Bestraffning/Tillsägelse.

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Du kan ju inte straffa hästen när den har ont.. får själv tvätta sår nästan dagligen på "lilla gubben" (han är ranglåg och ny i flocken därav såren) han höjer bakhoven, drar öronen bakåt.. men inte fasen straffar jag han för det.. han visar bara att han har ont och tycker ej om vad jag gör.. berömmer han när jag är klar istället för att han ej tog det värre än så.... nu menar jag blodiga sår =/..

så om din häst är rädd bestraffar du henne.
Du är ingen vidare ledare du... Hon känner sig nog mycket säkrare och lugnare när du bestraffar henne för att hon känner sig osäker.

Det är sant att hästen inte "ska" springa över en om den blir rädd. Men man måste ju komma till kärnan av problemet, allstå varför hästen blir rädd...

Jag säger till henne!! Hon är fortfarande en ganska osäker dam iom att jag bara haft henne i ett år. Men när en häst blir rädd är det oftast för att den känner sig osäker på något i miljön runt omkring. Därför tar jag tag i grimman och ryter åt henne att stå still. Om hon lyssnar på mig och förstår att det är jag som har kontrollen över henne, och jag är säker i mig själv, blir hon också det;)

Hur tror du t ex att ledarhingsten i en flock skulle göra om flocken sattes i sken? Tror du att han bara skulle låta alla stona rusa iväg åt olika håll?!? Nä, han samlar ihop dem genom att bita dem, han tar kontrollen över dem och de tyr sig till honom. Han vaktar flocken och de litar på honom och tyr sig till honom. Men ingen vågar inte säga emot honom.

Iaf jag vill att min häst ska kunna lita på mig och känna sig trygg i min närvaro! Och jag måste visa henne att hon kan vara trygg med mig.

Nu har jag förklarat varför jag skrev som jag gjorde och varför jag gör som jag gör, nu vill jag höra varför du skrev sådär till mig:cool:

Det jag gjorde var att se till att ingen annan kom till skada till att börja med, genom att dels flytta henne till en utebox, med sin kompis. Ett ställe där inte så många andra är, eftersom de flesta i stallet skyddade sig med en sopkvast, vilket jag iofs förstår, men inte samtycker till.

Nästa steg var att försöka få damen att förstå att attack = konsekvens, vilket i början handlade om rent försvar från mitt håll, dvs, bit mig, och jag daskar till dig. Det här gick bara att praktisera när hon var i grimma och grimskaft, då hon var ett riktigt monster i hagen, och där räcker inte min hand mot hennes hovar och tänder..... Vid fodringar gav attack konsekvensen ingen mat tyvärr, då det mesta hamnade på golvet..... För att lösa det tog jag med mig en knallgul hösäck fylld med hö in en dag, (normalt brukade maten bli inkastad över boxdörren av den som fodrar, vilket jag också förstår), och när hon kom i sin sedvanliga studs fram med blottade tänder svängde jag upp den framför mitt ansikte, och hon landade med skallen i den. Hon uppfattade nog inte riktigt vad som hände, men kontentan blev en MYCKET fundersam häst som nog säkert undrade vad som nyss hände.

Efter den incidenten var hon väldigt noga med att inte attackera mig, dock fortsatte hon att sura och grina, men det brydde jag mig inte om, det var en ängels ansikte efter hennes tidigare beteende:) som tur är så är hon en smart pålle som tog med sig den erfarenheten ut i hagen med, vilket gjorde att jag kunde gå ut i den för att fylla på vatten eller mat utan risk för livet.....

Vi började också att träna lite i rundcorallen, med undanflyttning och eftergift inför mig, och det gjorde verkligen nytta! Där kunde jag prata med hela min kropp, behövde inte använda rösten mer än när jag berömde henne, samt när jag pratade med de som eventuellt stod utanför och tittade på. Hon var en väldigt klok häst, som säkert hade kunnat bli bra med rätt uppfostran och behandling från början, men när man möter en sån här häst "färdig" är det svårt att veta hur de tar det när man ska börja försöka prata med dem på ett språk som egentligen borde ha varit med från början, men som nu är rena gallimattias för dem.......

Men som sagt, hon "botades" från det värsta attackerandet mha av höpåse, och efterföljande corallträning.
Hon blev aldrig riktigt pålitlig mot andra om inte jag var med, men så länge jag var där kunde hon iallafall låta bli att äta upp dem.

Men denna tråden handlar inte om misshandel på kvinnor eller tillsägelser på barn utan den handlar om bestraffning eller tillsägelse utav ett djur som väger mycket mer än dubbelt upp mot vad vi människor gör.

Använder i regel aldrig våld på mina djur, hund som häst. De är så bra uppfostrade och är schyssta så det behövs Aldrig.

Men skulle min hund (MOT ALL FÖRMODAN) ex markera/bita ett barn, visst fasiken åker hon på en smäll.

Skulle ngn av mina hästar sparka ett barn åker hästen också på en smäll.

Som med alla djur så vill och kräver de en ledare. Våld är aldrig rätta takten att få ordning på ett djur, raka motsatsen, enligt mig blir det värre. . Men vid en tillsägelse så ska man visa att " det du gjorde nu är fel" och det gör man endast genom att markera åt djuret, antingen genom att höja rösten eller daska till ( ej skrika eller slå) men mera som en markering. Självklart använder man sig av olika metoder beroende på vad hästen gjort.

Skulle ngn av mina hästar sparka mig, inte fasiken vänder jag och går därifrån. Den hästen åker på en dask. Så enkelt är det!

Jag vill tillägga en sak till det jag skrivit, och det är att jag i nromalfallet inte använder min kropp till mer än att tala med hästen jag umgås med, men anser att jag har rätt att försvara mig när det blir farligt, som i fallet med ovannämnda sto. Och att vi som människor försvarar oss med händerna skadar ingen häst, jag har svårt att tro att det ens skadar deras själsliv eller vad vi ska kalla det.

Jag vill tillägga en sak till det jag skrivit, och det är att jag i nromalfallet inte använder min kropp till mer än att tala med hästen jag umgås med, men anser att jag har rätt att försvara mig när det blir farligt, som i fallet med ovannämnda sto. Och att vi som människor försvarar oss med händerna skadar ingen häst, jag har svårt att tro att det ens skadar deras själsliv eller vad vi ska kalla det.

nej, jag tror inte att ett slag på hästen orskar någon större smärta.
MEN, för att få en säker hästhållning med ömsesidig respekt kräva andra metoder. Jag tror att majoriteten av hästmänniskorna borde tänka om när det gäller säker hästhantering.

Men när en häst blir rädd är det oftast för att den känner sig osäker på något i miljön runt omkring. Därför tar jag tag i grimman och ryter åt henne att stå still. Om hon lyssnar på mig och förstår att det är jag som har kontrollen över henne, och jag är säker i mig själv, blir hon också det;)

Och om hästen blir rädd pga miljön runt om kring blir den ju mycket mer säker om den blir bestraffad för att den är rädd. Jag förstår inte ditt resonemang. Jag är helt säker på att man stjälper mer än man hjälper om man bestraffar i en situation där hästen är rädd.

Hur tror du t ex att ledarhingsten i en flock skulle göra om flocken sattes i sken? Tror du att han bara skulle låta alla stona rusa iväg åt olika håll?!? Nä, han samlar ihop dem genom att bita dem, han tar kontrollen över dem och de tyr sig till honom. Han vaktar flocken och de litar på honom och tyr sig till honom. Men ingen vågar inte säga emot honom.

Jag har inte studerat hästflockar på det sättet, inte heller läst så mycket om hur de reagerar.

Men jag tror inte att hingsten är ledare bara för att han "känner för det". Han är ju det utav den enkla anledning att han har ett stark psyke och att de andra tyr sig till honom. Hästar (de flesta) vill känna sig säkra genom sin ledare, lita på sin ledare och göra som denne gör.
Står hingsten kvar i en paniksituation stannar de andra hästarna vid hans sida, jag tvivlar på att han biter och sparkar dem för att de ska sluta skena...

Fast det där är lätt att säga när hästen man hanterar LYSSNAR på ditt kroppsspråk, och talar tillbaka! Travaren kunde jag tala med, han lyssnade på ett enda ögonkast för att veta var jag var på väg, eller vad jag ville - helt underbart att slippa prata "högt" :love: :love:

Men när man står öga mot tand med en häst som är ute efter att skada dig, och man VET att hon menar allvar med sina hot, då MÅSTE man nog ta i lite för att skydda sig själv, håller du inte alls med i det? Vad kunde en tränare ha gjort annorlunda? Han hade troligtvis velat jobba med henne i en corall, vad hade han gjort när hästen kommer i galopp mot honom, med blottade tänder, och öron bak vid svansen i princip? Tror du inte att vem som helst skulle ha försökt rädad sitt eget skinn?

Missförstå nu inte, jag är VERKLIGEN för kommunikation utan våld, men man måste också inse att det här är stora djur vi talar om, som skulle kunna göra oss riktigt, riktigt illa om vi har otur/är slarviga.......

Fast det där är lätt att säga när hästen man hanterar LYSSNAR på ditt kroppsspråk, och talar tillbaka! Travaren kunde jag tala med, han lyssnade på ett enda ögonkast för att veta var jag var på väg, eller vad jag ville - helt underbart att slippa prata "högt" :love: :love:

Men när man står öga mot tand med en häst som är ute efter att skada dig, och man VET att hon menar allvar med sina hot, då MÅSTE man nog ta i lite för att skydda sig själv, håller du inte alls med i det? Vad kunde en tränare ha gjort annorlunda? Han hade troligtvis velat jobba med henne i en corall, vad hade han gjort när hästen kommer i galopp mot honom, med blottade tänder, och öron bak vid svansen i princip? Tror du inte att vem som helst skulle ha försökt rädad sitt eget skinn?

Missförstå nu inte, jag är VERKLIGEN för kommunikation utan våld, men man måste också inse att det här är stora djur vi talar om, som skulle kunna göra oss riktigt, riktigt illa om vi har otur/är slarviga.......

jag förstår vad du är ute efter.
och jag håller med dig. I detta fall skulle jag nog ha reagerat som du, med höpåsen. Här handlar det ju om att rädda sitt liv. Som tur är är såda hästar inte så vanliga.

Men många människor förstår inte att det inte behövs slag eller höga röster för att "få sin vilja fram".

Precis! Det är så sant, man får bara hoppas att synen på hästhållning/uppfostran kommer att bli bättre, så kanske just de här hästarna, som mitt sto, inte existerar längre. Hon hade varit väldigt annorlunda med rätt kommunikation från början tror, nej VET jag. Jag är tacksam att de här pållarna ändå är ganska ovanliga, har träffat 2 under mina 30+ år med hästar!

Frågan är var man börjar, mer än att prata med enstaka personer, som vi gör nu. Ridlekis kanske? när jag var ridlekisfröken, var jag väldigt noga med att visa "mina" barn att hästarna mår bättre och är trevligare om man behandlar dem med respekt och medkänsla, och det kanske är så att man ska försöka få in hästhantering mer i ridskolorna än vad som ingår nu?

Frågan är var man börjar, mer än att prata med enstaka personer, som vi gör nu. Ridlekis kanske? när jag var ridlekisfröken, var jag väldigt noga med att visa "mina" barn att hästarna mår bättre och är trevligare om man behandlar dem med respekt och medkänsla, och det kanske är så att man ska försöka få in hästhantering mer i ridskolorna än vad som ingår nu?

Det är en underbar ide! Starta ridskola/lekis och lära ut från grunden att hästar är djur som man kan kommunicera med genom att använda mycket små signaler.
Lite skillnad från dagens ridskola "gå framåt genom att sparka med hälarna" "springer hästen för fort så dra i tyglarna"

Och "om du drar i den här tyglen går hästen häråt, drar du i den andra går den däråt....":crazy:

Idén ligger och gror här, skulle jag vilja realisera den framöver så har jag dessutom hittat min blivande ridlekis"partner", lyckat nog i det stall jag hålls i nu :banana: :banana:

Min häst bet mej 1 gång.. En lätt smäll på bogen med ett rejält rytande..
Hon höll på sparka mej 1 gång.. Då tog jag i lite mer för att markera att det är totalt förbjudet.. Hon sparkade en tjej i magen av "misstag".. Hon siktade på hästen som tjejen höll på med..

Jag markerade oxå där att det är totalt föbjudet att visa ens några tendenser till något liknande när människor finns i närheten..
Min häst är snäll som ett lam annars..

Men för småsaker som att inte stå still i stallgången höjjer jag inte rösten eller "slår" henne.. Jag väntar ut henne.. Berömmer henne då hon är still.. = roligt att vara stilla..

Idén ligger och gror här, skulle jag vilja realisera den framöver så har jag dessutom hittat min blivande ridlekis"partner", lyckat nog i det stall jag hålls i nu :banana: :banana:

vad roligt!
All lycka i framtiden! Framtidens hästar kommer att få en hästvänlig vardag :bump: :banana:

Jag använder rösten.
Jag har daskat till honom (men jag är inte så stark, så det kändes väl knappt :angel: ) nån gång när han hållt på och dummat sig (precis fått hem honom, så han testar), men det är ytterst sällan han gör det, då han är hemskt snäll i hanteringen. Men så fort jag hoppar upp i sadeln, då jävlar :angel: Dessa idioter som säger att islandshästar är så lugna, dom har inte träffat min häst :eek: Men jag har mycket man att hålla i mig i. :D
Men i sadeln daskar jag inte till honom, har inte vågat :o
Jag tror han skulle springa för full rulle då. Så i sadeln är det rösten som gäller.

Och om hästen blir rädd pga miljön runt om kring blir den ju mycket mer säker om den blir bestraffad för att den är rädd. Jag förstår inte ditt resonemang. Jag är helt säker på att man stjälper mer än man hjälper om man bestraffar i en situation där hästen är rädd.

Okej, det verkar inte som att du förstår mitt resonemang och inte jag ditt så det är kanske bäst att vi lägger ned dén här diskussionen(du och jag alltså) Detfunkar för mig, men det beror ju på hur starkt psyke och självförtroende man har, för sådant känner ju hästarna av;) :p (Har inte sagt att inte du har det)

Jag har inte studerat hästflockar på det sättet, inte heller läst så mycket om hur de reagerar.

Men jag tror inte att hingsten är ledare bara för att han "känner för det". Han är ju det utav den enkla anledning att han har ett stark psyke och att de andra tyr sig till honom. Hästar (de flesta) vill känna sig säkra genom sin ledare, lita på sin ledare och göra som denne gör.
Står hingsten kvar i en paniksituation stannar de andra hästarna vid hans sida, jag tvivlar på att han biter och sparkar dem för att de ska sluta skena...

Men det var ju precis de jag menade;) :cool: Hingsten samlar ihop flocken på det sättet, han visar stona sin plats i flocken(att han har högre rang/bestämmer)

PS: Tro nu bara inte att jag är någon slags djurplågare eller liknande!! Så fort hästen har uppmärksamheten på mig och förstår att jag har högst rang/bestämmer, är jag lika snäll som vanligt:p Jag berömmer, kanske med en liten godbit, och visar att det är okej:bow:

Och angående det här att jag säger åt hästen när den blir rädd: Det gör jag för att hästen MÅSTE lyssna på mig. Ju räddare den blir dessto hårdare blir jag(står inte och slår eller gastar åt hästen, utan mer ryter åt den och tar tag i grimskaftet ordentligt). Man får ju absolut inte bli hysterisk i en sådan situation utan man måste hela tiden hålla huvudet kallt;) Man tar över rangen och då blir hästen trygg, för är den som har högre rang trygg så kan "jag" också vara det:)

Hoppas du förstår vad jag menar, trots min otroligt flummiga förklaring:D :angel:

Slutdiskuterat för min del, eftersom jag anser att jag får "uppfostra" min häst hur jag vill!!

jag går därifrån helt enkelt.
Eftersom det inte är min häst är det inte min uppgift att "uppfostra" den.

Vilket gör att hästen är över dig i rang, vilket gör det ännu jobbigare för nästa utomstående att hantera den, när man har en kaxig häst. Det är inte så kul. Han är ju inte dummare än att han ser skillnad på människor och vet vilka han ska lyda och vilka han kan bossa runt med hur som helst (vilket kan bli farligt om man har otur).

Skall man jämföra med kvinnomisshandel så räknas nypas, ta tag i och hålla fast, daska till, ruska om, hotfullt närma sig... osv...
Stopp och belägg. Du kan inte jämföra handhavande med djur med kvinnomisshandel :eek:
Det är inte tillåtet att rida på kvinnor heller eller leda dem i koppel etc som du vet. :cool:

Vilket gör att hästen är över dig i rang, vilket gör det ännu jobbigare för nästa utomstående att hantera den, när man har en kaxig häst. Det är inte så kul. Han är ju inte dummare än att han ser skillnad på människor och vet vilka han ska lyda och vilka han kan bossa runt med hur som helst (vilket kan bli farligt om man har otur).

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 625
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar