Bensnören på täcke??

Sv: Bensnören på täcke??

Jag spänner oftast som 1:an eller möjligtvis som 3:an. Sitter bäst så tycker jag.

Jag fäster de enligt 3:an. Mest för att täket ligger stadigast då samt att jag inte vill at bensnörerna ska ligga an mot hästens ben och skava.

Alltid som nummer 3=) Om jag ens har bensnören=) Svans brukar räcka på mina hästar...

Jag gör enligt 1.
Skulle aldrig falla mig in att göra enligt 3 på någon annan häst än min att stå och joxa mellan bakbenen på en häst man inte känner helt tycker jag är farligt. Förstår inte heller fördelen med det sättet.
Nummer två känns som om snörena kan hänga lite väl mycket om täcket hamnar snett = risk för att hästen fastnar.

Joxar man mer på 3:an än 1:an? Du kommer ju inte undan in emellan benen där heller? Bara en reflektion. :)

För övrigt knäpper jag liksom de flesta som alternativ 3. Skulle ett av bensnörena mot förmodan lossa så hänger de inte ner så långt och riskeras att trampas på då, då de "hänger upp" i det andra bensnöret.

Som i exempel nummer 3.
Min ena häst får skav av ex. nr.2.
Tycker inte att det är mer besvär med det.

som ex 3 men en i stallet bara vägrar lära sig hon sätter som ex 1även fast det står en skylt på boxen.. Jag tycker täcket sitter bättre om man sätter så.

KL

Jag har ALDRIG bensnören på mina täcken. Klipper av dem bums när de är nya. Har sett en häst i hagen där knäppena fram på täcket gick upp och hon skenade omkring som en tok tills hon trasslade in sig i bensnörena och bröt benet..... Så jävla läskigt. Vill aldrig se det igen! Sätter i stället ett snöre under svansen och har inga täcken som ligger dåligt utan bensnören...

Inget av det. Alltid bara svans-snöre! Det är absolut enklast, inget som skaver, inget krångligt knäppande varken på eller av. Hade ett sto förut som surade varje gång vi knäppte snörena enligt 1 el 2, så vi gick över till svans-snöre och alla blev glada. Täcket ligger på plats ändå, fast de rullar sig.

Alt. 3 om man ska ha bensnören.

Mina hästar har oftast bara haft svansrem, täckena ligger utmärkt ändå trots mycket rullande. Oftast är bensnörena helt överflödiga, men folk vågar inte testa utan..

Mina hästar har oftast bara haft svansrem, täckena ligger utmärkt ändå trots mycket rullande. Oftast är bensnörena helt överflödiga, men folk vågar inte testa utan..

Min ponnys täcke blåste upp över rumpan när hon inte hade benremmar. Visserligen inte heller svanssnöre då så klart men...Hela rumpan var bar på stackarn :rofl: Såg inte riktig tklok ut. Dessbättre verkade det ha hänt nyligen, var ju ändå under vintern o lite kallt ute..

Det är därför jag har bensnören. Jag får till och med ha det på mitt BoT-ländtäcke för det verkar vara kortare på sidorna än vanliga, så utan bensnören så lyfter det, o då är ju hela poängen borta.

Dock har jag alltid på alla täcken "klena" bensnören som jag vet smäller om de skulle fastna eller nåt, vill inte riskera varken det eller att de skada sig på spännena, då köper jag hellre nya snören vid behov. Har aldrig haft några problem, men visst, som San Q skrev så kan den maximala oturen vara framme (men då kan hästen lika gärna lyckas fastna i kryssgjordarna t ex), en risk finns väl, men den är otroligt minimal med bensnören som inte tål nån större belastning, de går helt enkelt av.

Men hur kan det lyfta om man har svansrem?

Jag har elastisk svansrem, sån med plast runt, sen ska den ju sitta rätt tight.

Det ska tilläggas att jag aldrig haft någon riktig täckesmarodör, så på vissa hästar kanske det är nödvändigt. Men långt ifrån så många som använder det idag..

min HW täcken blåste alltid upp över rumpan på min ponny trots svansrem.

TS > alltid 3

Inget av det. Alltid bara svans-snöre! Det är absolut enklast, inget som skaver, inget krångligt knäppande varken på eller av. Hade ett sto förut som surade varje gång vi knäppte snörena enligt 1 el 2, så vi gick över till svans-snöre och alla blev glada. Täcket ligger på plats ändå, fast de rullar sig.

Inte så konstigt att hon surade. Alt 2 håller visserligen kvar täcket på hästen, men gör inget för att hålla det på plats mitt på (vilket är syftet med bensnören) - inget som hindrar att det åker på sned och skär upp i ljumsken - obehagligt!

Alt 1 gör säkert att täcket sitter mycket säkert på plats, men hästen kan inte röra sig ordentligt - ungefär som att försöka gå med byxorna nedhasade runt anklarna, det tar emot och stramar i varje steg - obehagligt!

Alt 3 är det enda rätta om man ska använda bensnören, Förhindrar inte rörelsen i steget eftersom snöret glider längs det motsatta snöret och täcket rättar sig själv ifall det skulle hamna på sned.

Håller med om att täcken med svansrem ligger absolut bäst, men vart hittar man sådana nuförtiden? (menar sån som man knäpper. Inte ett snöre längre ner) Förr var det så på alla täcken, men nu verkar det bara vara bensnören.

Håller med om att täcken med svansrem ligger absolut bäst, men vart hittar man sådana nuförtiden? (menar sån som man knäpper. Inte ett snöre längre ner) Förr var det så på alla täcken, men nu verkar det bara vara bensnören.
Hur menar du då? Alltså hur sitter den då?
Har svansrem på mitt innetäcke, tycker att den varken är till eller från. Den sitter högt upp, vet inte riktigt hur jag ska förklara.. men det är en sån man knyter fast..

Oftast enligt exempel 3, men om bensnörena är av den riktigt långa modellen gör jag såhär:
Tar höger bensnöre och trär genom vänstra ringen och sätter sedan fast den i högra ringen. Vänster genom höger ring och fäster i vänster ring.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 552
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka