Bentransplantat från höftkam

Fredag

Trådstartare
Är det någon härinne som gjort en operation som krävt att man har tagit ett bentransplantat från höfter och kan berätta hur du upplevde det?

Jag ska under våren genomgå en rekonstruktion av radius (stora underarmsbenet) som kräver bentransplantat och av någon anledning känner jag mer oro för höftkammen än armen (som ändå är opererad ett par gånger, känner mig mer luttrad där).
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Hade varit så intressant att få höra från någon som själv gjort liknande op eller känner någon i närheten som genomgått den som kan berätta lite! :)
Min kirurg såg mest konstig ut över att jag var oroad över just DEN detaljen i det hela, men träffar honom igen 21/2, så det är ju inte så långt bort innan jag kan ställa mer frågor.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Inte jag men en vän har gjort det.

Hon bröt ryggen och fick stålskruvar först och sedan ben.

Vad jag begriper hade hon länge känning av stället där de tog ben men inte så att det hindrade henne.

Hon är över 50 nu och i bra fysiskt form. Har ett hantverksyrke, rider, springer, åker utför, har gjort klassikern flera gånger.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Tack både Lager och tanten!
Det är de där praktiska effekterna jag är ute efter, hur länge besvärar ingreppet, går det alls att ha byxor på sig osv?
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Tack både Lager och tanten!
Det är de där praktiska effekterna jag är ute efter, hur länge besvärar ingreppet, går det alls att ha byxor på sig osv?

Alltså - såret läker ju. Och "det onda" sitter ju inte i huden sedan, utan innanför.

Jag har inga minnen av att min kompis skulle undvikit byxor?
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Tja, kan man ha byxor på sig känns det ju som om det är rätt "ok" ändå! :)
Har sett framför mig klänning i typ 1-2 månader (inte riktigt min grej)... :p
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Jag har fick gjort det när jag krossade ansiktet och de tog från höften för att bygga upp ögonbotten och kindben igen. Nu fick de ta mkt mer än planerat då det visade sig vara ännu mer trasigt än de trodde när de öppnade (op skulle tagit ca 3-4 timmar och tog nästan 8 timmar istället). Nu tog de som sagt väldigt mkt och trots att jag är en sådan som har skyhög smärttröskel för smärta så hade jag djävulskt ont från höften, det dygn jag låg kvar på sjukhuset hade jag kanyl sittande mitt i området där de sprutade in bedövning. Fanns inte på världskartan att belasta benet utan första dygnet var det rullstol tex till toa sen kryckor. Det är ju ingen fara alls att belasta det för det är ju inte sönder men kroppen blir lurad och signalerar fraktur VÄLDIGT högt och tydligt om man försöker. Nu hade jag ju alla ansiktsfrakturerna också men det var rejäla doser med tramadol + diverse andra första veckorna. Vad gällde kryckorna så fick man helt själv känna hur länge man ville använda dem. Jag vet i alla fall att jag fortfarande inte tog mig obehindrat utan dem efter 4 veckor för jag hade en häst som jag inte kom nära med kryckorna (som min granne tillfälligt tävlade till mig när jag var skadad) blev nämligen problem med den som skulle skrittat bort hästen för träning (jag hade 6 v ridförbud för att transplantatet skulle växa fast) och jag kunde inte gå bort med hästskrället iom att jag inte kom nära med kryckor och utan klarade jag inte att gå så långt så kommer så väl ihåg att jag fick dumpa kryckorna och stötta mig på väggarna i stallet och på något sätt ta mig upp på uppsittningsbaljan (hur jag kom upp på hästen förstår jag faktiskt inte då det var höger ben men upp kom jag) och skritta bort honom i stället. Sen fick grannen hala ner mig för hoppa ner var inte att tänka på.
Dock var det nog strax efter det som det började vända med smärtan för började "tjuvrida" redan efter 5 veckor (unghäst som skulle kvala så tiden var knapp) och tävlade första gången exakt 6,5 vecka efter op.
Dock är det tydligen vanligt att man har ont längre, när jag var på återbesöket undrade läkaren lite försynt hur länge jag använde kryckorna och blev jätteförvånad att jag i stort sett var utan dem typ från 5 veckan (använde dem om jag skulle gå längre som tex på tävlingar för jag haltade ett ganska bra tag om jag gick mkt).

Ett tips mkt rymliga trosor UTAN söm på sidan, söm på sidan har jag aldrig kunnat ha sen dess för även nu efter så kliar det som sjutton på ärret om där sitter söm.
Joggingbyxor typ 2 storlekar för stora är det enda att tänka på att ta på sig den första tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Bentransplantat från höftkam

Åh tack gylle - det var precis dessa personliga erfarenheter jag var ute efter!
Jag anade oråd att det var mer än vad min läkare antytt vid första diskussionen om höfttransplantat i nov och att han undvek ämnet när jag frågade om detta istället för rekonstruktionen av min mosade handled (ridolycka förstås, "vuxna" ska inte börja träna terränghinder...).

Fick du ligga inlagd x? dgr pga höften eller ansiktet - vad var tidsavgörande?

Kryckor trodde jag inte... Men förstår att det nog blir jobbigt. :o
Hur ska det gå till med en arm i gips???

Smärtstillande (jag fick ngn lokalbedövning, glömt namnet) rakt in i operationssåret är kanon, fick det vid min förra handledsoperation som var rätt stor. Hade en doseringspump som räckte i 3-4 dygn med mig hem, då hade i alla fall värsta smärtan lagt sig även om jag gärna fyllt på ett tag till. Gott att slippa knapra mer morfin än nödvändigt!

Joggingbyxor - check! (bättre än klänning... :p)

Förresten - vart sitter såret mer exakt?
Trodde det var på framsidan av höftkammen, men det är alltså mer på sidan eftersom du nämner sömmen på trosorna?
 
Senast ändrad:
Sv: Bentransplantat från höftkam

Hade varit så intressant att få höra från någon som själv gjort liknande op eller känner någon i närheten som genomgått den som kan berätta lite! :)
Min kirurg såg mest konstig ut över att jag var oroad över just DEN detaljen i det hela, men träffar honom igen 21/2, så det är ju inte så långt bort innan jag kan ställa mer frågor.

Ähem.

ortoped....
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Mer åt sidan, men fortfarande framtill.

Det kan göra ont efteråt, vanligast är att det känns lika länge som det man opererades för. De flesta har inga problem att gå efteråt.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Är det någon härinne som gjort en operation som krävt att man har tagit ett bentransplantat från höfter och kan berätta hur du upplevde det?

Jag ska under våren genomgå en rekonstruktion av radius (stora underarmsbenet) som kräver bentransplantat och av någon anledning känner jag mer oro för höftkammen än armen (som ändå är opererad ett par gånger, känner mig mer luttrad där).

Har gjort det, inga som helst komplikationer.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Berätta liite mer golit! :)
Betyder det att det enda du "kände av" efter operationen var såret och att du kunde gå ordentligt förutom sårsmärtan?

Nja, jag kände förstås av armen eller rättare sagt axeln där man satte benbitarna, vilket gjorde det knöligare att sova och röra sig. Men höftkammen... nej inte särskilt.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Ja man tog ben från höften för att sätta in i min nacke, ja det gjorde ont efteråt men inne i höften sas. Hur länge minns jag inte, men det satt i ett bra tag. Jag hade byxor på mig direkt efter operationen, däremot bör man undvika byxor som är väldigt lågt skurna för då kan det nog bli påkänningar.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Nu vet jag ju inte om mitt var onormalt stort iom att de behövde ta så mkt (eller för den delen om tekniken utvecklats för det är snart 10 år sedan nu). Hur såret hamnar lär väl bero på hur man ser ut nu har jag alltid haft väldigt markanta höftknyckar, på mig sitter ärret ganska exakt 3 cm rakt ner under höftknycken (alltså ute på sidan) och går sen snett neråt på framsidan som i en typ bikinilinje och är nu ihopdraget ca 10 cm långt så det var inget litet sår från början. Sömmen på trosorna sitter ofta lite mot framsidan till och hamnar rakt över såret om det har den lokalisering mitt har, idag finns ju mkt mer typ seemless och liknande då fanns inte mkt sådant.

Vad gällde kryckor så var det inte ens tal om att jag skulle kunna gå på benet utan det blev jag informerad om innan att jag skulle räkna med ca 6 veckor med kryckor och fick även ut kryckorna dagen innan op. Men kanske tekniken är ändrad (eller som sagt att det påverkar hur mkt de skall ta). Fick även information och utskrivet tramadolet just för höften som de visste skulle vara det jag fick ondast av och faktiskt minns jag inte alls att jag hade ont i ansiktet (jag skadade i stort sett varenda nerv i ansiktet så jag hade ingen känsel alls i den sidan av ansiktet (och har delvis inte än idag) alla kindtänder tex på den sidan var krossade och satt i bitar i munnen i flera veckor innan svullnaden hade lagt sig såpass att de kom åt att åtgärda någonting kände inte ett spår från dem och har fortfarande ingen känsel i den sidans tänder, utan det var hela tiden höften som var det onda

Jag blev inte inlagd för något av det egentligen blev lite speciella omständigheter eftersom jag valde en dum tid att bli trampad i ansiktet mitt i semestern (20 juli), med tanke på min ålder och som tjej så ville de ha den bästa plastikkirurgen till att göra jobbet och han var naturligtvis ledig precis då men skulle komma tillbaka på håret inom de 10 dagarna man så att säga har på sig att vänta med en sådan operation. Naturligtvis lyckades jag med fenomenet att bli förkyld/snuvig dagen före op som skedde just på 10 dagar och det fanns ingen tid att skjuta på op, det lustiga var nämligen också att de på röntgen vid skadan upptäckte att jag hade 2 frakturer i nacken som de sa bara mm ifrån att det gått riktigt illa, dock konstaterades att dessa var inte nya, plåtarna var igenom en massa granskningar men ingen vågade ge sig på en datering och därför vågade de inte lita på hur stabilt det var och de fick inte bända i nacken alls vid intubering utan det gjordes vaken med kamera som de gick ner med genom näsan, gå ner genom en förkyld näsa var ingen hit och jag fick rejäl lunginflammation. Iom att op tog så lång tid så kom jag inte ifrån uppvaket förrän 1 på natten kom jag upp till avdelningen, morgonen efter när jag fick hjälp på toa kraschade jag för jag kunde inte andas blev fin cirkus där då de var rädda att luftvägarna svullnat igen helt så fick träffa på den förhatliga kameran igen och ligga med syrgas sen lungröntgen efter det för att konstatera kraftig lunginflammation därav blev jag kvar hela dagen efter också. Så det var pga komplikationerna med andningen jag blev kvar.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Mamma gjorde det för många år sedan för rekonstruktion av sin tumme.
Hon låg inne ett dygn efter op. Hade mer ont i höften än i tummen första veckan. Tog sig fram hemma med en krycka. Efter en vecka var det värsta i höften över och efter 10 dagar jobbade hon igen, ½tid. Kontor.
Levde i nattlinne och morgonrock ett par dagar efter op.

Jag har aldrig hört att hon haft ont i höften efter det läkt men å andra sidan tog de bara ett par cm ben.
 
Sv: Bentransplantat från höftkam

Jag fick mitt båtben i handen lagat med ben från höftkammen i september. Lite öm några dagar, kanske en vecka, men sen kändes de normalt. Ett 5-6 cm långt snitt, mitt fram på "höftknölen".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 070
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 304
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp