Behöver råd

Sv: Behöver råd

försöker fundera...hm, jag vet/minns faktiskt inte vart jag fått det ifrån.
Att man kan ge fritt med hackad lucern vet jag,men dte är just pelletsen jag hört det om:confused:
Alltså att man kan ge flera ggr om dagen men som sagt max 2 kg per ggn.
KAn det va att jag hört ngt om att det blir för mkt "gegga" i magen? Äsch,jag vet inte,men jag har iaf fortsatt att dela upp mina givor när jag använder pellets:p

Jag har oxå fått lära mig samma sak, och att pellets är mer jämförbart med krafft foder, men strå är som hö, dvs ingen max giva.;)

En unghäst behöver tid för återhämtning och reflektion (i den mån hästar reflekterar). Varannan dag tycker jag är ett bra upplägg för unghästar som är ridbara. Det ställer givetvis krav på utevistelse i stor mängd, men det tycker jag är en självklarhet.

Läs detta, och fortsätt som du gör med att rida varannan dag och se till att få en glad o positiv häst.
Att hon blir rund om magen men inte ryggen beror på att är muskler hon saknar och då måste hon ha protein för att kunna bygga muskler. Ett grovfoder med dåliga värden ger ofta tjock mage.
Om hon är unghäst så är ju fodret extra viktigt ioch med att hon växer, vad får hon nu?

Tyvärr kan många fullblod inte gå på bete, vandrar eller tappar i vikt, tänk på det inför sommaren oxå.

Idag longera jag henne och min tränare gav mig en sak som skulle få henne att använda ryggen lite mera. men jag vet inte vad det är! Jag vill så gärna köpa en egen sån. Det är typ en gummisnodd men det är mer saker på. vet ni vad det kan vara?
Sotis (som hästen kallas) har även fått gått ut på mer grönt gräs nu och har slutat äta lunch höet helt nu. och hon äter verkligen inte upp det. jag har kvar det i boxen så hon kan äta det när hon kommer in men det har blivit en stor hög av hö nu som hon inte äter. säkert fem- sex kg.

Att veta vad det är för inspänningstygel utan att få mer beskrivning än så är nästan omöjligt. Chambong?

Gräs är ju grovfoder (med mycket lågt ts) så det är kanske inte så konstigt att hon inte orkar med både gräs och hö. Våra gått ner till halva grovfodermängden innen nu när grästillväxten är att räkna med.

Det låter inte som en särskilt schysst tränare som inte tar sig tid förklarar vad det är för något och hur det funkar.

Att hon inte äter lunchen är inget konstigt, gör ingen av våra heller.
Brukar ge lite mer på morgonen bara..
Äter hon lunchen inne?

Nej hon äter den ute. men den som har lunchen slänger in höet i boxarna om dom inte äter upp ute

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden men..

Mycket hö fr förra året var urdåliga proteinvärden/höga energivärden på. I korta drag innebär det att du om du inte fodrar upp din häst med foder som har EXTREMT höga proteinhalter får du ge väldigt stora mängder för att komma upp i det som hästen behöver = kostar plenty och hästen får förmodligen på köpet alldeles för mycket energi i fodret dessutom. Vi har fått tillsätta lucern + krafft protein för att lösa problemet. Ingen av hästarna får något kraftfoder alls just nu trots att de går 6 dgr/vecka lätt/medelhård träning och de ser toppen ut och är glada o pigga (lite väl ibland :o ).

Se om du inte kan få analys på höet så kan säkert ngn här hjälpa dig titta på ett foderstatsprogram och lösa problemet. Jag förutsätter att avmaskning/tänder är ok.

Du har inte funderat på att sälja hästen och skaffa en häst som bättre motsvarar dina kunskaper angående ridning, hästhantering och foder? Jag menar, det är inte första tråden du skapar som rör problem med ridning, foder och hantering. Att ha häst skall vara roligt och du verkar mest ha problem.

Häst är dyrt att ha så du kan ju knappst fodra henne för lite för att det blir för dyrt för dej. Det är ju absolut inte schysst mot hästen, om du ger henne 5 kg till på kvällen kan det väl knappast bli mer än 15 kr om dagen? Det är hon väl värd hoppas jag.

Hon är ju på tok för smal!!
Ge henne fri tillgång på hö (som nämdes tidigare) och krafft groov eller liknande, för muskeluppbyggnad. Jag rider själv ett fullblod och han ser ut som ett halvblod när han får 1 liter krossad havre + 1 liter betfor 3 gånger om dagen + 15 kg hö. Han rids ca 5 dagar i veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka