Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

*KL*

Lite ödmjukhet inför sitt eget beteende har aldrig skadat...
Ingen som har funderat över varför ens egen häst biter eller sparkar efter en??

Tjadu, jag har inte en häst som varesig reser sig, sparkar, biter eller grinar illa.. och jag har 6 stycken varav 3 har funnits hos oss sedan fölsben (en född där, en kom vid 4 månaders ålder och en vid 6 månader).. Dom sticker inte när dom blir rädda heller, kastar sig inte när dom står uppbunda osvosv.. Så Något rätt görs nog hemma hos oss..... :angel:

har jobbat runt "sådana" hästar i fyra år, 15 timmar om dagen 7 dagar i veckan och har faktiskt - hör och häpna - aldrig blivit träffad av varesig ett bett eller en spark.. fast nog har dom försökt ^^ e la bara en tidsfråga innan nån häst träffar visserligen. Allt handlar ju om att man måste väga in fakta i situationen och agera utefter vad situationen kräver...

*KL*

Lite ödmjukhet inför sitt eget beteende har aldrig skadat...
Ingen som har funderat över varför ens egen häst biter eller sparkar efter en??

Nu är det ju inte så att man alltid har haft sin egen häst från föl. Varför den gör det kan bero på en rad saker man bara kan gissa sig till. Då får man försöka lära om hästen med både beröm och tillrättavisningar.

Vet inte om det bara är jag som har haft tur med mina pållar men jag blir uppriktigt förvånad när jag läser hur många det finns vars häst(ar) biter/nafsar eller sparkar efter dem. Min senaste häst (iofs en fjording, de är ju rätt stabila) så mkt som höjde aldrig ett bakben åt mig på två år. Däremot var han en avkastarkung och väldigt "bufflig" när jag tog över honom. När jag sålde honom var han anmärkningsvärt väluppfostrad.

Jag kanske låter hård men jag accepterar inte att någon av mina hästar går någon annanstans än BAKOM mig när jag leder dem, möligtvis kan bogen få vara nästan i jämnhöjd, men längre fram än så kommer de inte, då stannar jag, sträcker upp armarna o viftar tillbaka dem.
Likadant kräver jag att de står stilla när de är uppbundna, börjar de röra sig flyttar jag tillbaka dem till "ursprungsläget". När de klarar det låter jag dem stå lösa i boxen vid all hantering och lämnar även boxdörren vidöppen, om inga andra hästar är inne. Det ska räcka med att jag petar på bogen eller i sidan på dem dem så ska de flytta sig.
Ju mer lyhörd hästen blir för mig desto större frihet får den, annars är det bara att börja om, utan att använda våld. Allt handlar om konsekvent behandling.
Långt inlägg det här blev. :o

Hur man markerar för en häst att den beter sig oacceptabelt är verkligen en intressant fråga! Själv anpassar jag mitt beteende väldigt mycket efter hur hästen i fråga är. Tillexempel är min tjej väldigt känslig. Mycket av det hon gör fel beror på att hon blir rädd och då fungerar bestraffning inte! Bestraffar jag henne för att hon blir skrämd av något blir hon ju ännu räddare. I en situation då hon helt enkelt trilskas säger jag dock tydligt ifrån. Jag använder aldrig fladdriga rörelser, skrik eller slag mot ansiktet. Istället försöker jag markera genom att ta ett bestämt steg fram och blänga på henne, boxa mjukt mot bogen eller baken om hon försöker tränga sig på. Hon är dock en väldigt väluppfostrad och vänlig dam som aldrig försökt bita eller sparka, och hon har fullständigt klart för sig att ett morrande, bestämt nej verkligen betyder nej. Hästar som beter sig aggresivt och försätter mig i fara (försöker tränga upp en i boxen/stallgången när täcket ska av osv.) anser jag dock att man ska vara hård mot. Ett bestämt steg fram i kombination mot ett "stå still!" med barsk röst får de flesta hästar att backa. Beter man sig som en ledare uppfattar hästen en som ledare. Maste man skrika och vifta med armarna tror jag att hästen uppfattar en som rädd istället. För flockledaren i hästvärlden räcker det ju att stryka öronen bakåt och "visa tänderna", så varför inte för mig?

*kl*
Det här med att anpassa sin hantering efter hästen är väl det som skiljer en bra hästkännare från en dålig.
Det gäller att läsa av huruvida hästen reagerar som den gör av rädsla eller för att den bara är bufflig eller nyfiken.
Min förra häst visste var gränsen gick men han var också ganska bestämd av sig mot nytt folk och om man inte var bestämd tillbaka så tog han ledningen blixtsnabbt. Däremot har jag stött på hästar som folk bara "rusar" på när man kan se på långa vägar att de är avvaktande eller direkt rädda.

Man måste anpassa sin hästhantering efter varje häst, och inte få varje häst att anpassa sig efter sig själv. Det är iaf så jag ser det! :D

Nu är det ju inte så att man alltid har haft sin egen häst från föl. Varför den gör det kan bero på en rad saker man bara kan gissa sig till. Då får man försöka lära om hästen med både beröm och tillrättavisningar.

Ja, självklart! Det jag reagerar mot är detta "evighets-tillsmällande" som många i den här tråden ger uttryck för (jag kan ha fel, men det är så jag tolkar det). Att man ska behöva skrika åt/smälla till sin häst varje dag när man sadlar, ger mat, hanterar, whatever.. Jag undrar om det är ett kul förhållande för häst och människa?
Kanske ska man då ta sig en funderare på vad det kan bero på att hästen beter sig som den gör och om jag som ägare/skötare kan ha en mer långsiktig plan för att komma tillrätta med problemet.

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

Men man måste ju säga till hästen om den gör fel, om din häst skulle bitas och ha sig så skulle du bara gulligulla och säga åt den med en ängels röst, och tro att den slutar då eller? :eek:

nä men snälla nån...
är hästar hotfulla?? e dom elaka?? brukar det inte finnas en förklaring på däras beteende??
det är vi som måste tänka o fundera ... va e det som är fel...o sen göra det annorlunda..
hästen kissar o skiter där den vill...
du ska inte straffa en häst.. det blir aldrig bra...
bra gi dig tid... det är du som är ledaren.. inte hästen.. o gör den inte som du vill då har du inte vist att du är ledaren....

ibland tycker jag ni ska läre er mera om hästars beteende.....
jag har aldrig suttet på en häst men har läst mycket...
min häst gör alltid som jag vill.. jag har vist henne att jag bestemmer... jag är ledaren!! inte hon!!
jag har inte mutat (bara när jag känner för det) men det tar tid!!
o till sist har hon bara kommit till mig.. nu bestemmer jag.. även om jag inte rider...

ja, jag läser mycket, och ni får gärna ge mig råd när det gäller ridning för där har jag ingen aning...
men att ta hand om min älskling det kan jag!!

V

Stopp och belägg. Du kan inte jämföra handhavande med djur med kvinnomisshandel :eek:
Det är inte tillåtet att rida på kvinnor heller eller leda dem i koppel etc som du vet. :cool:

Håller med 100%. Öh, man kan ju inte dra in kvinnomisshandel, ser man inte skillnad på det så bör man tänka lite mer på saken. ;)

nä men snälla nån...
är hästar hotfulla?? e dom elaka?? brukar det inte finnas en förklaring på däras beteende??
det är vi som måste tänka o fundera ... va e det som är fel...o sen göra det annorlunda..
bra gi dig tid... det är du som är ledaren.. inte hästen.. o gör den inte som du vill då har du inte vist att du är ledaren....

min häst gör alltid som jag vill.. jag har vist henne att jag bestemmer... jag är ledaren!! inte hon!!
o till sist har hon bara kommit till mig.. nu bestemmer jag.. även om jag inte rider...

ja, jag läser mycket, och ni får gärna ge mig råd när det gäller ridning för där har jag ingen aning...

V

Du låter ändå kunnig. :)

Kör du henne eller?

har 2. en envis ung shettis och världens underbarasta varmblod!!
Stallägaren rider henne och jag leder när min dotter rider... har havt dom i 3 mdr... men nu vill jag själv börja!! jösses va sugen jag är..
men vill göra allt rätt från början...
V

Orkade inte läsa alla inlägg men så här brukar jag göra. Och om hästen gör sina behov i stallgången så gör det ingenting lika så när jag rider, han har en ful ovana att han ska kissa när man rider även om han stått i boxen en kvart före jag tagit ut honom i stallgången...

Jag säger bestämt nej eller fy utan att höja rösten utan pratar med mörkare röst, sen om jag inte är med på vad han gör så låter jag det pasera för att tillrätta visa hästen försent leder ingenvart.

Jag till rättar vissar honom när han biter sig själv medans man sadlar eftersom när jag köpte honom första gången för 5 årsedan så bet han sig så hårt att han fick sår. Sen så kan han försöka naffsa mig i rumpan när jag leder honom medans nån av barnen sitter på honom vilket han absolut inte får göra( han tycker nog att det är tråkigt, gör aldrig så annars när jag leder honom eller han följer efter mig). Och till sist när han försöker klia sig på mig med träns/grimma, men jag slår aldrig varken honom eller min andra häst och dom är väluppfostrade trots att jag inte skriker eller klappar till dom om dom skulle göra nå fel.:)

nä men snälla nån...

V

:bow::bow::bow: Till dig!
Nån som tänker som jag mina hästar ser mig som flockledare också.

En nyfiken fråga är hon en unghäst som du ska rida in eller är det en körhäst du har?

Jag tycker att du har en mycket sund uppfattning om vad hästhantering handlar om !
Bra svar på allt som ifrågasätts, allt genomtänkt.
Jag har fått många tankeställare genom att läsa dina inlägg.

Ville bara säga det :)

Min mor och jag har en arabhingståring som är naffsig av sig och biter om han får chansen. Han gör det för att leka, men man måste ju ändå visa att hans lek är fel gentemot oss. Därför nyper vi honom i nosen när han gör det. Det funkar ganska bra. Han bryr sig nämligen inte ett dugg om man höjer rösten.

Just nu är han bråkig och knasig. Han är svår att leda och man vågar inte lita på honom för att för någon månad sedan när vi skulle leda honom så fick han total mammaångest och sparkade MOT oss. Han ville verkligen bara bort och skydde inga medel. Vi vet att han blev jätterädd, men det förstörde lite av förtroendet mellan oss. Hur bygger man upp det igen? :confused:

Hur gör ni om era hästar trycker mot er när ni leder och skulle kunna dra iväg er när som helst? Ett Nej funkar inte tyvärr inte. Han är väldigt viljestark. Några idéer?

Hej!
Har inte läst hela tråden, utan bara det senaste. När min pålle får järnnacke och vill iväg när man leder honom brukar jag ibland ta in honom på en volt runt mig och försöka få honom att böja lite på nacken inåt. Det är inte alltid lätt, men kan funka :smirk: Likaså att ha honom bakom en när man leder. Om inte rösten fungerar kanske ni kan prova med kroppspråket och stampa/hoppa till i marken för att få en reaktion och få honom att bryta mönstret? Har ni testat repgrimma? :) Longera och träna framåt/stopp osv och belöna när han lyssnar kan nog också vara jättebra när man ska bygga upp förtroendet igen. Lycka till och hoppas det löser sig!;)

:confused:Alla tycker väldigt olika i dessa frågor...:angel::angel:

Att misshandla eller slå en häst så att den får sår är ALDRIG okej. :devil:Men när du umgås med hästar måste du visa att det är du som bestämmer och inte hästen.:mad:
Du ska ju föreställa flockledare och då måste du kunna visa det, då kan det behövas ett lätt ryck i grimman så att hästan blir uppmärksamm på dig, inte den andra hästen eller en soptunna tillexempel.
I vilda flockar så biter flockledaren ibland de hästar som gör fel. Därför kan det behövas en lätt daskning eller ett lätt ryck så att hästen förstår att den måste lyssna på dig, inte bara rusa iväg.

Jag har en medryttar häst på 160 cm ca 600 kg. Om inte hon förstod att jag var ledaren så skulle hon LÄTT:o kunna dra med mig vart hon ville. Jag måste kunna hålla kontrollen över henne även om dett innebär ett ryck i grimman. Är det fel?:confused: Om jag inte har kontrollen och hon får den och springer ut på vägen, är det bättre? Självklart ska jag ochså har en sådan kroppshållning så att den visar att hon är "underlägsen" mig (eller att jag är hennes flockledare).Nu tycker säkert någon att jag ska skaffa en mindre häst...

Jag tycker att kroppshållningen ska säga mest. Men ibland behöver du tillrättavisa hästen så att den lyssnar på dig. Annars har hästen tagit kontrollen över dig. Jag vet att jag kommer få klagomål från en del men detta är vad jag tycker, ibland kan djur till och med tycka det är skönt att ha en ledare :crazy:

Hur man markerar för en häst att den beter sig oacceptabelt är verkligen en intressant fråga! Själv anpassar jag mitt beteende väldigt mycket efter hur hästen i fråga är. Tillexempel är min tjej väldigt känslig. Mycket av det hon gör fel beror på att hon blir rädd och då fungerar bestraffning inte! Bestraffar jag henne för att hon blir skrämd av något blir hon ju ännu räddare. I en situation då hon helt enkelt trilskas säger jag dock tydligt ifrån. Jag använder aldrig fladdriga rörelser, skrik eller slag mot ansiktet. Istället försöker jag markera genom att ta ett bestämt steg fram och blänga på henne, boxa mjukt mot bogen eller baken om hon försöker tränga sig på. Hon är dock en väldigt väluppfostrad och vänlig dam som aldrig försökt bita eller sparka, och hon har fullständigt klart för sig att ett morrande, bestämt nej verkligen betyder nej. Hästar som beter sig aggresivt och försätter mig i fara (försöker tränga upp en i boxen/stallgången när täcket ska av osv.) anser jag dock att man ska vara hård mot. Ett bestämt steg fram i kombination mot ett "stå still!" med barsk röst får de flesta hästar att backa. Beter man sig som en ledare uppfattar hästen en som ledare. Maste man skrika och vifta med armarna tror jag att hästen uppfattar en som rädd istället. För flockledaren i hästvärlden räcker det ju att stryka öronen bakåt och "visa tänderna", så varför inte för mig?

:bow::bow::bow:

Det sista du skrev vill jag bara tillläga en grej. Men om inte det räcker så måste man kunna på tillrättavisa dom med en lätt dask. Alltså inget hårt men en bestämd ;)

Senast ändrad av en moderator:

så om hästen tycker att det är mycket obehagligt att få ett sår omskött och protesterar så är det rätt att bestraffa den?

Om jag har skadat mig och någon måste rengöra mitt sår och jag tycker att det är jätteobehagligt, har personen som behandlar rätt att ryta åt mig då? Gör jag fel som visar mitt obehag.

Om jag måste sköta om ett sår på min häst och hon tydligt visar att hon inte gillar det men jag måste ändå pilla, då får någon hjälpa till och hålla i. Men självklart har hon all rätt i världen att visa att hon inte gillar det.

Va!!! så du låter hästen bita och sparka dej bara för att det gör ont att göra ren ett sår och hur hårt då? tills du måste uppsöka läkare eller är medvetslös???

Och jo då mina hästar visar när det är nåt dom inte tycker och och det får dom göra till en vis gräns (skakar på huvudet och har örona bakåt) men aldrig att dom får visa sitt obehag genom att bittas och sparkas.

Och jag jag skulle nog skrika på en person som började slå mej om jag gjore rent ett sår men jag hade inte bryt mej om personen i fråga skrek eller biter sig själv.

fd paradis

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 496
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka