Bemanning fritidsklubb

Luff

Trådstartare
Hur många barn i mellanstadieålder får/kan en person ha hand om under tre eftermiddagstimmar?
Ingen annan vuxen/personal finns i fastigheten.
Kommunal fritidsverksamhet med inskrivna barn. Ej tillfällig lösning.

Finns det regler runt detta?

Sv: Bemanning fritidsklubb

Vi hade 15 inskrivna barn på en personal på vårat "hästfritids". Det var tre timmar på eftermiddagen.

Jag har inga siffror men spontant kan jag tycka att kring 10 st skulle vara maxgräns.

8-9?? Vilken utopi. Runt 20 barn skulle jag lätt kunna tro. Det finns inga regler, ingen maxgräns för sådan verksamhet.

Ifrågasätt situationen till den ansvariga skolpolitekern. Det är föräldrarna som har makten, fritidspersonalen är chanslös i diskussionen.

Eftersom det inte finns några sådana regler kring förskola har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle finnas det för fritids. Så förmodligen får det finnas hur mycket barn som helst.

Kring 30 känns inte som någon orimlighet. 40 kanske som max. Det beror på lokalerna.

Undra hur många gånger jag hör "varför är skolan så dålig", "varför lär sig barnen inget", eh kanske för att grupperna är för stora kanske????

I vår kommun är det jättemycket tjafs om skatten som ska höjas med 40 öre och ingen tänker rösta på det partiet som höjer skatten. Samma människor kan ju sitta och gnälla på dålig skola... Det är kanske dags för lite uppfräschning av gamla kunskaper igen...

Senast ändrad:

När jag jobbar på fritids försöker vi se till att vara 2 när det blir fler än 15 barn.

Fast är det "riktigt" fritids (alltså barnomsorg efter skoldagens slut för upp till 9- åringar) eller öppen fritidsverksamhet för 10-12- åringar du jobbar på då? Är ju ganska stor skillnad.

Så hög bemanning är det inte ens på förskolorna och då är det barn under sex år.

Fast är det "riktigt" fritids (alltså barnomsorg efter skoldagens slut för upp till 9- åringar) eller öppen fritidsverksamhet för 10-12- åringar du jobbar på då? Är ju ganska stor skillnad.

Jepp, det är ett riktigt fritids, efter skoldagens slut.

Låter vettigt! Jag tror TS tänkte mer på öppen fritidsverksamhet för äldre barn.

Öppen vete sjutton - avgiftsbelagd kommunal verksamhet med inskrivna barn mellan 10 och elva år gamla efter skolan fram till 17-18 tiden. Föräldrar hämtar. INTE fritidsgård för tonåringar.

Nej, jag förstod att det inte var fritidsgård du menar! Och allt varierar säkert mellan kommuner oxå. Det som 10-12 åringar erbjuds här är sk öppen fritidsverksamhet som inte är lika uppsytt eller vad man ska säga som "lillfritids" och då kan de nog vara uppåt 20 barn o en vuxen, men det är ju samma situation som att en lärare o har en hel klass.

Ja men läraren är inte ensam på skolan...
Här rör det sig om ett fritis där du är ensam med upp till 20 barn - några ute, några inne. Lokalen är alltså helt fristående. Barn skulle kunna försvinna ner till ån och vara borta lääänge innan någon märkte något.

Jag är mest fascinerad över att barn i tioårsåldern behöver barnpassning i form av fritids. Är en tioåring verkligen inte kapabel att ta hand om sig själv i ett par timmar efter skolan?

Vet inte om det handlar om att kunna. Mina var hemma från dom var cirkus 10. Å andra sidan kan mycket hända på 3 timmar.

Jo, fast som tioåring borde man väl kunna klara tre timmar utan att elda upp huset. Och även ringa 112 om det nu skulle hända.

Jodå de allra flesta är nog det.
Men det kan finnas andra fördelar med fritidsklubb...

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag vill inte ha barn själv men många andra vill ju det. Och jag har fått en så stark känsla av att när man fått barn så är man en annan...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
10 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka