Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.
Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?
Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen
)
Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.