Sv: Bestraffning/Tillsägelse.
Bra jobbat. Folk som inte har ranghöga hästar verkar inte vilja förstå att vissa hästar behöver tillrättavisas så att de förstår vilken plats i flocken de har. Det är enkelt att säga: jag tillrättavisar aldrig min häst, om man har en ranglåg som aldrig tar ton. Och som du skriver, när man väl har utarbetat rangordningen får man bästa hästen
Jag köpte ett halvblod en gång som var högre än jag och riktigt grov. Han hade ingen som helst respekt för människor och jag fick höra att hon som haft honom från föl till nioåring varit rädd för honom och då blev han såklart ledaren. Det blev en ond cirkel som slutade när hon sålde honom till den tränare jag köpte honom från. Hästen visade ingen som helst respekt utan kunde springa över folk när han blev ledd osv.
Detta var såklart FEL och någonting var ju tvunget att göras. Så jag tränade stenhårt på att han ska gå undan för mig och om jag petar bort honom och han får ALDRIG trycka tillbaka och minska mitt utrymme. Självklart behövde jag ju "straffa" honom ibland och det blev i bland "öppet krig om ledarskapet". Jag gav mig inte utan kämpade på för att få honom att förstå att människor är betydelsefulla och han blev till slut en supersnäll jätte som stallägarens lilla dotter kunde leda in och ut från hagen och borsta benen på (hon nådde inte högre ) hur mycket hon ville. Han var en helt underbar individ som när han väl "förlorat" mot människan blev den trevligaste häst jag vet. Och även fast man i början fick ha med sig ett spö för att kunna säga till om han sprang över en, och jag använde spöet också, så skyr han inte människan på något sätt. Och jag är övertygad om att han visste precis varför han blev tillsagd. "Hugger du så hugger jag."
Tro nu inte att jag var elak mot min häst. Det var bara i värsta fall man var tvungen att ta till handling. Men det mesta gick att få igenom med massor av lööööve.
Bra jobbat. Folk som inte har ranghöga hästar verkar inte vilja förstå att vissa hästar behöver tillrättavisas så att de förstår vilken plats i flocken de har. Det är enkelt att säga: jag tillrättavisar aldrig min häst, om man har en ranglåg som aldrig tar ton. Och som du skriver, när man väl har utarbetat rangordningen får man bästa hästen