Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Alla som tycker att det är fel att daska till hästen, vad tycker ni om att använda spö när man rider. Alltså, jag vet att spöt är en hjälp, men ett pet med spöt kan ju jämföras med en lätt dask.
Jag tycker inte att det är helt fel att daska till hästen om man befinner sej i situation där den kan bli farlig, men att slå¨hästen för att den bajsar i stallgången är ju helt befängt! :mad:

Var det riktat till mig? :P

Jag rider sällan med spö (undantaget kommer att bli Crow, för han förstår inte skänkeln än, men spöt är ju tydligare, även bara att lägga det mot rumpan utan att slå, tills han kopplat ihop vad skänkeln betyder, och för att hålla bilar på avstånd om jag rider på väg).

Man behöver inte använda våld för att få hästen att flytta sig.
Min häst flyttar sig bara jag visar det med kroppspråket. Om jag skulle börja hantera någon annans häst så skulle jag först etablera ett förtroende och på så sätt komma ifrån alla situationer då agressivitet förekommer. Och på så sätt få en säker tillvaro.

Hästar sisemellan behöver inte heller använda våld för att flytta på varandra, det handlar om helt andra saker, starkt psyke till exempel.

Min häst skulle aldrig komma mot mig och hugga mig i armen. Men om hon mot förmodan skulle få för sig något sådant skulle hon först ha sänt andra signaler. De kommer inte till fas 4 på engång, det börjar med småå fina signaler som man måste vara lyhörd för att uppfatta.

lite rörigt och svamligt, men jag hoppas du förstår mitt resonemang.

Ärligt talat förstår jag inte så mycket..

Du läser inte in mänskliga beteenden i hästen men när hästen gör fel så säger du NEJ för att hästen ska förstå när den har gjort något fel.
På något sätt måste du ju "lära" hästen vad ordet NEJ betyder och det gör du inte med att upprepa det tills den lärt sig stavningen. Hästen använder kanske inte våld för att "flytta på varandra" men jag lovar att dessa signaler som du pratar om leder till våld om dom inte hörsammas av den individ den är riktad mot!

Nej nej, det var inte riktat mot någon , bara en allmän fråga ;)

Ja, okej! Jag tänkte bara om alla var sånna där som anser att spö & sporrar är djurplågeri :D

Det kan vara en ide att skriva KL eller Knapplån om du använder snabbsvar utan att rikta ditt inlägg till inlägget du svarar på. :P

Nja, rätt använda är dom det inte, men man har ju sett ett par tre hästar med blodiga sidor efter sporrar, så..

oj förlåt, jag trodde att jag hade tryckt rätt :S

Ja, jag har också sett sådant, fast i en fallet kan jag tillägga att ryttaren var oskyldig, hästen fick skav helt enkelt!

Jag tycker inte heller att man ska slå en häst, men en lätt dask är ok enligt mej (om det finns riktiga skäl till det)

Många här verkar tycka att man inte ska bestraffa en häst men faktum är att dåligt beteende bestraffas i hagen. Nej vi ska inte vara hästar men vi kan använda ett språk som hästen förstår. Exempelvis verkar Woarda mfl ha väldigt guldiga hästar men alla hästar är inte perfekta. Har själv en sådan. Och ja jag har ofta tagit mig funderare över hans beteende och konsulterat alla möjliga yrkesgrupper och det finns inget fysiskt fel på hästen(som går att hitta iallafall). Och när han inte står stilla när jag ska sitta upp, rusar iväg och bockar när jag ska sitta upp(hände idag två ggr) ja då bestraffar jag honom med rösten. Jag tar tag i tyglarna hårdare än vanligt o rycker i dem och säger att så gör man inte med sträng röst. När han går hit eller dit eller fram o tillbaka för att undvika uppsittning så säger jag Nej, Nej och håller in tyglarna tills han står still och då berömmer jag honom OMEDELBART med en trevlig röst och eftergift med tyglarna och klappar. På detta sätt är det lättare att göra rätt. Om jag slår honom för att han kastar av mig? Inte nämnvärt. För jag vet att han inte jävlas o som historien om hovslagaren - varför ska man göra hästen mer rädd o stressad? Och jag har aldrig bestraffat honom för att han inte gillar att jag gör rent ett sår. Däremot har jag sett till att ha hålla i hjälp och mumsiga saker i en hink så att han kan tänka på nåt annat.

Och varför beter han sig så? Bra fråga. Han har satt i system att slänga av folk verkar det som. Har gått som en vandringspokal, kastat av ägarna o fått mysa i hagen. Det är inte bara jag som utrett honom för skador heller. Jag gjorde det vid köpet och flera gånger till efter köpet eftersom man ändå blir osäker. Enligt en sakkunnig får jag leva med att jag har en opålitlig häst som gör så var tionde gång men som oftast e en vanlig häst om man jobbar med honom. En teori är att han är rädd att det ska göra ont eftersom en läkt skada har upptäkts. Tyvärr kan man inte fråga.

Summa sumaru: Jag förstår inte hur man ska få en svår häst på rätt bana om man inte ens skulle säga att den gör fel med rösten. Man kommer långt med det.

Har en annan häst också, honom slog jag när han trampade mig på foten(hade sandaler - jag vet att det är dumt att ha det o det gjorde SKITONT), då slog jag honom över nosen och röt till. Han har stora problem att respektera ens närområde och det har jag blivit bättre på att öva honom på efter det. Han går dock inte lika nära efter det. Han trampade mig nästan på foten tio minuter senare men då märkte han det, tog bort hoven innan han hunnit lägga ngn vikt på den o skämdes som en hund. Naturligtvis slog jag inte honom då.

Och det där med stallgången - så gör man inte mot en häst.

jag skriker aldrig på min häst då jag anser att det bara gör hästen förrvirrad.

jag kan inte tycka att jag slår hästen om jag puttar undan den med underarmen eller han den mot bogen.

om hon skrapar med frambenet räcker det med att ta ett lite "hotfullt" steg mot henne för att hon ska sluta.

om hästen bajsar i gången hämtar man en grep o tar bort det!:idea: hur svårt kan det va?:devil:

Det är lugnt :P

Men blodiga skav av sporren? Den ska väl inte ligga an hela tiden eller så att det kan bli skav? Nog för att vissa hästar får skav lätt, men.. (som Crow..grimma på i hagen i 1-2 dagar sen har han tappat pälsen bakom öronen, på sidorna och i princip överallt..utom just på nosen :roll: )

En rejäl smäll är ok enligt mig, vid kraftig respektlöshet eller fara för ryttare/skötare (dvs bett, spark och springa på, vilket inte händer om man besvarar hästens signaler tidigare på ett bra sätt.) Men allt måste bedömas efter situationen, för det allra mesta behöver man inte gå så långt som till fysiskt våld.

När min häst lyfter på bakbenet när jag spänner sadelgjorden eller liknande, "ryter" jag till, och eventuellt daskar till henne.

Om min häst "hotar" mig, så hotar jag tillbaka. T.ex., hugger den mot mig så viftar jag med handen. Oftast räcker det. Då markerar både hon och jag, och vi vet vart vi har varandra. Skulle hon däremot hugga eller sparka på riktigt så skulle jag daska till henne, för hon får inte bli farlig! Nästa gång kanske det är ett barn i vägen...

ja, jag vet det var helt käppt :confused:
Jag såg själv när hon red, så jag vet att hon inte använde sporrarnapå fel sätt, men den fick ändå riktigt fula skav. Ridläraren menade a´tt hennes sadel satt dåligt och medförde att skänkeln gneds mot hästen, men ja tycker attdet lät lite konstigt...

Jag tycker också att hästen ska bestraffas (eller ej) efter situationen

Är alldeles ny här så jag hoppas att jag gör rätt....:)

Visst anser jag att man ska ta hänsyn i största möjliga mån till hästars naturliga beteende men man får heller inte glömma att hästen har varit "husdjur" under en väldans lång tid vilket faktiskt också innebär att man på så sätt inverkat på deras beteende. Att helt utgå ifrån att hästar "gör si och så" i sitt vilda tillstånd( naturliga beteende) är inte svar på alla frågor då dom inte är vilda. I så fall skulle dom inte stå vid grinden vid kvällsinsläpp utan vandra omkring i jakt på föda....

Jag tycker inte våld är ok! Men för mig är det skillnad på våld och att daska till hästen när den i mina ögon gör fel. Och jag antar att dom flesta som har egen häst också känner den skapligt och kan avgöra när det behövs någon form av tillsägelse eller om man ska ignorera det. Jag tror att dom flesta älskar sin häst och gör sitt bästa med att ta hand om den med allt vad det innebär och vem kan egentligen säga
"jag har rätt" i en sådan här fråga? (fast dom som straffar sin häst för att dom gör sina behov i gången har helt klart FEL!)

Nu har jag inte helt och hållet koll på alla funktioner och på vem som skrev vad men att någon jämförde kvinnomisshandel men att bestraffa hästen, en fråga bara. Tycker du verkligen att det är jämförbart att en hästägare som kanske slår till sin bitande häst på bogen kan jämföras med ett as ger sig på en kvinna? Jag förstår att du tillhör dom som aldrig blivit misshandlad.......

Hej.
Kul att du tog upp detta ämne för det är alltid lika aktuellt och den ständiga frågan är "när ska jag, när ska jag inte" generellt sett så ska man inte slå en häst men i vissa situationer som till exempel när hästen börjar ta över ledarskapet så måste man absolut markera var gränsen går annars kan det sluta riktigt illa för den lilla människan mot en låt oss säga Ardenner som väger ca 600-700 kg eller en stöddig Hingst, då hjälper det inte att säga "fy så får man inte göra" det är nog bara den verkliga hästkännaren som kan hantera denna utomordentligt farliga situation, jag måste erkänna att då är det befogat att jag tar till viss ""våld" för annars hamnar jag i ett livsfarligt läge, men som sagt normalhanterade hästar behöver bara en tydlig markering och bäst resultat får jag med mitt egna kroppsspråk samt dom kommando jag signalerar till hästen....

Ge mig ett konkret exempel på när hästen gör fel.
En häst gör inte fel i den bemärkelsen.
I en bra hantering och i en god relation uppstår inget våld där hästen "gör fel".

För hästens felsteg bär Endast människan ansvaret//arabiskt ordspråk...

Om en häst kommer gåendes imot mej i hagen och bara går rätt på mej och ska klia sig drar jag mig inte från att slå till den. hästen i fråga skulle aldrig göra så mot en annan häst i hagen som stod högre upp i rang än den. Och bara för att den gör så i hagen kan jag inte gå och hämta en NH grimma och ta med den till närmaste ridbana för att träna ledarskap. Hästen kanske inte ens är min egen. Personen som äger hästen kanske vill ha en bufflig häst som går på en i hagen men för det betyder det ju inte att jag vill bli nertrampad och kliad på.

Har hört ganska många säga "Biter du mig, biter jag tillbaka." Min kompis stog bakom sin häst och skulle stretcha ryggen på honom men han tyckte det var obehagligt och sparkade då mot henne. Hon blev jättearg direkt och slog till honom på arslet, sparka honom i magen med stålhettan och drog han i mulen. Att hon slog till honom har jag inte problem med, men att hon sparkade honom och drog tag i mulen gjorde nästan ont att se. Men att hon sen ställer in hästen i boxen och står och gullar med honom direkt efter tycker inte jag var okej då hästen måste bli förvirrad nästan. Jag sa till henne att jag inte tyckte det var ok att hon sparkade honom och sen gick och gullade med honom. Som svar fick jag "Sparkar han mot mej, sparkar jag honom. och jag fick skuldkänslor." Men hallå, så tänker väl endå inte hästen ?

Varför tänker folk, "biter du mig, biter jag tillbaka" och "sparkar du mig, sparkar jag tillbaka" ?

*knapplån*

Jag tycker inte att jag bestraffar min häst. Jag försöker tillrättavisa honom istället.

Tex så står han alltid helt lös (utan grimma och sånt) på gången. Men skulle han få för sig att börja gå iväg så säger jag ett bestämt NEJ och backar honom tillbaka till platsen han stod. Jag vänder honom aldrig och går "ett varv" för att då får han ju belöning genom att få gå, så han backas alltid för det är inte lika kul.

Om han knuffas och skuffas så puttar jag tillbaka och säger NEJ.

Har egetligen aldrig haft några större problem med att uppfostra honom eftersom jag har låtit saker och ting ta tid.
När jag köpte honom satt han fast på båda sidor i grimman på gången och jag började med att få honom att stå still i en lina och sen bara grimma och grimskaft och sen bara grimma och sen lös.

Man får inte allt serverat på en gång, men med lite finurliga idéer och tålamod så har jag nu en otroligt väluppfostrad häst och det tog mig knappt ett år att komma hit. Tror aldrig jag har slagit honom och kommer nog inte göra det heller såvida han inte får nåt frispel nån dag förstås! ;)

Och nej, jag tolererar aldrig att bli biten, hotad, sparkad eller över sprungen av nån häst oavsett om det är min häst eller ej. Oftast räcker det med att slänga upp en arm lite snabbt och säga NEJ så backar dom undan. Men då gäller det att man själv står kvar så dom fattar att man inte ger sig. Så gör jag iaf och det verkar funka.

Senast ändrad av en moderator:

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Om den gör MINSTA lilla aggressiva markering så får den sig en tjong och ett "Ey!" Jag ÄR den ranghöga hästen och ska, precis som ledarstoet i hagen INTE acceptera något "mopsande" från en ranglägre häst. Nu står jag givetvis inte och rappar upp min häst, långt ifrån, den får en fysisk och verbal påpekan..

Höjer den benet så får den ett "nej - sätt ner" och väntar tills den satt ner benet igen. Ofta är sånna lyft inte menade som hot utan som en "matte - det här är lite otrevligt" kommentar och dom är okey.

Står den inte stilla får den ett "Ey!" och blir tillbaka flyttad till positionen den hade innan. Det går INTE att skrika eller slå sin häst till att stå still. Mkt beröm när den gör rätt - i alla lägen.

Och jag skulle då aldrig få för mig att gnöla på min häst över att den skiter i stallgången. Vad är det för mening med att skälla ut den för att den behöver göra lite naturbehov? Kan vara stressrelaterat (och är faktiskt d många gånger) och då blri d knappast "bättre" av att dåna rundor.

A och O i hästhantering är TANKE. Tycker jag iaf.. ^^

Om en häst på något sätt skulle uppträda hotfullt mot mig, tex bita el sparka, skulle jag daska till den eller ryta till ordentligt.

*KL*

Lite ödmjukhet inför sitt eget beteende har aldrig skadat...
Ingen som har funderat över varför ens egen häst biter eller sparkar efter en??

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 625
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar