Vad trevligt med så många svar och åsikter!
Och tack, ni som faktiskt svarade på frågan korrekt
När det är scanning med handhållen scanner man pular runt i affären själv i lugn och ro och blippar sina varor så föredrar jag förstås också det alternativet.
Men min fråga var just grundad i att jag stod i en lång kö vid kassorna, en kassa öppen tyvärr, och ytterst få som gick till självutcheckningskassorna, tror inte jag sett begränsning av antal varor i dessa två affärer, tre, som jag tänker på, men alltid långa köer till vanliga kassan. Min fundering var varför det är så när jag hör så många som dels säger och dels ser jag det skrivet här och var att man föredrar självutcheckningen. Jag ser liksom inte det själv de gånger jag handlar, vilket nog är en gång i veckan i alla fall.
Och på frågan om man inte äter grönsaker om man handlar en gång i månaden. Jo, det gör jag. Men jag storhandlar. Grönsaker, mejerivaror med lång hållbarhet, varor som går att frysa, skafferivaror osv. Sedan bestämmer jag måltider närmast efter så att det som "går ut först" blir ätet först, tex färska grönsaker. Därefter handlar jag vid behov en gång i veckan, vilket kan vara påfyllnad av grönsaker, mejeri eller något jag glömt. Jag har mjölk i kylskåpet med bäst före 12 april som köptes den 20 mars, en öppnade jag i går och den andra är oöppnad. Jag kommer laga mat där mjölken behöver gå åt nu i helgen (perfekt med matlådor) med den som är öppen, och den oöppnade håller sig minst en vecka till om inte mer. Yoghurt äter jag sällan.
@Lingon det är bra att du inte handlar online om du ju inte behöver det, skönt ju. Varför göra något man inte behöver liksom. Däremot finns det människor som behöver använda sig av det av en eller annan anledning så din kommentar kändes lite märklig i sammanhanget. Jag använder det för att spara tid och energi. Jag använder det också framför allt för att jag är dövblind och att åka buss och handla en massa kassar med mat, leta i affärer, släpa på allt samtidigt som jag har min blindkäpp och att ens hitta till affärerna, är rätt svårt.
Men vad skönt det är att passera affärer med bilen när man är på väg hem från jobbet, vilket lyx egentligen, som alla inte kan ta del av.
@Sel Jag betalar 179 kr till ICA för plock- och hemkörningsavgift. Då får jag det till min ytterdörr. Här är det tyvärr bara ICA som kör hem, så maten blir ju dyrare än om man handlar själv där det är billigt för tillfället. Men de som kör hem och bär till dörren får släpa åt mig, mat och prylar för 2000 kr blir ju en del. Speciellt om det även ingår Pepsi och Loka/Ramlösa där i... skulle önska att man kunde ge tillbaka påsarna dock, de behöver jag inte, får alldeles för många. Skulle önska man kunde skicka pant med dem också, hade varit finemang med lite olika liknande stamkundstjänster.
Ska kolla upp om man kan beställa hem en säck jord också, vill så lite rädisor och liknande. Blir svårt att få hem jorden annars känner jag...