Belgiska vallhundar

Malinois

Trådstartare
Jag kunde inte hitta någon tråd för oss som har den stora äran att få leva med en belgare!
Vilka här på buke har en belgisk vallhund? Jag vet att det inte bara är jag, så släng upp bilder, information eller vad ni vill om dessa underbara hundar! :)

Jag själv har för närvarande en malinois på två år som heter Humla. En socialt osäker hund där vi fått jobba mycket med hennes reaktivitet och vilja att lösa allt med tänderna. Först nu börjar hon bli en riktigt trevlig och rolig hund att jobba med! Vi kör drag, spårar, lydnad och agility.
Från början var planen att tävla i brukset men jag har pga hennes sociala osäkerhet inte vågat mig på ett mh, istället satsar vi på att kunna starta lydnadsklass 1!

image_zpsmbfowb5k.jpeg

cezqyrcbypjzjt

Min fantastiska vän, Simson.
Vi kör tävlingslydnad och spår. Blandat resultat, beror på dagsformen. Ibland är matte lite seg och ibland Simson. Vi kompletterar varandra.

Vi har fyra mallar. En är mycket reserverad. Jag skulle utan tvekan göra MH även med en socialt osäker hund. Det är en beskrivning och beskrivaren låter inte hunden gå fram till folk hursomhelst. Inte heller pressas de hur mycket som helst vid hantering.

Mjo, andra har också sagt det men jag funderar över vad som händer om hon biter/försöker bita? Kan man nekas att tävla i någon gren pga det? Humla kan verka ganska glad och öppen först men det kan slå om otroligt fort, särskilt om hon blir pressad vid hantering. Det kan räcka med en sån sak som att hon känner sig lite låst och trängd.
Om människor ignorerar henne så går hon som mest fram och nosar, för det mesta struntar hon dock helt och fullt i människor, men om kontakten blir påtvingad då kan det gå väldigt snabbt.

Seg malle? :confused: Ovanligt! :D
Ja, han är mycket olik andra mallar jag haft. Trodde det var något fel på honom först. Och jag kanske uttryckte mig lite fel. Men han läser av mig så sjukt snabbt och om jag så mycket som tänker på något annat än det vi gör så skiter han liksom i aktiviteten. Nähä, detta är inte viktigt, jag tror jag slänger mig på rygg och flabbar lite.
. .. Jag bara älskar honom!

Mjo, andra har också sagt det men jag funderar över vad som händer om hon biter/försöker bita? Kan man nekas att tävla i någon gren pga det? Humla kan verka ganska glad och öppen först men det kan slå om otroligt fort, särskilt om hon blir pressad vid hantering. Det kan räcka med en sån sak som att hon känner sig lite låst och trängd.
Om människor ignorerar henne så går hon som mest fram och nosar, för det mesta struntar hon dock helt och fullt i människor, men om kontakten blir påtvingad då kan det gå väldigt snabbt.
1 på MH innebär att hunden avvisar kontakt med morrning alt bettförsök. Jag talade om innan att min hund är reserverad. Han fick 1 på hantering.

Ja, han är mycket olik andra mallar jag haft. Trodde det var något fel på honom först. Och jag kanske uttryckte mig lite fel. Men han läser av mig så sjukt snabbt och om jag så mycket som tänker på något annat än det vi gör så skiter han liksom i aktiviteten. Nähä, detta är inte viktigt, jag tror jag slänger mig på rygg och flabbar lite.
. .. Jag bara älskar honom!
Mina tycker aldrig att aktivering är oviktigt.. :rofl:
Däremot är de tåliga om jag är sjuk med vilken form av aktivering som erbjuds. Mestadels är det i form av torrfoder på gräsmattan... :crazy:

Mina tycker aldrig att aktivering är oviktigt.. :rofl:
Däremot är de tåliga om jag är sjuk med vilken form av aktivering som erbjuds. Mestadels är det i form av torrfoder på gräsmattan... :crazy:

Just precis sådana var de andra men inte detta praktexemplar. Han är... speciell. Men hela hunden är så olik de tidigare. Grövre kropp, blev lite för stor för utställning visade det sig. Och något pälsigare (är det ett ord?). Men det beror ju på vad uppfödaren har fokuserat på förstås.

1 på MH innebär att hunden avvisar kontakt med morrning alt bettförsök. Jag talade om innan att min hund är reserverad. Han fick 1 på hantering.
+ @Malinois (attans vad lätt det var att skriva fel nick :D!); Instämmer!
Ta det inte som ett påhopp på din hund, det är mer allmänt menat, men helt krasst så tycker jag att det är viktigt att framför allt de hundar som har någon rätt rejäl brist gör MH och liknande så att det kommer fram och visas "på papper".
Dessvärre finns det uppfödare som bara släpper fram de bra hundarna till olika test och avelsutvärderingar och nog inte inser att de målar in sig själva - och framför allt rasen! - i ett hörn :down:.

Min bästa kompis terv gjorde ett rätt ok MH fast vi såg att på slutet började han balla ur, även om siffrorna inte visade det och jag faktiskt inte tror att de som inte kände honom väl såg att det började snurra bakom pannbenet.
Han blev sämre mentalt när han blev äldre och faktiskt gjorde vi MT med honom fast vi mer eller mindre visste att han inte skulle bli godkänd. Det blev han inte heller, han fick bryta, och jag tycker att det är bra att det syns på Hunddata mm.
Skall kanske tillägga, med tanke på att jag är rätt bra på att kräkas på oseriösa kennlar som skiter i mentaliteten, att ingen skugga skall falla över hans uppfödare.
Hon är i högsta grad noggrann med sin avel men alla kan ju råka föda upp en mindre bra hund.

Jag har inte belgare själv och har heller aldrig haft någon men har levt med, tränat och tävlat med några tervar. Jag saknar onekligen Långnäsorna, en terv är en otroligt rolig hund och en bra belgare är en fantastisk kompis :love:.
Den första var min bästa kompis dåvarande sambos och han var en riktigt, riktigt bra hund. Hade alla belgare varit som honom så hade mitt rasval varit givet.
Trots diabetes så tog han sig till Ekl lydnad och tävlade Lag-SM i agility - med framgång dessutom. När han gick i "pension" fick jag överta hans agilityträning och wow!
Det var Gaston som fick mig att inse vad agility egentligen handlar om och hur det verkligen känns när allt flyter.
En så otroligt trevlig hund med alla bitarna på plats i skallen :heart.

Min "inofficiella avlastningsfamilj" hade terv när jag var barn/ungdom. Min första hundkompis. Hon var egentligen livrädd för barn men vi klickade så jag var hundvakt i både kortare och längre perioder samt att jag ju bodde där på helger och så. Hon var fruktansvärt skotträdd minns jag. Rätt nerklen överlag tyvärr. Oerhört mysig hund dock och har flera gånger funderat på terv men avstår pga mentaliteten. Men det är en av min barndoms hundkompisar :love:

@Lona och @Christensen1
Tack för svar! Kanske ska våga oss på det då, fast jag kommer väl kräkas av nervositet!

Och ja, jag tycker också att en hund som Humla borde göra mh, just för att jag vet vilka brister hon har och det borde andra också få veta. Samtidigt vill jag naturligtvis inte utsätta henne för alldeles för mycket på en och samma gång, lite rädd att hon ska backa nu när vi kommit så långt och hon är trygg med att slippa kontakt. :)

Min "inofficiella avlastningsfamilj" hade terv när jag var barn/ungdom. Min första hundkompis. Hon var egentligen livrädd för barn men vi klickade så jag var hundvakt i både kortare och längre perioder samt att jag ju bodde där på helger och så. Hon var fruktansvärt skotträdd minns jag. Rätt nerklen överlag tyvärr. Oerhört mysig hund dock och har flera gånger funderat på terv men avstår pga mentaliteten. Men det är en av min barndoms hundkompisar :love:
Finns kennlar som riktar aveln mot arbetande hundar. Det är generellt mycket bra hundar som går bra som bla räddningshundar och tävlande i brukset.
Dessutom föds det en del tarvar ur mallekullar. :)

Men är du inte mer orolig för tandvisningen i lydnadsklass 1? Den kan ju vara värre än MH tänker jag, vissa domare är minst sagt osmidiga..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 416
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka