Jag vet inte varför så många tror att jag menar att det är konstigt, inte accepterbart att folk försvinner in i sin bubbla eller liknande. Givetvis är det inte konstigt, man har ju vänt upp o ner på sitt liv helt. Det hade väl snarare varit konstigt om man INTE förändrades? Stackars barn i så fall. Barnen ska väl vara i centrum? Barnen ska väl vara föräldrars allt, varför har man annars skaffat barn?Det här gäller ju dock de som du känner och det motsäger jag mig inte alls. Det betyder ju inte att det ser ut så i andras vänkretsar.
Utöver individuella skillnader så kan det ju också skilja sig åt lite hur normen ser ut där man är. Förväntas man leva vidare som inget hänt eller är det fullt ut accepterat att försvinna iväg i sin bubbla och anse att jag och mina barn är allt som är viktigt, och allt där emellan. Förväntas man bli en ”wine mom” som slänger upp ungen på axeln och tar med på AW, klagar skämtsamt om bajsblöjor och drömmer sig bort till sena festnätter igen. Eller förväntas man bli en Mary Poppins som lagar all barnmat själv ekologisk, enbart hittar barnkläder på second hand och miljögranskar varenda sak som kommer in i hemmet. Hur kretsen ser ut och normen i den kan ju också påverka hur föräldrar blir.
Sen att jag som barnfri gärna backar under den mest intensiva perioden är väl heller inte konstigt. Jag har valt bort barn av en anledning. Jag kan trots det glädjas med en vän som önskat att bli gravid när denne är gravid osv. Det är inte motsättningar på något sätt.
Skickar detta utan att ha läst förbi sidan 3 då jag haft mycket i skolan, men ska fortsätta läsa.