Bemanning fritidsklubb

Sv: Bemanning fritidsklubb

Får man vara en lärare på 30 barn i skolan borde ju samma råda på ett fritids. I alla fall inte högre krav.

Titta i Skolverkets allmänna råd om öppna fritidsverksamheter: http://www.skolverket.se/publikationer?id=606

Finns inget fastställt maxantal barn per vuxen, utan det styrs av hur barngruppen är sammansatt. Som exempel vet jag en väl fungerande fritidsverksamhet som har mellan 80-120 barn på 4 vuxna varje vardag.

Seriöst är ni 1 person på 15 småbarn :-(? Inte skoj!

Nja du tänkte du nog lite fel. Men två vuxna på 15 barn är 7.5 barn per vuxen. I vår kommun är det någonstans mellan 8-10 barn per vuxen om de är inne på sitt sista år på förskolan.

Det lät ju lite mer rimligt även om ännu högre personaltäthet förstås är önskvärd. Jag läste nog tokigt innan :)

Jo, fast som tioåring borde man väl kunna klara tre timmar utan att elda upp huset. Och även ringa 112 om det nu skulle hända.

Fast nu handlar ju inte fritids om att överleva utan att kanske tillföra något för barnen, tex som för oss som bor ute på landet så har mina barn ingen fysisk möjlighet att gå eller cykla till några kompisar, alltså tillbringar de några timmar på fritids för att kunna leka med jämnåriga och lära sig viktiga delar i det sociala spelet.

För andra föräldrar handlar det kanske även om ännu flera timmar, att lämna en tioåring själv uppåt fem timmar varje dag känns inte helt okej för mig. Det handlar ju inte om tre timmar någon gång ibland utan varje dag.

På mina barns fritids är de 2-3 vuxna direkt efter skolans slut när det är som mest barn, en går hem efter att mellanmålet är avklarat och sedan är de 2 vuxna på 30 inskrivna barn, nu är det sällan alla 30 där men på pappret ser det ut så, dessutom är det andra vuxna kvar på skolan eftersom lärarna har arbetstid även efteråt och en del av lärarna väljer att gå upp och äta mellanmål med barnen ibland för att dels vara fler vuxna på plats men även för att få en chans att prata med dem i en annan situation än just skolan.

I och med att vi är en skola på landet så har vi rätt att ha våra barn på fritids till och med åk 6. Men de flesta väljer att vara hemma från åk 5 men det finns en del äldre barn som behöver vara på fritids av en eller annan andledning.
De har även något som de kallar "stor fritids" för de större barnen från åk 3 och uppåt där de får göra lite olika saker just för att det ska locka äldre barn att vara kvar eftersom man har sett att de har farit illa av att åka hem till ett tomt hus ute på landet, speciellt under vintern när det är mörkt.

Jag upprepar - människan är ensam- ingen annan personal finns i hela byggnaden eller ens i något angränsade hus. Barn i grupp tenderar att inte vara lika lugna som om dom vore hemma själva. Konflikter bus osv.
Så att prata om 2 personal på 30 barn är inte det samma som en personal på 18 barn.

Jag har inte skrivit något om de siffrorna du nämner. Ville hjälpa till genom att ge dig riktlinjerna som gäller för öppna fritidsverksamheter..

Vi har vid akuta vakanser dragit runt 120 barn på två vuxna, så antalet barn per vuxen beror helt på vilka barn vi pratar om.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag vill inte ha barn själv men många andra vill ju det. Och jag har fått en så stark känsla av att när man fått barn så är man en annan...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
10 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat