Berätta ALLT om Tollare!!!

Sv: Berätta ALLT om Tollare!!!

Jag tror att det är så att för att Tollarklubben skall gå ut och rekomendera en kull (dvs, lägga ut valparna på deras hemsida under "aktuella kullar") så måste föräldrarna ha vissa meriter (tex jaktmeriter). Om föräldrarna inte har dessa meriter är det upp till uppfödarna själva att annonsera efter eventuella valpköpare. Under denna länken kan man läsa mer om vilka meriter som föräldrarna måste ha.
http://www.tollarklubben.org/index-swe-1024.htm

Senast ändrad:

Jag tror att det är så att för att Tollarklubben skall gå ut och rekomendera en kull (dvs, lägga ut valparna på deras hemsida under "aktuella kullar") så måste föräldrarna ha vissa meriter (tex jaktmeriter). Om föräldrarna inte har dessa meriter är det upp till uppfödarna själva att annonsera efter eventuella valpköpare.

Så var det ja:idea:

Fast de måste ha en utställningsmerit + en övrig hörde jag nu.. Just för att man ska kunna se att hunden är snygg och rastypisk men ändå kontaktbar osv så att man kan jaga/tävla lydnad mfl.

//Gilly

Jag kollade på hemsidan och enligt den så måste tiken ha en utställningsmerit plus en annan merit. För hanen räcker det med antingen det ena eller det andra.

Aha:idea:

Men varför skiljer man på tik och hanhund på det sättet egentligen?

//Gilly

Ja, det verkar väl lite konstigt? :confused:

Fannsan och HeddaVovven:

Ja, verkligen:confused:

Valparna får ju knappast fler gener av mamman!?
Konstigt konstigt..

Ni som vet får gäna svara:D

//Gilly

Står LCH för lydnadschampion? Hur många förstaplac. måste hunden ha för att bli det?

Har hört av andra att deras Tollare är reserverad mot främlingar, detta är inget jag märkt av utan hon skulle gärna hälsa på allt och alla om hon fick för mig.

->> Man brukar väl säga att de kanske inte är reserverade, men om man jämför med t ex Golden eler Labbar så kan de uppfattas som reserverade. En Tollare hälsar en gång och sen är det bra med det, medan en Golden eller Labbe vill "hälsa mycket och länge" :D

Om du skaffar en Tollare så räkna med att få lägga ner ett par timmar varje dag på promenader och andra aktiviteter. De är mycket energiska och kräver motion/hjärngympa för att kunna koppla av och varva ner.

->> Det sista kan jag hålla med om. Räkna även med att det håller i sig upp till de blir 7-8år!!

Särbon har en Tollare.

Jag tycker att den är en väldigt praktiskt storlek på hund, och hans är alltid "party-sugen".

Nackdelen är väl att i hans är det ganska mycket jakt, men det är väl en avelsfråga.

Låter precis som min hund. Det där med jakt eller mycket jakt är (eller har i alla fall varit) en avelsfråga där vissa avlar mer på jaktbiten än andra.

Jag skrev nyss "jakt eller mycket jakt". Min uppfattning är väl att alla Tollare har en massa jakt i sig även om man avlar på linjer som inte är utpräglade "jakthundar". I och med detta kan man få Tollare som är mer eller mindre krävande. Det är definitivt ingen soffliggarhund och min uppfattning är att trots att det är en trevlig ras så kräver den mer av sin ägare än genomsnittshunden. Är man bara beredd att ta det ansvaret så är det en bra ras för en aktiv hundägare som t ex ofta vistas ute i skog och mark. Min blev väl inte pensionär förrän han passerat 10år så man får nog räkna med att de är ganska aktiva hundar även upp i åldrarna.

Skulle gärna skaffa en Tollare igen, men övriga familjen vill ha en lite lugnare hund som inte är lika krävande. Det är nog lika bra för våra barn kräver en del tid och ork också och vi har mycket annat runt oss så det vore inte rätt mot någon i familjen att skaffa en hund som tar mycket tid och energi. Usch, det där lät inge bra. :crazy: Självklart så ger en sådan hund en massa energi tillbaka också. Samt att utevistelser i skog och mark är nyttigt för hälsan. Men ändå. Vi siktar nog mer på en lugnare familjehund när det blir dags om ett år eller så. Däremot så blir nog nästa hund i ungefär samma storlek. :) Men om ytterligare några år tror jag nog det kan bli en Tollare igen. :love:

Min sambos syster har en tollare..
Hon är en väldigt sur "tant". Konstant PMS, om det är ras betingat eller bara hon vet jag inte..
Hon är väldigt lydig dock rymmer hon gärna, hon är grymt snabbt o nyfiken. Men väääääldigt grinig.

Ska dit imorgon med vår valp, får se hur det går...:crazy:

Jag har haft en tollare, som tyvärr fick tas bort pga cancer i söndags :(. Just han, var rätt så stressad och lite nervös. Samt att han hade mycket jakt i sig! Det har hänt att jag haft honom lös i skogen, och att han då stuckit efter ett rådjur m.m..
Och när jag promenerade med honom var han väldigt stark och drog mycket. När det kom katter gällde det att verkligen hålla i honom, för annars drog han efter dom...

En av det positiva sakerna jag upplevt om tollare är att dom inte skäller så mycket.. och att dom är lättlärda! Underbar ras som jag gärna hade velat ha igen, men får inte för mina föräldrar, eftersom tollaren kräver så pass mycket..

Senast ändrad av en moderator:

En av det positiva sakerna jag upplevt om tollare är att dom inte skäller så mycket.. och att dom är lättlärda! Underbar ras som jag gärna hade velat ha igen, men får inte för mina föräldrar, eftersom tollaren kräver så pass mycket..

Tråkigt att ni fick ta bort er hund. :(

Att dom inte skäller så mycket......?? :confused: Tjaa... och jo. Kanske?! Min skällde i alla fall en hel del då han var ute på tomten. Jag vet fler som var likadana. Men jag vet inte om det var rastypiskt?! Just skällandet kan också bero på individ och uppfostran. Min hund tilläts t ex vakta tomten och det gjorde han emellanåt ganska så högljutt. I andra situationer så var han rätt cool och behövde inte skälla. Men som sagt..... i mitt fall så tror jag det beror mer på individ och fostran mer än ras.

Jag har haft en tollare, som tyvärr fick tas bort pga cancer i söndags :(. Just han, var rätt så stressad och lite nervös. Samt att han hade mycket jakt i sig! Det har hänt att jag haft honom lös i skogen, och att han då stuckit efter ett rådjur m.m..
Och när jag promenerade med honom var han väldigt stark och drog mycket. När det kom katter gällde det att verkligen hålla i honom, för annars drog han efter dom...

Fast det du skriver handlar om ren uppfostran.
En tollare har jakt i sig, det måste man vara medveten om, och det är en hund som vill jobba.
Jag vet inte hur du gjorde, men jag tror att en tollare kan bli stressad av att bara få vara en sällskapshund, de är alldeles för aktiva för bara vara det.
Ja, nu skriver väl någon att det fungerade på min, men finns undantag för allt. Men överlag är det arbetande hundar.

Ang det Sony skriver om ålder. Min kompis som föder upp tollare har nu en tik som är 12 år. Det kan absolut ingen se. Hon är aktiv och pigg, och man kan ta henne som hon är i sina bästa år.
När husse tävlade lydnad med henne som 9 åring sa domaren -Den där busan kan inte vara så gammal :rofl:

kl

En vältränad retriever som får utlopp för sin energi genom tillräklig aktivitet jagar varken katt, fågel eller andra djur utan lov. Har själv en flat som nog kan skjuta iväg om hon ser nåt, men säger man "nej" så tvärnitar hon och kommer tillbaka.

Håller nog med Grana om att en tollare kan bli stressad som sällskapshund. Tror nog de flesta mår bra av att träna jakt!!

Jag har en tollarhane på 11 månader. han är jättesnäll, positiv till allt, lättlärd, älskar att jobba och träna, smidig, lekfull, nyfiken, jättesnäll mot andra hundar och människor, kan vara ensam hemma eller sitta i hundgården några timmar utan problem, skäller aldrig, förutom när han är inne och hör att det kommer någon på trädgården ibland.

bor ute på landet och har hästar och katter. och det funkar jättebra. han kan följa med på ridturer i skogen lös och så utan problem.

lite nackdelar: kan ha svårt att koppla av och ta det lugnt, det är något man måste träna på, kan vara lite för ivrig och busig iband, han kan också vara väldigt gnällig. men det är bara att nonchalera honom då för det enda han söker är uppmärksamhet. och får han inte det brukar han sluta.

jag tycker verkligen att du ska skaffa en tollare om du har tid och ork. för du får räkna med att lägga ner mycket på din hund eftersom tollare är en mycket krävande ras. lycka till! :)

Det låter nästan som min Tollare som du beskrev, allt du skriver stämmer in på min också (förutom att min är en tik!)

Det här med gnälligheten har faktiskt gått över på min hund, hon kunde gnälla jättemycket innan (särskilt i stallet där man ibland måste sitta fastbunden), men helt plötsligt har hon bara slutat med det. Hon är också med på ridturer ibland och det funkar jättebra.

jasså :) hur gammal är din tjej?
okej, så bra! ja, det kan vara ganska jobbigt med allt detta gnäll. särskillt när vi är på klubben och tränar. då gnäller han heeeela tiden. förra gången var han inte tyst en sekund. men jag vet inte vad jag ska göra för att få tyst på han där, det är omöjligt.

ett annat problem på brukshundklubben. han kan verkligen inte koncentrera sig. det blir för mycket för honom där och han lyssnar inte på mig ett dugg. det är lite jobbigt. men det är väl något vi får träna på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar