Bensnören på täcke??

Sv: Bensnören på täcke??

Jag menar en svansrem i läder. Det brukar vara som en gummislang runt den för att det ska bli mjukt för hästen. Den knäpps som en svanskappa runt hästens svansrot. (men är ju mycket tunnare än en svanskappa) Täcket sitter suveränt med sån svansrem. Det fanns på i stort sett alla täcken förr, men nu ser jag det nästan aldrig.
Oki, en sån har jag aldrig heller sett trots att mamma har haft massvis av gamla täcken! :p lät ju som att det skulle vara bra mycket bättre än dagens svansremmar.
men går inte hästarna och "kniper" då eller är den så tunn så de inte märker den typ?

Helt enkelt, bara bakom rumpan. Suveränt, täcket har aldrig halkat snett, han trasslar aldrig in sig och inga skav!

Hur sätter ni bensnörerna på era hästar?
Ex. 1. Att det högra snöret sitter i den vänstra ringen. (Korslagda)
Ex. 2. Att sätta det högra snöret i den högra ringen.
Ex. 3. Samma som 2.an men drar snöret igenom det andra snöret innan det sätts fast på samma sida.

Hade en liten debatt i stallet idag och vill nu ha lite fler åsikter.

Hur sätter ni bensnörerna på era hästar?
Ex. 1. Att det högra snöret sitter i den vänstra ringen. (Korslagda)
Ex. 2. Att sätta det högra snöret i den högra ringen.
Ex. 3. Samma som 2.an men drar snöret igenom det andra snöret innan det sätts fast på samma sida.

Snörena skall sitta enligt ex 3. Detta på grund av att om täcket åker på sned så kan dom skava/skära in på benen. Har sett en mycket tråkig och onödig sådan skada där bensnöret grävt sig djupt in på skenbenet. Inte kul!

HeJ!

Om man har en häst som inte klär av sej täcket funkar det med svansrem.. Dock ej med min.
Jag sätter alltid enl. 3. Har sett flera fall av täcket åkt på snedden och snörena skär in och ger skavsår (och då menar jag riktiga sår!!) med variant 1 och 2..

/ lavinia, som alltid satt så, men intehar någon egentlig förklaring till varför.

*kl*

håller med alla andra och 3:an är helt klart det bästa och säkraste.
Om man säger att man har för långa bensnören och lagt dom i kors, då kan hästen få in benen mellan snörerna (väldigt långa bensnören eller vig häst då ;)) men om man gör som alt. 3 så kan man själv se det på bakbenen om man tar upp ena benent så späns snöret vid det benet ju och i med att det andra snöret är medkrokat där, följer det med :D PERFA :D

ursäkta min väldigt flummiga förklaring, men testa själv och lyft benet på hästen så ser ni :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 552
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka