Behöver råd ifrån er mammor

G

glimmie

Fy vilket jobbigt beslut jag har framför mig, jag måste ta bort min gammelhäst inom ett halvår.
Det är min första häst och jag har haft henne i 11 år nu, det känns väldigt jobbigt såklart.
Saken är den att jag är gravid i vecka 26.

Jag vet att hon ska få gå på bete innan det är dags men jag vet inte om jag ska ta bort henne före eller efter bäbisen (planeras) komma.
BF är 4 augusti så tajmingen är ju inte den bästa, men hur fasiken ska jag tänka? Kan barnet påverkas av en sån stor tradegi som jag ju är tvungen att gå igenom? Kan jag påverkas att inte vilja vara med på själva avlivningen som höggravid och ångra mig senare?

Och om jag väljer att ta bort henne efter bäbisen är född, klarar man det som nybliven förälder eller blir det bara fel?
Jag har legat vaken större delen av natten och grubblat, så inlägget blir väldigt osammanhängande och förvirrat inser jag nu, men jag hoppas att ni förstår vad jag jag vill veta.

Hur hade ni gjort? Jag har ju liksom aldrig varit gravid eller förälder förr så jag behöver verkligen eran hjälp.

Sv: Behöver råd ifrån er mammor

Jätte svårt de där.
Men om jag var du hade jag nog valt att ta bort hästen innan barnet föds.
Då har man mer tid till att sörja och vara ledsen, även att kunna vara med hästen den sista dan, borsta osv om man vill det.
När barnet väl är fött kommer du kanske inte ha samma tid till hästen och att minnas den sista tiden med hästen att man hade dåligt samvete känns ju onödigt. Och de är inte så lätt att konsenterar sig på barnet när tårarna rinner.
Däremot skulle jag inte vilja vara med om själva avlivningen. Jag fick ta bort ett sto jag haft i 7 år för bara nån vecka sen. Min kompis fick vara där och ta hand om de hela då jag tycker de är onödigt att jag står där och lipar och stressar upp hästen dens sista tid i livet. Men det var ju inte det du frågade om så...

Jag hade nog också valt att ta bort hästen innan. Hur jobbigt som helst men för min del skulle det vara ännu värre att göra det som nybliven mamma och med hela den omställningen.

Har du någon annan som kan hålla hästen vid själva avlivningen så skulle jag ju klart rekommendera det...

Tack för era svar, det är precis sådana reflektioner jag är ute efter. Har ju ingen aning om vilken omställning det faktiskt är även fast man kanske kan tänka sig.
Om jag nu väljer att få det hela gjort innan BF, hur långt innan ska man planera in så man inte riskerar att ligga på förlossningen? man kan ju aldrig veta det, men man kanske kan minimera riskerna något?

Du står inför ett jättejobbigt beslut.

Jag hade nog valt att ta bort hästen innan. Nu har jag visserligen inga barn, men jag tänker att avsluta ett liv - få ett nytt.

Tack för era svar, det är precis sådana reflektioner jag är ute efter. Har ju ingen aning om vilken omställning det faktiskt är även fast man kanske kan tänka sig.
Om jag nu väljer att få det hela gjort innan BF, hur långt innan ska man planera in så man inte riskerar att ligga på förlossningen? man kan ju aldrig veta det, men man kanske kan minimera riskerna något?

En månad innan, inte tidigare, om förlossningen skulle sätta igång då så är det ingen fara.

Jag har varit med och tagit bort min häst och jag ångrar det inte.
Jag är sådan att jag fantiserar om hur saker är och var och för mej var det viktigt att veta hur hennes sista stund var.

Visst är det hemskt att vara med men för mej hade det varit värre att inte vara med.

En sorg efter en häst lägger sig givetvis inte bara sådär, men jag tror att det är betydligt bättre att göra det innan bebisen föds än efter.
När man precis har fått barn är man så oerhört känslig, alla nerver ligger utanpå och man gråter ändå för allt och inget och att då behöva ta bort sin häst i den situationen är inget jag önskar någon.

Du har verkligen hamnat i en jobbig situation och jag skickar tröst och pepp och gratulerar till din kommande bebis.

Jag tycker som de andra att du ska ta bort hästen innan bebis kommer. Som sagt så blir det en stor omställning, både rent praktiskt, fysiskt och psykiskt att få barn, och då vill du nog inte behöva gå och fundera på borttagning av häst....

Om jag vore du skulle jag nog ta bort hästen så snart som möjligt, då får du lite tid att sörja innan bebisen kommer, det kan också bli jobbigare att ta hand om hästen ju längre gången du blir. Dessutom händer det att bebisar får väldigt bråttom att komma till världen, en månad för tidig är ju liksom inte konstigt.

Mycket jobbigt beslut, men jag tror det känns bättre om du inte drar på det, speciellt inte om det ändå är dags. Att låta hästen somna in på en vårgrön äng med liljekonvaljer låter väl inte så dumt?

Hoppas det går bra med ditt beslut och att hästen får en fin vila *kramar*
och lycka till med bebisen, det är ju verkligen något att se fram emot, kanske extra mycket i sorgen?

Jag hade valt efter. Om du tar bort hästen innan kommer tomrummet att märkas mer. När bebisen är född kommer din tid och dina känslor antagligen att riktas mot bebisen, så då är risken mindre att du fokuserar för mycket på sorgen över hästen.

Sen kanske du vill visa din bebis för hästen? För mig kändes det speciellt när min älsklingshäst försiktigt nosade på min nyfödda bebis. Jag ville visa vad det var jag hade haft i magen.

Jag tog förresten bort en hund när mitt andra barn bara var några veckor. Bebisen var med hos veterinären. Jag grät, men en så liten bebis berörs inte negativt av tårar. När jag lämnade veterinären bar jag min varma, mjuka bebis i famnen. Det ingav en känsla av att livet går vidare, och trots det jobbiga kände jag ändå lyckan över att ha fått ett barn.

Jag skulle ta bort hästen redan nu. Eller senast i början på juli om du tycker hon ska få sommarlov.

Då hinner man förhoppningsiv bearbeta sorgen rätt mkt innan bebisen kommer. Och jag lovar dig, när hormonerna skenar efter förlossningen så är det varken roligt eller enkelt. Ditt barn kommer inte påverkad hur du än gör. Men du kommer göra det.
1/3 mammor får faktiskt förlossningsdepression, det är många fler än man tror som måste få medicinskhjälp för att bli frisk. Att då i samma veva avliva sin häst man haft i flera år känns otroligt dumt.

Vill du veta mer om avlivningen kan du PM:a mig, jag har jobbat 3½ år som slaktare i Uppsala och har kontakter.

californication och TinyWiny: Tack för era svar. Jag kan tänka mig att alla nerver ligger utanpå direkt efter en förlossning, för att inte prata om alla hormoner.

Jettan: Hon kommer att få gå på sommarbetet dit jag kör henne i början på juni, ser det som en sista gåva till henne att hon får åka till sin underbara stora hage och äta upp sig innan det är dags. Risken är bara att man skjuter på det in i det längsta, det är mycket därför jag vill bestämma ett ungefärligt datum redan nu. Då slipper jag ligga och grubbla på det också.

havreflinga: det där med att presentera den lilla för min älskade häst är ett tungt argument till att jag borde vänta, detta kommer att låta jätte konstigt men jag är helt säker på att hon vet att jag har en bäbis i magen och jag är rädd att hon ska tycka att jag sviker henne om hon aldrig hinner träffa den lilla. Vi har ju gått igenom allt annat tillsammans.

pmm: Har PM:at dig. Det där med förlossningsdepression tänkte jag inte på, det är så mycket man inte vet när man aldrig fött barn. Det är därför det är så värdefullt att veta hur ni mammor hade gjort.

Nej usch nu rinner tårarna, f*n vad svårt det ska vara. Valet är ju i slutändan mitt och jag är glad att jag satt igång hela processen redan nu för detta kommer att bli det svåraste jag är tvungen att gå igenom.

Du måste ju göra det som känns bäst för dig såklart, jag har dock haft förlossningdepression och jag hade nog försökt ta livet av mig om jag hade varit tvungen att avliva en häst också (nej, jag överdriver inte...:crazy:)

Många mår ju super efter förlossning, men jag tror det är lite mycket att riskera?

Jag hoppas det blir bra, hur du än gör!

Tänkte jag skulle uppdatera lite, min älskade vän kommer att få somna in idag eller imorgon.
Jag har precis 4 veckor kvar till BF och är glad att jag mår rel. bra för annars hade jag aldrig fixat detta (är inte säker på att jag kommer att klara det ändå men jag måste ju igenom det på något sätt)

Ska snart åka ut och rykta igenom henne och klippa av ett par flätor ut manen, sen ska hon få massa betfor (som hon älskar men inte fått äta dom senaste åren) med äpplen och morötter.

Jag väntade med att avliva min hund tills efter sonen var född. Det innebar att jag fick amma mig igenom avlivningen för han bara skrek och skrek.

Sen fick jag sitta och amma och sörja och jag tror att det blev väldigt lite mat i mina bröst då också. Det var inte alls roligt på något sätt.

Jag skulle avliva innan om jag fick göra om det.

kl

Skickar alla mina varmaste tankar. Jagfick själv ta bort min häst den 20 maj i år, efter 9 år tillsammans.
Min dotter är 1,4 år och hon blev väldigt påverkad eftersom jag var oförmögen att ta hand om henne dagarna efteråt.
Starkt av dig att ta beslutet nu.
Kramar.

Mina varmaste tankar till dig en tid som denna. Sitter här på jobbet med sympatitårar i ögonen...

Lider med dig - Tog bort vår sista häst för tre veckor sedan idag och det har varit jobbigt & ledsamt men nu börjare det kännas bättre/lättare.

//Linda

tänker på dej o det du ska gå igenom..

är snart 2år sen jag tog bort min älskade häst, tänker på o saknar han varje dag o ännu har inget helt lyckats fylla det tomrum han lämnade,
men jag har stora förhoppningar inför det lilla livet jag bär i min mage o som ska titta ut om ca 2 v :love:
känns som att mitt liv äntligen ska få en mening igen..

kan säkert låta lite sjukt i vissa öron att jag har såna tankar om min häst, men det finns anledningar till varför jag o han hade ett sånt speciellt band..

kramar till dej!

Jag hade valt efter. Om du tar bort hästen innan kommer tomrummet att märkas mer. När bebisen är född kommer din tid och dina känslor antagligen att riktas mot bebisen, så då är risken mindre att du fokuserar för mycket på sorgen över hästen.
Jag hade valt på samma sätt av samma anledning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar