Behöver råd

Sv: Behöver råd

Tänk på att temperament inte är foderrelaterat. Du har ett fullblod, de är energiska, pigga och aktiva. Det måste man som ägare och ryttare klara av att hantera, utan att svälta hästen.

Är hon tunn behöver hon mer mat. Ja, det gör i många fall hästarna piggare, men det hör till den ras du har köpt. Behöver du en mer flegmatiskt lagd häst kanske rasvalet är mindre lyckat, de är väldigt aktiva och intelligenta och kräver oerhört mycket stimulans av sin ryttare. Att rida upp dem i kondition är fel väg att gå, då får du ännu större problem. Jag föredrar att rida kortare pass med mer aktivitet och högre svårighetsgrad, hellre än öka konditionen - det går till slut inte att hantera utan att rida dem på bana i någon form.

Tänk på att temperament inte är foderrelaterat. Du har ett fullblod, de är energiska, pigga och aktiva. Det måste man som ägare och ryttare klara av att hantera, utan att svälta hästen.

Är hon tunn behöver hon mer mat. Ja, det gör i många fall hästarna piggare, men det hör till den ras du har köpt. Behöver du en mer flegmatiskt lagd häst kanske rasvalet är mindre lyckat, de är väldigt aktiva och intelligenta och kräver oerhört mycket stimulans av sin ryttare. Att rida upp dem i kondition är fel väg att gå, då får du ännu större problem. Jag föredrar att rida kortare pass med mer aktivitet och högre svårighetsgrad, hellre än öka konditionen - det går till slut inte att hantera utan att rida dem på bana i någon form.

Men såhär var hon inte innan vi flyttade henne. då fick hon mat så hon hadde och även var kvar i boxen. men hon hade ju stor hage att gå i.

Hur längesedan är det ni flyttade? Hon kanske är stressad av flytten och inte hunnit finna sig till rätta.
När jag flyttade hem min häst (fullblod) tog det 3 månader innan hon var riktigt ridbar. Hon är väldigt lätt stressad och det visar sig i överaktivitet.
Kan det vara en del i det hela?

Hur längesedan är det ni flyttade? Hon kanske är stressad av flytten och inte hunnit finna sig till rätta.
När jag flyttade hem min häst (fullblod) tog det 3 månader innan hon var riktigt ridbar. Hon är väldigt lätt stressad och det visar sig i överaktivitet.
Kan det vara en del i det hela?

Det var kanske fyra månader sen. Så det kan det också bero på.
Hm, jag vet inte. Jag vill ju kunna rida utan att vara rädd för att galoppera. :/

Hade det varit så enkelt att ju mer man åt desto piggare blir man hade jag sluppit vara så trött hela tiden.

Hästen blir inte piggare för att den får mer hö.

Jag kan bara tala om mina erfarenheter med min fullblods tjej. Henne hade jag också behövt rida varenda dag om jag inte hade insett hur hästen fungerade och det tog 3 år innan jag fattade detta. Jag hade ett riktigt odjur till häst som var farlig för stallpersonal och farlig att rida. Allt detta pga av för lite grov och kraftfoder.

Stallägaren ville dra ner på all kraftfoder och vi gick med på att ändra, men hästen blev då ännu värre att hantera.

Mitt tips är att lugna ner hästen. försök med hjälp av promenader, lek i padock, massage, stretching m.m att coola ner hästen och framförallt ge den det grovfoder och kraftfoder som hästen vill ha och ska ha.

Min häst rids inte ens idag pga problem i sin mentalitet, men hon mår kanon bra just nu. Hon får mer mat än våra travare i hårdträning och går att hantera utan problem. Du måste lära ditt fullblod att ta det lugnt och det går, fullbloden är smarta och roliga individer.

Hur mycket skulle ni ge henne om hon var eran och gick varje dag ?

Säger som Lovisaeleonora :)
Åtminstone i princip fri tillgång på hö.
Mitt fullblod blev bra mycket lugnare när jag flyttat och kunde ge henne så mycket mat hon ville ha. Jag upptäckte att allt gnällande om hur stökig hon var förmodligen berodde på att hon var hungrig, för nu är det aldrig (peppar, peppar) något stimmande till o från hagen.
Att hästen sedan är glad när du rider är en annan sak :)

Men jag kan inte ha tillgång till hö hela tiden. det är väl om hon får mera i lunch men då kommer bara den andra hästen ta högen.

För att jag kan inte ge henne hur mkt som helst jag vet inte hur mycket hon behöver och jag får betala för varje kg

Du kan ju öka på ett kilo varje kväll på nattgivan och när det finns hö kvar på morgonen så har du uppnått rätt mängd :)

Då ger du ett bestämt antal kg och sedan följer du upp hur mycket som är kvar. Det blir några dagar i början som du får betala för kg som du mockar ut, men jag hoppas att din häst kan vara värd det.

Du skrev att du innan gav henne mer mat pga det ingick i hyran.

Och nu vill säger du att du inte kan ge henne hur mkt som helst på kvällen,
är det pga kostnaden?

Tycker att hästen äter relativt lite mat.
Och i takt med att hon bygger muskler och utvecklas kommer hon behöva en del mat.
Och dina foderkostnader kommer antagligen öka en del.

Sen kan en del hästar bli "fläng" också pga att dom inte trivs i stallet.

Vi får betala höet per kg.
Hon har blivit väldigt "tjock" om magen nu när gräset har börjat komma. idag skulle jag tömköra henne men tömkörningsgjorden gick inte runt för hon har blivit så stor om magen.( och tömkörningsgjorden var för stor i vintras. Jag vet inte om det beror på att hon har fått mer korn och betfor eller om det beror på gräset eller om båda delarna har gjort det. men det har hänt på nästan bara en vecka. är detta bra eller dåligt att hon kankse blivit tjock av gräset. en del säger att det inte är bra men jag vet inte :$

Okej.. Det är väl possitivt om hon gått upp i vikt.
Du skrev ingenting förut att du gav henne betfor också?
Hur mycket ger du henne?

Du har ingen bild på hästen?

Det var något vi börja med för en vecka sen.
Hon får bara en näve betfor i varje måltid. Jag ska se om jag kan fixa bilder på henne, har nog några i datorn någonstans.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka