Behöver råd

Sv: Behöver råd

Det är inget fel på korn, problemet är att krossad korn har ganska kort "bäst-före-datum" näringsmässigt. Det är alltså inte bra att köpa för stora mänger åt gången om man inte gör av med väldigt mycket.

Mitt fullblod fungerar bättre på müsli än på havre (blir stissigare på havre), så han äter müsli (2 kg/dag), soja och betfor (+ mineraler och shy feeder). Hö får han så mycket som han vill ha, nu när gräset börjat växa vill ingen i hagen ha lunchhö längre så det blir ca 6 kg om dagen. Lite får jag mocka ur ändå, eftersom han gärna gräver runt höet i boxen (och inte vill ha det som smutsigt).

Tack för alla bra svar. (:Jag har aldrig prövat lusernpellets så hur mycket kostar det att köpa? Att öka höet behöver jag nog inte för hon äter inte upp allt som hon har i boxen. och självklart sparar jag om det ligger kvar också. Stall ägaren sa att jag skulle ge korn och hon har gått kurs en kurs när det gäller foder så jag litar på henne, men kan jag ge det jag ger nu + lusernpellets? Vi har även börjat gett henne mineraler.

Alltså priset ska väl i detta fallet inte spela ngn roll?
Men ca 180 kr för en säck som räcker kankse 10 dagar. MAxgivan är 2 kg per dag har jag för mig och glöm ej blötlägga noga.

Foder är individuellt. MAn kan inte bara ge för att det "är bra".

Har hon inte haft tillgång till mineraler innan:eek:

JAg tycker att du ska låna massor av böcker om foder och utfodring och läsa på. Lättare att du själv pluggar in det än att förklara för en häst man inte känner via nätet

Fråga kan man alltid. :) Jag betalar 164 kr för Kvarnbyfoders lusernpellets. Där är 25 kg i en säck och proteininnehållet är högre än t.ex. Kraffts lusern.

Jag har aldrig hört om någon maxgiva för lusern, men någon annan får gärna bekräfta eller dementera MagicaDeHex påstående. Själv ger jag min häst 1 kg lusernpellets och ½ kg lusernhack. Han äter inte pelletsen om han får enbart sådana. Men blötlägger gör jag alltid.

I övrigt håller jag med Jate Volim och hade också gett mer hösilage, lusern och olja för att få upp hull och muskler. Lycka till med din häst och uppdatera gärna efterhand. :)

Vet inte vad du har för återförsäljare av foder ikring dig.
Men ring runt och hör.
Här kostar 25 kg säck ca 200:- så det varierar ganska mycket.
Sen får man se till innehållet jämfört med priset också.

Vad bra att du ska kolla masken, låter som en bra start.
Sen korn har jag också provat på min man och även fler fullblod.
Och tycker inte att det ger såpass mycket faktiskt.
Men du har fått jättemånga bra tips.

Kan ju tillägga vad jag ger min räcer.
Havre,betfor,Soja och mineraler.

Ingela Jag har aldrig heller hört talas om en maxgiva på lucern.
Vet flera som haft fri tillgång till lucern under perioder.

På första bilden ser din häst väldigt tunn ut, så jag håller med de övriga som tycker att du ska ge mer grovfoder, inte mer kraft, men jag tycker att hon ser lite rundare ut på den sista bilden, så du verkar vara på rätt väg! :)

Mer grovfoder kan göra din häst mer lätthanterlig om det är så att hon får för lite foder, vilket jag tycker det verkar som. Att jag tycker det beror på att hon ser bukig ut på sista bilden och på att hon ser ut att ha mer konkav än konvex hals (dvs halslinjen böjer inte uppåt i en båge, utan tvärt om).

En häst som är bukig behöver muskler för att kunna strama åt "korsetten". För att bygga muskler behöver hon protein (och träning, men det verkar ju som att hon får :grin:). Lucern är ett jättebra grovfoder som ger mycket protein. Mina hästar tycker pelletsen är godare men de måste blötläggas för de sväller jättemycket.

Alltså priset ska väl i detta fallet inte spela ngn roll?
Men ca 180 kr för en säck som räcker kankse 10 dagar. MAxgivan är 2 kg per dag har jag för mig och glöm ej blötlägga noga.

Har hon inte haft tillgång till mineraler innan:eek:

JAg tycker att du ska låna massor av böcker om foder och utfodring och läsa på. Lättare att du själv pluggar in det än att förklara för en häst man inte känner via nätet

Kanske ska låna böckerna själv också?

Det finns ingen maxgiva för lusern, det är ett grovfoder och alltså snällt mot magen. Som att sätta en maxgiva på hö.

Mineraler ska man VETA vad man ska ge, det kan ge obalans så det är ju faktiskt inte bara att slänga på lite för att man tycker. Jag vet en del hästar som inte får mineraler, det är inget konstigt i sig.

Du fick jättebra boktips :)
Läs på om foder själv, så att du förstår och kan avgöra. lita inte bara på att "någon annan kan"!
Det är skillnad att fodra fullblod och andra hästar, många program som räknar foderstater t ex räknar alldeles för snålt för fullbloden.

Att hon har mage är inte att hon är tjock, det misstaget gör väldigt många. De säger att hästarna är tjocka när det egentligen bara är hö- eller gräsmage. Jämför med barnen i Afrika, de har stora magar men ingen skulle kalla dem för tjocka, eller hur?

Jag vet inte om jag kommer öka mer hö för det känns lite onödigt när jag mest kommer få mocka ur höet. För det hon inte äter upp är oftast i hela boxen när jag kommer till stallet. men jag ska iväg och köpa lusernpellets till helgen så det lägger jag till.

Absolut kan du fodra som du gör nu och lägga till lusernpellets. Det är en bra början :) Kan du få i henne några kg hö till ute så vore det bra. Din hagkompis kanske också kan tänka sig att ge ngt kg till eller kanske ge mer ute och lite mindre inne i alla fall :)

Mitt lusern (köper på Gr*nngården) kostar 178;- för en säck på 20 kg.

Mvh JV

Kan ju tänkas att hon inte äter upp allt hö pga att hon trampat runt det. Då kan du testa med några extra kilo i ett hönät istället.

Hon brukar aldrig röra runt höet i vanliga fall så jag tror inte det är något hon har börjat med nu.

Det är inget fel på korn, problemet är att krossad korn har ganska kort "bäst-före-datum" näringsmässigt. Det är alltså inte bra att köpa för stora mänger åt gången om man inte gör av med väldigt mycket.

Mitt fullblod fungerar bättre på müsli än på havre (blir stissigare på havre), så han äter müsli (2 kg/dag), soja och betfor (+ mineraler och shy feeder). Hö får han så mycket som han vill ha, nu när gräset börjat växa vill ingen i hagen ha lunchhö längre så det blir ca 6 kg om dagen. Lite får jag mocka ur ändå, eftersom han gärna gräver runt höet i boxen (och inte vill ha det som smutsigt).

Dessutom är det för hästen rätt svårsmält stärkelse och om man ger för mycket så hinner det inte processas i tunntarmen utan vandrar över i tjocktarmen och där ställer stärkelsen till problem.
Varför ge korn när det finns så mycket annat bra att välja på?

En översiktlig sida om hästens matsmältningssystem:
http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/hasten/magsacken/fodrets_vag_genom_hasten/

Som någon annan gav tips på..
Ge henne i hönät inne.
Funkar bra på dom som rör omkring "resterna"
Då är det bara spara det till dagen efter.
Inget spill alltså..

Om det är hö i hela boxen så har hon nog mest troligt trampat runt det.

Min förra pålle stod på korn och var jättebra i hullet/formen/huvudet.

Sen har väl Krafft kanske ett visst egenintresse i att hävda motsatsen, eller?

Nu är det inte Krafft som hävdar det, utan forskningen runt hästens matsmältningsapparat. Det är heller inget nytt eller revolutionerande utan verkligen basic knowlege.

vad jag förstått gällande lucernPELLETS så är maxgivan 2 kg per utfodringstillfälle

Har man ingen analys på sitt hö så tycker iaf jag att en häst ska ha en mineralsten .

Och ja, jag kankse borde låna lite böcker för att uppdatera mig, det sitter aldrig fel. Tack för att du så vänligt upplyste mig:cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka