Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Jag köpte ett halvblod en gång som var högre än jag och riktigt grov. Han hade ingen som helst respekt för människor och jag fick höra att hon som haft honom från föl till nioåring varit rädd för honom och då blev han såklart ledaren. Det blev en ond cirkel som slutade när hon sålde honom till den tränare jag köpte honom från. Hästen visade ingen som helst respekt utan kunde springa över folk när han blev ledd osv.

Detta var såklart FEL och någonting var ju tvunget att göras. Så jag tränade stenhårt på att han ska gå undan för mig och om jag petar bort honom och han får ALDRIG trycka tillbaka och minska mitt utrymme. Självklart behövde jag ju "straffa" honom ibland och det blev i bland "öppet krig om ledarskapet". Jag gav mig inte utan kämpade på för att få honom att förstå att människor är betydelsefulla och han blev till slut en supersnäll jätte som stallägarens lilla dotter kunde leda in och ut från hagen och borsta benen på (hon nådde inte högre ;) ) hur mycket hon ville. Han var en helt underbar individ som när han väl "förlorat" mot människan blev den trevligaste häst jag vet. Och även fast man i början fick ha med sig ett spö för att kunna säga till om han sprang över en, och jag använde spöet också, så skyr han inte människan på något sätt. Och jag är övertygad om att han visste precis varför han blev tillsagd. "Hugger du så hugger jag."

Tro nu inte att jag var elak mot min häst. Det var bara i värsta fall man var tvungen att ta till handling. Men det mesta gick att få igenom med massor av lööööve. :love: :love: :love:

Bra jobbat. Folk som inte har ranghöga hästar verkar inte vilja förstå att vissa hästar behöver tillrättavisas så att de förstår vilken plats i flocken de har. Det är enkelt att säga: jag tillrättavisar aldrig min häst, om man har en ranglåg som aldrig tar ton. Och som du skriver, när man väl har utarbetat rangordningen får man bästa hästen:love:

Jaa, han blev verkligen superfin :) Lite bufflig kommer han nog alltid att vara pga sin storlek och att han inte vet hur stor han är :rofl: men nuförtiden är det för att han vill kela :love: Och då är det ju bara att knuffa bort honom lite eller kela om man vill de.

Tycker att det finns många romantiker i omlopp. Om hästen biter/sparkar upprepade gånger så har ju inte budskapet gått fram - eller hur? För några år sedan skulle vi köpa häst. Åkte runt och träffade hästar som oftast ägdes av unga människor. De flesta var någonstans mellan odrägliga och direkt livsfarliga.
Om man inte vill fostra sin häst så ska man heller inte sälja den vidare. Att utsätta sig själv för onödig skaderisk är ett val var och en får göra - att låta någon annan ta hand om de egna misstagen är oansvarigt. Att säga att en häst som bits och sparkas är snäll - är bara dumheter. Den är ouppfostrad. Det finns hästar som i förbifarten bitit bort en bit av exempelvis läppen på människan. Detta på grund av att den kan och får - och att vi har skört skinn, inte för att den var mer "aggressiv" än nån annan häst. Det finns all anledning att hästarna är välfostrade.

Nu förstår jag inte varför du skrev det där till mig? :confused: Hästen jag snackade om hade inte spark/bit problem utan var bara lite respektlös ibaldn och saknade hyffs. Dock inte på det sättet att han ville sparkas/bitas.

Ursäkta! Tänkte inte speciellt på just dig. Avsåg resonemangen där man säger "varje gång" min häst biter/sparkar så..... Det man säger är ju att hästen gör samma sak gång på gång. Så, återigen ursäkta, det var ett allmänt resonemang. Har nåt att lära när det gäller knapptryckning.

Fast som vanligt är det här en fråga om tolkning. Jag skulle kalla det tjurigt i stället. Här diskuterar vi en häst som står lös i en box när jag försöker sätta lite salva på ett område under magen där hon kliat sig pälslös. Hon flyttar inte sig undan från obehaget (dvs matte) utan står kvar och hotar med att bitas i stället. Tro mig, det är en liten kaxig sak vi talar om!

Om ledarskapet är befäst så protesterar inte hästen, vad än matte hittar på. Då behöver man aldrig höja rösten eller daska till hästen.
Min förra häst hotade mamma när hon skulle göra rent ljuvret, men när jag gjorde det stod hon blick stilla, la inte ens bak öronen. Fast den relationen hade vi jobbat lääänge på...

Senast ändrad:

Okej, det är lugnt :) Jag tog ändå inte åt mig då det inte alls stämde in på mig :angel: Men du har rätt i att om det händer om och om igen så kanske det finns något bättre sätt som får stopp på beteendet. Eller iaf gör det mer sällsynt i vardagen :)

Generellt tycker jag att hästägare är väldigt glada för att ta till våld :crazy:

Dock tycker jag inte att en väl befogad dask på bogen är så illa, men då ska den som sagt vara väl befogad! Har dock sett otroligt mycket värre saker, när jag köpte min 3-åring för ett par mån sen, som skulle slaktas för att hon sparkades, fick jag ett exempel.

Den förra ägaren och UPPFÖDAREN sa att hästen har humör, men det har "fanimej jag också".. *suck* Hon bevisade sen att "titta så hemsk hon är" genom att nästan brutalt slita upp hennes hovar utan förvarning, alldeles för högt och ja.. Hästen som klart var mycket osäker i kvinnans närhet sparkade. Vad händer? Hon suger upp ett dressyrspö och ger henne två snabba rapp över länden :o :cry::mad:

Så skulle det borstas. Ägaren borstar och borstar. Hästen står först still, men börjar sedan närma sig henne för att "testa" om man kan trycka upp henne mot väggen. Innan jag hinner reagera har ägaren dragit fram en hovkrats och kör den med stor kraft i sidan på stoet :eek: Japp, lääämplig uppfödare - går det inte med våld så tar vi till vapenn :banana:

Jag köpte hästen, hon är ett svin ibland, eller var. I början var det verkligen skitjobbigt, speciellt som jag inte har någon hjälp alls och ingen unghästerfarenhet. Hon bröt två fotben på mig, hon surade alltid och var jävlig på många sätt. Det gick så långt att jag la ut annons för att sälja henne, men tog in den igen - ville fortsätta.

Och framstegen kom, sakta men säkert - att man fick klappa på bakbenen, så småningom lyfta hoven, borsta under den och nu t o m använda metalldelen och rengöra ordentligt.. Vi tränar på hennes tålamod nu, att inte bli sur efter 5-7 sek och försöka få tillbaka hoven. Nu tror jag inte hon har sparkat på minst 6-8 veckor och är skiiitmysig. Har precis börjat rida in henne och hon är en väldigt gullig tjej som fortfarande har lite problem med krav och hårdhänta metoder. Såklart!

I all träning har jag använt tunna skivor av morötter och varje rätt beteende har lett till en skiva morot, delvis hjälpt av en klicker.
Dock, idag litar hon på mig och vi känner varandra. Hon vet att jag inte vill skada henne och därför kan jag få lov att ta friheter som att lyfta bakben etc. Skulle hon idag försöka sparka efter mig, då skulle jag nog bli otroligt arg på henne.

Jag visar henne respekt och vill givetvis att hon gör det samma mot mig.

Jag måste ändå erkänna att när min elefant till häst roffade åt sig höet som vi har inne i stallgången nu för att det inte ska frysa så började jag med att först knuffa undan huvudet på honom, typ 3 gånger tills jag tyckte det var nog och höjde rösten, men efter ytterligare typ 2 gånger så daskade jag till han på bogen, men han lyssnade fortfarande inte -.-

Vi kan ju inte flytta på höet och jag kan ju inte ta risken att han käkar upp det om jag ska gå och hämta nåt lite snabbt

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

Håller med:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 496
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka