. Faktum är att han bara gjort fel en enda gång, då fick han en tillsägelse som har räckt i alla år. Han är en trygg och lugn häst, och blev bara chockad när jag smackade till honom på bogen när han försökte bita emot mig. Han försökte sätta sig upp emot mig den gången men har aldrig gjort det igen.
Jag är alltså övertygad om att han inte farit illa av det som hände, utan tvärtom, tog lärdom av det. Han är inte dum, och fick tillsägelsen tillräckligt fort för att hinna koppla vad han gjorde fel.

Def; av "smacka till på bogen": ovansidan av min handflata, tillräckligt hårt, eller löst (?) för att han skulle bli uppmärksam. Samtidigt röt jag till.

En brutal misshandel i min mening innehar sparkar och återkommande slag, tillräckligt hårda för att orsaka smärta.

Jag har inte bett om din hjälp, Sammet, och kommer inte göra det heller. Alltså behöver du inte förklara dig.

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Jag behandlar min häst som en hund.
Han får en tillsägelse när han uppför sig "fel" biter, sparkar, går över mig.
Smäller bara till om han gör det av ekalhet, annars använder jag rösten. Och berömmer så snart han slutar & uppför sig. Oftast räcker det att jag spänner ögonen i han.

Skulle ALDRIG bestraffa för han skiter/ kissar på stallgången. Nu har vi så pass bra förståelse att när han är orolig på gången så är det bara att knäppa loss & släppa in han i boxen, för då måste han lätta sig.

Jag behandlar min häst som en häst, dvs 600 kg egen vilja & känslor som ställer upp på mina ideer för att han vill, aldrig för han skall.

Senast ändrad:

Min häst räcker det med att jag höjer rösten till för att hon ska fatta att hon gjort fel.
Om hon biter mig (kittlig under magen, nafsar, men försöker inte bita med flit) så morrar jag till ganska högt så vet hon. Ibland får hon en "klapp" i sidan, men det behövs vanligtvis inte.

Försöker hon sparka mig smäller jag nog till henne på rumpan (med öppen hand) och morrar fy! (fast det har aldrig hänt)

Jag är absolut ingen våldförespråkare, men en tillsägelse med en "klapp" som förstärkare är en ganska mild behandling om man ser till hur hästar uppfostrar varandra.

jag lär min häst med NH. Om en vuxen hanterad hästen gör något "fel" så är det för det första en brist i grundträningen/hanteringen tycker jag. Unghästar och ohanterade hästar lär jag med principen varna först bestraffa sen. Då har hästen en chans att sluta utan att få bestraffning. Varna menar jag med kroppsspråk tala om var jag vill ha hästen eller hur jag vill att den ska te sig tex höja en arm. Med bestraffning gör jag som hästar gör mot varandra fast jag smäller kanske till med ett grimskaft mot bogen i stället för ett bett i halsen (om hästen tränger sig före) ;) Hästar upplever inte tillsägningar som hotfulla/negativa om man pratar deras språk dvs varnar (med kroppsspråk) innan man bestraffar. Man har dessutom kort tid på sig att bestraffa för att hästen ska kunna koppla bestraffningen till rätt sak.
Har gått kurs och fått diplom i NH.. :)

Jag har inte bett om din hjälp, Sammet, och kommer inte göra det heller. Alltså behöver du inte förklara dig.

Du svarade på ett av mina inlägg och då anser jag mig fullt berättigad till att svara på dina inlägg och ge dig motkommentarer.

Min sura tjej nafsar i luften och någon gång har hon fått tag på jackan/tröjan. Jag misstänker att hon har blivit slagen innan, så jag drar mej för att ens ge henne en dask. Istället har jag gjort så att jag håller fram knytnäven mot halsen, och när hon slänger bak huvudet så slår hon sej själv mot min hand. :idea: (inte hårt, dom fattar ändå) Det är det bästa och det är mycket effektivt. Dom lär sej fort av sina egna misstag, dom får "bestraffningen" i rätt ögonblick och dom ser inte dej som "boven".:d Gjorde detta i början, och nu räcker det att jag harklar mej eller säger "appappapp.." när hon sätter igång, då står hon stilla en stund. Men som sagt så tror jag hon har blivit spöad i onödan hos förra ägaren så det kommer små återfall hela tiden, men det går bara bättre och bättre bara man håller fast vid det. Man ska inte behöva "slå" hästen hårt. Bara ett varningens tecken.

Senast ändrad av en moderator:

Min utmanade mej till maktkamp i hagen för ett par veckor sen. Blev bara liiiiite orolig för ett ögonblick, men sen kom jag på :"men vänta nu, de är ju jag som är boss!" Det räckte att jag lyfte armbågen från kroppen så vände hon och sprang åt andra hållet. :d

Jag tycker du har en massa bra synpunkter och värderingar.

Jag vet att det inte var menat till mig;) , men jag tycker att du har en massa bra att säga med.

Vill också säga att jag tycker Bukefalos är så bra eftersom att de flesta skriver/pratar på ett hyffsat sätt. Inget "asså, typ" och så vidare. Mycket lättare och skönare att läsa:D

Har just nu en häst som är väldigt känslig och lyhörd för kroppsspråk, så det är aldrig behov av att daska till, det räcker med att jag "morrar" eller säger hennes namn lite barskt så vet hon att hon felat. Eller att jag helt enkelt bara ställer mig mot henne och blänger intensivt. Funkar oxå....

Sådär var min travarvalack med, hur känslig som helst. Han gjorde väldigt sällan något som jag tyckte var "fel", men det som möjligtvis kunde hända var att han ställde sig lite för nära mig ibland, så att tårna var i lite riskzon. De gångerna räckte det med att peka på honom med pekfingret så gick han undan, eller titta på den delen av kroppen man ville flytta på :) Underbar pålle :love:

medisen jag har nu är lite mer okänslig, han provar gärna om det är okej att kliva iväg när vi ska stå stilla ( bara att backa tillbaka så står han still igen), eller smakar på handen för förtifjortonde gången på en kvart..... Nafsandet löser jag genom att antingen ta tag i han smule lite lätt, eller peta lite på mulen med fingret. Han har en enorm integritet, och avskyr när man petar på hans mule, så det är väldigt effektivt. Jag tror egentligen inte att det känns så mycket rent fysiskt i mulen, han blir mest irriterad över ATT jag gör det, och låter bli nafsandet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar