Belgiska vallhundar

@Malinois - jag hade valt annan beskrivare än Reino. Han är duktig men definitivt ingen mallemänniska. se om du kan få plats där Sonny Ström beskriver. Han finns i Dalarna. Jag åkte till Gävle för att beskriva Vilde då han själv föder upp malle och är bekant med rasen.
Fast det finns ju fler än Reino som beskriver :). Däremot har jag inte koll på bra "belgarbeskrivare", tervarna gjorde MH via uppfödarna :up:.

Tack så mycket för all bra information! Nu har jag lite att kolla upp. Det lär bli endel uppdateringar när det närmar sig!

Igår blev det årets första dragpass med cykel, väldigt skönt att komma igång igen. Någon mer som kör drag med sina belgare?

image_zps2gitspxi.jpeg

aldrig hört att det skulle vara okej att medvetet nolla tandvisningen. Det borde ju vara detsamma som att avstå, vilket du inte får då momentet är obligatoriskt (av en anledning).

Äh, jag har gjort precis det Heddavovven beskriver och det var inget problem. En av mina tidigare hundar accepterade inte hantering, domaren informerades och så var det inget mer med det. Nolla i protokollet.
Bara en idiot till domare fortsätter kladda på hunden och tvingar fram en rapportering.

Äh, jag har gjort precis det Heddavovven beskriver och det var inget problem. En av mina tidigare hundar accepterade inte hantering, domaren informerades och så var det inget mer med det. Nolla i protokollet.
Bara en idiot till domare fortsätter kladda på hunden och tvingar fram en rapportering.
Det är inte korrekt hantering av momentet. Det är obligatoriskt. Det är bara att läsa i reglerna.

Precis!

Jag är gammal grönisfantast. Lärde känna en uppfödare när jag bodde i Skåne, blev frälst, fick en omplaceringstik 1997 från en familj och älskade min hund. Efter henne fick jag en allergisk son. Så nu kan jag inte ha hund. Men älskar belgare och som tur är har den andra sonen en gudfar som oxå gillar rasen.

Saknar att ha hund, eller djur över huvudtaget.

Man kollar ju av med domaren innan klassen startar och informerar om läget. Om den då säger att man kommer bli rapporterad så är det ju bara att stryka sig.

Fast det låter ju verkligen helt galet att det är domare som släpper igenom sånt? Alltså, inget klagomål till dig och dina erfarenheter som du berättar om, men grejen med hela tandvisningen och att man inte ska få avstå den är ju för att det inte ska släppas igenom hundar som har benägenhet till att ta till tänderna? Att säga "försöker du så kommer min hund bita dig" är ju i praktiken att bevisa att hunden inte klarar av det, och borde ge samma påföljd som att avstå momentet, att man inte får tävla vidare. Annars faller ju hela meningen med momentet.

Jag säger inget om tandvisningen som moment i sig självt (personligen gillar jag det inte alls och är glad att det ska försvinna), men reglerna är ju till för att följas, för alla domare. Och det där tycker jag inte faller under den gradskala som finns i personlig bedömning av andra moment, utan det är ju ett rent felaktigt beteende.

Men som sagt, jag är glad att det i framtiden försvinner i startklassen i lydnaden.

Ingen hade väl varit gladare än jag om det gick att hoppa över tandvisningen. Samtidigt låter det som ett stort fel om domaren säger att det är helt okej att hoppa över ett obligatoriskt moment. Jag kan tänka mig att det finns människor som accepterar om jag säger att min hund inte kan genomföra tandvisningen men jag tror och hoppas att det inte tillhörhör vanligheten.

:up: Vad har ni för variant? :)
:laugh: ja det kunde jag ju skrivit, lätt att få lite tunnelseende och bara tänka på "sin" variant av rasen :o
Mallar är det båda två, idag görs väl inget "seriöst" med någon av dem.. Mest lite lydnad, nosework och tricks. Den "nya" visade sig vara lite krasslig (förstorad prostata och uvi och rasade i vikt av flytten) men jag hoppas att vi får bukt på allt, så orosmolnet kan försvinna sin väg (han är ju ändå lite till åren :/ )

Om jag skulle stöta på något pucko som absolut ska tvinga sig på hunden istället för att bara nolla, då skulle jag omedelbart bryta och gå av planen.
Det är knappast ett pucko utan en domare som följer reglerna. Momentet är obligatoriskt. Snarare är det korkat av ägaren att ta upp en hund på tävling som lider av hantering.

Det är knappast ett pucko utan en domare som följer reglerna. Momentet är obligatoriskt. Snarare är det korkat av ägaren att ta upp en hund på tävling som lider av hantering.

Tvingar man sig på en hund som uppenbarligen inte vill är man ett regelrätt pucko. Det är inget krav med godkänd tandvisning för fortsatt tävlan utan du får misslyckas och tävla vidare med en nolla. Vad som räknas som genomförd, tja härom tvista de lärde. Såvitt jag förstått räcker det med att domaren gör ett försök att hantera. Om hunden avvisar ska det nollas och domaren ska inte framhärda. Vad är då ett försök?
Tja, det finns inte heller fastställt.

Tandvisningen är i mina ögon ett icke-moment som jag ger blanka sjutton i om det fuskas igenom. Det är noll värt i mina ögon. Därför är det glädjande att höra att det försvinner, även om jag själv övergett lydnaden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 416
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka