Behöver råd ang aggressiv hund

Sv: Behöver råd ang aggressiv hund

Oj, vad många som svarat. Det var inte menat att det skulle bli bråk:crazy:
Givetvis gör jag allt för min hund och jag har för ca 2månader sen börjat träna privat för utbildad hundinstruktör.
Jag är den första att erkänna att jag lät det gå för långt innan jag sökte hjälp. Egentligen ville jag väl inte erkänna att jag behövde hjälp förrän han helt plötsligt vägde 45 kg och var stark som en oxe:crazy:
Problemet är ändån att oavsett hur mycket lydnad jag har på honom så hjälper det ju inte vid möte med andra hundar. Och ja jag har provat det mesta, även att dänga honom i marken, tyvärr. Vilket fungerade den rundan, sen var det nya tag nästa runda.
Och jag vill påpeka att han har aldrig nånsin bitit eller försökt bita mig.

ponygirl skrev:
Oj, vad många som svarat. Det var inte menat att det skulle bli bråk:crazy:
Givetvis gör jag allt för min hund och jag har för ca 2månader sen börjat träna privat för utbildad hundinstruktör.
Jag är den första att erkänna att jag lät det gå för långt innan jag sökte hjälp. Egentligen ville jag väl inte erkänna att jag behövde hjälp förrän han helt plötsligt vägde 45 kg och var stark som en oxe:crazy:
Problemet är ändån att oavsett hur mycket lydnad jag har på honom så hjälper det ju inte vid möte med andra hundar. Och ja jag har provat det mesta, även att dänga honom i marken, tyvärr. Vilket fungerade den rundan, sen var det nya tag nästa runda.
Och jag vill påpeka att han har aldrig nånsin bitit eller försökt bita mig.

då skulle jag vilja säga då har du ingen lydnad heller om det inte funkar även innan han kommer in i agression.
Du har bara lydnad i störningsfri miljö i såna fall o noll tryck på hunden.
för sätter du hunden i utgångs position för linförighet så ska hunden bara titta på dig o inget annat det är lydnad sen får det vara va det vill i kring det är bara du som finns då det är lydnad för mig iaf.

Så löste vi det me våran iaf för Eva´s del för det tog hårdast hon fick inte nåt nämnt värt tryck på han i det men det räckte åt henne så det inte vart strul.

Jag menar ju givetvis inte att du saknar vanlig lydnad utan det har du säkert bra vad vet ja, men just i denna situation saknas det för du lyckas inte lägga tryck på din hund så du får han i lydnad där o då. utan han känner inget tryck från dig när du säger kommandon åt sig utan tar sig friheten o bli rabiat istället.

För denna situation är ju ljämnställd bar me skyddslydnad

man går ex en ryggtransport o hunden har ju stor dragning framåt men känner stort tryck från föraren o vilja sticka fram o bita o ta ärmen men vågar helt enkelt inte det för trycket är för stort samma i din situation men då är den andra hunden dragningen, om du sätter hunden o ställer kravet "fot" eller va du nu har o lyckas lägga tryck på han ja då kommer han inte våga eller vilja göra utfallet.

Men har han väl gått i gång då förstår jag mycket väl att det inte går o få han under kontroll då , för han är inte kontrollerbar då i aggressionen så är det bara.

PIRU skrev:
Hur kan man vara så trångsynt du har aldrig sett mig eller nånting ändå kan du ha ett helt kartotek med fack på folk, Du har ju ingen aning ve jag är eller nånting.
Jag är inte trångsynt utan utgår helt från ditt sätt att resonera gällande hunduppfostran och träning.När man skriver som du gjorde om att trycka ner och kasta hunden så den blev så rädd att den pissar ned sig, då har man ingenting mellan öronen gällande hunduppfostran.Så är det.Man knäcker aldrig en hund psykiskt som du säger dig göra. Det är så långt ifrån hunduppfostran med sunt förnuft man kan komma.Det är ett sätt för en rädd och "herre på täppan" fasoner.Hade jag sett en person knäcka sin hund på det viset du beskriver dig gå tillväga hade jag gett dig ett kok stryk så du hade fått dra dig fram i 3månader. Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vad en sådan lågt stående varelse skriver som du gjorde för jag håller fast vid att du är och förblir en hundmisshandlare som inte borde ha hund,speciellt inte när man ger sig på en hund med både fysiskt och psykist våld!:mad:Du låter precis som den kaxiga yngling höll på inne på alltomhundars forum gjorde.Han var i de yngre 20års ålder och utgjorde sig till att vara både det ena o andra instruktören för gud vet allt.Det slutade i en sketen ände.

Senast ändrad:

Men snälla lilla du om hunden har tagit över hemma eller ute på promenaden o ska hugga matte/husse hur ska du då gå till väga gulla bort det???
Inget konstigt om en hund visar rädsla över att man ger huden en "resa" att den pinkar det är ju för ett sätt o tala om att den fått nog.
o då räcker förhoppningsvis denna hårda korrigering att visa EN gång, säkert för all framtid.

du kan komma med en gång.
Tog min rakt upp o ner när han försökte ta över handen här hemma vid ja typ 16 månanden. o då vart det en "resa" o så skvättes det lite grann men aldrig sett röken av dom bettendna igen efter det heller.
så tror du det går o dalta o larva med en hund som drar full aggression så har du aldrig sett det heller det är en sak som är säker.

PIRU skrev:
åh herre jisses lyssna inte på det här , TA absolut inte tag i hunden när den är i sån aggression det kan sluta med förödelese han kommer nästan till 100% garanterat hugga dig om du tar i han, o det resulterar i mer rädsla för han o det är det sista du vill ha.

Detta var nog det bästa jag läst som du skrivit. Synd att du bara skrev det för att det var en rottis...?? :confused: Tycker du skulle skrivit samma svar till tjejen som blev biten av sin egen lilla blandras (har jag för mig att det var) när hon skulle ta mat ifrån den. Om man inte har sett hunden eller ägaren och ger rådet att den ska handgripligen "visa var skåpet ska stå" så är ju risken att den stackars människan blir rejält biten nästa gång....

Till alla som ger rådet att "ta tag i sina hundar rejält" - tänk på att ni inte vet vad det är för person ni pratar med. Den kanske försöker sig på ngt den inte alls klarar av! Sedan får man ju tycka (även om jag definitivt inte håller med) att alla hundar som biter sin ägare är dumma i huvudet - men hur vet ni att den hund (vars ägare ni sagt åt att ta tag i sin hund) inte är just det?:confused: Och hundägaren i fråga är kanske inte speciellt duktig på att tyda hund? Det kan ju sluta med en förskräckelse! Vet en person (med stor hundvana, men kanske inte av denna aggressiva typ av hund som hon så småningom fick i sin ägo) som fick tillbringa kvällen på akuten efter ett rejält hugg i armen. Ett år senare var armen inte helt återställd....:eek: (Det var ingen rottis, kan jag tillägga...:smirk: )

Excellent skrev:
Detta var nog det bästa jag läst som du skrivit. Synd att du bara skrev det för att det var en rottis...?? :confused: Tycker du skulle skrivit samma svar till tjejen som blev biten av sin egen lilla blandras (har jag för mig att det var) när hon skulle ta mat ifrån den. Om man inte har sett hunden eller ägaren och ger rådet att den ska handgripligen "visa var skåpet ska stå" så är ju risken att den stackars människan blir rejält biten nästa gång....

Till alla som ger rådet att "ta tag i sina hundar rejält" - tänk på att ni inte vet vad det är för person ni pratar med. Den kanske försöker sig på ngt den inte alls klarar av! Sedan får man ju tycka (även om jag definitivt inte håller med) att alla hundar som biter sin ägare är dumma i huvudet - men hur vet ni att den hund (vars ägare ni sagt åt att ta tag i sin hund) inte är just det?:confused: Och hundägaren i fråga är kanske inte speciellt duktig på att tyda hund? Det kan ju sluta med en förskräckelse! Vet en person (med stor hundvana, men kanske inte av denna aggressiva typ av hund som hon så småningom fick i sin ägo) som fick tillbringa kvällen på akuten efter ett rejält hugg i armen. Ett år senare var armen inte helt återställd....:eek: (Det var ingen rottis, kan jag tillägga...:smirk: )

Om du har läst hela tråden så när jag skrev att om jag fick ta över eller fick en hund som gjorde såna här utfall så skulle jag gett den en "resa" den aldrig glömt. Men så skrev jag till också att det rådet kan jag inte ge till den här tjejen för hon kanske inte vill göra så här eller kan för risken är att man blir biten o ännu mer rädd o hunden är ett avlivningsobjekt sen.

Så jag har har faktiskt sagt det!

Så egentligen det enda jag kan göra är att träna mer lydnad då?
Eftersom det är det som brister vid hundmöten.

Excellent skrev:

Men jag skrev detta för hunden är inte kontaktbar i dessa lägen när den är i aggression o tar hon i den kommer det sluta med all säkerhet i katastrof.

Hon behöver jobba med mer lydnad med störningar o jobba mycket med ledarskap på den hunden.

Men jag håller fast vid att när en hund vaktar saker alltså ägande då är hunden i försvarslust o är då kontaktbar även om den är huggbenägen så kan man styra den. Så då är det inga problem o kunna korrigera hunden sen om hon är rädd ja det är en annan femma, då ber man nån göra det åt en.

ponygirl skrev:
Så egentligen det enda jag kan göra är att träna mer lydnad då?
Eftersom det är det som brister vid hundmöten.

Skulle jag vara du, Skulle jag köpa en trevlig munkorg till hunden finns såna också.Tills vidare iaf.

ska ge dig råd var du kan köpa men det tar jag privat me dig.

Sen åker du med nån som har hund som vet hur din hund reagerar sen går ni lydnad tillsammans o gör retningarna större o större. Då tränar ni på ett kontrollerbart sätt men ändå höjer lydnaden på han o då följer ledarskapet efter. Sen höjer ni detta sakta men säkert stegen för retningar på han det kommre fler o fler hundar med o du SKA "kräva" lydnad i alla de lägena.

Försök nu en tid under denna träning o ta bilen till ställen där det sällan är hundar o.s.v. så det inte brister igen utan du får träna med han först. Och visa rätt o fel för han.

Opartisk skrev:
Utan du är en sådan som knäcker hunden med dina översittarfasoner och är nöjd med det.Kan bara tycka synd om dig för att du har fått helt fel syn på hundhantering.:smirk:

Jag vill invända mot detta. Som jag har läst så är inte personen alls sådan. OK, ska man ta den här personen bokstavligt talat till punkt och pricka - så OK. Men det är ju inte skrivet så och jag tror ingen mer än du tolkat det så. Dessutom måste man ju ta sig tid att läsa lite mer än bara en eller två meningar för att kunna bilda sig en uppfattning om folk. Jag kanske inte håller med PIRU fullt ut, men det här med att döma andras sätt att hantera hund tycker jag är totalt värdelöst. Det driver ingen framåt. Möjligen får du ut någon slags tillfredställelse men det tillför inget att man hackar på någon för att den har den eller den uppfostringsmetoden. Så länge hunden och föraren fungerar i hop så ska man inte fördöma någons metoder. Ska vi använda ordet misshandel skall vara misshandel i lagens mening. För vi vet ju alla att misshandel ett väldigt vitt begrepp. Grannen tyckte t ex att jag misshandlade min hund en gång i tiden när jag gjorde ett korrigeringsryck i kopplet.

Det faktum (så vitt vi kan bedöma) att denna person och dennes hund fungerar som ett team motsäger ju tvivlen i din kritik mot uppfostringsmetoderna.

Helt fel syn på hundhantering kan man möjligen ha om man misslyckats totalt. Men inte ens då är det säkert att man har helt fel.

jennie_havanna skrev:
vad är du för någon? kan man inte ta tag i hunden och säga att det är nog så är dom inte friska! en hund ska aldrig behöva munkorg! det är bara fel uppfostran! mina hundar har aldrig bitit någon eller mig,fast att jag har tagit idem! det är bara vissa vem som bestämmer! fånar....

Här är en till fåne som ställer sig samma fråga; Vad är du för någon?Så som du talar, gör bara någon med begränsad erfarenhet av hundar. Tror i alla fall jag. Jag håller med dig om att man skall kunna ta tag i en hund och visa vem som bestämmer. Men att kunna göra det utan att riskera bitmärken eller t o m skador är inte självklart för mig. Det är två helt olika saker. Beroende på hund och situation så får man ha det med i beräkningarna. Detta på normala och fullt friska hundar.

Hört talas om omriktat beteende?

En hund som är i aggression kan mycket väl vända sig om och ta sin förare om föraren går in med smärta. En vekare hund gör det inte. Inte heller en hund med mindre aggressionspaket, men är det en hund med rejäla drifter inom den biten så ska man passa sig för att gå in och peta när hunden är uppe i varv. Vill man göra det ändå har man två val, man sätter munkorg eller så är man beredd på att ta några bett.

Det första steget är att ta reda på varför hunden blir förbannad och gör utfall. Handlar det bara om ren ilska eller ligger det rädsla bakom?

Steg två blir att strama upp lydnaden på hunden och det gör du i störningsfria situationer till att börja med. Kommandon som sitt, ligg och fot ska sitta stenhårt för det är dessa kommandon som du sedan kan använda för att förhindra utfall. Det är också det du ska sikta på, att förhindra och inte bryta.

Hur man går vidare efter det beror lite på vad det är för typ av hund och varför hunden beter sig som en apa. Man måste se hunden för att kunna svara på det.

och när en hund tror att han är ledaren är det bara till och sätta han på plats, en hund som biter sin ägare är inte riktigt frisk!

Sanning med modifikation. En hund som biter sin ägare kan också agera i rollen som alfa som tillrättavisar en olydig undersåte. Är hunden kung är det inte så konstigt om den biter då den anser oss olydiga. Inte acceptabelt, men det innebär inte att hunden är störd mentalt.

Men respekten grundlägger man när hunden är valp och inte när den väger 50 kg och tror den är kung. Då kan det bli farligt.

Missar man den biten och låter hunden klättra upp i topp så kan hunden bita. Det krävs enormt mycket av en förare för att ta tillbaka ett förlorat ledarskap.

Hehe, snarare är han lite väl tänd ibland. Du ska se lydnaden i skyddet.

jag har idag tagit kontakt med brukshundsklubben. Och dom har lovat att (prova) hjälpa mig. Så jag hoppas att dom kan det:)

Måste fortsätta svara på det påståendet om att hunden inte skulle vara riktigt frisk...

Ibland tror jag inte ens att hunden menar så mycket heller. Min tik nafsar eller biter löst om jag försöker att rycka i henne när hon är uppe i varv. Hon är defentivit inte mentalt störd! Det blir en slags överslagshandling när hon är arg och frusterad och inte riktigt vet vad hon gör.

Har du själv aldrig hamnat i den situationen när du undrar i efterhand varför du reagerade som du gjorde? Varför sa jag så? Varför gjorde jag så? Självklart så finns det även hundar som agerar irrationellt ibland.

Men de förutsättntingar min hund har så kräver jag inte av henne att jag ska kunna göra vad som helst med henne när hon är "upprörd" som jag brukar kalla det för. Jag får istället dunka huvudet i väggen för att jag satt henne i en situation som hon inte klarar av och så håller jag fingrarna borta. Men när det gäller vanlig hantering så skulle jag bli mycket arg om hon försökte ta sig ur situationen genom att bitas, men det gör hon inte eftersom att hon aldrig gör sådant när hon är normal och inte upprörd.

Skulle däremot min andra gullesnutthund göra något dylikt då skulle jag bli heligt förbannad eftersom att det inte är något beteende från henne som är försvarbart på något sätt. Olika hundar. Olika sätt att tänka...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka