Behöver råd

Sv: Behöver råd

Att hon tappar muskler kan nog väl bero på att hon får på tok för lite mat.
För smal är hon definitivt!

Kollat om hon har mask?

Jag måste fråga, har du ingen i din närhet som kan visa dig och ge dig lite råd om foder osv?

Dom säger ju att man måste bevisa att hästen har mask för att man ska kunna få avmaskningsmedel?
Vi har många som är kunniga när det gäller maten. och dom säger att det är bra det hon får nu. :s men kan kankse ta ett kort på henne idag när jag är i stallet så får ni se hur hon ser ut nu. Den bilden jag visa förut va tagen för ca en månad sen.

Jo därför lämnar man in ett träck prov och "kollar masken".
Ja det låter ju inte som särskilt kunniga människor..
Om hon ser ut så där..

Ta en ny bild få se

Hästen ser tunn och lite risig ut, att hon förlorar muskler för att du tränar är ett mycket alarmerande tecken på en rätt grav proteinbrist. Kroppen får så lite bränsle till musklerna att kroppen börjar bryta ner musklerna för att kunna hålla igång.

Jag tycker inte att du ska träna förrän du har fått rätt på det här problemet, det kan i värsta fall bli bestående problem. Att hästen blir rund om buken med mer stråfoder (gräs, hö etc) är inte ovanligt men betyder inte mer än att mage och tarmar är fulla.

varje ridpass bryter du ner muskler. Sen måste hon få vila och protein i rätt mängd för att bygga upp det du ridit bort.

Tycker den ser bukig och omusklad ut, risig i pälsen är flera men hela hästen ser mindre roligt ut faktiskt. Jag skulle vilja säga klassisk proteinbrist.

Jag förstår inte riktigt varför du inte kan ge fri tillgång inne bara för att du får betala för hö`t?
Självklart betalar man ju för vad hästen äter.
Ge fri tillgång på grovfoder och på lusern, ta ett maskprov på henne och låt henne vila några veckor och se hur hon är då. Att hon blir hetsig är inte konstigt, hon får ju mindre mat än min D-ponny. Hon är förmodligen väldigt hungrig och skulle säkert kunna äta runt 20 kg ensilage bara under natten.
Vat du vad ensilaget innehåller? Kanske räcker det med att ge bara ensilage om det är riktigt bra värden i det.

Hon har blivit lugn i tempramentet och hon rids bara två dagar i veckan nu. Hon äter knappt upp höet för hon vill hellre ha gräs så därför ökar jag inte höet. Jag skulle göra det om hon åt upp allt nu men hon föredrar gräset ochbetfor,korn maten.

Som sagt håller med ovan att hon fortf. ser väldigt omusklad och "tråkig" ut.
Jo men du kan ge henne mer hö när hon är inne?
Samt öka på kraften.
Hon äter mindre än min och min är ett relativt lättfödd fullblod.

Vad har du för sadel?

Lämna in ett kolla masken prov.
Heter Kolla masken och finns att köpa på apoteket.
Bara skicka in tar ett par dagar så har du svar på mailen.

En i stallet sa att hon är så tunn för att hon kan ha mask, och att hon skulle bli fin i kroppen efter att jag har avmaskat henne. jag hoppas det stämmer. ska kolla upp det så fort som möjligt. (:

Alltså,kolla masken är nummer ett du ska göra tycker jag.

Sen fortsätta låta henne äta så mkt hö hon vill ha. Min pålle har massor kvar på morgonen,men dte spar jag ju bara till han ska in igen. Hellre det än hungrig häst.
Min gick ner massor under vintern, men med fri hötillgång, lucern,sojaolja, krafft pluss protein och havre gick han upp igen.

Sen tycker jag att du i samråd med en BRA tränare skall lägga upp ett program för träning att få igång musklerna igen. Även denne kanske kan tipsa om bra kraftfoder. Linfrön hjälpte min väns häst att få upp hullet,och denne behövde även xtra e-vitamin och magnesium. Man får se lite till individen och grovfodret.

Min häst klarar inte korn. För mkt stärkelse i. Han ser spöken överallt. Havre är bättre tycker jag.

Hon har blivit lugn i tempramentet och hon rids bara två dagar i veckan nu. Hon äter knappt upp höet för hon vill hellre ha gräs så därför ökar jag inte höet. Jag skulle göra det om hon åt upp allt nu men hon föredrar gräset ochbetfor,korn maten.

Korn är grismat, ge ett kraftfoder med högvärdigt men lättsmällt protein istället, typ Hippo Alfa eller Krafft Groov 125. Betfor innehåller lite protein så det kan du skippa eller bara ge lite för smakens skull.

Och läs på om hästars näringsbehov!

Tyvärr har jag för länge sen gjort precis som du med det fullblodet jag hade. Jag minskade maten för att han var för pigg och jag inte klarade av att hantera honom. (Jag skäms och gråter idag när jag tittar på dessa bilder som togs för nästan 20 år sen och kommer aldrig att låta det hända igen)

Tack och lov så tog jag/vi oss ur det men jag kommer inte riktigt ihåg hur jag började men jag har nog lite råd ändå till dig.

1. Christina Planck har gett ut foderböcker - låna eller köp en.
2. Fodra som 600 kg häst i hård träning så närmar du dig troligen hästens behov vid lätt/normal träning.
3. Ge upp mot 20 kg hösilage per dag. (kan minskas vid mycket gräs i hagen men ett bra utgångsläge)
4. Lucernpellets och havre istället för korn. Var försiktig när du börjar med protein foder och använd en 2 veckors period som invänjning av Lucernet. Troligt behov till din när du är färdiginvand 2+2 kg.
5. Betfor har jag lärt mig att man inte bör ge under grässäsong pg a socker.

Sen har jag precis samma erfarenhet som de andra fullblods ryttarna i denna tråd. Svält hästen och den blir lugn, ge mittimellan med mat och energi finns för stök men inte jobb, göd den och den blir lugn och orkar jobba.

Har du inte råd att ge hästen hösilage som den behöver så bör du dra in någon annanstans.

Senast ändrad:

Tilläggas ska att i mellanakten, när hästen är pigg och stökig - MÅSTE man veta hur man hanterar det så man kan få en lydig och väldresserad häst. Det har inte med fodring att göra, utan gedigen hästkunskap och god ridning. Att kunna kanalisera energin till något nyttigt. Att bara rasta hästen bygger upp konditionen och ger en ohållbar situation.

Det håller jag också med om.

När jag hade mitt fullblod lärde jag känna en super duktig Western tränar tjej som hjälpte mig med lite alternativa vägar för att kontrollera honom.

Jag har senare alltid när jag hamnat i hanteringsproblem ringt in hjälp eftersom det är så lätt att bli hemmablind och glömma av att vara konsekvens.

Det är ju så att även om man har hållit på med hästar i många år att sålänge som man bara har en hobbyhäst är det svårt att hålla sig på tå för alla faser.

Sen är vi alla olika men jag är glad över att ha kommit till insikt att jag behöver hjälpen med jämna mellanrum (läs ny unghäst, häst som varit avställd pg a skada el dyl). På samma sätt brukar jag lite då och då be någon att titta på hullet på min häst för att inte jag ska förlora känslan.

Jag ser att du har fått många och bra svar i tråden men jag svarar ändå ;)

Om detta hade varit min häst hade jag gjort såhär:

*Fri tillgång på hösilage inne, öka med ett kg/natt och ge så mkt som hon hinner äta upp.
*Ge lusernpellets, ngt kg per dag till att börja med, mer om det behövs. Hon blir inte piggare av proteinet men det hjälper henne att hålla hullet och bygga muskler. Dessutom kommer troligen pälsen bli finare.
*Ge lite matolja i fodret, ca en dl. Hjälper också hull och päls.
* Ta ett träckprov, t.ex. Kolla Masken. Kostar ett par hundralappar och du får utförligt svar kring om/vilka maskar hästen har och ifall du behöver avmaska.

När det gäller träningen skriver jag som någon annan nämnt i tråden. Muskler behöver vila för att återhämta sig men jogging/långa skrittpromenader dagen efter ett hårt pass stimulerar hästen psykiskt och hjälper till att driva ut slaggprodukter ur musklerna. Det minskar också eventuell träningsvärk som i sig kan vara obehagligt/stressande för hästen.
Jag brukar rida
Dag1: Lugnt pass
Dag 2: Hårt pass
Dag 3: Lugnt pass
Dag 4: Vila.

Då får hästen tid till återhämtning mellan de hårda passen och kan därmed bygga muskler men får arbeta tillräckligt ofta (5-6 dagar/vecka) för att inte bli överenergisk.

Lycka till!

Tack för alla bra svar. (:Jag har aldrig prövat lusernpellets så hur mycket kostar det att köpa? Att öka höet behöver jag nog inte för hon äter inte upp allt som hon har i boxen. och självklart sparar jag om det ligger kvar också. Stall ägaren sa att jag skulle ge korn och hon har gått kurs en kurs när det gäller foder så jag litar på henne, men kan jag ge det jag ger nu + lusernpellets? Vi har även börjat gett henne mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka