Bentransplantat från höftkam

Sv: Bentransplantat från höftkam

Tillägg: jag körde hem (15 mil) samma dag som jag opererades. Inte alls att rekommendera, men det gick :D Då hade jag mest besvär av min helgipsade arm och det faktum att de pumpat i mig morfin fast jag sagt att jag inte tålde det. (Spypåse på ratten..)
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Tack allihopa för svaren!
Det låter som det varierar en del, men säkerligen har storleken på transplantatet en stor inverkan på hur man har det efteråt.
Antar att min bit blir en "medium" då radius är ett rätt grovt ben där de ska fälla in en passbit och rikta om.

Hoppas försiktigt ändå att läkaren som kunnat djupdyka i skiktröntgenbilderna tycker att det ser bättre ut än vad han såg på vanlig slätröntgen och tycker att denna justering inte är så nödvändig trots allt... :nailbiting:
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Jo, storleken på transplantat är säkerligen ganska avgörande. Det de tog på mig var ju tydligen pinsamt löjligt, ett par milimeter bara, som en liten flisa. Det kunde väl kvittat, tycker jag :D
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Hej!
Jag har gjort transplantat från höftkammen.
Rätt stora bitar eftersom 2/3 av bredden (säger man så? Omkretsen?) på mitt lårben saknades efter en ridolycka med efterföljande sjukhussjuka. Det var sjukhussjukan som hade urholkat benet. Så det var väl en 4-5 cm långa benbitar som skulle in i det rätt stora hålet... Fästes med trådar runt.

Mitt främsta tips är att inte skratta eller hosta hårt den första veckan, för fy tusan vad det hugger i mjukdelarna/ljumsken då! Känns som en träningsvärk de luxe! Jag upplevde absolut ingen smärta i själva höften, bara i mjukdelarna och då var det mer ömmande i stället för ren smärta.
Jag har iof aldrig haft ont där de har sågat, borrat eller mejslat. Bara i mjukdelar.

Jag hade i flera år ingen känsel runt ärrpartiet vilket kändes lite skumt. Ärret är runt 10 cm och har bleknat. Nu har jag känsel men när det blir kallt ute är det där jag känner det först. Det domnar lite...
Syns med bikini, men inte med baddräkt. Men vem bryr sig, resten av mig ser ju ut som ett lapptäcke! :)

Det kommer att gå kalasbra för dig. Tror att du kommer att känna av armen mer. Finns mer nerver och mjukdelar där.

Bekväma kläder är alltid bra! Som är lätta att komma i och ur.

Håller tummarna här då!
mvh
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Låter ju lovande att du lyckats ta ut så mycket hoppsann utan att ha mer än mjukdelsbesvär efteråt. :)
Att det verkar vara så individuellt!
Att hoppa på kryckor i 1-2 månader med ena armen i gips känns lite sådär annars.

Tänk va bra Buke är att ha när man har såna här världsliga frågor, google hade inte alls några bra träffar!!!

Tack alla!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 070
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 304
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp