Berätta ALLT om Tollare!!!

F

Fannsan

Eftersom jag aldrig kan bestämma mig och har världens beslutsångest :confused: är jag nu inne på en annan ras, Nova Scotia Duck Tolling Retriever. (Nyss var det Kooikerhondje som fångade mitt intresse).
Berätta allt ni vet om tollare, både för- och nackdelar! Även jämförelser med Kooiker om ni har erfarenhet av båda raser! ;)

Sv: Berätta ALLT om Tollare!!!

Känner bara till en Tollare som min jobbarkompis har med sig till jobbet. Denna tjej är nu 9 månader. Väldigt mjuk och följsam. Verkar vara väldigt lätt lärd. Hon är med henne i stallet och lös när hon rider. Har lite jakt i sig, men inte extremt. Det negativa med den här hunden är att hon är lite vek och rädd för framförallt män. Vet inte om det är något som är rsbetingat (tror inte det) eller om det är något som hänt henne.

Jag är nog inte riktigt rätt person att svara iom att jag enbart träffat på denna tollare på nära håll.

*kl*

På brukshundsklubben finns famförallt en tollare som jag träffat mycket. Hon är lite av den klumpigare sorten men väldigt snäll, rar och trevlig. Hon är ganska orädd och säker i agilityn men som sagt ganska långsam. Annars ett trevligt psyke då hon är bra med andra människor och hundar. Hon ska förresten få valpar nästa sommar..

Lycka till:)

//Gilly

*kl*

På brukshundsklubben finns famförallt en tollare som jag träffat mycket. Hon är lite av den klumpigare sorten men väldigt snäll, rar och trevlig. Hon är ganska orädd och säker i agilityn men som sagt ganska långsam. Annars ett trevligt psyke då hon är bra med andra människor och hundar. Hon ska förresten få valpar nästa sommar..

Lycka till:)

//Gilly

Långsam tollare!? Oj, det har jag aldrig varit med om! :D Aja, jag gissar att de positiva egenskaperna överväger! :d

:D

Hon har en stor kropp men relativt korta ben;)

//G

Jag har en Tollare och hon är allt annat än långsam! Hon är otroligt snabb och smidig och jag tror att hon skulle bli en utmärkt agilityhund om man tränade henne till detta.

För övrigt så är hon lättlärd, nyfiken och pigg och glad för jämnan. Det är inga problem med att lämna henne ensam ett par timmar om dagen, och hon är lugn och avslappnad inomhus. Har hört av andra att deras Tollare är reserverad mot främlingar, detta är inget jag märkt av utan hon skulle gärna hälsa på allt och alla om hon fick för mig.

Nackdelar med just min hund är att hon kan vara lite gnällig emellanåt, men detta är något som mer och mer verkar försvinna. Jag har läst att detta "problem" förekommer inom rasen så var uppmärksam på hur tidigare generationer agerat.

Om du skaffar en Tollare så räkna med att få lägga ner ett par timmar varje dag på promenader och andra aktiviteter. De är mycket energiska och kräver motion/hjärngympa för att kunna koppla av och varva ner.

Jag är mycket intresserad av både agility, lydnad och klickerträning, och i mina öron låter det som att tollare skulle passa mig.
Jag brukar passa en hund som är en "borderspaniel" (50% Border Collie & 50% Eng. Springer Spaniel).
Han är väldigt trevlig och alltid glad men extremt energisk och vill jobba HELATIDEN! Inte en lugn stund, trots att han aktiveras genom spår, agility, tricks m.m. varje dag! :o
Jag vill ha en hund som kan vara både som ovanstående, när det behövs, och vara lugn och mysig. Tror ni att jag skulle kunna bli tollarägare? :love:

HeddaVovven: Var kommer din vovve ifrån? Hon låter mycket trevlig, som min drömhund!

Tycker du gav en bra bild hur Tollare är :)

Grana vars kompis föder upp tollare.

Särbon har en Tollare.

Jag tycker att den är en väldigt praktiskt storlek på hund, och hans är alltid "party-sugen".

Nackdelen är väl att i hans är det ganska mycket jakt, men det är väl en avelsfråga.

Avlar de flesta uppfödare på jaktlinjer eller sällskaps/hundsportslinjer?

*KL*

Är det inte nya regler ang det? För att en hund ska rekomenderas till avel av deras förbund måste de ha en jaktmerit och en annan merit så att man inte bara börjar avla på utseendet och "förstör" deras kroppar och inte yänker på hållbarheten hos rasen?

Rätta mig om jag har fel, jag kan mycket väl ha blandat ihop jakt med utställning..

//Gilly

Okej, hihi! Kan någon svara då?:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar