Sv: Bestraffning/Tillsägelse.
Det jag gjorde var att se till att ingen annan kom till skada till att börja med, genom att dels flytta henne till en utebox, med sin kompis. Ett ställe där inte så många andra är, eftersom de flesta i stallet skyddade sig med en sopkvast, vilket jag iofs förstår, men inte samtycker till.
Nästa steg var att försöka få damen att förstå att attack = konsekvens, vilket i början handlade om rent försvar från mitt håll, dvs, bit mig, och jag daskar till dig. Det här gick bara att praktisera när hon var i grimma och grimskaft, då hon var ett riktigt monster i hagen, och där räcker inte min hand mot hennes hovar och tänder..... Vid fodringar gav attack konsekvensen ingen mat tyvärr, då det mesta hamnade på golvet..... För att lösa det tog jag med mig en knallgul hösäck fylld med hö in en dag, (normalt brukade maten bli inkastad över boxdörren av den som fodrar, vilket jag också förstår), och när hon kom i sin sedvanliga studs fram med blottade tänder svängde jag upp den framför mitt ansikte, och hon landade med skallen i den. Hon uppfattade nog inte riktigt vad som hände, men kontentan blev en MYCKET fundersam häst som nog säkert undrade vad som nyss hände.
Efter den incidenten var hon väldigt noga med att inte attackera mig, dock fortsatte hon att sura och grina, men det brydde jag mig inte om, det var en ängels ansikte efter hennes tidigare beteende
som tur är så är hon en smart pålle som tog med sig den erfarenheten ut i hagen med, vilket gjorde att jag kunde gå ut i den för att fylla på vatten eller mat utan risk för livet.....
Vi började också att träna lite i rundcorallen, med undanflyttning och eftergift inför mig, och det gjorde verkligen nytta! Där kunde jag prata med hela min kropp, behövde inte använda rösten mer än när jag berömde henne, samt när jag pratade med de som eventuellt stod utanför och tittade på. Hon var en väldigt klok häst, som säkert hade kunnat bli bra med rätt uppfostran och behandling från början, men när man möter en sån här häst "färdig" är det svårt att veta hur de tar det när man ska börja försöka prata med dem på ett språk som egentligen borde ha varit med från början, men som nu är rena gallimattias för dem.......
Men som sagt, hon "botades" från det värsta attackerandet mha av höpåse, och efterföljande corallträning.
Hon blev aldrig riktigt pålitlig mot andra om inte jag var med, men så länge jag var där kunde hon iallafall låta bli att äta upp dem.