Sv: Behövs det en ledare?
Jag ser i och för sig viss skillnad på att ha kunskap om, och förståelse för, hästen som flyktdjur - och insikt om att det är stora, tunga djur som reagerar till stor del på instinkt. Respektive att tänka sig att hästar medvetet försöker trycka till mig som människa för att de vill dominera/ta över något ledarskap.
Förekommer förvisso, men antagligen sällan. Betydligt vanligare är att hästen "inte ser" människan, liksom dom "inte ser" hästar låg i hieraki, och struntar i att visa hänsyn och respekt. Min åsikt.
Nu skriver du att den stora majoriteten av hästar är bussiga och vanligen gör det man ber om. Vad hände med alla de olydiga hästarna som går på folk?
Det är just det jag försöker säga, det är ofta samma individer. Och just dessa är inte lärda varsamhet och hänsyn runt människor. Många individer har det i sig ändå, men det är inte dom vi talar om här.
Sedan är det ju så, som jag tidigare skrivit, att alla hästägare inte tränar sina hästar på samma sätt. Jag kan helt enkelt inte förvänta mig att alla hästar ska vara tränade exakt så som jag vill att de ska vara. ... Vill Hanoirock inte hantera hästar som inte backar för det hotande ögonkastet etc, så är det Hanoirocks eget val. Förvisso. Men som jag förstår det, så ska (av någon anledning) H hantera dessa hästar och blir då irriterad över att dom "inte kan språket". Vem vet, kanske har H anledning att förvänta sig dessa kunskaper?
Lyckat vore absolut om Hanoirock kommer tillbaka och deltar i tråden.
Som jag skrev ovan - en hästägare som uppfattar sin häst som lydig och väluppfostrad kommer inte att träna den med några specifika signaler. Allting fungerar utmärkt ändå.
Njae, så behöver det inte vara, och så är det inte heller påfallande ofta. Man klarar sig och hästen, men inte är det fråga om bra och säkert fungerande förhållande.
Var är styrande kroppsspråk? Det är inte en retorisk fråga - jag har aldrig hört uttrycket innan. Jag tror inte att jag informerat någon häst om min styrande kropp, någonsin... Det allmänna, gissar jag är exempelvis att gå fint i grimskaft, och stå still vid rykt? Även här ser man ju olika på vad som är grundläggande. Se bara på alla blivande ridtravare som gasar järnet innan folk kommit upp i sadeln - de är tränade att röra sig direkt. För någon som är ovan vid detta är det lätt att missförstå hästen och bli arg - när hästen bara gör som den blivit lärd, iväg direkt.
Mitt vokabulär.
Läs istället medvetet kroppsspråk, i syfte att påverka/be/beordra hästen till något.
Det allmänna= dom (vanligen omedvetna) signaler vi ger ut utan att "anstränga" oss. Som hur vi exempelvis signalerar, när vi går ut i hagen. Hästen vet på ett tidigt stadium om tanken är att "fånga" den, klia den, allmänkolla, bjussa på äpple etc.
Ang ridtravaren, så är det upp till ägaren att omskola hästen! Inte minst ur säkerhetssynpunkt. Klart man kan bli arg på
ägaren för att detta inte åtgärdats. Dessvärre är motsvarande beteende inte heller ovanligt bland t ex hopphästar, återigen på alla nivåer.
Hanoirocks skriver inte att hästen ska hanteras annorlunda - utan att h*n ger den en hotfull blick, respektive slår med grimskaftet (för att ta ord ur just detta inlägg). Det står ingenstans att man måste anpassa sig efter hästens utgångspunkt.
Nej, men det är för mig underförstått att det är hästägaren som kritiseras. Mycket möjligt att H övergår till annan hantering? Hoppas H vill upplysa oss!
Igen:
Givetvis måste man anpassa sig till verkligheten, dvs att hästen ska hanteras på annat (men vilket???) sätt, men var ser du det "hårda" och "hemska" i sammanhanget??
LIA