Sv: Behövs det en ledare?
Ena stunden skriver du att NH är allt inkl. hållningen av häst. Sen skriver du att E O sysslar med NH som är mer hunddressyr.
Jag ser stora brister i empatin för hästen o att den aldrig får reagera instinktivt. Ingen ödmjukhet eller tolerans för flyktdjuret alls.
att säkert hantera hästar är när man inte lägger all börda/ ansvar på hästen, utan själv tänker steget före- säkerhetstänk. Vi som ska vara föredömen då vi har en högre intelligens... eller inte. Jag ser det mer som bekvämlighet- lättja eller att man upplever allt som är naturligt för hästen är läskigt.
Då fallerar begreppet NH om man inte låter hästen få agera naturligt i interagerandet med människan. hästen- en nyfiken vänlig kontaktsökande varelse- om den får lov till det. Inte när ALLT är på människans initiativ.
Jag glömmer aldrig ditt inlägg om att hästen skulle lastas o sen bindas upp i släpet utan varesig bakbom eller lucka o att man skulle kunna gå in o fika,
som det vore saloontiderna. Nja inte ens där satte man in hästen i en finka.
Sen om det nyfödda fölet....allt för att man är så rädd för om hästen reagerar på hästvis.
Jag tror inte heller att hästar vanligen försöker dominera människor, men däremot att man ska vara observant på okända hästar. Precis som jag skrivit tidigare. Men var är hårt och hemskt här?
Om man har sina egna hästar så hårt hållna så kan jag tro att man tycker att alla andra är ohyfsade.
Du skrev ju till AndersB o insinuerade att bara för att han inte höll med dig, så var hans hästar helt ouppfostade. Mitt sätt är det enda rätta!
Det finns många färgtoner mellan vitt o svart. fri uppfostran eller strikt.
Alla hästar o människor är unika o man gör oftast saker som hör ihop med vilken läggning man har själv.
Lugn o trygg, hetsig o otålig, rädd o osäker. osv.
Man ser på hästar hur de är hanterade. Går de som lobotomerade är glädjen över att få göra saker med dess människa- all gone. förtryckt slav..