Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

På sätt och vis ja.

Dock tar hon inte till övervåld. Hon tar till den mått av våld som krävs. Behövs det bara ett bakåtvinklat öra så är det var hon använder.

Att använda sig av bett och sparkar behövs inte om man vet hur man ska gå tillväga.
Det kräver dock kunskap om både hästarnas naturliga beteende och om hur man som människa kan gå till väga för att använda den kunskapen med vår kropp, vi är ju trotts allt inte en häst utan en människa.

Därmed inte sagt att det aldrig finns situationer där våld behövs.
Om en häst anfaller regelrätt och det är fara för ens liv så har man alltid rätten att försvara sig.

Men man skall alltid ha i åtanke det någon så klokt sa, att det finns en orsak till att hästen bits elelr sparkas och att den troligast inte skulle bitas eller sparkas om den hade valet att gå bort från oss.
Jag är ingen förespråkare av våld men jag tycker heller inte att vi ska försköna hur det går till hästarna emellan: som du säger, stoet tar inte till mer våld än nöden kräver men det finns också lägen där det går riktigt hett till.Kan ta ett exempel när jag skulle hämta ett föl jag köpt. Hon hade gått hela sommaren med sin mamma och inte blivit fostrad av vare sig andra hästar eller människor. Hade nu blivit förvarnad om att hon "attackerat" människor och när stoet leddes in placerade jag mig som en ren provokation mellan henne och fölet som gick lös och hade stenkoll på ungens beteende.Det tog inte många steg innan hon med fällda öron satsade mot mig. Svarade med att backa mot henne och ge en rejäl känga i bringan. Resultatet blev en mycket förvånad men beskedlig fölunge som trots att hon aldrig varit ledd i grimma tidigare tog mig 10 minuter att lasta i trailern, utan mamma som stod och skrek inne i stallet. Väl hemma tog det nästan ett år innan hon blev helt accepterad i flocken eftersom hon var totalt omedveten om att man inte tränger sig fram först till maten när man är yngst osv. Nu pratar jag inte om fällda öron och markeringar utan om regelrätta attacker som varade olika länge, många bett och sparkar och ett antal resor genom staketet. Idag har hon förstått att hon ska rätta sig i ledet med både hästar och människor och är en mycket trevlig häst. MEN utan hårda tag så hade hon blivit en fara för både sig själv och andra. Är litet fascinerande att jag och mina hästar hade samma uppfattning om henne i början och att mitt agerande stämde till 100% med hur de agerade mot henne. Då har jag kanske ändå fattat något i hästbeteendets djungel!

hotar hästen dig så hota tillbaxa, fast värre. Det är du som är ledaren.

Titta på hur hästarna gör mot varann.

Men tänk de tillfällen då du ska smocka till hästen så att du inte gör det då den är rädd eller liknande. Då har det ingen effect. Sen slår man inte hästen i huvudet spm jag sätt massa exempel på och sen klagar dom på att hästarna är huvunskygga:mad:

Om du skulle bli biten eller sparkad så hoppa inte först runt och säg aj, aj, aj och sen gå fram till hästen och bestraffa den. Det måste var på secunden!

Läser man denna tråd från början till slut (vilket jag nästan gjort) får man känslan av att det finns väldigt många hästar i det här landet som bits och sparkas. Är det verkligen så illa?
Någon skrev också tidigare att hästarna hela tiden testar om vi fortfarande är ledare. Jag känner inte igen mig! Måste vara välsignad med att stå i ett fantastisk stall där hästarna är trygga och inte behöver hävda sig gentemot oss tvåbenta. Min häst har aldrig huggit, sparkat eller motsvarande mot mig (16 år tillsammans) och jag har heller aldrig blivit vare sig biten eller sparkad (med mening) av en häst. Tror inte att jag är så unik - eller?

Det du beskriver var en häst som attakerade dig, du har rätten att försvara dig, precis som de andra hästarna har rätten att uppfostra henne.

Dock tar inte en God ledare till mer våld än nödvändigt, vilket innebär att den goda ledaren matchar sitt "våld"/sin reaktion med hur hästen den ska säga till uppför sig.

Eftersom vi är människor och kan tänka både logiskt och framförhållande så ligger det på oss och vårt ansvar att lära oss när vi behöver ta till våld, eller när det behövs att uppfostra och utveckla kommunikation sk. "träna".

Däri ligger det också på oss att veta hur långt vi behöver gå, så vi inte går längre än det behövs.
En häst som är rädd förtjänar inte att någon skriker till denna och drar i denna.
En häst som är ouppmärksam, ex. genom att blåsa upp sig och springa runt när man leder denna, behöver man inte heller använda våld på, utan skapa en kommunikation. Kan behövas att man ryter till där och då, för att komma ur situationen och sedan kunna börja "träna". Men att skrika, gorma, rycka i grimman mm. ska inte vara en långsiktig lösning, skall det användas så är det för att man just där och då inte har något annat val men att man är beredd att skapa sig ett annat val.

Sedan kommer vi in i frågeteckenzonerna.
Ska man träna någon annans häst?
Hur mycket behöver man sätta sig själv i risk med någon annans häst?
Som man inte har ansvar alls för, ex att den ska släppas ut på morgonjourer eller tas in.

Du gjorde rätt som satte dig mellan fölet och hans mamma och satte en gräns direkt. Men jag får också uppfattningen av dig att du inte tänkte använda detta beteende som en permanent lösning utan att ni strävade efter att utvecklas och få en mer harmonisk kommunikation.

Det är inget fel i att använda sig av kraftigare uttryck när man kommunicerar med hästar, så länge målet är en viskning och inte ett skrik.

Att bli en häst är farligt, vi ska användas oss utav hästens kommunikationssystem till en viss gräns men vi ska inte bege oss in i en närkamp med bett och sparkar om det år att undvika, vilet det ofta gör.

Läser man denna tråd från början till slut (vilket jag nästan gjort) får man känslan av att det finns väldigt många hästar i det här landet som bits och sparkas. Är det verkligen så illa?
Någon skrev också tidigare att hästarna hela tiden testar om vi fortfarande är ledare. Jag känner inte igen mig! Måste vara välsignad med att stå i ett fantastisk stall där hästarna är trygga och inte behöver hävda sig gentemot oss tvåbenta. Min häst har aldrig huggit, sparkat eller motsvarande mot mig (16 år tillsammans) och jag har heller aldrig blivit vare sig biten eller sparkad (med mening) av en häst. Tror inte att jag är så unik - eller?

Det kan ju ha att göra med hur du hanterar de riktigt små signalerna ;)
Om du (medvetet eller omedvetet) hela tiden rättar till de första små testerna och agerar rätt (testen kan t.ex. vara att hästen tar ett halvt steg fram när du bett den stå still, eller vinklar ett öra för att se hur du tar det) så stoppar du ju alla försök inan de ens är märkbara; håller helt enkelt relationen trygg och ger ingen anledning för hästen att tvivla på dig. :)

Men vad är det för människor som inte hanterar sina fölungar!?

Känner mååånga....:angel:
gör ngn liten grimm träning i början, låter fölet ha på sig grimman, låter det gå löst med mamman tills det är 6 månader, släpper det på unghäst flock/fölflock? eller låter det bara gå..kanske driver in det genom en gång istället för att leda.. sedan när det börjar bli två tre år ska man plötsligt rida in den stackarn...

Om jag skaffar föl ska jag vara med det direkt när det föds; det ska inte behöva vänja sig vid människor, utan de ska vara en naturlig del av dess liv redan när de öppnar ögonen, enligt mig. Blir lättare för alla då. (fast stoet får så klart ha lite tid med sitt föl med, tänker inte sitta där 24/7 ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Det du beskriver var en häst som attakerade dig, du har rätten att försvara dig, precis som de andra hästarna har rätten att uppfostra henne.

Dock tar inte en God ledare till mer våld än nödvändigt, vilket innebär att den goda ledaren matchar sitt "våld"/sin reaktion med hur hästen den ska säga till uppför sig.

Eftersom vi är människor och kan tänka både logiskt och framförhållande så ligger det på oss och vårt ansvar att lära oss när vi behöver ta till våld, eller när det behövs att uppfostra och utveckla kommunikation sk. "träna".

Däri ligger det också på oss att veta hur långt vi behöver gå, så vi inte går längre än det behövs.
En häst som är rädd förtjänar inte att någon skriker till denna och drar i denna.
En häst som är ouppmärksam, ex. genom att blåsa upp sig och springa runt när man leder denna, behöver man inte heller använda våld på, utan skapa en kommunikation. Kan behövas att man ryter till där och då, för att komma ur situationen och sedan kunna börja "träna". Men att skrika, gorma, rycka i grimman mm. ska inte vara en långsiktig lösning, skall det användas så är det för att man just där och då inte har något annat val men att man är beredd att skapa sig ett annat val.

Sedan kommer vi in i frågeteckenzonerna.
Ska man träna någon annans häst?
Hur mycket behöver man sätta sig själv i risk med någon annans häst?
Som man inte har ansvar alls för, ex att den ska släppas ut på morgonjourer eller tas in.

Du gjorde rätt som satte dig mellan fölet och hans mamma och satte en gräns direkt. Men jag får också uppfattningen av dig att du inte tänkte använda detta beteende som en permanent lösning utan att ni strävade efter att utvecklas och få en mer harmonisk kommunikation.

Det är inget fel i att använda sig av kraftigare uttryck när man kommunicerar med hästar, så länge målet är en viskning och inte ett skrik.

Att bli en häst är farligt, vi ska användas oss utav hästens kommunikationssystem till en viss gräns men vi ska inte bege oss in i en närkamp med bett och sparkar om det år att undvika, vilet det ofta gör.
Jag tycker inte att det är ett problem att tyda hästars beteende eftersom jag studerat detta i över 30 år och håller faktiskt inte med om att logiskt tänkande alltid är rätt svar om man ska använda hästspråk i sin hästhantering. En häst använder inte framförhållning i sitt agerande och en av de viktigaste ingredineserna i hästvett är att instinktivt reagera på en situation. Man har inte tid till eftertanke många gånger för då har "rätt" ögonblick gått förlorat. Att däremot utveckla en förmåga att läsa och förstå hästars tecken och signaler inför olika händelser kan förutse många incidenter och genom det egna agerandet göra att inget händer. Kan vara så små saker som att ta ett par steg tillbaka eller framåt eller att på något sätt markera vad man vill utan större åthävor. Jag TÄNKER sällan när jag jobbar med mina hästar, jag bara GÖR på ren initiativförmåga och de få gånger någon av dem gjort något grovt "fel" så försäkrar jag att de kommer ihåg det! Gorma, rycka och skrika är inget som har med detta att göra tycker jag, det har ingen som helst effekt åt rätt håll men det innebär inte att jag hövligt ber dem lyda. Allt kan göras på många sätt. Håller med dig om att andra kan fostra sina hästar själv, varför ska man utsätta sig för det? Det jag gjorde med mitt föl är inget som inte en annan häst skulle gjort i samma situation och hon förstod budskapet även om det antagligen går att få ett bättre första möte med fölet så behövdes ingen vidare diskussion. Poängen är lite att jag inte bara ville ha fram hennes och mitt möte utan också att hon blev väldigt hårt behandlad av de andra vilket tyvärr är naturens ibland grymma sida av saken. Den starke överlever och vill man ha respekt får man förtjäna den. Eftersom vi aldrig kan ta en häst med muskelstyrka så får den aldrig bli medveten om hur stark den är för då hjälper det inte med aldrig så mycket vänlighet och lock och pock. Självklart måste man göra arbetet roligt för hästen och ge den respekt tillbaka men aldrig någonsin tveka om vem som är högst!

Det kan ju ha att göra med hur du hanterar de riktigt små signalerna ;)
Om du (medvetet eller omedvetet) hela tiden rättar till de första små testerna och agerar rätt (testen kan t.ex. vara att hästen tar ett halvt steg fram när du bett den stå still, eller vinklar ett öra för att se hur du tar det) så stoppar du ju alla försök inan de ens är märkbara; håller helt enkelt relationen trygg och ger ingen anledning för hästen att tvivla på dig. :)

Känner mååånga....:angel:
gör ngn liten grimm träning i början, låter fölet ha på sig grimman, låter det gå löst med mamman tills det är 6 månader, släpper det på unghäst flock/fölflock? eller låter det bara gå..kanske driver in det genom en gång istället för att leda.. sedan när det börjar bli två tre år ska man plötsligt rida in den stackarn...

Om jag skaffar föl ska jag vara med det direkt när det föds; det ska inte behöva vänja sig vid människor, utan de ska vara en naturlig del av dess liv redan när de öppnar ögonen, enligt mig. Blir lättare för alla då. (fast stoet får så klart ha lite tid med sitt föl med, tänker inte sitta där 24/7 ;) )

Det är bra att prägla fölet på människor från början men tänk på att ge stoet första timmarna ifred med sitt föl. Har alltid varit med vid fölningarna och så fort jag sett att fölet är ok så har jag lämnat dem ifred. Det är ett enormt förtroende att få vara med och det ska inte missbrukas och det är trots allt stoet som fölet ska följa i första hand den första tiden. Tänk också på att fölet ser väldigt dåligt första dagarna och kanske därför inte reagerar som en vuxen häst skulle gjort.

Visst ska stoet få ha tid med sitt föl, men att vara där de första 10 minuterna gör väldigt mycket (behöver ju inte klappa och hålla på, kanske bara sitta i ett hörn i boxen). Sen kan dom få umgås med varandra flera timmar, man kanske går in och säger hej igen i 10 minuter(klappar lite den gången kanske) och lämnar dem ifred igen, sen liksom vanlig behandling...
även om man bara väntar några timmar blir det ett moment där människan är ny ock konstig, inte riktigt lika konstig som om man väntar dagar eller t.om. år, men ändå.
Vet att i en vild hästflock brukar stoet föla lite avsides och introducera fölet sedan..men det gör så mycket att vara med från början..blir liksom lättare för både häst och människa.

Hade en granne här som gjorde ett test; väntade tre föl.
Det första spenderade han tid med direkt när det kom ut, ca 10-15 minuter.
Det andra lät han vara helt ifred i 4 timmar.
Det tredje fick vara ifred i ett par dagar.
Det var en otrolig skillnad, även mellan de första två! Och föl nr1 hade inga problem att välja efter att följa mamma eller följa människa ;)

Har även hört om folk som uppfostrat föl mer än stoet hade, hände sig att fölet, som ettåring, hoppade in genom ett fönster till uterummet för att komma in till människorna som firade nyår, trots att det var andra hästar i hans hage..
Om det är 100% sant vet jag inte, men den visar ju att hästen ska veta att den är häst även om man vill prägla den på människor som ska hantera den sen..

Visst ska stoet få ha tid med sitt föl, men att vara där de första 10 minuterna gör väldigt mycket (behöver ju inte klappa och hålla på, kanske bara sitta i ett hörn i boxen). Sen kan dom få umgås med varandra flera timmar, man kanske går in och säger hej igen i 10 minuter(klappar lite den gången kanske) och lämnar dem ifred igen, sen liksom vanlig behandling...
även om man bara väntar några timmar blir det ett moment där människan är ny ock konstig, inte riktigt lika konstig som om man väntar dagar eller t.om. år, men ändå.
Vet att i en vild hästflock brukar stoet föla lite avsides och introducera fölet sedan..men det gör så mycket att vara med från början..blir liksom lättare för både häst och människa.

Hade en granne här som gjorde ett test; väntade tre föl.
Det första spenderade han tid med direkt när det kom ut, ca 10-15 minuter.
Det andra lät han vara helt ifred i 4 timmar.
Det tredje fick vara ifred i ett par dagar.
Det var en otrolig skillnad, även mellan de första två! Och föl nr1 hade inga problem att välja efter att följa mamma eller följa människa ;)

Har även hört om folk som uppfostrat föl mer än stoet hade, hände sig att fölet, som ettåring, hoppade in genom ett fönster till uterummet för att komma in till människorna som firade nyår, trots att det var andra hästar i hans hage..
Om det är 100% sant vet jag inte, men den visar ju att hästen ska veta att den är häst även om man vill prägla den på människor som ska hantera den sen..
Är man med när fölet kommer så räcker det bra, det kommer ihåg. Sedan får man ju kontakt med det med täta intervaller under dagarna, vid t.ex. fodring, in-och utsläpp och skötseln av stoet. Viktigt att komma ihåg är att det inte bara handlar om att skapa ett bra förhållande mellan häst och människa utan också att stoet får en chans att vara mamma och ta hand om sin unge. Är man för påträngande i början kan det t.o.m. komma till att fölet följer människan istället för stoet innan det lärt sig vem som är mamma. Detta skapar oro och förvirring och en enorm stressfaktor för den nyblivna mamman vilket kan resultera i att både hon och fölet virrar runt och om fölet går fram till "fel" mamma så kan det bli otäckt. Är det ett gammalt vant sto kan hon t.o.m. bli aggressiv mot folk för att hon vaktar ungen och i det läget är det hennes fulla rätt att dominera. Om du tittar på ett sto som fölat så kan hon ofta få ett ranghögre sto att flytta sig i respekt för modern. Har man ett ledarskap i sin kontakt med modern så präglar hon på fölet det till viss del i hanteringen, har man inte det så hjälper det inte om du flyttar in med fölet!

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar ju, som sagt, inte att man ska flytta in till fölet. Eller vara påträngande. Men de första 10 minutrarna kan man mycket väl sitta i en hörna i boxen. Utan att göra något annat, bara finnas där. Sen lämnar man de båda ifred, nog märker fölet vem som är mamma och spenderar mest tid med det.
Om stoet är stressat får man så klart ta hänsyn till det och agera därefter (antingen helt enkelt lämna ifred, eller försöka lösa det på något sätt. men träning av ett sto som just fölat är inget jag rekomenderar, så t.o.m. jag hade lämnat dem ifred om stoet blev stressat. ;) )

Antingen förstår du inte hur jag menar, eller så håller du helt enkelt inte med ändå, och tycker att jag hade präglat fölet för mycket med mitt tänkande och förvirrat det i om det är en häst eller människa.
Inget du har skrivit hittils har fått mig att ändra uppfattning, men jag tror inte att du tänker så väldigt annorlunda än jag; man ska prägla fölet på människor ganska tidigt men inte för mycket. Det vi kanske inte är överens om är vad som är för tidigt och för mycket.
Men det kan man ju älta om i evigheter, så om du inte har något annat att säga är det väl bäst att bara släppa diskussionen, för oss båda två? :)

Jag menar ju, som sagt, inte att man ska flytta in till fölet. Eller vara påträngande. Men de första 10 minutrarna kan man mycket väl sitta i en hörna i boxen. Utan att göra något annat, bara finnas där. Sen lämnar man de båda ifred, nog märker fölet vem som är mamma och spenderar mest tid med det.
Om stoet är stressat får man så klart ta hänsyn till det och agera därefter (antingen helt enkelt lämna ifred, eller försöka lösa det på något sätt. men träning av ett sto som just fölat är inget jag rekomenderar, så t.o.m. jag hade lämnat dem ifred om stoet blev stressat. ;) )

Antingen förstår du inte hur jag menar, eller så håller du helt enkelt inte med ändå, och tycker att jag hade präglat fölet för mycket med mitt tänkande och förvirrat det i om det är en häst eller människa.
Inget du har skrivit hittils har fått mig att ändra uppfattning, men jag tror inte att du tänker så väldigt annorlunda än jag; man ska prägla fölet på människor ganska tidigt men inte för mycket. Det vi kanske inte är överens om är vad som är för tidigt och för mycket.
Men det kan man ju älta om i evigheter, så om du inte har något annat att säga är det väl bäst att bara släppa diskussionen, för oss båda två? :)
Vi har nog samma grundtanke och ibland är det svårt att sätta ord på den men vad jag menade med att vara litet försiktigt är att eftersom fölet ser så illa första dagarna och i princip följer allt som rör sig så kan det skapa onödiga incidenter om man blandar sig i för mycket. Att träna stoet är som du säger absolut inte ett alternativ. Det där med att flytta in till fölet var lite skämtsamt:smirk: men glömde smiliesen! Gjorde själv det felet i början att jag i min iver att hjälpa och vänja mer störde, men efter närmare 40 föl så har jag lärt mig. Lycka till med aveln!;)

hehe...jag tänker inte avla, blir det någon gång något föl så är det om många år, vi ska köpa våra första hästar nu i sommar/höst (jag och pappa) så.. ;)
Inghen större risk att jag förstör några föl än iaf, hehe :P

hehe...jag tänker inte avla, blir det någon gång något föl så är det om många år, vi ska köpa våra första hästar nu i sommar/höst (jag och pappa) så.. ;)
Inghen större risk att jag förstör några föl än iaf, hehe :P

Det kommer du inte göra vare sig nu eller sen, din grundinställning är helt på rätt spår. Ta inte mitt tyckande som kritik, försöker bara dela med mig av hur jag upplevt min avel och de misstag jag gjorde.;)

Jag kan inte påstå att jag tillhör den hårdare kategorin av hästägare men om min häst skulle få för sig att hugga efter mig eller hota med ett bakben får hon självklart en rejäl åthutning. Det händer inte ofta men ibland så testar hon gränserna lite och då räcker det oftast med ett bestämt och skarpt NEJ. Viftar hon med ett bakben så får hon en klatsch också. Det räcker helt och hon står som ett tänt ljus. Jag är aldrig hysterisk eller tappar fattningen med henne. Sådana personer har inget med hästar eller djur att göra överhuvudtaget (Att straffa en häst som skiter i gången...vilket pucko:eek: !)

Men det är väl ändå viktigt att hästen kan uppföra sig väl och är säker för sin omgivning. Min madam skulle nog inte tveka att ta över om hon skulle tycka att jag var för mesig som ledare och ju mer dominant hon skulle bli ju mer "farlig"skulle hon ju bli för sin omgivning. Det är viktigt att de personer som tar hand om min häst dagligen (stallpersonalen) inte ska behöva riskera liv och lem när de tex tar ut och in från hage, eller byter täcke vintertid.

Sen har jag inget till övers för folk som piskar upp sina hästar med spön:mad: ...till dem säger jag bara: Skaffa en bra teurapeut som kan hjälpa dig bearbeta dina undertryckta och perversa aggressioner.

Jag tycker likadant som endel andra här.
Om hästen tex hugger eller biter mot en har man faktiskt rätt att bli förbannad och drämma till den lite grann.. :smirk:
Man ska ju bara tänka på vad hästarna överhuvudtaget gör mot varandra, och man vill ju att hästen ska se DIG som dess ledare och inget annat. :)

Hejsan,
ja att bli arg för att den skiter är väldigt dumt..

men det var inte det jag skulle skriva..

Jag har en unghäst (2år) som har haft sin "bit" period nu och när hon bet mig bet jag tillbaka och sen vände jag ryggen till. det funkade hon slutade med det.. likadant när hon är olydig. typ vägrar komma när jag ropar på henne osv. så vänder jag ryggen till och verkar vara onaturligt intresserad av grimskaftet eller vad det nu är jag håller på med.. då blir hon konfundersam och undrar varför jag inte bryr mig om henne.. sen blir hon nyfiken på vad det är jag gör..

när hon väl har kommit fram till mig i hagen när jag kollar på grimskaftet så vänder jag mig med ryggen mot henne igen ch fortsätter att vara intresserad av grimskaftet, sen vänder jag mig om och klappar om henne och går ut från hagen väntar i ca 10 min går ut i hagen igen och ropar på henne kommer hon då så får hon ännu mera beröm med hjälp av smekningar osv. ALDRIG godis.

kommer hon inte andra gången så gör jag om samma procedur med grimskaftet..

är vi däremot i stallet och hon är olydig så blir jag hopplöst intresserad av en borste el. dylikt.. med samma principer som i hagen.. när hon lyssnar ska hon ha berömm när hon inte lyssnar så ignorerar jag henne genom att föra över all min uppmärksamhet på något annat..

jag hade en häst som var hysteriskt rädd för transporter..

jag gick in i transporten och kelade och gullade med den efter 3 timmar av gullande med transport så kom hästen in och undrade vad det var jag gullade med.. då gullade jag med henne där inne sen fick hon gå ut.. gången efter behövde jag bara gulla med transoprten i 10 min innan hon stog där då fick hon beröm och sen gå ut.. när vi väl skulle åka transport (3 gången) så var det nästan så hästen sprang in i transoprten före mig.. för där inne var det jue kul.. därt inne satt ju matte och pratade med något och då kan det ju inte vara farligt..

Mvh Elina

Hejsan,
ja att bli arg för att den skiter är väldigt dumt..

men det var inte det jag skulle skriva..

Jag har en unghäst (2år) som har haft sin "bit" period nu och när hon bet mig bet jag tillbaka och sen vände jag ryggen till. det funkade hon slutade med det.. likadant när hon är olydig. typ vägrar komma när jag ropar på henne osv. så vänder jag ryggen till och verkar vara onaturligt intresserad av grimskaftet eller vad det nu är jag håller på med.. då blir hon konfundersam och undrar varför jag inte bryr mig om henne.. sen blir hon nyfiken på vad det är jag gör..

när hon väl har kommit fram till mig i hagen när jag kollar på grimskaftet så vänder jag mig med ryggen mot henne igen ch fortsätter att vara intresserad av grimskaftet, sen vänder jag mig om och klappar om henne och går ut från hagen väntar i ca 10 min går ut i hagen igen och ropar på henne kommer hon då så får hon ännu mera beröm med hjälp av smekningar osv. ALDRIG godis.

kommer hon inte andra gången så gör jag om samma procedur med grimskaftet..

är vi däremot i stallet och hon är olydig så blir jag hopplöst intresserad av en borste el. dylikt.. med samma principer som i hagen.. när hon lyssnar ska hon ha berömm när hon inte lyssnar så ignorerar jag henne genom att föra över all min uppmärksamhet på något annat..

jag hade en häst som var hysteriskt rädd för transporter..

jag gick in i transporten och kelade och gullade med den efter 3 timmar av gullande med transport så kom hästen in och undrade vad det var jag gullade med.. då gullade jag med henne där inne sen fick hon gå ut.. gången efter behövde jag bara gulla med transoprten i 10 min innan hon stog där då fick hon beröm och sen gå ut.. när vi väl skulle åka transport (3 gången) så var det nästan så hästen sprang in i transoprten före mig.. för där inne var det jue kul.. därt inne satt ju matte och pratade med något och då kan det ju inte vara farligt..

Mvh Elina
Litet så hanterade jag ett fölsto som kom till mig. Det gick inte att komma i närheten av henne, hon var rädd och eftersom hon skulle föla så var det lite viktigt att hon var hanterbar innan fölet kom annars hade jag snart haft två rädda hästar. Jag gick i timmar runt nere i hagen i närheten av henne men ägnade henne inget uppenbart intresse och till slut blev hon mer och mer nyfiken och kunde inte motstå att kolla lite varför gräset var så speciellt just där jag för stunden höll på och påtade. När hon sökte kontakt fick hon en klapp och lite godis, inga försök att fånga henne och sedan lämnade jag henne men efter en vecka så kunde jag ta henne och sätta på grimman i hagen utan problem. När hon dog var hon drygt 20 och hade då ändrat sig enormt, hon gick med utan grimma, var jättego och en mycket bra mamma till sina föl. Det tog många timmar första veckan men det var det värt!

Det kommer du inte göra vare sig nu eller sen, din grundinställning är helt på rätt spår. Ta inte mitt tyckande som kritik, försöker bara dela med mig av hur jag upplevt min avel och de misstag jag gjorde.;)

Tack :)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar