Behöver råd

Sv: Behöver råd

Men var har du fått detta från?! Vad i hela friden skulle det vara för skillnad i giva mellan pellets och strå? Självklart är det ingen skillnad. Det finns inga generella maxgivor för lusern, det bestäms utifrån hästens behov.

försöker fundera...hm, jag vet/minns faktiskt inte vart jag fått det ifrån.
Att man kan ge fritt med hackad lucern vet jag,men dte är just pelletsen jag hört det om:confused:
Alltså att man kan ge flera ggr om dagen men som sagt max 2 kg per ggn.
KAn det va att jag hört ngt om att det blir för mkt "gegga" i magen? Äsch,jag vet inte,men jag har iaf fortsatt att dela upp mina givor när jag använder pellets:p

Jag kan inte påminna mig att jag hört den begränsningen men jag skulle aldrig våga ge torra pelletar överhuvudtaget.

på hippocampus står det: "Arbetande, dräktig eller digivande Ge maximalt 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle (gäller särskilt spannmålsfoder)."

när det gäller lucern som är blötlagt (men uppmätt i torrt) eller hackat så tror jag inte det finns en maxgräns då det räknas som grovfoder

Och fortfarande: varför skulle det vara någon begränsning på lusernpellets? Gäller det foderstrupsförstoppning kan det komma av 1/2 dl. Det handlar ju främst om hur man fodrar och hur hästen äter.

Nä, det är och förblir en osanning. Det finns inga begränsningar på grovfoder, utöver vad hästen kan tänkas ha.

Det var foderstrupsförstoppning jag kom att tänka på när begränsningen kom på tal. Det kan bildas många "sanningar" runt om i stallen.

Det märks att hon har gått upp i vikt ännu mer nu. men det beror nog på gräset. Hur blir hon "tjockare" över ryggen.? allt hamnar ju vid magen. Men nu rider jag henne ca tre dagar i veckan. medryttaren rider två gånger och jag rider en gång i veckan, resten av dagarna får hon stå eller så går vi ut i skogen och går en runda där (: Låter det bra ? Hon verkar vara nöjd. hon är mycket positivare till att gå ut och även mycket mer positiv till att bli riden och det känns bra (:

Beror ju på hur du/ni rider?
Bra mat och uppbyggande träning ..
Tömkörning tex..

Har du kollat masken än?

Hej!

Ska inte säga att jag läst exakt alla inlägg i tråden men i alla fall ganska många. Jag tänkte bara berätta hur jag hade gått till väga om det varit min häst. Sen är det ju givetvis upp till dig hur du vill göra. Jag är inte på något sätt något proffs och tror mig heller inte vara det men efter många år som hästägare har jag gjort mina misstag och lärt mig av dem.

Eftersom du inte har några direkta kunskaper i foderlära så tycker jag absolut att detta är något du med en gång ska lära dig. Det finns inga ursäkter att inte göra det. Jag säger inte att du måste veta ALLT (för det är det ändå ingen som gör) men du måste ha en viss förståelse för vad det är som händer i hästen samt vad de olika byggstenarna i foderstaten har för funktioner. Även hur du ska lägga upp hästens träning är av stor betydelse. Det finns bra böcker att låna på biblioteket (av bland annat Christina Planck, som någon nämnde tidigare). SLU har även en del bra material, tex. "Utfodringsrekommendationer för häst". Man kan kontakta dem och be att få köpa den. Även internet har bra fakta när det gäller hästens fodersmältningssystem och foder. Dock måste man bara ta reda på att det är en tillförlitlig källa till informationen.

En annan sak som jag absolut tycker måste göras är en analys av grovfodret. Om detta på något vis inte går så hade jag sett till att köpa ett annat grovfoder med redan befintlig analys. Om du bara har en analys på ditt grovfoder så vet du vad du har för förutsättningar att utgå ifrån. Det finns så mycket inom foderlära som man måste lära sig för att veta varför hästen inte musklar sig etc. Till exempel kan du näst intill fodra hur mycket som helst men om kvoten mellan det smältbara råproteinet och energin är för låg kommer hästen ändå inte att muskla sig. Och i ditt fall kan jag mycket väl tänka mig att det är så.

En tredje sak är avmaskningen som också diskuterats här. Ja, din häst ser bukig ut men jag tycker ändå inte den ser "maskbukig" ut. Strunt samma, det kan mycket väl vara det som är problemet och jag tycker absolut att du ska skicka in ett träckprov så du får den frågan ur världen. Om din häst har mask som påverkar den så spelar det ingen roll vilken mat du ger den, den kommer ändå inte ta sig som den ska. Trust me I know.

Det jag mest ville ha fram av det här var att du måste lära dig mer om foder. Tyvärr går det inte bara att lyssna på andra utan man måste ta ansvaret själv och lära sig fakta. Även om det är trist. Vem vet, du kanske till och med kommer tycka det är kul och intressant. Det gjorde i alla fall jag. Och sen tycker jag absolut att du ska fixa analys på ditt hö. Även om man kan fodra med ögat, men i ditt fall så tror jag att allas våra ögon kan se att något inte är riktigt som det ska och då behöver man kolla upp vad fodret innehåller innan man går vidare. Och jag menar inte att du inte ska lyssna på andra för man kan ju alltid lära sig mer men om man själv har läst grunderna så är det mycket lättare att hänga med i vad folk pratar om.

Usch, nu kändes det lite rörigt här. Hoppas i alla fall du förstår lite vad jag menar :o)

Googla på grovfoderanalys så kommer du hitta flera företag som gör analyser. Det går att läsa på deras hemsidor hur du ska göra. De ligger lite olika i pris. Verkar som att A***lab är ett av de billigare för där kan du få en komplett analys inkl mineraler för 350kr.

hur gör man då när man vill kolla höet? Jag kan inte något analys :/

Själv föredrar jag att köpa ett redan analyserat grovfoder. Visst, det kostar kanske lite extra men samtidigt kostar det ju att skicka in analyser åt höger och vänster också (med tanke på att man måste göra nya analyser när man byter skörd etc). Om du, redan innan du köper höet, vet vad det innehåller (och lärt lite foderlära så du vet vad analysen betyder) så kan du direkt se om det är ett hö som kan funka till din häst eller inte. Som ovanstående skrev så finns det en hel del om du googlar. Har för mig att de har utförliga beskrivningar för hur man går till väga.

Fortfarande propagerar jag för att du ska börja läsa foderlära. Så du förstår allt med energi, smältbart råprotein, kvoter osv. Blir så mycket enklare då :laugh:

Bygg upp henne genom att träna mycket från marken, tömkör och klättra! Och rid inte varje dag, max varannan så att kroppen hinner återhämta sig!
Kolla även masken!

Se till att hon får ett bra grovfoder! (gärna fritt)
1-6 kg Krafft Groov 125 (Gör underverk med magra hästar :bow:)
Betfor är bra för magen och innehåller nyttiga fibrer!
Linfröolja är också bra för magen och innehåller nyttiga fetter!

Och framförallt, LÄS PÅ om foder och träningslära! :D

Senast ändrad:

Tänk på att temperament inte är foderrelaterat. Du har ett fullblod, de är energiska, pigga och aktiva. Det måste man som ägare och ryttare klara av att hantera, utan att svälta hästen.

Är hon tunn behöver hon mer mat. Ja, det gör i många fall hästarna piggare, men det hör till den ras du har köpt. Behöver du en mer flegmatiskt lagd häst kanske rasvalet är mindre lyckat, de är väldigt aktiva och intelligenta och kräver oerhört mycket stimulans av sin ryttare. Att rida upp dem i kondition är fel väg att gå, då får du ännu större problem. Jag föredrar att rida kortare pass med mer aktivitet och högre svårighetsgrad, hellre än öka konditionen - det går till slut inte att hantera utan att rida dem på bana i någon form.

:bow::bow::bow:

Jag har fått så många bra tips här ifrån och hon ska få mer hö nästa månad så vi betalar för rätt mängd. Men nu är det så att stallägaren/min tränare säger attjag måste hålla henne igång varje dag för att hon är unghäst och måste motioneras. och jag vet inte vad jag ska göra för ni här säger att jag antingen ska "ställa av henne" i ett par veckor eller rida varannan vecka. Hur ska jag göra? Ska jag lyssna på min tränare eller ska jag lyssna på er? Jag vill ju kuna lita på henne eftersom hon tävlar och är väldigt duktig på allt med hästar. Men vet inte om hon kan just Fullblod. :/

En unghäst behöver tid för återhämtning och reflektion (i den mån hästar reflekterar). Varannan dag tycker jag är ett bra upplägg för unghästar som är ridbara. Det ställer givetvis krav på utevistelse i stor mängd, men det tycker jag är en självklarhet.

Hon brukar aldrig röra runt höet i vanliga fall så jag tror inte det är något hon har börjat med nu.

då kan det hända att hon börjat med det pga att hon inte mår bra.
Har du börjat med Lucern som många föreslsgit?? Hon behöver absolut mer protein, och prova som sagt hö i hönät, för hon måste få isig mer mat.

Fullbloden är underbara individer men svåra ibland och många är svårfödda, Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka