Behöver råd ang aggressiv hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ponygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 10 314
Sv: Behöver råd ang aggressiv hund

Mig stör man inte när jag slår på sandsäck. En gång var jag så inne i min träning på säcken att jag råkade golva en kompis som kom och knackade mig på axeln. Utan att jag vet hur det gick till vände jag mig om och boxade till henne. Jag blev lika förvånad som hon blev.

Mmm jag kom till en gräns när jag lade av... När vi apporterar med andra så blir hon så otroligt stissig så det finns inte. Men det SKA gå enligt alla. Så jag har dammat i henne rejält för att få henne att lyssna. Stockholmssvingen... Till slut kände jag att jag var nära att misshandla hunden och hur mycket jag än tog i så fick jag ingen effekt. Det som hände var att hon miste förtroendet för mig i apporteringen och började strula med inlevereringarna. Då började jag undra vad f*n jag höll på med och visst har jag haft en magkänsla av att det är nått som inte stämmer... Nått som jag i efterhand iaf tycker att jag fått bekräftat. Det i kombination med mitt urbotat korkade träningssätt jag hade då... Jag vet inte vad jag ville säga med detta... Men med liknande situation med den andra hunden så skulle det räcka med att peta till eller nypa hene i rumpan så skulle hon samla ihop sig. Jag skulle säga mest arv för hon har varit så stencool sen jag fick henne och knappast hade varken hunnit prägla eller förstöra!!

Plastikkirugerna har nog Anders Hallgren och hans "paragrafläsningar" att tacka för en del av deras arbete...

Läste en annan sak på ett annat forum som kan vara värt att tänka på... Att hundar inte gör utfall av sig själva, utan det är vi som skapar det... Jag kan helt klart ta åt mig en del av äran av min hunds utfall... Hade jag f*n bara vetat bättre när jag fick henne. Men ingen i min närvaro har haft en sådan här hund och erfarenheten och förståelsen från alla var noll. Hade jag fått samma hund idag så hade det nog sett helt (eller iaf halvt) annorlunda ut...

Har följt debatten om din hund och jag tycker du gör rätt som ber om hjälp. Använd munkorg då du rastar honom, för att vara på den säkra sidan, det finns modeller som inte sitter tight och som tillåter hunden att både flämta och dricka

Det är intressant att så många tycks finna det acceptabelt med en bitande/attackerande hund och som dessutom finner förklaringen i rasens karaktär.

Är man i den situationen att man inte kan hantera sin hund har man misslyckats som hundägare, oavsett hur snäll och vänlig hunden är i icke-provocerade situationer.
Om någon av mina hundar skulle bita mig vore avlivning det ENDA alternativet, dessutom skulle jag allvarligt fundera på att skaffa mig akvarium i stället.

Lobo skrev:
Har följt debatten om din hund och jag tycker du gör rätt som ber om hjälp. Använd munkorg då du rastar honom, för att vara på den säkra sidan, det finns modeller som inte sitter tight och som tillåter hunden att både flämta och dricka

Det är intressant att så många tycks finna det acceptabelt med en bitande/attackerande hund och som dessutom finner förklaringen i rasens karaktär.

Är man i den situationen att man inte kan hantera sin hund har man misslyckats som hundägare, oavsett hur snäll och vänlig hunden är i icke-provocerade situationer.
Om någon av mina hundar skulle bita mig vore avlivning det ENDA alternativet, dessutom skulle jag allvarligt fundera på att skaffa mig akvarium i stället.

Finns ingen här som tycker det är okej med Bitande/attackerande hundar mig vetterligen men det händer att hunden gör det o då får man fixa till det också. har man en skarp hund så förr eller senare händer det, varför tror du det är så många hundar som avlivas för, många som jag varit med o tittat på när dom testat dom för TJH både som POLIS o Väktarhund så har det varit extremt många som tagit över hemma på nåt vis och sen efter testet kommit till en sund ägare med en fast hand o det varit kanon sen också.

Me den inställningen ska du nog hålla dig i från dessa raser som anses skarpa också annars är nog risken att du får ta bort några på kuppen.
Ja hunden kan hunden bli rabiat ute på promenaden men man lyckas trassla sig ur det och får ordning på det problemet, skulle jag säga tvärt om då har man har lyckats som hundägare.
Skillnad så fort man får ett problem kring gå dom och skita i dom det är bristande hundägarskap.

För det första: Ingen här har väl någonsin sagt att det är OK att en hund biter???!!! Men nu råkar det det ju hända i bland ändå. Trots att det inte är OK. Hundar är inga datorer som gör antingen si eller så. Sen är det ju så att världen är inte svart ELLER vit. Man kan ha svart OCH vitt. Dessutom finns grått (och regnbågens alla övriga färger).

Jo, jag kan hålla med dig om att man delvis misslyckats som hundägare om man inte kan hantera sin hund. Men man kan ju fortfarande göra något åt det. Kan man vända det så har alla vunnit på det hela. Hunden mår troligen bättre och du har lärt dig något värdefullt och förmodligen så får ni en mycket bättre kontakt.

Avlivning är ett för mig väldigt kategoriskt sätt att hantera problemen på. Nu känner jag iofs inte just dina hundar men denna avlivningshysteri som emellanåt förekommer i samhället förstår jag mig inte på. Så fort man råkar på lite större problem än att hunden drar i kopplet så börjar man prata om avlivning. Är det en rädsla för hundar eller bottnar det i okunskap eller ren slöhet? Har man skaffat hund så har man ju tagit på sig ansvaret för ett liv. Inte bara ett år eller två utan troligen någonstans kring tio år. Ett liv att förvalta - inte ta död på. Med detta förvaltande så följer också en skyldighet att lära sig förstå hundar. Hundar är inga människor - hundar är hundar. Tänk vad mycket mindre problem många skulle ha om man tog och lärde sig förstå sin hund. På hundens vis. Hundar behöver precis som t ex barn träning och inlärning. Felaktiga beteenden skall (enligt mig) tränas bort på ett eller annat sätt. Avlivning är inte en speciellt bra träningsmetod tycker jag. Det är bara ett brutalt sätt att fly från sina problem. Det allvarliga i detta är kanske inte att hunden dör, utan att du gått miste om något viktigt. Nämligen att kunna hantera (och vända) motgångar i din relation med hundar.

Med din inställning är det kanske inte så konstigt att fullt normala hundar avlivas i brist på bättre vetande?!? Eller slöhet. Dvs en bristande vilja att göra något åt sina problem. För man ska ju komma i håg att det där med att 90% av felen görs i övre änden på kopplet - det ligger mycket i det. Men i övre änden på kopplet finns också allt ansvar. Ansvar att fostra, ta hjälp, rätta till. Självklart är det fel om en hund biter. Det är inte acceptabelt, men det går att hantera på andra sätt än avlivning. Det vet alla som hållt på med hund ett tag. Sen är metoderna helt olika beroende på hund, förare, orsakskälla och situation. Jag säger inte att avlivning skulle vara fel i alla situationer, men avlivning ska väl ändå vara den allra sista utvägen. Att avliva en hund för att den t ex biter utan att först ha övervägt och provat andra vägar är för mig oförlåtligt och fullständigt otänkbart. :confused::cool:

Vem har sagt att det är acceptabelt?
Dock ska man veta varför ett beteende utlöses och var det har sin grund innan man går in och börjar peta i det.

Visst har man misslyckats om hunden väl hänfaller åt att bita, men för mig är avlivning bara ett alternativ. Hunden kan mycket väl fungera bra hos en annan förare eller så ser jag till att få hjälp med hunden.

Att en hund i aggression omriktar och biter sin förare då föraren tar tag i denne är inte rasbundet och heller inte artbundet. Det kan ses hos många arter. Jag har sett det hos katter och också hos människor. en människa som är riktigt förbannad och i begrepp att banka på någon tar man inte tag i hur som helst. Risken är stor att även de omriktar och klubbar till en utan att riktigt veta vem eller vad de gjort. Den logiska delen av hjärnan stänger nämligen ned och vi går på ren instinkt.

håller med dej, en hund ska inte bita den hand som föder den!
idioter, vet ni ingetting! lyssna på henne! hon har helt rätt! rottis är ingen "svensson" hund!
en rottweiler ska man kunna "ta i" utan att den biter en!!!

vår rottweilertik är likadan, vi fick dock reda på att hon fått stryk av andra hundar som valp och försvarar sig i förväg.

har väl inget gott råd egentligen mer än att det är skönt att vi inte är helt ensam om dessa beteenden

Om han bara är aggressiv mot hanhundar hade jag prövat att kastrera honom.

jennie_havanna skrev:
idioter, vet ni ingetting! lyssna på henne! hon har helt rätt! rottis är ingen "svensson" hund!
Vad är det du yrar om egenligen?

Lobo skrev:
H

Det är intressant att så många tycks finna det acceptabelt med en bitande/attackerande hund och som dessutom finner förklaringen i rasens karaktär..

Ingen här säger att bitande hundar ÄR acceptabelt, men verkligheten ÄR som sådnad att det finns hundar som bits - så länge vi har riktga hundar av kött och blod och inte robotar.

HUndar kan bitas för att de är rädda,pga överslagshandling,omriktatbeteende,för att sätta ägaren på plats och en massa andra saker.

Att säga "en hund SKA aldriga bitas" är som att säga "jag kör utan säkerhetsbälte för att jag tänker inte krocka"
Har man hund är det ens skyldighet att veta vilak situatoner som är riskfyllda och hur man kan försöka undvika det och hantera olika situatoner istälelt för att stoppa huvedet i sanden och säga "hundar ska inte bitas".
Det är så naivt att det är skrämmande.

jennie_havanna skrev:

Du har rätt i att en Rottis inte är en optimal Svensson-hund.e
Du har också rätt i att man SKA kunna ta tag i en hund.

MEN verkligheten är inte sådan. Det finns inga garantier att en hund inte biter. Man måste ha det med i beräkningarna att en hund KAN bita. ÄVEN på en hund som normalt inte gör något mothugg.

That´s real life. Tror man något annat så är det bara att beklaga och hoppas att inget allvarligare händer.

Skärp dig och ordna till tonen på dina inlägg, annars kommer de att raderas. På det här forumet kallar vi inte folk idioter eller är otrevliga.

Mvh moderator Jadzia

Jag skulle tro att det är du som ingenting vet. I den bästa av världar kan alla ta i sin hund utan att något händer, men det här är verkligheten. Det ska man vara medveten om innan man råder någon att ta tag i sin förbannade hund. Om hunden anser sig var alfa eller helt enkelt blockerad så kan den bita med sjukhusvistelse för ägaren som följd. Alla lyckas inte få till det perfekta ledarskapet. Det kan du heller inte utgå ifrån när du ger råd.

Omriktade beteenden och överslag är dessutom erkända begrepp som du borde känna till om du nu har så stor kunskap.

Måste bara berätta att idag när vi var ute på promenad kom en svart hund springande mot oss. Ägaren hade hunden i flexikoppel och tappade hunden som for på mina. Hanen trassla in sig i hennes lina och innan vi fick loss den. Suck. Hanen har ett rejält bitsår på ena benet, annars inga större skador på våra. Hur det gick med hennes bryr jag mig faktiskt inte om.
Nu går det väl aldrig att få ordning på honom:(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 351
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 565
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 724
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka