Ok, vad består de av? Nyfiken på om jag borde ta mig en extra titt på mina. Eller så är du kanske jurist eller ngt och har lite högre krav
Har faktiskt någon sjal som kan bli skrynklig när jag tänker efter, lite tjockare. Men det brukar lösa sig om man skakar den och viker den och stryker med handen över.
Mina tröjor och sjalar i tunnare ull kan definitivt se lite rådbråkade ut om de hamnat ihopknölade i väskan eller under något annat. Inte konkret skrynkliga, men de ser slitna och "billiga" ut (finns det inget bättre ord för det? ). Efter ångning ser de mjuksläta ut med lite lyster igen.
Jag har även skjortor i tunna material, mycket lättare att ånga än att stryka. Behöver man ett strykjärn för att få en sådan slät är det bättre att skölja den och låta den torka igen, och sen ånga. Även gardiner och vid behov lakan är mycket lättare att ånga, jag har inget stort strykbord och på en liten strykbräda hinner de strukna delarna bli skrynkliga igen.
Kavajer ångar jag efter resor eller när de börjar se använda ut. Tvättar bara kläder som faktiskt är smutsiga.
Strykjärnet använder jag numera nästan enbart när jag syr. Men jag skulle aldrig köpa en pryl för sällananvändning, så tvekar jag på nyttan kan det vara...