Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Det är kul att läsa att så många ogillar våld mot hästar och anser att det är fel bestraffning.Jag har haft bevis på vad för mycket våld gör med en häst och tro mig ,det är ingen vacker syn.Min mamma hittade en travhäst i en hage utbetad för länge sen,mager stod hon där utan livsglädje.Min mamma köpte henne p.g.a medlidande för henne.Jag minns när hom kom hem ,insjunken så revbenen syndes och djupa hål vid magen där annars kunde varit i gott hull.Hon var så rädd frustade och ögonen så stora och stirriga och hon sprang runt transportörn som inte hade nån hejd på hon och det värsta av allt syndes flera djupa ärr efter piskrapp över hela kroppen och ett över huvudet.Det tog många år av mycket pyssel,träning och jättemycket kärlek och jag fick världens bästa kompis och häst av hon och med tiden glömde hon allt hemskt och blev världens lugnaste.Jag skulle inte i hela världen förmå att slå henne,inte en minsta dask.Det hela beror på hur man uppfostrar hästen och våld behövs inte.Hon lever inte idag,hon blev 28 år men minnet finns kvar och hon sparka mig aldrig eller ville göra nåt annat dumt,hon såg mig som ledare,bästa vän och ingen som ville hon ont.Nu har jag köpt en ny häst med nästan samma bakgrund och ser med glädje var dag han och jag får jobba tillsammans.Nu menar jag inte att ni just skulle börja slå hästen till vanvett men jag ville dela min historia och varför jag hatar pisk.För mig har det räckt med tillsägning och fostring.Det händer inte på en dag men med träning får man fram en väluppfostrad häst!:banana:

(Jag har inte följt tråden)

För mig är småsaker helt okej. När hästen t.ex. höjer ett ben när jag ska sätta på skydd så väntar jag tills hästen har satt ner benet igen. Det händer ju att hästen misstolkar och tror att man ska kratsa hovar, då tycker jag inte att man ska skälla på den för det. Hästen får däremot beröm när den sätter ner benet igen. Om hästen inte står stilla är det inte så mycket att göra åt det, blir man arg hjälper det knappast, jag brukar prata lugnande och röra mig försiktigt. Om hästen skiter i stallgången är ingenting heller, det är bara att plocka upp.

Tycker även det är okej att hästen nafsar, och jag kan ärligt talat säga att jag inte brukar reagera när hästar biter mig. Kanske för att jag blir så förvånad då. Men det är skillnad mellan bett och bett. Om den biter på ett sådant sätt att det känns som ett nyp, är det för mig inget att bråka om. Bara det inte händer ofta. Om det är ett riktigt anfall ja, då blir jag arg. Attackerar hästen mig, attackerar jag tillbaka. Det brukar bli så att hästen backar då.

I övrigt höjer jag rösten när hästen är respektlös. Om hästen bits på det sättet jag nyss sa, eller om hästen sparkas. Om jag känner att hästen går över/på mig så höjer jag rösten. På MIN häst har jag märkt att det inte funkar att t.ex. veva med ett spö så han ska flytta på sig. Det räcker oftast inte heller att jag slår till honom på bogen. Det enda som hjälper märkbart är när jag höjer rösten, och när jag blir arg.

Jag hade problem med en väldigt dominant häst en gång. Det var första gången jag var med om en så ilsk häst. Dum som jag var hade jag med godis till hagen. Brukade/brukar ha det, jag tänkte ju inte på att hästen skulle anfalla. Men det gjorde hon, när jag gav de andra hästarna också. Blev helt överrumplad över hennes attack, riktigt rädd också, jag backade ju såklart, fast jag vet att man inte ska göra det. Hon hade helt klart övertaget, och jag hade ingenstans att fly. Jag fick känslan av att hon inte skulle nöja sig med att bara hota, att hon faktiskt skulle attackera, så vad skulle jag göra? Jag kunde inte vända mig om och springa, inte heller kasta mig ut från hagen, inte ens stå kvar och hoppas på det bästa. Jag kände att hon skulle ta mig. Och jag var helt enkelt för förvånad och rädd för att reagera med någon vidare ilska. Så jag kastade iväg den moroten jag hade i handen (den prickade nästan hennes huvud), sen sprang jag... Hon tog moroten innan hon kom efter mig igen. Hon jagade i princip ut mig från hagen.

Först när jag var i säkerhet reagerade jag med en viss ilska. Men jag tänkte inte gå ut oskyddad igen så jag tog en kraftig gren, sen höll hon sig undan. Det räckte med det hotet från mig. "Kommer du nära så slår jag dig".

Efter den incidenten höll jag ett vaksamt öga på henne. Hon anföll mig fler gånger men då var jag mer beredd och mitt blod pumpade verkligen ren ilska, så hon höll sig undan då med. Stegrade och gjorde utfall, men hon var i alla fall rädd och vågade inte gå hela vägen. Kan säga att jag inte slår en häst om det inte behövs, det är absolut sista utvägen. Anfaller en häst numera mig, så anfaller jag tillbaka, med ilska då. Om hästen fortsätter så intar jag hotställning (dvs jag greppar nåt föremål och har det till försvar), fortsätter hästen har jag inte så mycket mer val än att antingen försvara mig eller bli mosad.

Btw, ledsen för långt inlägg. Är det förresten någon som vet hur man handskas med dominanta hästar? Jag försöker bli vän med dom men samtidigt sätta gränser. Det funkar väldigt dåligt. Med tanke på att jag har mött fler dominanta hästar som attackerar.

Varför skulle jag bestraffa min häst överhuvudtaget????

Han måste väl få bajsa i stallgången om han är nödig?

Varför skulle min häst bita mig? Ja om han skulle känna sig hotad kanske, men då är det ju mitt eget fel...har aldrig hänt att han bitit mig och tror aldrig det kommer hända....

Hästar som bits gör ju det av en anledning, tror inte det blir av att man slår dom...

Om hästen lyfter ett ben, då säger jag : sätt ner benet, och sen väntar jag tills han gör det......tar han upp det igen, säger jag lugnt.-- ta ner benet..

Skulle aldrig skrika åt min häst...gör han fel så beror det antagligen på att han inte förstått vad jag menat och när det gäller bajsa och lyfta ben så räknar jag knappast det som olydnad utan ett djur som bara beter sig som ett djur.....

*kl*

Jag har snokat lite på min omgivning och kollat hur andra behandlar sina ev. hästar. För det mesta är det bra, av det jag har sett, men det finns också sådana ggr då man undrar vad människan ifråga håller på med.

Hade en väninna innan, vi var kanske 12-13 och under den tiden och jag hade haft min häst i 3-4 år. Hon skötte en häst i samma stall eller närliggande stall (hon tröttnade snabbt på sina ev. sköthästar och bytte ofta). I alla fall fick hon låna min häst vid några tillfällen vid en hoppträning, hästen var då 20 år. Jag följde inte med utan litade blint att hon tog hand om min häst. Efter några ggr sa hon dock att hon tröttnat, han hade tydligen vägrat varje gång. Senare fick jag veta att de hoppat minst 1 meter och inte haft så jättelång tid att förberede sig för själva hoppet, dvs en snäv sväng sen kom hindret igen. Inte konstigt att han vägrade då alltså.

Trodde dock inte det var mer med saken, han vägrade och hon gjorde inget åt saker, utan testade bara igen.. men man ska nog inte lita blint på människor? Lånade ut honom igen i paddocken för lite hoppning. Han vägrade i alla fall för hindrena, och när han gjorde det så röt hon åt honom och slog honom hur många ggr som helst med spöet innan hon testade igen, och då vägrade han igen och hon slog honom igen. Jag undrar hur mycket hon slog honom på de hoppträningarna jag inte följde med på?? :cry: När jag sedan konfronterade henne sa hon att man "måste göra så"... hon lyckades ju ändå inte få över honom och han hoppade minsann när JAG red. Hon fick aldrig mer rida honom igen.

Har även hänt att, när jag ska leda ut hästen till sommarhagen en höstkväll då det är MÖRKT ute, och jag är mörkrädd, så har både jag och hästen blivit uppskrämda och rusat tillbaka till stallet :angel:
Någon dag var dock min sk. "väninna" i stallet med, så hon blev hur arg som helst, inte på mig, utan på hästen, för att han blivit skrämd (=skrämd för att jag skrämde upp honom). Hon formligen slet grimskaftet ur näven på mig och rasade och slog min häst... :confused:

Har även folk runt om mig som slår hästen i huvudet/mulen/ögonområdet för att de nafsar, tigger efter godis eller annat. Okeeej liksom? :crazy:

Dessutom köpte någon en unghäst här för ett antal år sen, stackars häst!! Har sett henne vid några tillfälle när hon ska lastas... de slår henne!! Förstår inte hur de kan. Våld löser väl ingenting? Visst de får in hästen i transporten efter... 2 timmar ungefär, som det tog sist (tog tiden), men de har ju samma problem nästa gång. Och varför har hästen fått de problemet ifrån egentligen? Har hon andra problem hon straffas för också? Antagligen.

Vet ej var jag vill komma med detta inlägg, behövde bara ventilera min ilska. Sorry ev trådkapning ...

Varför skulle min häst bita mig? Ja om han skulle känna sig hotad kanske, men då är det ju mitt eget fel...har aldrig hänt att han bitit mig och tror aldrig det kommer hända....

Hästar som bits gör ju det av en anledning, tror inte det blir av att man slår dom...

Om hästen lyfter ett ben, då säger jag : sätt ner benet, och sen väntar jag tills han gör det......tar han upp det igen, säger jag lugnt.-- ta ner benet..

Skulle aldrig skrika åt min häst...gör han fel så beror det antagligen på att han inte förstått vad jag menat och när det gäller bajsa och lyfta ben så räknar jag knappast det som olydnad utan ett djur som bara beter sig som ett djur.....

Jag vet en häst som inte gillar snarare hatar när man drar sadelgjorden och bits ORDENTLIGT när man drar den. Är det något man ska tycka är okej? Det är säkert obehagligt och så men hästarna hålls ju för att man ska rida på dem inget annat (och lite gos såklart).. Om du har en mycket dominant häst som det kanske inte hjälper med att bara vara shysst.. Jag tycker det tankkesätt är bra men det kommer alltid finnas situationer då hästar och människor inte passar ihop, och du måste försvara dig( eller hästen).. Människor är rovdjur, luktar som rovdjur och beter sig som rovdjur. Hur igentligen ska det gå ihop sig med ett flyktdjur?

Jag köpte ett halvblod en gång som var högre än jag och riktigt grov. Han hade ingen som helst respekt för människor och jag fick höra att hon som haft honom från föl till nioåring varit rädd för honom och då blev han såklart ledaren. Det blev en ond cirkel som slutade när hon sålde honom till den tränare jag köpte honom från. Hästen visade ingen som helst respekt utan kunde springa över folk när han blev ledd osv.

Detta var såklart FEL och någonting var ju tvunget att göras. Så jag tränade stenhårt på att han ska gå undan för mig och om jag petar bort honom och han får ALDRIG trycka tillbaka och minska mitt utrymme. Självklart behövde jag ju "straffa" honom ibland och det blev i bland "öppet krig om ledarskapet". Jag gav mig inte utan kämpade på för att få honom att förstå att människor är betydelsefulla och han blev till slut en supersnäll jätte som stallägarens lilla dotter kunde leda in och ut från hagen och borsta benen på (hon nådde inte högre ;) ) hur mycket hon ville. Han var en helt underbar individ som när han väl "förlorat" mot människan blev den trevligaste häst jag vet. Och även fast man i början fick ha med sig ett spö för att kunna säga till om han sprang över en, och jag använde spöet också, så skyr han inte människan på något sätt. Och jag är övertygad om att han visste precis varför han blev tillsagd. "Hugger du så hugger jag."

Tro nu inte att jag var elak mot min häst. Det var bara i värsta fall man var tvungen att ta till handling. Men det mesta gick att få igenom med massor av lööööve. :love: :love: :love:

Senast ändrad:

Varför tänker folk, "biter du mig, biter jag tillbaka" och "sparkar du mig, sparkar jag tillbaka" ?

Jag tänker så, men inte direkt att jag skulle sparka på en häst eller bita den bara för att den bet mig. Nog för att jag aldrig blivit biten av en häst men i mitt huvud betyder "Biter du så biter jag" att hästens handlingar ska få konsekvenser. För mig gäller även "Kliar du mig så kliar jag dig" och det har då alltid lett till en riktigt bra vänskap mellan mig och hästen.

Man måste självklart förstå situationen och överlägga lite snabbt vad och varför det händer innan man handlar :)

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Jag brukar säga till hästen när den ex biter eller nafsar. Absolut inte om den skiter :P Om hästen gör fel när jag lär den något så bestraffar jag inte, utan jag berömmer när den gör rätt. Om hästen fjantar och dummar sig när den vet att den gör fel så markerar jag!

Jag köpte ett halvblod en gång som var högre än jag och riktigt grov. Han hade ingen som helst respekt för människor och jag fick höra att hon som haft honom från föl till nioåring varit rädd för honom och då blev han såklart ledaren. Det blev en ond cirkel som slutade när hon sålde honom till den tränare jag köpte honom från. Hästen visade ingen som helst respekt utan kunde springa över folk när han blev ledd osv.

Detta var såklart FEL och någonting var ju tvunget att göras. Så jag tränade stenhårt på att han ska gå undan för mig och om jag petar bort honom och han får ALDRIG trycka tillbaka och minska mitt utrymme. Självklart behövde jag ju "straffa" honom ibland och det blev i bland "öppet krig om ledarskapet". Jag gav mig inte utan kämpade på för att få honom att förstå att människor är betydelsefulla och han blev till slut en supersnäll jätte som stallägarens lilla dotter kunde leda in och ut från hagen och borsta benen på (hon nådde inte högre ;) ) hur mycket hon ville. Han var en helt underbar individ som när han väl "förlorat" mot människan blev den trevligaste häst jag vet. Och även fast man i början fick ha med sig ett spö för att kunna säga till om han sprang över en, och jag använde spöet också, så skyr han inte människan på något sätt. Och jag är övertygad om att han visste precis varför han blev tillsagd. "Hugger du så hugger jag."

Tro nu inte att jag var elak mot min häst. Det var bara i värsta fall man var tvungen att ta till handling. Men det mesta gick att få igenom med massor av lööööve. :love: :love: :love:

Detta tycker jag låter bra! Man måste visa vem som är ledaren direkt med vissa hästar. Ex om dom försöker springa över en, man kan ju inte direkt springa över tillbaka, så då får man ju använda något annat hjälpmedel! Och då kan ju ett spö vara bra, så länge det inte går till överdrift och hästen blir rädd. Men du verkar ha lyckats och det tycker jag är härligt :D

Skrika är superonödigt som du säger, det förstår dom ändå inte. Men springer din häst nästan över dig och är riktigt agressiv, då kan det ju vara något galet i huvudet på den, eller så har den bara kommit helt fel från början och är van vid att ha kommandot. Då måste man ju ta kommandot ifrån hästen, annars kan det bli livsfarligt.

Men har man en häst som bara är lite småbusig och det inte är något allvarligt med (så som din häst verkar vara) då är det som du säger helt onödigt att slå den eller så. Det försämrar ju bara relationen mellan häst och ryttare. :):)

Höjer aldrig rösten, jag tror att hästen tolkar det som osäkerhet (okej, klart som fan att jag gör det om nåt hemskt händer och jag blir rädd, jag är ju bara en människa :crazy: )
Går hon på mig får hon en rejäl smäll, men det händer aldrig numera :smirk:
Hon har bitit mig en gång, då fick hon backa en jäkla lång bit :p
I början hade hon mycket svårt för att jag skulle driva henne bortåt (till exempel vid arbete i lina). Då hotade hon mig några gånger, men jag drev bara på tills hon sänkte huvudet och började tugga.
Gör hon något jag inte vill under ridning (börjar gå när hon ska stå still, försöker gå för fort, skuttar o har sig) så tar jag en tygel så får hon gå på en liten volt tills hon stannar, ger efter i halsen o står lugnt. Det behöver man inte göra många gånger förrän hästen fattar att de va ett oönskat beteende :)

(Jag har inte följt tråden)
Är det förresten någon som vet hur man handskas med dominanta hästar? Jag försöker bli vän med dom men samtidigt sätta gränser. Det funkar väldigt dåligt. Med tanke på att jag har mött fler dominanta hästar som attackerar.

Ett första tips: att nafsa är inte ok. Tror du att en ledarhäst låter de andra nafsa honom? Då är han inte ledare särskilt länge..

vid bett och naffsingar (närmast ofrånkomligt när man hanterar ouppfostrade "tonåringar" som fått göra vad de vill med sina förra ägare) är jag absolut beredd att både ryta och daska till hästan på bogen men framförallt hota med stora och snabba rörelser vilket brukar räcka. tillexempel om hästen försöker hugga mig i armen höjer jag armen snabbt mot hästen för att liksom en häst i mitt ställe skulle markera att "gör du det där igen så kommer jag att skada dig". Hjälper inte detta händer det att jag daskar till eftrsom det är stora djur vi hanterar och det är livsfarligt att hamna under hästen i rang - viktigt att markera att jag inte accepterar vad som helst. Höjer rösten brukar jag ångra varje gång jag har gjort men det är inte lätt att låta bli när häst:devil: gång på gång försöker naffsa mig i rumpan :o

Jag vet en häst som inte gillar snarare hatar när man drar sadelgjorden och bits ORDENTLIGT när man drar den. Är det något man ska tycka är okej? Det är säkert obehagligt och så men hästarna hålls ju för att man ska rida på dem inget annat (och lite gos såklart).. Om du har en mycket dominant häst som det kanske inte hjälper med att bara vara shysst.. Jag tycker det tankkesätt är bra men det kommer alltid finnas situationer då hästar och människor inte passar ihop, och du måste försvara dig( eller hästen).. Människor är rovdjur, luktar som rovdjur och beter sig som rovdjur. Hur igentligen ska det gå ihop sig med ett flyktdjur?

Såklart ska hästen inte bitas när man sadlar eller drar åt sadelgjorden. Men, man måste fråga sig VARFÖR den gör det! Försvinner beteendet för att man smockar till hästen? Oftast inte - och då är ju problemet kvar!!

Människan som rovdjur och hästen som flyktdjur går ihop på så vis att vi människor anpassar vårt beteende så att hästen inte upplever oss som ett hot.

Säg bestämt NEJ, om hästen inte lyssnar måste det hända nått med "Nejet" ett litet snärt med tex ett spö, inte allt för hårt naturligtvis bara så att hästen förstår att du menar allvar.

Detta tycker jag låter bra! Man måste visa vem som är ledaren direkt med vissa hästar. Ex om dom försöker springa över en, man kan ju inte direkt springa över tillbaka, så då får man ju använda något annat hjälpmedel! Och då kan ju ett spö vara bra, så länge det inte går till överdrift och hästen blir rädd. Men du verkar ha lyckats och det tycker jag är härligt :D

Tack tack, det värmer! :bow: :bow:

Det är skillnad på när hästen uppträder hotfullt och när den visar vad den tycker om saker vid hantering, och DET måste man kunna se skillnad på! Hästen skall ju inte behöva acceptera att sadelgjorden klämmer när man spänner den och inte få visa det, vad är det isåfall för "språk" Snarare diktatur som får hästen att sluta kommunicera med oss.. Jag är glad när min häst visar vad han känner för då kan jag lätt åtgärda saker som inte är bra. Börjar man bestraffa en häst då så slutar den ju "prata" med oss, och det skulle bli väldigt tyst istallet då;) Min häst pratar så jag får skavsår i öronen!
Om han är "dum" allså sätter sig på tvären så höjer jag rösten och det räcker.

Många här verkar tycka att man inte ska bestraffa en häst men faktum är att dåligt beteende bestraffas i hagen. Nej vi ska inte vara hästar men vi kan använda ett språk som hästen förstår. Exempelvis verkar Woarda mfl ha väldigt guldiga hästar men alla hästar är inte perfekta. Har själv en sådan. Och ja jag har ofta tagit mig funderare över hans beteende och konsulterat alla möjliga yrkesgrupper och det finns inget fysiskt fel på hästen(som går att hitta iallafall). Och när han inte står stilla när jag ska sitta upp, rusar iväg och bockar när jag ska sitta upp(hände idag två ggr) ja då bestraffar jag honom med rösten. Jag tar tag i tyglarna hårdare än vanligt o rycker i dem och säger att så gör man inte med sträng röst. När han går hit eller dit eller fram o tillbaka för att undvika uppsittning så säger jag Nej, Nej och håller in tyglarna tills han står still och då berömmer jag honom OMEDELBART med en trevlig röst och eftergift med tyglarna och klappar. På detta sätt är det lättare att göra rätt. Om jag slår honom för att han kastar av mig? Inte nämnvärt. För jag vet att han inte jävlas o som historien om hovslagaren - varför ska man göra hästen mer rädd o stressad? Och jag har aldrig bestraffat honom för att han inte gillar att jag gör rent ett sår. Däremot har jag sett till att ha hålla i hjälp och mumsiga saker i en hink så att han kan tänka på nåt annat.

Och varför beter han sig så? Bra fråga. Han har satt i system att slänga av folk verkar det som. Har gått som en vandringspokal, kastat av ägarna o fått mysa i hagen. Det är inte bara jag som utrett honom för skador heller. Jag gjorde det vid köpet och flera gånger till efter köpet eftersom man ändå blir osäker. Enligt en sakkunnig får jag leva med att jag har en opålitlig häst som gör så var tionde gång men som oftast e en vanlig häst om man jobbar med honom. En teori är att han är rädd att det ska göra ont eftersom en läkt skada har upptäkts. Tyvärr kan man inte fråga.

Summa sumaru: Jag förstår inte hur man ska få en svår häst på rätt bana om man inte ens skulle säga att den gör fel med rösten. Man kommer långt med det.

Har en annan häst också, honom slog jag när han trampade mig på foten(hade sandaler - jag vet att det är dumt att ha det o det gjorde SKITONT), då slog jag honom över nosen och röt till. Han har stora problem att respektera ens närområde och det har jag blivit bättre på att öva honom på efter det. Han går dock inte lika nära efter det. Han trampade mig nästan på foten tio minuter senare men då märkte han det, tog bort hoven innan han hunnit lägga ngn vikt på den o skämdes som en hund. Naturligtvis slog jag inte honom då.

Och det där med stallgången - så gör man inte mot en häst.

Min ponny är likadan, som när man sitter upp, fast han vill rejsa iväg då på engång. Men han bockar inte. Sen så står han ALDRIG stilla när nån annan häst gått iväg före honom, han står och hoppar runt och backar och har sig.

Kör med dina metoder jag. ;)

Såklart ska hästen inte bitas när man sadlar eller drar åt sadelgjorden. Men, man måste fråga sig VARFÖR den gör det! Försvinner beteendet för att man smockar till hästen? Oftast inte - och då är ju problemet kvar!!

Människan som rovdjur och hästen som flyktdjur går ihop på så vis att vi människor anpassar vårt beteende så att hästen inte upplever oss som ett hot.

jo, de kan visst försvinna.. En medryttarhäst jag hade högg till när man spände sadelgjorden, och ja smällde till henne lätt på mulen varje gång. Och sedan behövde jag till en början bara hytta åt henne när hon var påväg att huggas.. ;P

Om nordisen biter mig knäpper jag till han på mulen och säger Nej.
sparka skulle han ALDRIG göra.
inte hota heller men om hans kulle göra
hota. då går jag nära baken och trampar i marken och säger Nej.
sparkar då :devil: med mening isf. (inte om ne borns biter eller dyl.)

3½ åringen jag pillar med (nyligen börjat..)
Han biter gärna grimskaftet brukar bara ruska lite på grimskaftet så slutar han....
Bita mig då biter jag tillbaka (nyper..) och säger Nej.

Sparkar han så säger jag Nej.

han är väldigt duktig på att läsa av vad som är rätt och fel och när han biter så ruskar jag inte alltid utan sä'ger Nej. då slutar han.
'

ang. bestrafning vid bajs/kiss i gången. jag tycker bara synd om hästen om den är så kiss nödig att dne måste kissa igången, bajsa ser jag som naturligt :D sällan jag är med om att en uppställd häst kniper igen för att den står igången.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 496
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka