Jag handlar en gång i veckan, detta för att minimera inköp av onödigt skit (framförallt godis), som någon annan skrev, ju oftare jag handlar desto mer spontanvaror blir det.
Handlar i princip alltid på ICA Maxi då det är den enda välsorterade butik som finns där jag bor. Det finns en Coop också men sedan de slutade sälja Santa Maria tacosås i en liters-burkar har jag ingen anledning att gå dit längre
En Lidl finns men är där sällan. Köpte alltid grönsaker där förr då de var både billigast och fräschast i stan men för något år sedan i samband med renovering blev deras grönsaksavdelning tyvärr både mindre, sämre och dyrare.
Jag tar alltid blippen, har faktiskt aldrig ens stått i en kassa i den här butiken trots att jag handlat där i närmare 10 år. Får väldigt sällan avstämning, händer kanske en gång varannan månad och då är det alltid bara att de ska skanna typ 5 varor. Förr var det lite irriterande med ålderskontroll om man köpte typ öl eller energidryck men numera godkänner de det "på distans" så det går på ett kick.
Jag har handlat online innan då det varit ett väldigt bra verktyg för att undvika spontantköp. I början när butiken började med det fungerade det superbra, det är som att de var extra noga just för att det var nytt. Nu för tiden är det rätt kasst. Det går absolut inte att köpa färskt frukt och grönt för man kan på riktigt få halvruttna grejer. Massa konstiga ersättningsvaror och nu har de dessutom gjort om på hemsidan. Förr fanns det en liten ruta man kunde kryssa i om att man ej accepterar ersättningsvara för t.ex Santa Marias medium tortillabröd, men nu är den rutan borta och istället går personalen igenom det med en när man hämtar, så är det något man inte vill ha måste de packa om och greja. Jag kanske är cynisk men jag tänker att det är precis därför de tog bort den, för att enklare kunna sälja på folk sina ersättningsvaror just för att folk inte vill krångla eller vara till besvär.
Jag älskar Citygross men närmaste butik ligger 9 mil bort, brukar alltid stanna där om jag ska på IKEA. Önskar att de fanns närmare, det är både bättre och billigare än ICA. Jag ska dit imorrn faktiskt och denna vecka var det 169 kr/kg för lövbiff på "min" ICA, hade tänkt be mamma köpa ett paket åt mig tills jag kollade Citygross reklamblad och såg att även de hade extrapris på lövbiff, 129 kr/kg..
Där kör jag vanlig kassa. Jag är medlem men handlar där så otroligt sällan att jag ändå får avstämning typ varje gång så det är liksom ingen ide.