Sv: Bemanning fritidsklubb
Jo, fast som tioåring borde man väl kunna klara tre timmar utan att elda upp huset. Och även ringa 112 om det nu skulle hända.
Fast nu handlar ju inte fritids om att överleva utan att kanske tillföra något för barnen, tex som för oss som bor ute på landet så har mina barn ingen fysisk möjlighet att gå eller cykla till några kompisar, alltså tillbringar de några timmar på fritids för att kunna leka med jämnåriga och lära sig viktiga delar i det sociala spelet.
För andra föräldrar handlar det kanske även om ännu flera timmar, att lämna en tioåring själv uppåt fem timmar varje dag känns inte helt okej för mig. Det handlar ju inte om tre timmar någon gång ibland utan varje dag.
På mina barns fritids är de 2-3 vuxna direkt efter skolans slut när det är som mest barn, en går hem efter att mellanmålet är avklarat och sedan är de 2 vuxna på 30 inskrivna barn, nu är det sällan alla 30 där men på pappret ser det ut så, dessutom är det andra vuxna kvar på skolan eftersom lärarna har arbetstid även efteråt och en del av lärarna väljer att gå upp och äta mellanmål med barnen ibland för att dels vara fler vuxna på plats men även för att få en chans att prata med dem i en annan situation än just skolan.
I och med att vi är en skola på landet så har vi rätt att ha våra barn på fritids till och med åk 6. Men de flesta väljer att vara hemma från åk 5 men det finns en del äldre barn som behöver vara på fritids av en eller annan andledning.
De har även något som de kallar "stor fritids" för de större barnen från åk 3 och uppåt där de får göra lite olika saker just för att det ska locka äldre barn att vara kvar eftersom man har sett att de har farit illa av att åka hem till ett tomt hus ute på landet, speciellt under vintern när det är mörkt.