Belgiska vallhundar

Finns kennlar som riktar aveln mot arbetande hundar. Det är generellt mycket bra hundar som går bra som bla räddningshundar och tävlande i brukset.
Dessutom föds det en del tarvar ur mallekullar. :)
Till exempel Ullhedens avlar en del på tervar födda ur mallekull, hon föder för all del upp malle också :).
En sådan terv har ofta ingen flashig utställningspäls men man köper knappast från en sån kull om man är utställningsfreak...
Dock kan jag tänka mig att det ofta är rätt mycket "krut" i hennes tervar - å andra sidan har de förmodligen både ratt och växellåda installerad vilket är mer än vad man kan säga om många showavlade tervar ;) .

Till exempel Ullhedens avlar en del på tervar födda ur mallekull, hon föder för all del upp malle också :).
En sådan terv har ofta ingen flashig utställningspäls men man köper knappast från en sån kull om man är utställningsfreak...
Dock kan jag tänka mig att det ofta är rätt mycket "krut" i hennes tervar - å andra sidan har de förmodligen både ratt och växellåda installerad vilket är mer än vad man kan säga om många showavlade tervar ;) .
Det är en kennel som avlar mot arbetande tervar. Finns fler också. :)

Det är en kennel som avlar mot arbetande tervar. Finns fler också. :)
Jag vet, däremot tycks det vara väldigt tunnsått bland grönisarna :( .
En av de stora uppfödarna på utställningsgrönisar menade att MH är, citat "ett jävla onödigt påhitt", och att den bruksavlade typen är så jobbig eftersom den "kommer med grejer och vill leka eller jobba hela tiden".
Man kan fråga sig varför hen föder upp en bruksras och inte valde en ur grupp 9 :mad: :mad: :mad:?
Och ja, vederbörande avlar på totalsopiga MHn med rejäla kvarstående rädslor, 5a på skotten och, om jag inte missminner mig, även på brutna. Men visst, stora utställningsframgångar är en garanti för bra mentalitet, eller hur var det nu...? :banghead:
Kanske borde skicka hen ett ex av Kenth Svartbergs avhandling :meh:.

Jag vet, däremot tycks det vara väldigt tunnsått bland grönisarna :( .
En av de stora uppfödarna på utställningsgrönisar menade att MH är, citat "ett jävla onödigt påhitt", och att den bruksavlade typen är så jobbig eftersom den "kommer med grejer och vill leka eller jobba hela tiden".
Man kan fråga sig varför hen föder upp en bruksras och inte valde en ur grupp 9 :mad: :mad: :mad:?
Och ja, vederbörande avlar på totalsopiga MHn med rejäla kvarstående rädslor, 5a på skotten och, om jag inte missminner mig, även på brutna. Men visst, stora utställningsframgångar är en garanti för bra mentalitet, eller hur var det nu...? :banghead:
Kanske borde skicka hen ett ex av Kenth Svartbergs avhandling :meh:.
Tror jag kan gissa vem som åsyftas.. :( Men det finns också uppfödare av groenis som är mån om mentalitet. Det har också gjorts groenis/malleparningar för att få mer arbetande kvaliteter hos groenisen samt kunna avla vidare.

Men är du inte mer orolig för tandvisningen i lydnadsklass 1? Den kan ju vara värre än MH tänker jag, vissa domare är minst sagt osmidiga..

Jag tycker att det är lättare att lära hunden momentet tandvisning och hur hunden ska agera. Dessutom känns det som att jag, som förare, kan styra henne mer där. Sen beror det nog mycket på hunden. Humla blir värre ju längre hon måste befinna sig i en jobbig situation och hon märker om jag inte full kontroll.

Just nu håller vi på att träna på att kolla tänderna medan hon har huvudet i min hand, det blir ett moment där både hon och jag vet vad som ska hända.

Jag tycker att det är lättare att lära hunden momentet tandvisning och hur hunden ska agera. Dessutom känns det som att jag, som förare, kan styra henne mer där. Sen beror det nog mycket på hunden. Humla blir värre ju längre hon måste befinna sig i en jobbig situation och hon märker om jag inte full kontroll.

Just nu håller vi på att träna på att kolla tänderna medan hon har huvudet i min hand, det blir ett moment där både hon och jag vet vad som ska hända.
Eller så väljer du helt enkelt att nolla det momentet. Om din hund har så stora problem som du beskriver här tror jag att det kommer att bli svårt att få till det bra.

Nej du kan inte avstå men om du säger till domaren när han/hon är på väg fram att hunden kommer att bita dig så är det nog ingen som väljer att fullfölja momentet utan du blir nollad.

aldrig hört att det skulle vara okej att medvetet nolla tandvisningen. Det borde ju vara detsamma som att avstå, vilket du inte får då momentet är obligatoriskt (av en anledning).

Ingen aning faktiskt. Hunden har ju inte gjort något om föraren stoppar domaren. Vet flera som gjort så...
Momentet är obligatoriskt. Genomförs inte tandvisning får man heller inte tävla vidare (alt får inte inrapporterat om man lagt tandvisning sist).
MAn kan säga till att hunden är reserverad och hoppas på att domaren kan bete sig med sådana hundar, men det är också allt.

Du har helt rätt. Mentalbeskriv din hund och kör bruks. Så gjorde jag med min reserverade hund. Avstod också budföringen.

Jag blir riktigt peppad att testa nu! Ska se hur det ser ut med mentalbeskrivningar längre fram i år :) Hur är det med ålder på hunden? Hon är ju två år nu, kan det ställa till det/bli svårt att få en plats? Om hon skulle betee sig helt åt skogen på mh:t kan det påverka möjligheten att tävla i annat?

Tror inte det är något problem att komma med på ett mh för din del. Anordnar din brukshundklubb mh:n? Annars borde väl belgarklubben anordna mh också? Som andra redan påpekat är det värdefullt att även mentalt knepiga brukshundar testas.

Beträffande lydnadstävlingar kan du ju vänta tills nästa år då det inte finns någon tandvisning längre. Satsa resten av 2016 på att lära in de nya momenten i startklass och klass 1.

Jag blir riktigt peppad att testa nu! Ska se hur det ser ut med mentalbeskrivningar längre fram i år :) Hur är det med ålder på hunden? Hon är ju två år nu, kan det ställa till det/bli svårt att få en plats? Om hon skulle betee sig helt åt skogen på mh:t kan det påverka möjligheten att tävla i annat?

Hoppar in och svarar på din fråga om mh.
Eftersom du behöver mh't för att få tävla bruks så har du förtur i kölistan. Maila eller ring arrangören och berätta varför du gör mh't så borde du få plats ganska snart nånstans!

Kolla med schäferhundklubben i Romelanda, om man lirkar lite med Reino Oskarsson så brukar han kunna peta in en ganska snabbt, jag gjorde MH med Skroffan där :up:.
De är dessutom mer eller mindre proffs så det brukar flyta väldigt smidigt vilket det dessvärre inte alltid gör på ställen med mindre rutin.
Undvik Varberg, såvida de inte lagt om sin bana/sina rutiner, det förekommer väldigt mycket störningar i form av folk, cyklar, hästar mm där (ett gångstråk korsar banan) :cautious: .

@Malinois - jag hade valt annan beskrivare än Reino. Han är duktig men definitivt ingen mallemänniska. se om du kan få plats där Sonny Ström beskriver. Han finns i Dalarna. Jag åkte till Gävle för att beskriva Vilde då han själv föder upp malle och är bekant med rasen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 416
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka