Bensnören på täcke??

Sv: Bensnören på täcke??

Vi använder oftast alt. 1 eller 3 på hästarna i stallet.
Själv har jag valt bort bensnören på mina täcken och använder bara en svansrem...
-Ligger kvar trots bus och brall i hagen, blåsväder m.m.
-Snabbt och enkelt när flera hästar ska täckas om..
-Inga bensnören som fastnar runt benen om någon glömmer att knäppa loss dem innan täcket dras av...

jag snör bara runt benen på min minsta ponny, alt. 1, och korsar på den större, alt. 2. varför vet jag inte, men det känns bra!:D

Hur sätter ni bensnörerna på era hästar?
Ex. 1. Att det högra snöret sitter i den vänstra ringen. (Korslagda)
Ex. 2. Att sätta det högra snöret i den högra ringen.
Ex. 3. Samma som 2.an men drar snöret igenom det andra snöret innan det sätts fast på samma sida.
Har alltid gjort detta, dels då det minskar risken för skav enligt mig och tycker det håller täcket bättre på plats.

Jag använder med endast svansrem. Hästen kan inte ha normala benremmar då han har en så lustig stil när han går, så remmarna blir helt utänjda. bra med en vanlig svansrem som är elastisk eller tar jag det ena bensnöret som medföljer till täcket, och kortar det så mkt som möjligt och använder det som rem.

Jag kör på nummer 3 om jag har bensnören eftersom det passar min ponny bäst :)
På vissa täcken har jag svansrem och det funkar bra de också!

Jag korsar bensnörena på mina hästars täcken.
Det högra fästs på vänstra sidan och tvärtom
Varför ? Vet inte...Har bara blivit så.

Sätter som 3:an, tycker att det blir "spänt" på nått vis annars.. Om man lägger fast högra snöret i högra ringen men trär det igenom det andra först så "lyfter" det bensnöret lite och det ligger inte lika tätt an på skinkorna som annars. Fast det är ju bara min åsikt :p

Jag sätter alltid som 1:an blir galen på de andra alt.
Tycker täcket sitter bäst och har aldrig haft skav heller.

Hur menar du då? Alltså hur sitter den då?
Har svansrem på mitt innetäcke, tycker att den varken är till eller från. Den sitter högt upp, vet inte riktigt hur jag ska förklara.. men det är en sån man knyter fast..

Jag menar en svansrem i läder. Det brukar vara som en gummislang runt den för att det ska bli mjukt för hästen. Den knäpps som en svanskappa runt hästens svansrot. (men är ju mycket tunnare än en svanskappa) Täcket sitter suveränt med sån svansrem. Det fanns på i stort sett alla täcken förr, men nu ser jag det nästan aldrig.

Ex. 3. Samma som 2.an men drar snöret igenom det andra snöret innan det sätts fast på samma sida

Håller med om att täcken med svansrem ligger absolut bäst, men vart hittar man sådana nuförtiden? (menar sån som man knäpper. Inte ett snöre längre ner) Förr var det så på alla täcken, men nu verkar det bara vara bensnören.

HW har bara svansrem och under de 15 år jag har använt de täckena har de aldrig kanat snett eller blåst upp. Däremot när jag mot förmodan skulle ha benremmar på något täcke så har hästarna trasslat in sig i de när de rullat eller brallat. ALDRIG bensnören för min del. Kan inte täcket ligga bra med bara svansrem så slänger jag det:eek:.

Sorry såg nu att det inte var en sån svansrem du menade, men jag har dock upplevt att de här svansremmarna funkar lika bra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 552
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka