Jag handlar varannan vecka och anpassar lite när jag äter vilka grönsaker. Tex isbergssallat funkar jättebra i två veckor medan pås-sallat inte gör det. Tomater lagrar jag från oktober till efter nyår så jag undrar varför dina blir dåliga så fort! Alla rotsaker och kål är absolut inget problem och inte heller zucchini, aubergine, avokado. Även stjälksellerin är helt ok för matlagning och juicning i typ tre veckor. Mjölk äter jag bara syrad och den håller lätt en månad.Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?
Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.
Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
För att svara på trådstarten så handlar jag bara på webben, vilket också är anledningen till att jag handlar varannan vecka. Då kommer jag oftast upp i beloppet som ger fri plockning (som @Sel är 700kr på min lokala Hemköp. Annars kostar det 50kr) Nöjd att spara de pengarna (och också resursbesparingen med att hemtjänsten inte ska behöva springa i affär åt mig oftare än nödvändigt). Dessutom jättebra att kunna bestämma mer detaljerat själv, jämfört med handskriven lista till hemtjänsten som kör på volley och ofta missar storlek/märke/extrapris osv. Dessutom toppen med ”mina vanligaste varor” så glömmer jag inget. Kollar bara fliken erbjudanden och mina vanligaste varor.
Om det står mellan kassör och självscanningskassa så väljer jag helst kassör på magkänslan; trevligt. Men rent praktiskt väljer jag kortast kö (särskilt om jag inte har pall eller rullstolen) för just att stå i kö är min sämsta gren sett till hälsan. Saknar att kunna köpa på kort datum och att kunna välja exemplar av frukt och grönt som ser fina ut! Men ändå bra att det finns energibesparande nätalternativ.