Behöver råd ang aggressiv hund

Sv: Behöver råd ang aggressiv hund

en hund ska inte bita sin ägare, hur arg han än är,
dom ska vissa respekt för en, tänk om de får för sig att bita ett barn?
dem ska ha respekt för människor dom har i familjen, och sluta när husse/matte säger till dem!
varför tror du att mina hundar inte har bitit någon?
jo, för dom har respekt, men dom är inga nallebjörna för det,
kommer någon främling in så säger dom inte "hej på dej du"..
de ska inte vara attackhundar!
de ska veta vad lek och värklighet är!

PIRU skrev:
ja men snälla du det säger ju ingenting om dina hundar för de har varit i flygvapnet eller elitklass de kan ju vara harmlösa ändå.

sen o ta hunden när den är i sina värsta stunder är det väl inte lägga o ta hunden rakt upp o ner o tala om att det är en som bestämmer utan i nån helt annan situation där hunden är kontrollerbar och inte i aggression för det slutar illa.
o en hund som hugger husse va är det för konstigt me det, en starkt individ som visar att han törs det krävs fan ägare till en sån hund inget leksaker det inte, behöver inte alls vara nåt fel på dom.
En hund som biter den hand som föder den? Nej det är ingen leksak men heller ingen hund som ska vara i "svensson" (dina) händer. Att man har en skarp hund som visar dominans mot sin ägare är en individ som inte ska hållas av en person med din inställning.

jennie_havanna skrev:
vad är du för någon? kan man inte ta tag i hunden och säga att det är nog så är dom inte friska! en hund ska aldrig behöva munkorg! det är bara fel uppfostran! mina hundar har aldrig bitit någon eller mig,fast att jag har tagit idem! det är bara vissa vem som bestämmer! fånar....

En "stark" individ med mycket kamp och skärpa har lättare för att svara emot husse eller matte. Min hund har bitit mig flera gånger under våra duster. Hade önskat att jag slängt på honom en munkorg innan våra gräl, men det är inte lätt att förutspå när det ska bli bråk.

escodobe skrev:
Det är INTE lämpligt att ta en sådan konflikt om man inte vet EXAKT vad det är man sysslar med.
RIsken är att ägaren hamnar på akuten och hunden blir avlivningsobjekt.
Har man själv inte kunsakapen och erfarenheten (vilket personen i fråga förmodligen inte har) så behöver man HJÄLP av någon duktig hundtränare, inte att exprementera med alfarullningar och liknade på egen hand.

Tack :bow:

Opartisk skrev:
En hund som biter den hand som föder den? Nej det är ingen leksak men heller ingen hund som ska vara i "svensson" (dina) händer. Att man har en skarp hund som visar dominans mot sin ägare är en individ som inte ska hållas av en person med din inställning.

jisses du vet ju inte vem du pratar med det kan jag garantera att detta problem hade jag löst på nån min om det vart min egen...
du är den första här inne som säger nåt liknande att jag inte skulle ha en sån här hund, det är ju precis en sån jag har o fullkontroll på. alla andra säger tvärtom mot dig hahahahaha...

Kan garanatera att hundfan hade fått sig en åk tur så det har pissat ner sig o bara velat dött när jag är klar men den om den visar såna här bettenden, men det kan jag inte tala om för henne för det är nog inget hon vill eller kan göra. så då får man titta på andra möjligheter åt henne så hon kan lösa det här.

Senast ändrad:

Har du avelsplaner?

Annars kanske kastrering kunde vara något, lite mindre testosteron i huvvet liksom.....

jennie_havanna skrev:
t, en hund som biter sin ägare är inte riktigt frisk!
Bullshit. En hund kan vara fult frisk och mentalt stabil och ÄNDÅ bita sin ägare.

Ett inte helt ovanlig scenario är den att hunden VERKAR välupfostrad, eftersom den går bra i koppel, klara masvis med lydnadsmomen osv.
Det går bra att göra vad föraren säger, så länge hunden vill. Bristen på respekt visar sig i de sitationer då driften att göra något (tex trycka till en annan hane) är större än viljan och lydada föraren. Och eftersom hunden ANSER sig stå högre i rang (Även om det inte märks annars) och ägaren plötsligt får för sig att korrigera hunden, och då blir ju hunden självklart förbannad och bestämemr sig för att sätta ägaren på plats!
Dvs hunden klipper föraren. FÖraren hamnar på akuten. Hunden blir avlilvad.
Och folk står förvånade och säger "men han som var så snäll?" "han som var så lydig?" "vad var det som hände?"

Opartisk skrev:

Det är INGEN i tråden som säger att det är OKEY för en hund att bita vare sig ägaren eller nån annan, annat än på kommando.
Däremot innebär det inte ALLTID att det är något FEL på hunden.
Man måste kunna skilja på de två sakerna.

PIRU skrev:
jisses du vet ju inte vem du pratar med det kan jag garantera att detta problem hade jag löst på nån min om det vart min egen...
du är den första här inne som säger nåt liknande att jag inte skulle ha en sån här hund, det är ju precis en sån jag har o fullkontroll på. alla andra säger tvärtom mot dig hahahahaha...

Kan garanatera att hundfan hade fått sig en åk tur så det har pissat ner sig o bara velat dött när jag är klar men den om den visar såna här bettenden, men det kan jag inte tala om för henne för det är nog inget hon vill eller kan göra. så då får man titta på andra möjligheter åt henne så hon kan lösa det här.
För varje ord du skriver övertygar du mig mer och mer om att du inte är en hundmänniska.Utan du är en sådan som knäcker hunden med dina översittarfasoner och är nöjd med det.Kan bara tycka synd om dig för att du har fått helt fel syn på hundhantering.:smirk:

Hur är din hund på Brukshundsklubben?

Vi har haft problem med min hane. Han kunde göra små utfall mot andra hundar när vi var ute och bete sig förjävligt. Däremot skulle han aldrig få för sig att göra sånt på Brukshundsklubben. Där går han alltid lös eller kopplad och har inga ofog för sig.

escodobe skrev:
Det är INGEN i tråden som säger att det är OKEY för en hund att bita vare sig ägaren eller nån annan, annat än på kommando.
Däremot innebär det inte ALLTID att det är något FEL på hunden.
Man måste kunna skilja på de två sakerna.
Har jag skrivit att det är fel på hunden? Nej, däremot att det är en hund med dominans på den grad som PIRU skriver inte är lämplig för en icke hundmedveten hundmänniska som kan hantera en dominant hund. Där numera PIRU är inlagd i det facket.

Opartisk skrev:
Har jag skrivit att det är fel på hunden? Nej, däremot att det är en hund med dominans på den grad som PIRU skriver inte är lämplig för en icke hundmedveten hundmänniska som kan hantera en dominant hund. Där numera PIRU är inlagd i det facket.

hahahahahah du är rolig du!!!!

Nu har inte jag rottisar, men två schäfrar..

Min hane har ett sådant betende, det började även med han när
han blev könsmogen, han blev som du beskriver ett monster:crazy:

Ofta när de beter sig sådär handlar det om en viss osäkerhet,
i vårt fall handlade det om en dominant hund som var tvungen att ha 100% koll på allt och alla, och han gillar att hävda sig, både mot hundar och människor..Vi provade det mesta med honom, avleda
fungerade NOLL, ryck i koppel, nyp i örat,skrämsel ( en flaska med stenar, skruv osv som man skakade över huvudet på han samtidigt som man sade nej), vi provade även ett citronhalsband med fjärrkontroll . De två sistnämda fungerade väl bäst, men bara ett tag, sedan insåg han att det inte var ngt att bry sig om..

( han kom lös ett par gånger och då slogs han, han menade desvärre allvar)

Att använda "våld", gjorde han bara värre plus att han blev arg..

Vi lämnade bort han till våra uppfödare, de har mycket mer erfarenhet än oss, där blev han så förbannad att han bet så att det gick hål..:eek:

Nu är väl han ett extremfall, men med han har det "växt" bort, han är nu 4 år, och det är väldigt sällan han får utfall, eller beter sig bland andra hundar, han har mognat alltså..samt blivit lydigare i grunden antar jag.

Mitt tips är att söka upp erfaret folk, en tränare tex med vana av "hanhundsilska", som kan titta på din hund, och titta på VARFÖR
han beter sig som han gör ( vi sökte upp en hundpsykolog till våran)
och därifrån jobba med problemet.

Annars tycker jag att oavsett VARFÖR hunden gör utfallen, så är det INTE ok, man ska på ngt sätt tala om för hunden att det är FEL.

Det ska på ngt sätt vara OTREVLIGT att göra utfall, och trevligt att
ta kontakt och bryta handlingen hunden utför..

Sedan försöka att INTE undvika andra hundar, utan möta problemet,
är hunden RÄDD och därför beter sig som den gör, kan man hålla sig lite på avstånd från andra hundar , men inte helt undvika dem..

Opartisk skrev:

Hur kan man vara så trångsynt du har aldrig sett mig eller nånting ändå kan du ha ett helt kartotek med fack på folk, Du har ju ingen aning ve jag är eller nånting.

Opartisk skrev:
För varje ord du skriver övertygar du mig mer och mer om att du inte är en hundmänniska.Utan du är en sådan som knäcker hunden med dina översittarfasoner och är nöjd med det.Kan bara tycka synd om dig för att du har fått helt fel syn på hundhantering.:smirk:

Har knäckt såna gär bettenden ja helt klart att jag har man aldrig en hund så den är förstörd på nåt vis utan tvärtom de har Funkat efter o man har höjt ledarskapet på föraren o det har blivit ett ekipage igen.

Jag ÄR i allra högsta grad en hundmänniska men avskyr hundar som beter sig så här. avskyr inte hunden men att den inte blivit till rättavisad direkt, Jag gillar inte o vara burdus mot hundar absolut inte men när inte ägaren har tagit i sitt problem direkt då kanske det krävs en hård väg tillbax eller en mjukberoende på föraren.

Senast ändrad:

det är inte PIRU som gett trådskaparen rådet att "visa vem som bestämmer" han har tvärtom avrått trådskaparen att ta till sådna metoder.

var i skåne bor du? det finns ju en hel del duktiga problemhundmänniskor här nere.

jag har också haft problem med en hund som gjorde utfall, men i mitt fall var det en schäfertik som gjorde det för att hon var rädd. precis som din hund fungerade hon klockrent i alla andra situationer, men just vid hundmöten slog det slint för henne.

jag skulle vilja råda dig att inte försöka klura ut det här på egen hand. gör du fel för många gånger blir det ännu mer besvärligt att få bort.

jennie_havanna skrev:
vad är du för någon? kan man inte ta tag i hunden och säga att det är nog så är dom inte friska! en hund ska aldrig behöva munkorg! det är bara fel uppfostran! mina hundar har aldrig bitit någon eller mig,fast att jag har tagit idem! det är bara vissa vem som bestämmer! fånar....

så min jack russell terrier var altså psykiskt-störd OCH feluppfostrad vid 8 veckors ålder då hon högg folk som lyfte henne i handen för att hon var rädd?
Jag har även blivit hundbien när jag gick imellan två stridande hanhundar, den ena hunden höll fortfarande tag i min arm och bet mig sedan en gång till för att han var utsatt för en retning (dvs den andra hunden) var han också störd och feluppfostrad?
alla hundar reagerar olika vad man än utsätter dom för.

Jag undrar vem som är fåne här....

Senast ändrad av en moderator:

jennie_havanna skrev:
hejsan!
du borde vissa hunden att det är du bestämmer och inte han!
ta tag i honom och säg till honom att det får vara nog!
har sj rottisar och dom kan vara lite uppkäftiga iden åldern men dom lägger av när dom vet om att det är inte dom som bestämmer!
lycka till!
Jag säger som PIRU, escodobe och aliide - du har inte träffat på rottisar med lite dominans du. :crazy:

Hade jag följt ditt råd med min tik så hade jag varit slarvsylta.

Senast ändrad:

Opartisk skrev:

Vill bara påpeka att jag nyss sett ett filmklipp på PIRU och hans hund. Hunden ser väldigt trevlig ut, är inte underkuvad, duktig och glad. Samt att husse är mycket schysst mot hunden. Berömmer och klappar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka